autor: Michał Marian
Przegląd MMO (10/05/2013) - m.in. Guild Wars 2, Star Wars: The Old Republic, The Elder Scrolls Online i World of Warcraft.
W dzisiejszym Przeglądzie MMO omawiamy m.in. najnowszą aktualizację do Guild Wars 2, ostatnie sukcesy Star Wars: The Old Republic, kolejne szczegóły dotyczące The Elder Scrolls Online oraz drobne problemy World of Warcraft.
Witamy w kolejnej odsłonie cyklu poświęconego w całości tematyce gier MMO. Dowiecie się z niego wszystkiego o ostatnich nowinkach i wydarzeniach ze światów najpopularniejszych produkcji. Jeśli chcecie wiedzieć dokładnie co dzieje się lub dziać się będzie wokół waszego ulubionego tytułu, to znaleźliście się w odpowiednim miejscu. Dziś w Przeglądzie MMO omawiamy m.in. kolejną aktualizację do Guild Wars 2, analizujemy ostatnie sukcesy Star Wars: The Old Republic, sprawdzamy co nowego w The Elder Scrolls Online, a także przyglądamy się obecnej sytuacji World of Warcraft. Ponadto wspominamy o takich grach jak Defiance, Dragon Pals, Icarus Online, Marvel Heroes i RuneScape.
Guild Wars 2
Studio ArenaNet w dalszym ciągu nie zwalnia tempa. Deweloperzy od początku bieżącego roku aktualizowali swój sztandarowy tytuł przeszło pięć razy, zaś kolejne uaktualnienie trafi w ręce graczy już we wtorek, 14 maja. The Secret of Southsun będzie wprawdzie wprowadzało mniej nowinek niż seria Flame and Frost, lecz jak podkreślają twórcy, jest to tylko mały przystanek na drodze do kolejnego, dużego update. Aktualizacja zawierać będzie przede wszystkim kilka dodatkowych zadań, których wypełnienia podejmiemy się wspólnie z inspektorem Kielem. Ponadto w produkcji zawita unikatowa mini-gra z krabami w roli głównej, oraz zupełna nowość w trybie WvW – pułapki. Za ich pomocą będziemy mogli stworzyć pola ograniczające korzystanie z umiejętności ukrycia, a także pozbawiające pobliskich bohaterów surowców niezbędnych do naprawy fortyfikacji i budowy machin oblężniczych.
W początkowych założeniach aktualizacja The Secret of Southsun miała być nieco bardziej rozbudowana. Twórcy planowali zawrzeć w jej ramach nowy system zdobywania doświadczenia w trybie WvW oraz usunąć culling (limit modeli postaci wyświetlanych jednocześnie na ekranie) w PvE. Ostatecznie zrezygnowano z tych założeń, gdyż jak tłumaczą deweloperzy wymagają one znacznie więcej pracy, niż pierwotnie zakładano. Nie mniej jednak, pojawią się one najprawdopodobniej przy okazji kolejnego uaktualnienia.
Choć fabuła Żyjącej Opowieści teoretycznie zakończyła się wraz z debiutem Retribution, twórcy nie powiedzieli jeszcze w jej sprawie ostatniego słowa. Przygotowano specjalny materiał wideo, w którym członkowie zespołu ArenaNet opowiadają o dalszych planach związanych z rozwojem tegoż odłamu produkcji. Warto się z nim zapoznać, szczególnie że pada w nim kilka interesujących informacji i szczegółów. Film dostępny jest pod tym adresem.
Na koniec jeszcze mała gratka dla wszystkich żywo zainteresowanych wątkiem fabularnym Żyjącej Opowieści. Jeden ze scenarzystów Guild Wars 2 opublikował obszerny wpis prezentujący historię Rox – charr’ki będącej jedną z głównych bohaterów cyklu Flame and Frost. Zapoznać się z nim możecie w tym miejscu.
