autor: Ignacy Ziarkiewicz
PC to tylko 14% rynku gier w Europie; FIFA 21 najlepiej sprzedającą się grą
Federacje ISFE i EGDF opublikowały wspólny raport, podsumowujący sytuację europejskiej branży gier w 2020 roku. Dowiedzieliśmy się m.in., że najlepiej sprzedającą się grą na Starym Kontynencie była FIFA 21.
Rok 2020 był wyjątkowym okresem - dla jednych oznaczał upadek finansowy, natomiast inne produkty cieszyły się w tym czasie wybitną popularnością. Dzięki pandemii branża gier w Europie poradziła sobie o wiele lepiej niż zazwyczaj – według najnowszego raportu ISFE (Interactive Software Federation of Europe) i EDGF (European Games Developer Federation), w 2020 roku użytkownicy zamieszkujący Stary Kontynent przeznaczyli na gry o 22% więcej pieniędzy niż w 2019 r. Przychody z tego tytułu wyniosły 23 miliardy euro (ponad 105 mld złotych). Za 44% tej kwoty odpowiadają produkcje na konsole, za 40% gry mobilne, a pozycje na PC jedynie za 14%. Na szarym końcu znajdują się usługi na żądanie i streaming, które wygenerowały jedynie 2%.
Jeśli chodzi o źródła przychodu niezależnie od platformy, 40% pochodzi z cyfrowych zakupów gier oraz dodatków, a kolejne 40% z aplikacji mobilnych. Pozostałe 20% wygenerowała sprzedaż kopii fizycznych gier. Rynek cyfrowy zwiększył przychody z 11 miliardów euro w 2019 roku do 14 mld euro w 2020 r. – przy czym pełne wersje gier odpowiadają jedynie za 25% tej sumy. 64% to przychód ze sprzedaży różnego rodzaju dodatków do gier, a 11% to subskrypcje i gry społecznościowe.
Równie ciekawie prezentuje się lista największych bestsellerów 2020 roku w Europie. Na pierwszym miejscu uplasowała się FIFA 21. Za nią znalazło się nieśmiertelne GTA V, a ostatnią pozycję na podium zajęła znowu FIFA, tylko że tym razem oznaczona numerem 20. Kolejne miejsca zajęły: Call of Duty: Black Ops - Cold War, Animal Crossing New Horizons, Tom Clancy's Rainbow Six Siege, Call of Duty: Modern Warfare, Assassin's Creed Valhalla i Red Dead Redemption 2.
Z raportu dowiadujemy się również, że średni wiek europejskiego gracza to ok. 31 lat. Europejska branża gier daje zatrudnienie 86 953 osobom, z czego 20% to kobiety. Natomiast jeśli chodzi o odbiorców, 47% osób korzystających z elektronicznej rozrywki to reprezentantki płci żeńskiej, a 53% przedstawiciele płci męskiej. Średnia liczba godzin poświęconych na granie w ciągu tygodnia to 9,5.
Pozostałe dane znajdziecie tu.
Branża gier zapewne jako jedna z niewielu bardzo dobrze poradziła sobie w czasach pandemii. Jednak w tym roku sytuacja zaczęła się normować i pewnie nie zobaczymy już tak gwałtownych wzrostów.
- EA chwali się sukcesem FIFA 21; zaangażowanie w FUT mocno wzrosło
- Chernobylite i The Ascent wśród największych premier lipca na Steam