Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gol originals 2 czerwca 2023, 16:38

autor: Kamil Kleszyk

Nad Starfieldem pracuje od 7 lat, ale na pomoc przy Falloucie 3 miał tylko kilka miesięcy

Inon Zur, światowej sławy kompozytor i długoletni współpracownik Bethesdy, w rozmowie z redakcją portalu GRYOnline.pl opowiedział co nieco o kulisach tworzenia ścieżki dźwiękowej do najpopularniejszych gier wideo.

Źródło fot. Bethesda Softworks / fotografia wysłana z agencji reprezentującej Inona Zura
i

Zdawać by się mogło, że komponowanie muzyki (nie tylko do gier) to naprawdę czasochłonne zajęcie. To fakt, ale zdarzają się przypadki, że twórca musi dostarczyć konkretne dzieło w bardzo krótkim czasie.

Inon Zur – autor muzyki do takich serii, jak Dragon Age, Syberia, Baldur’s Gate czy Fallout – zgodził się udzielić wywiadu redakcji portalu GRYOnline.pl. W trakcie rozmowy kompozytor zdradził, że choć praca nad ścieżką dźwiękową zwykle zajmuje kilka lat, były momenty, w których musiał działać pod naprawdę ogromną presją czasu. Taka sytuacja miała miejsce m.in. przy Falloucie 3, kiedy to Bethesda skontaktowała się z kompozytorem mniej więcej cztery miesiące przed ukończeniem gry. Co ciekawe, to właśnie muzykę do produkcji z 2008 roku Zur darzy największym sentymentem.

Moim pierwszym Falloutem był Fallout Tactics. Fallouty 1 i 2 zostały przygotowane przez Interplay i Marka Morgana. Tak więc, kiedy Interplay zwrócił się do mnie podczas produkcji Tactics, zrobił to z wyraźnym planem i intencją, ponieważ chciał, aby ścieżka dźwiękowa różniła się od tej z poprzednich gier. Stworzyłem bardzo surowy, perkusyjny, ambientowy soundtrack do tej gry, a potem ta została ukończona i myślałem, że skończyłem z Falloutem.

[...] W 2004 roku Bethesda kupiła prawa licencyjne do tworzenia gier z serii Fallout. Wiesz, wszystkie kompozycje, nad którymi pracowałem dla Bethesdy, zacząłem przygotowywać cztery lata wcześniej. Z wyjątkiem Starfielda, bo prace nad nim rozpoczęły się siedem lat temu, w 2016 roku. Za muzykę do Fallouta 4 zabrałem się z kolei w 2011 roku, wyszedł w 2015. Ale Fallout 3? Cóż, skontaktowano się ze mną pilnie mniej więcej cztery miesiące przed ukończeniem gry! Musiałem zrobić ten soundtrack bardzo, bardzo szybko – byłem bardzo podekscytowany; jeśli posłuchasz ścieżki dźwiękowej Fallouta 3, zrozumiesz, że była to w zasadzie moja najważniejsza ścieżka dźwiękowa ze wszystkich Falloutów. Ponieważ stworzyła nowy aspekt krajobrazu dźwiękowego do Fallouta, a co najważniejsze, ustanowiła główny motyw muzyczny. Fallout i Fallout 2 tak naprawdę takowego nie posiadały.

Patrząc na to, że nad muzyką do Starfielda Zur pracuje już od siedmiu lat, na wielki podziw i słowa uznania zasługuje fakt, że przy Falloucie 3 twórca potrafił się sprężyć i przygotować soundtrack w zaledwie kilka miesięcy. Osoby, które miały przyjemność grać w „trójkę”, zapewne zgodzą się ze stwierdzeniem, że nie odbiło się to w żaden negatywny sposób na jakości dzieła.

Na koniec przypomnijmy, że powyższy fragment to zaledwie część wywiadu z Inonem Zurem. Pełnego zapisu rozmowy na portalu GRYOnline.pl wypatrujcie już w najbliższą sobotę, czyli 3 czerwca.

Kamil Kleszyk

Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

więcej