Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 października 2024, 12:47

Premiera nowego RPG twórców Persony. Metaphor: ReFantazio sprzedało się już w milionie egzemplarzy i ciągle jest w TOP 3 najlepiej ocenianych gier roku

Metaphor: ReFantazio zadebiutowało na rynku i cieszy się dużą popularnością. Nowa gra Atlusa zebrała bardzo wysokie noty i jest pozycją wręcz obowiązkową dla fanów gatunku jRPG.

Źródło fot. Atlus / Sega
i

Aktualizacja (11 października, godz. 12:45)

Gra Metaphor: ReFantazio zadebiutowała na PC (299 zł), PlayStation 4/5 (299 zł) oraz Xbox Series X/S (299 zł) i zgodnie z oczekiwaniami cieszy się dużą popularnością – już po kilkunastu godzinach gra sprzedała się w liczbie miliona egzemplarzy na całym świecie (licząc sprzedaż cyfrową i pudełkową; via Sega Sammy). Na samym Steamie tytuł Studio Zero ogrywa aktualnie 41 tys. osób jednocześnie (via SteamDB). Aż 90% nabywców na platformie Valve oceniło produkcję pozytywnie.

Oryginalna wiadomość (8 października, godz. 9:20)

Pozostały już tylko 3 dni do premiery Metaphor: ReFantazio, czyli nowej gry jRPG od należącego do firmy Atlus zespołu Studio Zero, na czele którego stoi Katsura Hashino. Współtwórcy serii Persona oraz Shin Megami Tensei zaserwowali nam kolejną wysoko ocenianą produkcję. W sieci pojawiły się właśnie pierwsze recenzje gry, które sugerują, że mamy do czynienia z niesamowicie dobrym tytułem.

W serwisie Metacritic Metaphor: ReFantazio w wersji PC ma średnią ocen na poziomie 92/100 (wyliczoną z 20 recenzji). Nieco więcej krytyków ogrywało tytuł na konsolach – przy wydaniu na PS5 widnieje nota 94/100 (31 opinii), a przy XSX/S 92/100 (25 opinii). Co warte odnotowania, biorąc pod uwagę ogólną ocenę (94/100) Metaphor: ReFantazio jest obecnie 3 najwyżej ocenianą produkcją wydaną w 2024 roku.

Metaphor: ReFantazio – wybrane oceny

  1. Gamespot – 10/10
  2. Eurogamer – 5/5
  3. Gamerant – 10/10
  4. The Gamer – 5/5
  5. Dexerto – 5/5
  6. VGC – 5/5
  7. PC Gamer – 95/100
  8. IGN – 9/10
  9. PCGamesN – 9/10
  10. CGMagazine – 9/10
  11. GamesRadar+ – 9/10
  12. RPG Site – 9/10
  13. Siliconera – 8/10

Atlus wraz ze Studio Zero podjęli decyzję o odcięciu się od licealnych klimatów i postawili na całkowicie fantastyczny świat. Wygląda na to, że wyszło to grze na dobre, gdyż jest to jeden z elementów najczęściej chwalony przez recenzentów. Łączy się on idealnie z plejadą interesujących postaci, pięknym stylem graficznym, wciągającą fabułą i świetną muzyką.

Metaphor broni się również od strony rozgrywki, chociaż nie próbuje robić niczego rewolucyjnego. Fani Persony poczują się tu jak w domu, a gra jest jej naturalną ewolucją. Zwrócono m.in. uwagę na dobrze zachowany balans pomiędzy eksploracją a aspektami społecznymi, świetny system archetypów oraz angażującą, turową walkę. Warto również zaznaczyć, że Metaphor to niezwykle długa przygoda, mogąca zająć nawet i 100 godzin.

O wady jest znacznie ciężej, ale i tu się coś znalazło. Recenzenci najczęściej wspominają o powtarzalnych lochach opcjonalnych i przeciwnikach, a części osób nie do końca spodobało się również wolne tempo gry.

Irytujący interfejs użytkownika

Atlus zawsze stara się, by projekty interfejsu użytkownika w ich grach wyglądały oszałamiająco i tak samo jest w przypadku Metaphora. Okazuje się jednak, że zrobienie tego elementu w sposób właściwy jest „naprawdę irytujące”, o czym wspomina reżyser gry, Katsura Hashino.

Ogólnie rzecz biorąc, sposób w jaki większość deweloperów tworzy interfejs użytkownika jest bardzo prosty. My staramy się robić to samo – chcemy, aby wszystko było nieskomplikowane, praktyczne i użyteczne. Ale być może powodem, dla którego osiągnęliśmy oba cele [funkcjonalność i piękny wygląd – dop. red.] jest to, że mamy unikalne projekty, które tworzymy dla każdego menu. To jest tak naprawdę bardzo irytujące. Mamy również oddzielne programy działające dla każdego z nich. Niezależnie od tego, czy jest to menu sklepu, czy menu główne, po ich otwarciu działa osobny program, a projekt jest tworzony indywidualnie. Zajmuje to dużo czasu.

Zdaniem twórcy z uwagi na sporą koncentrację gier RPG na takich elementach jak konfiguracja drużyny, umiejętności czy wyposażenie, zasługują one na znacznie więcej uwagi przy projektowaniu menu.

Metaphor: ReFantazio zadebiutuje 11 października na PC oraz konsolach PS4, PS5 i XSX/S. Gra dostępna będzie tylko w języku angielskim. Warto również wspomnieć, że Atlus jakiś czas temu udostępnił dla graczy demo, z którego zapis bez problemu przeniesiemy do pełnej wersji.

Ten materiał nie jest artykułem sponsorowanym. Jego treść jest autorska i powstała bez wpływów z zewnątrz. Część odnośników w materiale to linki afiliacyjne. Klikając w nie, nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

Marcin Bukowski

Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

więcej