Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 grudnia 2018, 11:27

autor: Adrian Werner

Rok 2018 w liczbach - dominacja Fortnite i RDR 2

W sieci pojawił się raport podsumowujący ten rok w branży gier. Poznaliśmy m.in. wyniki poszczególnych platform i najpopularniejsze zwiastuny gier oraz dowiedzieliśmy się, jacy wydawcy najwięcej inwestują w nowe marki.

W tym roku największe emocje wzbudziła gra Fortnite. - Rok 2018 w liczbach - podsumowanie danych z branży gier - wiadomość - 2018-12-18
W tym roku największe emocje wzbudziła gra Fortnite.

Końcówka roku to tradycyjnie czas podsumowań. Jedno z nich opublikował serwis Gamesindustry.biz. Materiał zawiera masę interesujących danych o kondycji branży gier, uzyskanych od firm analitycznych Newzoo, IHS Markit, CO Partners, Apptopia oraz Fancensus.

Przychody branży

W tym roku cała branża wygeneruje 134,9 mld dolarów przychodu, co stanowi wzrost o 10,9% w porównaniu z 2017 r. Ta kwota rozkłada się następująco:

Platforma:

Przychód w dolarach:

Zmiana w porównaniu z ubiegłym rokiem :

Procentowy udział w przychodach całej branży:

Gry mobilne

63,2 mld

+12,8%

47%

Gry konsolowe

38,3 mld

+15,2%

28%

Gry pecetowe i przeglądarkowe

33,4 mld

+3,2%

25%

W przypadku pecetów i urządzeń mobilnych podano również dokładne dane pokazujące jak rozkładają się te dane na poszczególne kategorie:

Platforma:

Przychód w dolarach:

Zmiana w porównaniu z ubiegłym rokiem :

Procentowy udział w przychodach całej branży:

PC – dystrybucja cyfrowa i gry pudełkowe

28,2 mld

+6,5%

22%

PC – gry przeglądarkowe

4,3 mld

-14,8%

3%

Gry na smartfony

39,1 mld

+26,6%

37%

Gry na tablety

11,4 mld

+13,4%

10%

Jak widać, prawie każdy segment branży zaliczy wzrost w 2018 r. Wyjątkiem są gry przeglądarkowe, które z roku na rok radzą sobie coraz gorzej i nie jest to trend, który ma szanse się odwrócić w najbliższej przyszłości.

Wyniki poszczególnych gier

Ten rok pełen był imponujących sukcesów. Z najważniejszych warto wspomnieć o przekroczeniu przez Fortnite progu 200 mln zarejestrowanych użytkowników. Najlepszym miesiącem dla tej produkcji okazał się sierpień, kiedy to zagrało w nią 78,3 mln osób.

Najlepszymi recenzjami w tym roku może się pochwalić Red Dead Redemption II, które posiada średnią ocen na poziomie 97% według serwisu Metacritic. Gra osiągnęła również doskonałe wyniki sprzedaży i po 8 dniach od premiery znalazła więcej nabywców niż poprzednia odsłona cyklu do dzisiaj.

Co ciekawe, najgorzej przyjęta produkcja roku również postawiła na realia westernowe. Ten mało chwalebny tytuł przypadł bowiem grze Wild West Online, która posiada średnią ocen na poziomie 29%.

Popularność gier w mediach branżowych

Dowiedzieliśmy się również, o jakich grach w tym roku najczęściej pisały media branżowe.

#

Gra:

Liczba artykułów opublikowanych w okresie 1 stycznia – 29 listopada 2018 r.:

1.

Fortnite

65 250

2.

Playerunknown's Battlegrounds

41 401

3.

Overwatch

31 526

4.

Red Dead Redemption II

29 336

5.

God of War

28 749

6.

Call of Duty: Black Ops 4

24 574

7.

Destiny 2

22 087

8.

Monster Hunter: World

21 404

9.

Fallout 76

20 741

10.

Battlefield V

20 350

11.

Far Cry 5

19 709

12.

Pokemon GO

18 537

13.

Dark Souls Remastered

19 374

14.

Assassin’s Creed Odyssey

17 320

Najpopularniejsze gry w serwisie Twitter

#

Gra:

Liczba wzmianek na Twitterze:

1.

Fortnite

1 038 619

2.

Call of Duty: Black Ops 4

948 179

3.

Super Smas Bros. Ultimate

713 912

4.

Red Dead Redemption II

626 080

5.

Fallout 76

549 665

6.

Dragon Ball FighterZ

286 309

7.

Grand Theft Auto V

279 441

8.

God of War

217 467

9.

Battlefield V

194 125

10.