Star Wars: The Old Republic
Ostatnio sporo działo się w związku z uniwersum Gwiezdnych Wojen. Porozumienie pomiędzy koncernami Disney oraz Electronic Arts spotkało się z bardzo dużym poruszeniem wśród graczy. Choć zdania w tej sprawie są podzielone, nie da się ukryć, że dotychczasowe zetknięcie się amerykańskiego giganta z marką Star Wars, po pokonaniu przejściowych problemów i zmianie modelu biznesowego, wypadło całkiem nieźle. Jak poinformowano niedawno, od czasu przejścia na system free-to-play liczba aktywnych użytkowników Star Wars: The Old Republic zwiększyła się o przeszło 1,7 miliona. Co więcej, około 500 tysięcy graczy w dalszym ciągu decyduje się opłacać dobrowolną subskrypcję. Być może na tle World of Wacraft taki wynik nie robi zbyt dużego wrażenia, lecz jeśli porównać go do pozostałej części branży, to twórcy nie powinni mieć powodów do narzekania.
Szerzej na temat wyników finansowych koncernu EA, oraz jego dalszych planów związanych z marką Gwiezdnych Wojen przeczytacie w opracowanej przez nas z tej okazji wiadomości.
The Elder Scrolls Online
Premiera sieciowej odsłony serii The Elder Scrolls zbliża się wielkimi krokami, nic więc dziwnego, że studio ZeniMax Online na każdym kroku stara się podgrzewać atmosferę wokół swojego najnowszego tytułu. Cotygodniowe sesje Q&A, w których deweloperzy opowiadają na pytania nadesłane przez fanów stają się coraz ciekawsze. Tym razem autorzy zdradzili kolejne szczegóły dotyczące najważniejszych elementów rozgrywki – PvP, systemu surowców oraz wyposażenia.
Mechanika najnowszej odsłony serii nie będzie zbytnio odbiegać od tradycyjnych rozwiązań stosowanych w jej poprzednich częściach. Dostępne w grze zbroje będą podzielone na trzy podstawowe kategorie – lekkie, średnie oraz ciężkie, zaś w ich ramach znajdzie się wiele różnych modeli, które różnić się od siebie będą wyglądem i jakością. Każdy, kto choć chwilę pograł w Skyrima, z pewnością poczuje się jak w domu. Zdradzono również czym będą odróżniać się poszczególne rodzaje pancerzy, bo choć w praktyce będziemy dysponować pełną swobodą w wyborze swojego ekwipunku, to jednak by w pełni wykorzystywać możliwości prowadzonej postaci, niezbędnę będzie odpowiednie jej wyposażenie.
Deweloperzy uchylili także rąbka tajemnicy i pokrótce wyjaśnili jak w praktyce będą wyglądać potyczki PvP. Ich zdaniem kluczem do zwycięstwa będzie obserwacja i przewidywanie posunięć przeciwnika. Dowiedzieliśmy się również trochę na temat umiejętności z zakresu crowd control oraz wstępnie poznaliśmy sposoby ich przełamywania. Ponadto zdradzono jak będzie odbywać się przemieszczanie pomiędzy poszczególnymi twierdzami na terenie Cyrodiil.
Nie zabrakło także porcji nowych informacji na temat systemu surowców. Tym razem autorzy zdecydowali się wyjaśnić na przykładzie, jaką tak naprawdę rolę będą pełnić zasoby, oraz co stanie się jeśli zostaniemy od nich odcięci. Szczegółowo na ten i inne tematy poczytacie w przygotowanej przez nas wiadomości.
World of Warcraft
Jedna ze sztandarowych produkcji firmy Blizzard Entertainment w dalszym ciągu pozostaje najpopularniejszą grą MMO na świecie. World of Warcraft od niespełna 9 lat pozostaje na szczycie, choć w ostatnim czasie liczba jego aktywnych subskrybentów została nieco uszczuplona. Jeszcze jakiś czas temu amerykańska firma chwaliła się, że świat Azeroth jest regularnie odwiedzany przez przeszło 10 milionów graczy. Jak dowiedzieliśmy się z raportu finansowego opublikowanego przez koncern Activision, obecnie produkcja posiada mniej więcej 8,3 miliona graczy opłacających comiesięczny abonament. Statystycznie rzecz biorąc, tytuł począwszy od 2010 (kiedy to grało w niego rekordowe 12 milionów osób), aż do dnia dzisiejszego stracił ponad 30% aktywnych użytkowników. W przypadku każdej innej gry MMO mówilibyśmy o tym zdarzeniu w kategoriach porażki, lecz nie wolno zapominać, że popularny WoW nawet po tak dużym spadku w dalszym ciągu jest niekwestionowanym numerem jeden, pozostającym poza jakimkolwiek zasięgiem konkurencji.
Prezes firmy, Bobby Kotick, uważa, że nie ma większych powodów do obaw. Według przekazanych przez niego informacji, recesja dotknęła przede wszystkim rynek wschodni. Zachód w dalszym ciągu pozostaje wiernym odbiorcą produkcji Blizzarda. Jak trafnie zauważono, popularność World of Warcraft ma tendencje do nagłego wzrostu tuż po każdorazowej implementacji nowej zawartości. Można w takim razie przypuszczać, że po debiucie kolejnej aktualizacji (zaplanowanej jeszcze na ten rok) liczba aktywnych subskrybentów ponownie przekroczy magiczny próg 10 milionów.
Defiance
Niebawem pojawi się pierwsze, z pięciu zapowiadanych, rozszerzenie do najpopularniejszej obecnie gry MMOFPS. Twórcy zdecydowali się w tym przypadku na dość nietypowe rozwiązanie – dodatek będzie dystrybuowany w dwóch różnych wersjach, darmowej i płatnej. Za 10 dolarów (ok. 33 złote) gracze uzyskają dostęp do m.in. nowej rasy, unikalnych przedmiotów oraz kontynuacji głównej linii fabularnej. Więcej na temat zawartości nadchodzącego rozszerzenia przeczytacie w tym miejscu.
Dragon Pals
W minionym tygodniu ruszyły otwarte beta-testy Dragon Pals, przeglądarkowej gry MMORPG. Produkcja studia R2Games oferuje, oprócz rzecz jasna sposobności posiadania i trenowania smoka, możliwość wcielenia się w jedną z trzech klas, które odróżniają się od siebie nie tylko umiejętnościami, lecz także ekwipunkiem. Walka toczona jest w systemie turowym i polega przede wszystkim na przedzieraniu się przez kolejne hordy przeciwników. Więcej na temat tytuły przeczytacie w przygotowanej przez nas wiadomości.
Icarus Online
Ostatnio w sieci pojawiło się zastrzęsienie materiałów wideo z najnowszej koreańskiej gry MMO – Icarus Online. Produkcja pozostaje obecnie w fazie zamkniętych beta-testów. Póki co nie jest jeszcze pewne kiedy doczekamy się anglojęzycznej wersji tego tytułu, choć jego dotychczasowy rozmach pozwala przypuszczać, że nie ominie go proces westernizacji. Zresztą pierwsze wzmianki na jego temat pojawiły się już na amerykańskiej stronie firmy WeMade Entertainment. Więcej informacji na temat tej interesującej produkcji znajdziecie w opracowanej przez nas wiadomości.
Marvel Heroes
W ten weekend startuje ostatnia fala otwartych beta-testów Marvel Heroes. Chętni powinni najpierw zarejestrować się w tym miejscu, a następnie pobrać oficjalny klient gry klikając tu. Zabawa rozpocznie się o 2:00 polskiego czasu w nocy z piątku na sobotę, zaś zakończy o 22:00 w poniedziałkowy wieczór. Tuż po zakończeniu testów, wszystkie utworzone do tej pory postacie zostaną skasowane w oczekiwaniu na oficjalny debiut produkcji 4 czerwca bieżącego roku. Twórcy opublikowali także kolejny trailer prezentujący jedną ze sztandarowych postaci komiksów Marvela – gromowładnego Asgardianina Thora.
RuneScape
Prezes firmy Jagex w rozmowie z zachodnim serwisem IGN oświadczył, że jego zespół rozpoczął już pracę nad mobilną konwersją swojej sztandarowej produkcji. Mark Gerhard zdradził również, że to prawdopodobnie nie koniec i być może w przyszłości stworzą także konsolową edycję produkcji. Według wstępnych szacowań, wersja gry przeznaczona na tablety trafi na rynek jeszcze pod koniec bieżącego roku. Więcej na ten temat przeczytacie w tym miejscu.