Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 września 2023, 15:45

Kiepska wydajność Starfielda na PC to skutek „poważnych błędów programistycznych”, twierdzi deweloper API Vulkan

Po bliższym przyjrzeniu się kodowi Starfielda można odnaleźć prawdopodobne przyczyny kiepskiej optymalizacji gry na PC.

Źródło fot. Bethesda Softworks
i

Starfield jest już z nami od blisko tygodnia. Premierowa gorączka zdaje się opadać, a gracze dostrzegają kolejne problemy, które trapią kosmicznego erpega Bethesdy. Jedną z kluczowych niedogodności, o której się mówi, jest optymalizacja gry na PC pozostawiająca sporo do życzenia.

Okazuje się, że problem może leżeć dość głęboko, a w projektowaniu gry popełniono „poważne błędy”.

Starfield z zadyszką

Wbrew niedawnym zapewnieniom Todda Howarda, że Starfield został zoptymalizowany dobrze, a problem leży po stronie pecetów graczy, do sieci trafiły analizy Hansa-Kristiana Arntzena, jednego z deweloperów używających Vkd3d (biblioteki dokonującej translacji z DX12 na API Vulkan).

Arntzen odkrył w kodzie Starfielda kilka niepokojących znalezisk, które mogą znacznie obciążać nasze GPU.

  • Po pierwsze, Starfield w nieprawidłowy sposób alokuje pamięć, nie dopasowując jej do procesora. To ma być główną przyczyną wszelkich „crashy” i „zawieszek”.
  • Drugim problemem ma być fakt, że Starfield korzysta z funkcji DX12 o nazwie ExecuteIndirect do przekazywania „podpowiedzi” w kierunku sterowników graficznych. Niestety, Starfield ma przesyłać wskazówki w niejasny sposób, przez co cały proces musi zostać rozpatrzony jeszcze raz przez GPU.
  • Na dodatek Starfield wywołuje dużo poleceń ExecuteIndirect jedno po drugim, zamiast łączyć je, do dodatkowo potęguje problemy.

Biorąc pod uwagę powyższe punkty, można powiedzieć, że zapewnienia Todda Howarda o dobrej optymalizacji stały się mało wiarygodne. Społeczność już stara się znaleźć obejście tego problemu (poświęcony mu wątek na Reddicie zebrał dotąd prawie 5 tys. reakcji oraz ponad 1,1 tys. komentarzy) i widać, że historia znów zatoczy koło: Bethesda wypuszcza grę, a gracze ją naprawiają.

Michał Ciężadlik

Michał Ciężadlik

Do GRYOnline.pl dołączył w grudniu 2020 roku i od tamtej pory jest lojalny Newsroomowi, chociaż współpracował również z Friendly Fire, gdzie zajmował się TikTokiem. Półprofesjonalny muzyk, którego zainteresowanie rozpoczęło się już w dzieciństwie. Studiuje dziennikarstwo i swoje pierwsze kroki stawiał w radiu, lecz nie zagrzał tam długo miejsca. W grach obecnie preferuje multiplayer; w CS:GO spędził łącznie ponad 1100 godzin, w League of Legends prawdopodobnie drugie tyle, chociaż dobrą grą singlową również nie pogardzi.

więcej