Diablo 4: Vessel of Hatred i Dragon Age: Straż Zasłony walczą o uwagę graczy z zaskakującymi rywalami - najważniejsze RPG ostatnich 30 dni
Mogłoby się wydawać, że w październiku RPG-owy tort podzielą między sobą tylko wysokobudżetowe projekty, jak Diablo IV: Vessel of Hatred czy Dragon Age: Straż Zasłony. Jak się okazuje – nic bardziej mylnego.
W przeciwieństwie do września, październik przyniósł prawdziwy wysyp RPG-owych hitów. W ciągu ostatnich trzydziestu dni na kalendarzach miłośników gatunku pojawiły się zarówno produkcje dużego kalibru, jak i gry bez wątpienia zasługujące na miano „czarnych koni”. Jako że mamy sporo tytułów do omówienia, nie ociągajmy się, tylko wchodźmy do karczmy, bierzmy do rąk kufle z ciepłym napitkiem, siadajmy za stołami i zaczynajmy pogawędkę.
Głośne premiery gier RPG
Wśród RPG-ów, których październikowe premiery narobiły sporo szumu, prym wiodły wysokobudżetowe produkcje. Niemniej do walki z nimi stanął jeden niepozorny tytuł, który pomimo nieporównywalnie skromniejszego zaplecza finansowego, może mierzyć się z każdym z nich w zasadzie jak równy z równym.
Diablo IV: Vessel of Hatred
- Data premiery: 8 października 2024 r.
- Platformy: PC, PS4, XONE, PS5, XSX/S
- Wersja językowa: polska
- Cena: 169 zł (Steam, PlayStation Store, Microsoft Store)
Listę głośnych nowości października otwiera Diablo IV: Vessel of Hatred, czyli dodatek do bestsellerowego hack’n’slasha od studia Blizzard Entertainment. Na jego potrzeby deweloperzy przygotowali nie tylko nową opowieść kontynuującą wątki rozpoczęte w podstawowej wersji Diablo IV, lecz również nieodstępną wcześniej lokację (porośnięte dżunglą Nahantu w pobliżu miasta Kurast), a także klasę postaci, czyli Spirytystę (ang. Spiritborn), będącego swego rodzaju wariacją na temat szamana. Na tym nie koniec, gdyż autorzy przywrócili również możliwość rekrutowania najemników, której brakowało w „podstawce”.
Tyle teorii, a jak wyżej wymienione nowości wypadły w praktyce? Branżowe media przyjęły je bardzo ciepło, o czym świadczy średnia ocen w serwisie Metacritic z przedziału 81-84/100 (w zależności od platformy). Gracze byli zdecydowanie mniej łaskawi dla najnowszego dzieła Blizzarda, wystawiając mu „mieszane” opinie na Steamie oraz noty, których średnia na Metacritic to w chwili pisania tych słów 3.9/10. Narzekano przede wszystkim na bugi trapiące ten dodatek, kulejącą optymalizację, a także grind czy elementy MMO, które zaznaczono tu jeszcze wyraźniej niż w pierwowzorze.
Metaphor: ReFantazio
- Data premiery: 11 października 2024 r.
- Platformy: PC, PS4, PS5, XSX/S
- Wersja językowa: angielska
- Cena: 299 zł (Steam, PlayStation Store, Microsoft Store)
Drugą głośną premierą października było Metaphor: ReFantazio, czyli wspólne dzieło zespołu Studio Zero oraz firmy Atlus. O klasie tego projektu najlepiej świadczy fakt, że pieczę nad nim sprawował Katsura Hashino, w którego portfolio można znaleźć m.in. gry z serii Persona oraz Shin Megami Tensei.
Metaphor: ReFantazio przenosi nas do fantastycznego królestwa Euchronii, borykającego się z bezkrólewiem i nierównościami społecznymi. W trakcie rozgrywki wcielamy się w bohatera, który przemierza tę krainę, starając się znaleźć sposób na uratowanie pogrążonego w śpiączce księcia i w jego imieniu zyskać poparcie mieszkańców. Podobnie jak ma to miejsce chociażby w serii Persona, rytm rozgrywki wyznaczają zegar i kalendarz. Ponadto zaimplementowano tu oryginalny system walki, stojący w rozkroku między czasem rzeczywistym i trybem turowym.
Metaphor: ReFantazio szturmem wdarło się na szczyty list przebojów. Gra cieszy się „bardzo pozytywnymi” recenzjami na Steamie, ale to jeszcze nic, bo w serwisie Metacritic jej średnia ocen mieści się w przedziale 91-93/100 (w zależności od platformy).
Drova: Forsaken Kin
- Data premiery: 15 października 2024 r.
- Platformy: PC, PS4, PS5, Switch, XONE, XSX/S
- Wersja językowa: angielska
- Cena: 89,99 zł (Steam), 114 zł (PlayStation Store), 114,99 zł (Microsoft Store), 24,99 dolara – w przeliczeniu około 100 zł (Nintendo eShop)
W innych „okolicznościach przyrody” Drova: Forsaken Kin trafiłaby do sekcji poświęconej mniejszym grom RPG. Niemniej, dzieło ekipy Just2D odniosło spektakularny (jak na swój kaliber) sukces, zdobywając „przytłaczająco pozytywne” opinie na Steamie i przyciągając do siebie fanów Gothika oraz pierwszego Wiedźmina (które to gry, obok mitologii celtyckiej, miały być dla niego głównymi źródłami inspiracji).
W Drova: Forsaken Kin trafiamy do mrocznej krainy fantasy i wcielamy się w początkowo nic nieznaczącą postać. Przemierzając świat, poznając jego mieszkańców i trzęsące nim frakcje, a także walcząc z przeciwnikami, stopniowo ją rozwijamy, krok po kroku budując jej pozycję. Dopełnieniem tego wszystkiego jest system craftingu, a także obecność nauczycieli, od których musimy pobierać lekcje w celu nauki nowych zdolności i ulepszania już wyuczonych umiejętności.
Dragon Age: Straż Zasłony
- Data premiery: 31 października 2024 r.
- Platformy: PC, PS5, XSX/S
- Wersja językowa: polska (napisy)
- Cena: 269 zł (Steam), 369,90 zł (PlayStation Store, Microsoft Store)
Gra Dragon Age: Straż Zasłony ma bardzo trudne zadanie. Nie dość że dzieło BioWare musi przypomnieć graczom o marce, która po raz ostatni doczekała się reprezentanta w 2014 roku(!), to jeszcze debiutuje po Baldur’s Gate 3, które wstrząsnęło w posadach zarówno gatunkiem RPG, jak i wręcz całą branżą gier wideo. Czy deweloperom uda się wywiązać z powierzonego im zadania? Branżowe media przyjęły ten tytuł ciepło, a jego średnia ocen w serwisie Metacritic mieści się w przedziale 80-93/100.
Z opinii branżowych krytyków wynika, że choć mamy do czynienia z bardzo solidną, ładną i widowiskową produkcją, to jednak nie stanowi ona żadnej gatunkowej rewolucji. Poza tym wprowadzone przez autorów zmiany, na czele z tymi dotyczącymi systemu walki (mamy tu do czynienia z action RPG-iem z krwi i kości) oraz stylistyki oprawy graficznej, nie wszystkim muszą przypaść do gustu.
Niemniej Dragon Age: Straż Zasłony robi, co może, by przekonać do siebie graczy. Produkcja stanowi zwieńczenie opowieści zapoczątkowanej jeszcze w grze Dragon Age: Początek i pozwala nam zmierzyć się z elfickimi bóstwami, romansować ze wszystkimi członkami drużyny, zwiedzić dziewicze zakątki Thedas, a także powalczyć z nowymi przeciwnikami. Pod względem czysto technicznym (a więc abstrahując od stylistyki) nie sposób nie pochwalić oprawy graficznej, co jest zasługą wykorzystania technologii Frostbite.
Mniejsze, warte uwagi gry RPG
Wyjątkowo w tym miesiącu niniejszą sekcję przejęła „japońszczyzna”. Oprócz trzech części uznanych serii, swoją obecność zaznaczyła tu produkcja reprezentująca zupełnie nową markę (przy czym stoi za nią studio, którego raczej nie trzeba przedstawiać żadnemu fanowi gier z Kraju Kwitnącej Wiśni).
Sword Art Online: Fractured Daydream
- Data premiery: 4 października 2024 r.
- Platformy: PC, PS5, XSX/S, Switch
- Wersja językowa: angielska
- Cena: 259 zł (Steam, PlayStation Store, Microsoft Store), 59,99 dolara – w przeliczeniu około 242 zł (Nintendo eShop)
Sword Art Online: Fractured Daydream to crossover, w którym pojawiają się postacie i wątki z różnych epok. W trakcie rozgrywki wcielamy się w herosów i bohaterki, których zadaniem jest przywrócenie równowagi w zdewastowanym uniwersum fikcyjnego MMO pod tytułem ALfheim Online. Możemy tego dokonać w pojedynkę lub w trybie współpracy przygotowanym z myślą o zabawie nawet w 20-osobowym zespole. Gra doczekała się „w większości pozytywnych” recenzji na Steamie, jednak branżowe media były dla niej nieco bardziej surowe, o czym świadczy średnia ocen wersji na PS5, która według serwisu Metacritic wynosi 68/100.
Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven
- Data premiery: 24 października 2024 r.
- Platformy: PC, PS4, PS5, Switch
- Wersja językowa: angielska
- Cena: 199 zł (Steam), 114 zł (PlayStation Store), 24,99 dolara – w przeliczeniu około 100 zł (Nintendo eShop)
Pierwszy remake w niniejszym przeglądzie, będący kompleksowym odświeżeniem jRPG-a z 1993 roku. W Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven wcielamy się w młodego następcę tronu Imperium Varennes i jego potomków. Naszym zadaniem jest dokonanie zemsty na herosach, którzy zamiast zaprowadzić na świecie pokój, dokonali zmasowanego ataku na stolicę cesarstwa – Avalon. Mamy tu do czynienia z klasycznym przedstawicielem gatunku, w którym akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby. Przemierzając świat, realizujemy zadania i popychamy fabułę w wybranym przez siebie kierunku, toczymy turowe potyczki z przeciwnikami, a także zarządzamy imperium, robiąc użytek z szeregu rozwiązań zapożyczonych z gier strategicznych. O tym, że operacja odświeżenia klasyki zakończyła się sukcesem, mówią nam „bardzo pozytywne” recenzje na Steamie i średnia ocen według serwisu Metacritic, mieszcząca się w przedziale 81-85/100 (w zależności od platformy).
Card-en-Ciel
- Data premiery: 24 października 2024 r.
- Platformy: PC, PS4, PS5, XONE, XSX/S, Switch
- Wersja językowa: angielska
- Cena: 114,99 zł (Steam, Microsoft Store), 99 zł (PlayStation Store), 24,99 dolara – w przeliczeniu około 100 zł (Nintendo eShop)
Hybryda RPG-a, roguelike’a i karcianki opracowana przez Inti Creates – autorów cykli Gunvolt oraz Gal*Gun. W Card-en-Ciel wcielamy się w Neona – gamingowego detektywa, a naszym zadaniem jest odkrycie przyczyny, dla której w świecie fikcyjnej gry Rust Tactics pojawiają się postacie z innych produkcji. By tego dokonać, przemierzamy lochy i toczymy turowe potyczki, podczas których zagrywamy karty związane z konkretnymi postaciami. Pokonanych przeciwników możemy dołączać do swojej talii, a następnie wykorzystywać w kolejnych pojedynkach. Taki pomysł na zabawę przypadł do gustu graczom, którzy wystawili Card-en-Ciel „bardzo pozytywne” recenzje na Steamie. Branżowe media były bardziej surowe dla tego projektu; według serwisu Metacritic, średnia wystawionych mu ocen nie przekracza 75/100.
Ys X: Nordics
- Data premiery: 25 października 2024 r.
- Platformy: PC, PS4, PS5, Switch
- Wersja językowa: angielska
- Cena: 274,99 zł (Steam), 259 zł (PlayStation Store), 59,99 dolara – w przeliczeniu około 242 zł (Nintendo eShop)
Po ponad roku od premiery w Japonii, gra Ys X: Nordics zadebiutowała również na Zachodzie. Dziesiąta część ciągnącej się od 1987 roku serii jRPG-ów opowiada o dalszych przygodach Adola Christina, który wyrusza na północ fantastycznego świata, by pomóc zamieszkującym ten region Normanom uporać się z zagrożeniem ze strony nieumarłych Griegerów. Największą nowością względem poprzednich gier spod tego szyldu jest możliwość żeglowania po morzu i toczenia bitew na otwartych wodach. Poza tym autorzy pochylili się nad systemem walki na lądzie, pozwalając nam zdecydować, czy chcemy kontrolować jedną, czy dwie postacie.
Perełki tak małe, że można je przeoczyć
Poniżej mam dla Was listę październikowych gier, które przeszły bez większego echa, choć z różnych powodów warto mieć je na względzie.
- Monomyth (PC) – tytuł z pogranicza RPG-ów FPP, immersive simów i dungeon crawlerów, w którym przemierzamy posępną fortecę Lysandria i mierzymy się z przebywającymi w niej przeciwnikami.
- Plague: London 1665 (PC) – klimatyczna produkcja z akcją osadzoną podczas wielkiej zarazy w Londynie, w której wcielamy się w zbieracza ciał i opiekuna cmentarza wykonującego swe umiejętności i próbującego nie dać się zabić chorobie.
- Guild Saga: Vanished Worlds (PC) – izometryczne, turowe RPG z elementami strategii, w którym jako członek Gildii Bohaterów eksplorujemy kontynent Aarde, po drodze rozwijając ponad sto różnorodnych umiejętności.
- Within the Cosmos (PC) – RPG science fiction z widokiem FPP, przywodzące na myśl The Outer Worlds, zabierające nas do skolonizowanego przez ludzi układu Adallio, nad którym zawisło zagrożenie ze strony androidów.
- The Black Grimoire: Cursebreaker (PC) – izometryczne RPG inspirowane RuneScape i Ultimą Online, w którym przemierzamy klimatyczny świat i stopniowo odkrywamy historię przeklętego Rothara Aercresta.
- Skulltide (PC) – nietypowa pozycja pozwalająca graczom wcielić się w szkielety polujące na nekromantów, a także wykorzystujące na polu walki umiejętności związane z kośćmi.
Inne RPG-owe premiery
- 3 października Cryptmaster zaprosił do siebie posiadaczy konsol Sony i Microsoftu.
- 7 października Children of Morta doczekało się wersji na urządzenia mobilne.
- Również 7 października na smartfony i tablety trafiło darmowe (free-to-play) Disney Pixel RPG.
- 17 października Tinkertown zawitało na Xboksy One oraz Xboksy Series X/S.
- 22 października Fae Farm pojawiło się na konsolach Sony i Microsoftu.
- Także 22 października na PlayStation (4 i 5), Xboksach (One oraz Series X/S) i Nintendo Switch zadebiutował Wildermyth.
- 30 października zadebiutowała pełna wersja gry Alaloth: Champions of the Four Kingdoms, która tkwiła we Wczesnym dostępie na PC od czerwca 2022 roku.
Szybkie RPG-owe wieści
- Gameplay trailer Gothic Remake z polskim dubbingiem nadaje grze niepowtarzalnego klimatu i wywołuje nostalgię
- Darmowy Fallout London przybliża się do perfekcji dzięki 1000 zmian i poprawek. Popularny mod trafił do ponad miliona fanów RPG w klimacie postapokalipsy
- Mroczne RPG z otwartym światem od współtwórców Wiedźmina 3 i Cyberpunka 2077 znalazło dużego wydawcę. Dawnwalker ma wkrótce odsłonić swoje tajemnice
- The Elder Scrolls 6 nie pójdzie drogą Baldur’s Gate 3, zapewnia główny projektant Skyrima. Bethesda woli „znikający interfejs” niż „skomplikowane karty postaci”
- Twórcom krytykowanego RPG nie spieszy się, by je naprawić. Niewielka aktualizacja GreedFall 2 pomija największe problemy gry, a nieudany system walki dostał tylko 1 zmianę
- Nie 1, nie 2, ale aż 3 ekipy powstały ze studia twórców Disco Elysium. Summer Eternal obiecuje RPG „o złożoności i ambicjach godnych rywalizacji z naszym nędznym, wspaniałym światem”
- Vampire: Bloodlines 2 to kontynuacja wizji z jedynki, ale utrzymana w duchu RPG akcji. „Ludzie, którzy widzieli grę, porównują ją do Dishonored”
- Pathologic 3 oficjalnie zapowiedziane. Nietypowy horror z elementami RPG i survivalu postawi na podróże w czasie
- Nietypowe RPG nęci klimatem lat 2000. i obietnicą wolności za „kółkiem” pierwszego w życiu samochodu. Keep Driving zaoferuje nawet turowy system „walki”
Nadchodzące premiery gier RPG
Na koniec mam dla Was listę potencjalnie najciekawszych RPG-ów mających premierę w listopadzie.
- Farmagia (PC, PS5, Switch) – 1 listopada
- IfSunSets (PC, Wczesny dostęp) – 5 listopada
- Lost Eidolons: Veil of the Witch (PC, Wczesny dostęp) – 5 listopada
- Metal Slug Tactics (PC, PS4, XONE, Switch, PS5, XSX/S) – 5 listopada
- Mirthwood (PC) – 6 listopada
- Mario & Luigi: Brothership (Switch) – 7 listopada
- Dragon Quest III HD-2D Remake (PC, Switch, PS5, XSX/S) – 14 listopada
- Flint: Treasure of Oblivion (PC, PS5, XSX/S) – 14 listopada
- Towers of Aghasba (PC, PS5, wczesny dostęp) – 19 listopada
- Neon Blood (PC, PS4, XONE, PS5, XSX/S, Switch) – 26 listopada