Oto najpopularniejsze gry 2023 roku według wyszukiwania Google. Starfield wyżej od Baldur's Gate 3
Poznaliśmy listę gier, które były w 2023 roku najczęściej wyszukiwane przez użytkowników Google.
Firma Google opublikowała raport, w którym podsumowała, jakie tematy interesowały użytkowników najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie w mijającym roku. Nas najbardziej ciekawi kategoria gier.
1. Hogwarts Legacy
Hogwarts Legacy okazało się wielkim przegranym gali The Game Awards, ale twórcy mogą pocieszać się, że była to najczęściej wyszukiwana gra tego roku w Google. Oczywiście należy zadać sobie pytanie, czy autorzy w ogóle potrzebują pocieszenia, gdyż projekt rozszedł się w 15 mln egzemplarzy w ciągu dwóch miesięcy od premiery.
Pozycja lidera w wyszukiwaniach Google nie dziwi. Gra budziła ogromne zainteresowanie przed premierą (wśród naszych czytelników była to najbardziej wyczekiwana produkcja 2023 r.), a po debiucie okazała się wielkim hitem. Nie bez znaczenia była również wciąż szalenie mocna pozycja samej marki Harry Potter.
2.The Last of Us
Drugie miejsce zajęło The Last of Us. To może wydawać się dziwne, bo jedyną produkcją z marki, która zadebiutowała w tym roku, była pecetowa wersja The Last of Us: Part I, choć o tej konwersji mówiło się wiele w kontekście jej fatalnej jakości technicznej.
Tutaj jednak przede wszystkim robotę wykonała telewizyjna adaptacja serii, emitowana w stacji HBO, która była najczęściej wyszukiwanym serialem w Google w tym roku. Widzowie zafascynowani tą ekranizacją szukali więc informacji na temat gier z tej marki. Oczywiście powstaje pytanie, czy samo Google było w stanie prawidłowo odróżnić wyszukiwania serialu i gier.
3. Connections
Wielu polskim czytelnikom Connections może nie mówić nic. To darmowa gra logiczna wydana przez magazyn New York Times. Nie tylko ona sama w sobie okazała się bardzo popularna, ale za wysoki wynik w Google odpowiada także to, że wielu graczy nie zapisuje jej strony w zakładkach swoich przeglądarek i chcąc zagrać po prostu wyszukuje za każdym razem, od nowa ten tytuł.
4. Battlegrounds Mobile India
Za wysoką pozycję tego tytułu odpowiadają prawodawcy w Indiach, którzy mocno ograniczyli dostępność chińskich aplikacji mobilnych w swoim kraju. PUBG jest własnością koreańskiej firmy Krafton, w której 13,5% udziałów ma chiński koncern Tecent. Dlatego w 2022 roku zakazano dystrybucji PUBG Mobile w Indiach.
W odpowiedzi twórcy opracowali nową wersję gry w postaci Battlegrounds Mobile India, która ma gwarantować, że żadne informacje personalne hinduskich graczy nie trafią do baz danych Państwa Środka. Wprowadzone rozwiązania zadowoliły władze i gra mogła trafić na rynek.
5. Starfield
Nie dziwi również wysoka pozycja Starfielda. Ta gra również nie wygrała żadnej nagrody na The Game Awards, ale zainteresowanie przed premierą było ogromne, a w tytuł zagrało już ponad 12 mln osób (licząc zarówno sprzedaż, jak i użytkowników Game Passa, który sprawdzili ten tytuł).
6. Baldur's Gate 3
Na szóstym miejscu uplasowało się Baldur's Gate 3, czyli najlepiej oceniana gra 2023 roku. To dosyć niska pozycja jak na tytuł tej klasy, ale należy pamiętać, że prawdziwy szał wybuchł dopiero po opuszczeniu przez BG3 wczesnego dostępu, co nastąpiło raptem cztery miesiące temu. Niestety nie wiemy, jakie są wyniki sprzedaży tytułu, ale bez wątpienia okazał się on wielkim sukcesem kasowym dla studia Larian.
7. Melon Maker: Fruit Game
Melon Maker: Fruit Game, znane również jako Suika Game, to japońska gra logiczna, w której łączymy owoce tego samego typu, aby przeobrażać je w większe typy owoców, aż do osiągnięcia tytułowego arbuza.
Gra ukazała się w 2021 roku i premiera ta przeszła praktycznie niezauważona. Jej popularność eksplodowała w tym roku, po tym jak zaczęło w nią grać kilku najpopularniejszych japońskich vtuberów. Między majem i sierpniem oglądalność materiałów z Melon Maker: Fruit Game w serwisie Twitch wzrosła o 25 900 000% (nie, to nie błąd!). Nic więc dziwnego, że ludzie zaczęli jak szaleni wyszukiwać nazwę tej gry w Google, aby zobaczyć o co tyle szumu.
8. Diablo IV
Diablo IV również nie wygrało żadnych nagród na TGA, ale była to jedna z najbardziej wyczekiwanych gier, a do tego miała popularną betę. Poza tym produkcja stała się najbszybciej sprzedającym się tytułem w dorobku studia Blizzard. Nie dziwi więc jej obecność w top 10, zwłaszcza że od czasu premiery tytuł jest stale rozwijany.
9. Atomic Heart
Na dziewiątej pozycji znalazł się rosyjski FPS Atomic Heart. Tutaj w wysokiej pozycji w Google produkcji pewnie pomogły spore kontrowersje w związku postawą deweloperów względem napaści Rosji na Ukrainę oraz związanymi z tym elementami w samej grze.
- Recenzji Atomic Heart u nas nie będzie
- Mick Gordon oddaje Ukrainie całą gażę za muzykę do Atomic Heart
10. Sons of the Forest
Listę zamyka survival Sons of the Forest. Tytuł okazał się wielkim hitem – w dniu premiery sprzedano milion egzemplarzy, a do tego gra często gościła w materiałach popularnych streamerów i youtuberów.