autor: Maciej Kowalczyk
No Man's Sky – twórcy oskarżeni o wykorzystanie opatentowanej formuły generowania świata
Holenderska firma Genicap oskarżyła twórców No Man's Sky, studio Hello Games, o wykorzystanie patentu na proceduralne generowanie świata gry – tzw. „Superformuły”. Według nich system, z jakiego korzystają autorzy tej produkcji, stanowi własność spółki Genicap.
Gdy całkiem niedawno informowaliśmy Was o niezagrożonej premierze gry No Man's Sky, wydawało się, że autorom produkcji nic nie stoi już na przeszkodzie, by oddać w ręce graczy jeden z największych sandboksów, jakie widział świat. Nie jest to jednak takie pewne, o czym właśnie przypomina nam holenderska firma Genicap. Holendrzy oskarżyli bowiem studio Hello Games o bezprawne użycie tzw. Superformuły, czyli matematycznego równania, którego wykorzystanie pozwala na generowanie nieskończonej ilości obiektów dwu- i trójwymiarowych.
Informacja ta pojawiła się w serwisie Telegraaf.nl (w języku holenderskim). Firma Genicap przyznaje w niej, że posiada ona patent na Superformułę. W tej sprawie wypowiedział się jeden z członków firmy, Jeroen Sparrow (cytat poniżej), który stwierdza także, że Holendrzy pracują aktualnie nad inną grą wykorzystującą tę formułę i w związku z tym „byłoby świetnie, gdyby udało się dzięki temu podzielić wiedzą z Hello Games”. Jak dotąd jednak Genicap nie otrzymało od twórców No Man's Sky żadnej odpowiedzi.
„Nie udzieliliśmy Hello Games pozwolenia na użycie Superformuły. Oczywiście nie chcemy zatrzymać premiery gry, ale jeśli okaże się, że doszło do wykorzystania naszego systemu, będziemy musieli czym prędzej o tym porozmawiać.”
Okazuje się, że po części oskarżenia te mogą mieć pewne uzasadnienie. Z artykułu sprzed roku, opublikowanego przez serwis Business Insider, można wyczytać, że Sean Murray ze studia Hello Games faktycznie wykorzystał w No Man's Sky Superformułę, oraz że stanowi ona ważny element całości, pozwalający na wygenerowanie naturalnych, lecz różnorodnych kształtów.
Należy wspomnieć, że Superformuła to matematyczna definicja, stanowiąca zmodyfikowane równanie okręgu. Po raz pierwszy została ona zaprezentowana w 2003 roku przez Johana Gielisa, belgijskiego naukowca, a obecnie członka firmy Genicap. Wynalazca opatentował swoje odkrycie, lecz warto nadmienić, że nie chodzi tutaj o patent na równanie matematyczne. Gielis zastrzegł prawo do wykorzystania go w niektórych celach, jak np. przy stworzeniu edytora graficznego, za pomocą którego możliwe jest wygenerowanie nieskończonej ilości obiektów 2D oraz 3D. Być może z podobnego oprogramowania korzystali twórcy No Man's Sky w celu stworzenia proceduralnie generowanego świata.
Nie jest to niestety pierwsza sytuacja z naruszeniem licencji przez studio Hello Games, choć trzeba przyznać że mowa o okolicznościach dziwnych i irracjonalnych. Całkiem niedawno twórcy No Man's Sky zostali oskarżeni przez brytyjskie przedsiębiorstwo mediowe British Sky Broadcasting, które stwierdziło, że Sean Murray i spółka bezprawnie wykorzystali słowo „Sky” w tytule swojej produkcji. Cała sprawa na szczęście zakończyła się pozytywnie dla Hello Games, jednak wszystko wskazuje na to, że po raz kolejny znaleźli się oni w nieprzyjemnej sytacji.
Obecny problem wydaje się jednak nieco zastanawiający. Pomijając prawniczą otoczkę dotyczącą patentów i własności, ciekawi postawa Genicap, którzy z jednej strony nie chcą opóźniać premiery No Man's Sky, a tymczasem cała sprawa wychodzi na jaw dopiero w momencie, kiedy premiera gry wydaje się dopięta na ostatni guzik. Warto wspomnieć także, że kilka lat temu rzeczona holenderska spółka ogłosiła bankructwo. Możliwe także, że pracownicy Hello Games, nie wiedzieli o patencie, lub byli przekonani, że wykorzystują go w sposób zgodny z prawem. Pozostaje czekać na komentarze i stanowiska ze strony Hello Games lub Sony i mieć nadzieję, że całość zostanie rozwiązana na tyle szybko, by nie przyczyniła się ona do przesunięcia premiery No Man's Sky.
No Man's Sky to utrzymana w stylistyce science fiction, sandboksowa gra akcji nastawiona na rozgrywkę wieloosobową. Za jej stworzenie odpowiada niezależna firma Hello Games, znana z popularnego cyklu zręcznościówek Joe Danger. W grze mamy możliwość eksploracji kosmosu za sterami statku kosmicznego oraz odkrywania niezbadanych planet. No Man's Sky charakteryzuje się olbrzymim otwartym światem, wykorzystującym system proceduralnego generowania świata. Jest on odpowiedzialny za praktycznie każdy element gry – od roślin i zwierząt zamieszkujących każdą z planet, po ogromne galaktyki i konstelacje. Produkcja pojawi się na PC oraz PlayStation 4, a jej premiera jest obecnie przewidziana na 9 sierpnia bieżącego roku.
- Oficjalna strona internetowa gry No Man's Sky
- Zapowiedź No Man's Sky – największy sandbox jaki widział Wszechświat