Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 27 marca 2024, 09:55

autor: Adrian Werner

Millennia ze średnim debiutem na Steamie. Twórcy Cywilizacji mogą spać spokojnie

Millennia, czyli strategia w styli serii Sid Meier’s Civilization od firmy Paradox, nie spełniła pokładanych w niej nadziei. Na Steamie odbiór gry jest mieszany, a w recenzjach mediów branżowych również próżno szukać zachwytów.

Źródło fot. Paradox
i

Wczoraj na rynku zadebiutowała gra Millennia, czyli rozbudowana historyczna strategia 4X, pomyślana jako odpowiedź firmy Paradox na serię Sid Meier’s Civilization. Niestety, autorzy, czyli ludzie ze studia C Prompt Games, nie mogą zaliczyć tej premiery do w pełni udanej.

Średni debiut na Steamie

Przyjrzymy się wpierw, jak gra poradziła sobie na Steamie.

  1. Tylko 62% recenzji na Steamie jest pozytywnych, co serwis kategoryzuje jako „mieszany” odbiór produkcji.
  2. Gra osiąga za to dobre wyniki aktywności – rekordem dnia premiery było 8382 graczy bawiących się równocześnie. Ta liczba prezentuje się jednak dosyć słabo, gdy porównamy ją z innymi dużymi premierami Paradoxu z ostatnich lat, takimi jak Cities: Skylines II (104 tys.), Age of Wonders 4 (42 tys.) czy Victoria 3 (70 tys.). Millenia poradziła sobie za to lepiej niż Star Trek: Infinite (5526) oraz The Lamplighters League (marnych 773 graczy równocześnie).
  3. W krytycznych recenzjach na Steamie gracze narzekają na niski poziom dopracowania technicznego, kiepski interfejs oraz zaskakująco prostą rozgrywkę, w tym zwłaszcza bitwy. Ponadto na razie nie działa multiplayer.
  4. Z kolei gracze wystawiający pozytywne recenzje podkreślają za to, że w rzeczywistości gra nie okazała się klonem Cywilizacji. Zamiast tego sprawia wrażenie, jakby do rozwiązań z tej serii dorzucono elementy The Settlers i tym samym oferuje świeże podejście do gatunku 4X.

Średnie są również recenzje mediów branżowych

Millenia nie zachwyciła także redaktorów mediów branżowych. Według serwisu Metacritic średnia ocen gry wynosi obecnie 67%. Poniżej przytaczamy przykładowe noty.

  1. TheGamer – 4/5
  2. GameStar – 79/100
  3. PCGamesN – 7/10
  4. HardcoreGamer – 3.5/5
  5. PCGames.de – 7/10
  6. But Why Tho? – 7/10
  7. TheSixthAxis – 6/10
  8. ThumbCulture – 3/5
  9. GameWatcher – 6/10
  10. IGN – 5/10
  11. GRYOnline.pl – 4/10

Większość recenzentów chwali grę za w miarę świeże podejście do gatunku historycznych strategii 4X, a różnice pojawiają się w ocenach tego, jak dobrze te pomysły zostały zrealizowane. Najbardziej negatywnie nastawiony do gry okazał się nasz redaktor, który wystawił jej notę 4.0/10.

  1. Recenzja gry Millennia. Zły sen gracza marzącego o alternatywie dla Civilization
  2. Millennia na Steamie

Skazane na porażkę potyczki z Cywilizacją

W ostatnich latach nadzwyczaj często różni deweloperzy i wydawcy próbowali rzucać wyzwanie Cywilizacji. Warto więc zestawić to, jak poradziły sobie te gry w starciu z Sid Meier's Civilization VI.

Gra deweloper rok wydania średnia ocen wg. Metacritic Udział pozytywnych recenzji na Steam Rekord aktywnośco na Steam

Gra

Deweloper

Rok premiery

Średnia ocen wg. Metacritic

Udział pozytywnych recenzji na Steam

Rekord aktywności na Steam

Sid Meier's Civilization VI

Firaxis Games

2016

88%

86%

162 657

Old World

Mohawk Games

2021

80%

81%

3589

Humankind

Amplitude Studios

2021

66%

77%

55 284

Millennia

C Prompt Games

2024

67%

62%

8382

Jak widać, żadna z gier tego typu nie stworzyła prawdziwego zagrożenia dla Cywilizacji. Co więcej, zarówno Humankind, jak i zwłaszcza Old World obecnie dogorywają na Steamie (wczorajsze rekordy aktywności dla tych produkcji wyniosły odpowiednio 1117 oraz 508 graczy bawiących się równocześnie). Należy podkreślić, że Millenia dopiero wystartowałaa, więc trudno ocenić, jak za kilka miesięcy będą wyglądały recenzje użytkowników i wyniki aktywności. Nie ma jednak żadnych wątpliwości, że nie jest to gra, która zagrozi w jakikolwiek sposób cyklowi studia Firaxis.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej