Paweł Sasko o sekretach w Cyberpunku 2077 i Wiedźminie 3. „Łowcy tajemnic to niesamowici ludzie o zachwycającym sposobie myślenia”
Główny projektant zadań w Cyberpunku 2077, Paweł Sasko, uchylił rąbka tajemnicy na temat procesu umieszczania różnego rodzaju sekretów do odkrycia w grach studia CD Projekt Red. Twórca nie zapomniał również pochwalić społeczności, która chce je za wszelką cenę rozwiązać.
Niech pierwszy rzuci kamień ten, kto nigdy nie korzystał z internetowych poradników, ułatwiających wykonanie konkretnego zadania w grze lub wyjaśnienia jej zagadek. Z popularności tej formy pomocy doskonale zdają sobie sprawę twórcy ze studia CD Projekt Red, którzy z myślą o tym projektują sekrety w swoich produkcjach.
Reżyser zadań w Cyberpunku 2077, Paweł Sasko, był niedawno gościem podcastu Flow Games, w którym wyjaśnił, że poleca nowym twórcom, aby analizowali sposób myślenia streamerów podczas przechodzenia gier.
[…] zawsze mówię moim projektantom: „obserwuj, jak ktoś gra w twoją grę na żywo. Oglądaj youtuberów, streamerów, bo zobaczysz, jak myślą”. Jest tak wiele rzeczy, które faktycznie zrobiliśmy w grach, kierując się założeniem: „ktoś to znajdzie, a potem zrobią to inni ludzie”.
Jako przykład idealnej łamigłówki, której rozwiązanie w pojedynkę jest w zasadzie niemożliwe, Sasko podał popularny kod FF:06:B5, występujący w niektórych miejscach w Night City. Tajemnica, jaką obrósł ten zlepek liter i cyfr, obrosła niemałą legendą. Po kilku latach i mnóstwie rozmaitych teorii, gracze natrafili na pewne poszlaki, prowadzące do tajemniczej i nieco przerażającej cutscenki, która może mieć rozwinięcie w sequelu Cyberpunka 2077.
Zaprojektowaliśmy ją tak, by była niewiarygodnie trudna do rozwiązania, ale nie chcieliśmy, by każdy przechodził tę supertrudną ścieżkę, ponieważ jest nieco nużąca. Zależało nam jednak, by każdy czerpał z tego przyjemność. Społeczności udało się to rozwiązać, więc wszyscy mogą się tym cieszyć – tłumaczył deweloper.
Sasko nie omieszkał pochwalić samozwańczych detektywów, nazywając ich „niesamowitymi ludźmi” i zachwycając się ich sposobem myślenia.
Nieco inną ścieżkę podczas projektowania gier obierają deweloperzy ze studia FromSoftware. Niedawno reżyser Elden Ring, Hidetaka Miyazaki, wyjaśnił, że choć szanuje graczy, którzy korzystają z poradników ułatwiających rozgrywkę, produkcje studia nie są tworzone z myślą o zewnętrznych ułatwieniach.
Na koniec wspomnijmy, że omawianym podcaście Paweł Sasko poruszył również kwestię spełniania marzeń w gamedevie. Deweloper zdradził, że w skład zespołu odpowiedzialnego za questy w kolejnym Cyberpunku wchodzi wielu moderów, którzy początkowo nie mieli styczności z tak dużymi firmami. Drzwi przed wielką karierą otworzyła im ich własna twórczość. Podobnie było z pewnym twórcą modów do Wiedźmina 3, który teraz tworzy zadania do Wiedźmina 4. Oprócz tego Sasko krytycznie wypowiedział się na temat procesu tworzenia niektórych misji w Wiedźminie 3.