Splatoon

193 480

Najpopularniejsze zwiastuny gier na YouTube

1. Fortnite Season 5 | Annouce Trailer (48,6 mln wyświetleń)

2. Fortnite: Port-a-Fort | New Item (35,6 mln)

3. Fortnite Playground Mode Avaible Now (35,3 mln)

4. Fallout 76 – Official Trailer (33,6 mln)

5. Game of Thrones: Conquest – Rally the Realm (33,5 mln)

6. Red Dead Redemption 2: Official Trailer #3 (28 mln)

7. Clash of Clans: Hammer Jam! (23,3 mln)

8. Clash Royale: CLAN WARS IS HERE! (20,3 mln)

9. Fortnite: Battle Pas Season 5 | Avaible Now (19,5 mln)

10. Clash of Clans: Town Hall 12 Update is Here (19,3 mln)

Najpopularniejsze gry mobilne 2018 r:

Gry z największą liczbą pobrań:

#

Gra

Liczba pobrań w 2018 roku:

1.

Helix Jump

328 mln

2.

Subway Surfers

231 mln

3.

PUBG Mobile

166 mln

4.

Rise Up

162 mln

5.

Candy Crush Saga

151 mln

Gry z największymi przychodami

#

Gra

Przychód w dolarach w 2018 roku:

1.

Monster Strike

691 mln

2.

Fate/Grand Order

667 mln

3.

Pokemon GO

642 mln

4.

Candy Crush Saga

541 mln

5.

Lords Mobile

441 mln

Najwięksi wydawcy mobilni:

#

Wydawca:

Przychód w dolarach w 2018 roku:

1.

Voodoo

1,2 mld

2.

Outfit 7 Limited

668 mln

3.

Ketchapp

523 mln

4.

Gameloft

454 mln

5.

Electronic Arts

445 mln

Nowe marki kontra sprawdzone serie

W raporcie znalazła się również analiza działalności największych wydawców pod kątem tego, jak mocno polegali na sprawdzonych seriach.

Wydawca

Liczba gier ze starych serii wydana w 2018 roku:

Liczba gier stanowiących nowe marki wydana w 2018 roku:

Microsoft

5

2

Nintendo

16

2

Sony

19

10

Activision Blizzard

3

0

Electronic Arts

12

2

Ubisoft

6

2

Tempo przeceniania gry w dystrybucji cyfrowej

Podano również, jak szybko najważniejsze produkcje tego roku zostały przecenione w dystrybucji cyfrowej. To ogólna analiza, a nie zestawienie. Wymienione gry nie są więc tymi, które zostały przecenione najszybciej.

Ponadto liczono tylko te obniżki, które zostały wprowadzone na wszystkich platformach. Ignorowane były za to oferty pre-orderowe oraz promocje z okazji premiery.

Gra:

Pierwsza przecena po:

Battlefield V

10 dniach

Red Dead Redemption II

20 dniach

Shadow of the Tomb Raider

26 dniach

FIFA 19

27 dniach

Call of Duty: Black Ops 4

31 dniach

Assassin’s Creed: Odyssey

41 dniach

Forz Horizon 4

44 dniach

Marvel’s Spider-Man

70 dniach

Najważniejsi influencerzy 2018 roku:

Coraz większą rolę na rynku gier odgrywają również influencerzy, więc w podsumowaniu znalazło się zestawienie najpopularniejszych kanałów tego typu na YouTube:

#

Kanał

Liczba wyświetleń filmów poświęconych grom:

Liczba opublikowanych filmów

Liczba gier, które pojawiły się w materiałach kanału:

1.

BCC Trolling

1 274 457 551

351

1

2.

Ali-A

1 257 814 063

331

4

3.

Ninja

1 186 372 444

243

5

4.

Lachlan

1 156 011 445

302

2

5.

Muselk

1 032 203 312

338

8

6.

Willyrex

946 074 659

708

4

7.

FGTeev

899 985 722

89

19

8.

PopularMMOs

742 417 083

368

5

9.

LazerBeam

685 452 319

135

4

10.

TheGrefg

672 573 462

423

8

Inne ciekawe dane z 2018 roku:

W tym roku twórcy gry Star Citizen zebrali ponad 34 mln dolarów. W sumie od początku zbiórki crowdfundingowej gracze wsparli autorów kwotą ponad 209 mln dolarów.

W 2018 r. łączna pula nagród wygranych w zawodach e-sportowych wyniosła 140,3 mln dolarów. Z kolei średnia roczna płaca w branży to 50,5 tysiąca dolarów, czyli ok. 191 tys. złotych.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej