Studia Obsidian oraz inXile przejęte przez firmę Microsoft
Firma Microsoft wykupiła Obsidian Entertainment (m.in. Fallout: New Vegas i seria Pillars of Eternity) oraz inXile Entertainment (Torment: Tides of Numenera), czyli amerykańskie studia deweloperskie znane z tworzenia gier RPG.
Najciekawszym, co wydarzyło się na imprezie X018, okazało się ogłoszenie, że firma Microsoft wykupiła Obsidian Entertainment oraz inXile Entertainment, czyli dwa studia specjalizujące się w grach RPG. Niestety, nie zdradzono, co dokładnie opracują oba zespoły dla swojego nowego właściciela.
Wiemy jednak trochę o projektach zapowiedzianych przed przejęciem studiów. InXile Entertainment od ponad dwóch lat pracuje nad Wasteland 3, czyli nową odsłoną popularnej postapokaliptycznej serii RPG. Gra została zapowiedziana na PC, Xboksa One i PlayStation 4. Na te same konsole miała zmierzać konwersja The Bard's Tale IV: Barrows Deep. Po wykupieniu studia wydania tych produkcji na PS4 stanęły jednak pod znakiem zapytania.
Podobnie ma się sprawa w przypadku Obsidian Entertainment. W przyszłym roku miały ukazać się konwersje Pillars of Eternity II: Deadfire na Xboksa One, PlayStation 4 i Switch, opracowane przez zespół Red Cerberus. Obsidian jest jednak właścicielem marki Pillars of Eternity, więc nie wydaje się prawdopodobne, aby gra trafiła na konsole Sony i Nintendo.
Przypomnijmy, że inXile Entertainment założył w 2002 roku Brian Fargo, czyli twórca firmy Interplay. Zespół zadebiutował w 2005 r. komediowym RPG akcji The Bard's Tale. Następne lata autorzy spędzili eksperymentując z innymi gatunkami i do swojej ulubionej kategorii powrócili dopiero w 2014 roku, wydając ciepło przyjęte Wasteland 2, które wskrzesiło jedną z najważniejszych pecetowych marek postapokaliptycznych.
Sukces gry zachęcił studio do dalszych inwestycji w gatunek RPG. W zeszłym roku ukazała się gra Torment: Tides of Numenera, pomyślana jako duchowy spadkobierca kultowego Planescape: Torment, jak również przeznaczone do zabawy z urządzeniami VR The Mage's Tale. Natomiast dwa miesiące temu zespół wypuścił pecetową wersję The Bard's Tale IV: Barrows Deep.
Z kolei Obsidian Entertainment założyli w 2003 roku byli pracownicy studia Black Isle. Zespół wyrobił sobie markę, tworząc udane produkcje na bazie cudzych gier, takie jak Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords, Neverwinter Nights 2, Fallout: New Vegas, Dungeon Siege III czy South Park: The Stick of Truth. W międzyczasie próbował również sił z własną marką, w postaci szpiegowskiego RPG-a Alpha Protocol, ale produkcja nie okazała się sukcesem.
Przełomem okazał się 2012 rok, kiedy to studio zebrało na Kickstarterze ponad 3 mln dolarów na oldskulowe RPG Pillars of Eternity. Gra ukazała się trzy lata później, a potem deweloper opracował oparte na tej samej technologii Tyranny oraz sequel w postaci tegorocznego Pillars of Eternity II: Deadfire. Kilka dni temu pojawiły się doniesienia, że ostatnia z tych produkcji sprzedała się bardzo słabo, co mogło być jednym z powodów, dla którego studio zgodziło się na przejęcie przez Microsoft.
Warto dodać, że Obsidian Entertainment oraz inXile Entertainment to nie jedyne studia, które Microsoft wykupił w tym roku. W czerwcu firma przejęła również zespoły Ninja Theory (m.in. Hellblade: Senua's Sacrifice, DMC: Devil May Cry i Enslaved: Odyssey to the West), Playground Games (seria Forza Horizon), Compulsion Games (We Happy Few) oraz Undead Labs (cykl State of Decay).