Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 4 sierpnia 2024, 12:30

Rok po premierze Baldur’s Gate 3 wciąż pozostaje „anomalią”, codziennie przyciągając tysiące graczy na Steam. Z okazji urodzin gry Larian ogłosił miłą niespodziankę dla fanów

„Anomalia”, jaką okazało się Baldur’s Gate 3, zadebiutowała już ponad rok temu. Z tej okazji twórcy otworzyli nowy kanał na YouTube, a my sprawdzamy, jak gra radzi sobie po tym czasie.

Źródło fot. Larian Studios
i

Dokładnie rok i jeden dzień temu, tj. 3 sierpnia 2023 r., otrzymaliśmy jedną z najlepszych gier RPG (o ile nie w ogóle), jakie kiedykolwiek powstały. Wraz z premierą Baldur’s Gate 3 Larian Studios ugruntowało swoją pozycję mistrza gatunku, a jego dzieło, choć pod żadnym względem nie było rewolucyjne, sprawiło, że zaczęli się go obawiać nawet inni deweloperzy, a jeden z nich nazwał grę jako „anomalią”. Sprawdźmy jak trzecie Wrota Baldura radzą sobie 12 miesięcy później.

Baldur’s Gate 3 – wyniki aktywności

W chwili pisania tej wiadomości w Baldur’s Gate 3 na Steamie bawi się jednocześnie 60 250 osób, a „peak” w przeciągu ostatnich 24 godzin wyniósł 101 101 graczy. Co prawda daleko temu do rekordu wynoszącego ponad 875 tysięcy osób, ale po tak długim czasie wynik nadal jest imponujący, a w odstępie dwóch tygodni odnotowano jeszcze wyższy (112 454 jednoczesnych graczy).

Trudno jednak się temu dziwić, patrząc na ogrom zawartości, jaką przygotowało dla nas Larian Studios. Przez mnogość dostępnych opcji każde kolejne podejście do gry może drastycznie się różnić od poprzedniego, co tylko zachęca do ponownego udania się w podróż do świata Zapomnianych Krain.

Nie bez znaczenia jest również ciągłe wsparcie studia. Od premiery wypuszczono 6 dużych aktualizacji, a kolejna jest już w drodze. Co istotne, wprowadzi ona oficjalne narzędzia moderskie, które bez dwóch zdań jeszcze bardziej przedłużą żywotność produkcji.

Wyniki aktywności Baldur’s Gate 3. Źródło: SteamDB. - Rok po premierze Baldur’s Gate 3 wciąż pozostaje „anomalią”, codziennie przyciągając tysiące graczy na Steam. Z okazji urodzin gry Larian ogłosił miłą niespodziankę dla fanów - wiadomość - 2024-08-04
Wyniki aktywności Baldur’s Gate 3. Źródło: SteamDB.

Baldur’s Gate 3 – recenzje

Produkcja imponuje również pod kątem zebranych ocen i nagród. Te drugie, choć bardzo ucieszyły twórców, w pewnym momencie posypały się tak gęsto, że zakłóciły pracę studia.

W kwestii opinii, zarówno krytycy, jak i gracze nie szczędzili pochwał. W serwisie Metacritic średnia ocen recenzentów wersji PC wynosi 96/100. Ten niemal maksymalny wynik zapewnił grze 4 miejsce wśród najlepiej ocenianych gier w ogóle. Od graczy z kolei trzeci „Baldur” ma średnią not 8,9/10, co jest wyraźnie niższym wynikiem, jednak nadal bardzo wysokim.

  1. Recenzja Baldur’s Gate 3 – RPG na dychę i na lata

Larian Studios świętuje

Z okazji pierwszej rocznicy gry twórcy przygotowali dla nas małą niespodziankę. Otworzyli oni nowy kanał w serwisie YouTube zatytułowany „Larian: Channel From Hell”, co jest oczywistym nawiązaniem do przedpremierowych streamów o nazwie „Panel from Hell”. Według postu w serwisie X ma on być skupiony na społeczności i zawierać będzie „regularne i nigdy wcześniej niepublikowane filmy”. Start planowany jest na obecne lato. Swoje podziękowania za całoroczną podróż wyraził również szef studia, Swen Vincke.

Impreza z jedną świeczką! Nie sądzę, żebym mógł powiedzieć cokolwiek, co nie zostało już powiedziane, ale co to była za jazda. Dziękuję za całe Wasze wsparcie i za dzielenie się wszystkimi Waszymi historiami. To było absolutnie fantastyczne!!!

Co dalej w planach?

Wiemy, że Larian Studios pracuje obecnie nad dwiema nowymi grami, do których swoje dłonie przyłożą również nasi rodacy. Może to jednak budzić obawy, czy studio nie będzie chciało zmniejszyć skali obu produkcji w porównaniu do ogromnego Baldur’s Gate 3. Na szczęście z wywiadu przeprowadzonego ze Swenem Vincke przez serwis PC Gamer wynika, że nic takiego nie będzie miało miejsca.

Zostaliśmy stworzeni do robienia dużych, ambitnych gier RPG i do próbowania nowych rzeczy. Wiemy, czego chcemy od naszych systemów rozgrywki, jak je rozwijać, jak robić nowe rzeczy… i wszystkie są duże.

Na temat samych produkcji nie wiadomo jednak jeszcze nic, więc pozostaje jedynie uzbroić się w cierpliwość. Z drugiej strony, istnieje spora szansa, że twórcy zdecydują się wypuścić je we wczesnym dostępie, więc czas oczekiwania może nie być wcale aż tak długi.

Marcin Bukowski

Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

więcej