Indiana Jones i Wielki Krąg ze wsparciem dla DLSS 4 i FSR 3.1 w nowej aktualizacji. Gra doczekała się naprawy masy błędów
Po dwóch miesiącach gra Indiana Jones i Wielki Krąg otrzymała nową aktualizację. Naprawiono liczne błędy i wprowadzono obsługę DLSS 4 oraz FSR 3.1.

Wczoraj pojawiła się trzecia aktualizacja Indiany Jonesa i Wielkiego Kręgu. Ostatnia łatka zadebiutowała 17 grudnia, więc wielu graczy musiało uzbroić się w cierpliwość, zwłaszcza jeśli napotkali błędy uniemożliwiające postępy w grze lub zebranie wszystkich znajdziek.
Poza tym Indiana Jones i Wielki Krąg otrzymał obsługę najnowszych upscalerów, czyli DLSS 4, FSR 3.1 oraz XeSS 1.4 (vide Bethesda).
Indiana Jones i Wielki Krąg z nową aktualizacją
Poniżej zamieściliśmy listę wszystkich zmian i poprawek, jakie wprowadzono w najnowszej łatce do gry.
NVIDIA DLSS 4
Trzecia aktualizacja wprowadza wsparcie dla NVIDIA DLSS 4, czyli technologii renderowania zwiększających liczbę generowanych klatek obrazu, zwiększających wydajność i poprawiających jakość oprawy graficznej! - Gracze korzystających ze wspieranego sprzętu firmy NVIDIA mogą włączyć generator wielu klatek (3x, 4x), wykorzystując nowy model transformacyjny.
- Rekonstrukcja promieni zwiększa czytelność i stabilność obrazów opartych na ray tracingu.
- DLAA i superrozdzielczość DLSS również zostały zaktualizowane, by korzystać z modelu transformacyjnego. Opcje te po włączeniu poprawiają odpowiednio natywną i przeskalowaną jakość obrazu.
Ray tracing z uwzględnieniem lokalnego oświetlenia
Dla graczy, którzy mają włączony path tracing, ta aktualizacja oferuje nową opcję dla cieni opartych na ray tracingu, która uwzględnia wszystkie źródła światła, co znacznie poprawia jakość cieni w pomieszczeniach. (Gracze mogą również zachować poprzednie ustawienie, które zapewnia cienie oparte na ray tracingu związane wyłącznie ze słońcem).
Wsparcie dla path tracingu (pełnego ray tracing) dla kart graficznych z układami firm AMD i Intel
Aktualizacja udostępnia path tracing na obsługiwanych układach graficznych firm Intel i AMD. Aby korzystać z path tracingu, posiadany układ graficzny firmy Intel lub AMD musi obsługiwać sprzętowy ray tracing i mieć co najmniej 16 GB pamięci VRAM. Należy również zainstalować najnowsze sterowniki udostępniane przez producenta posiadanego układu graficznego! Należy pamiętać, że w miejscach, w których znajduje się dużo liści, takich jak Sukhothai, obniżenie jakości animacji roślinności poniżej poziomu „Ultra” może zmniejszyć występowanie sporadycznego „wyskakiwania” cieni na wszystkich kartach graficznych wykorzystujących path tracing.
FSR 3.1 z generowaniem klatek obrazu
Trzecia aktualizacja dodaje wsparcie dla technologii zwiększania rozdzielczości i generowania klatek obrazu AMD FSR 3.1.
Intel XESS 1.4
Najnowsza aktualizacja wprowadza też wsparcie dla zwiększania rozdzielczości Intel XESS 1.4.
Usprawnienia rozgrywki
Od teraz zestawy naprawcze mogą być wykorzystywane również poprzez wybranie ich bezpośrednio w ekwipunku (a nie jak dotąd wyłącznie poprzez wybranie zepsutej broni lub narzędzia).
Poprawki błędów – uwaga na spoilery!
Ogólne:
- Usunięto błąd uniemożliwiający graczom korzystanie z drabin, przechodzenie przez szczeliny w ścianach i wspinanie się po pnączach w Sukhothai (zwłaszcza podczas misji „Błogosławiona Perła”).
- Usunięto błąd, który mógł uniemożliwić graczom podnoszenie niektórych butelek z lekami w Watykanie.
- Usunięto błąd, który mógł tymczasowo uniemożliwić zadawanie ciosów lub ich blokowanie, gdy gracz podniósł przedmiot podczas zapisywania stanu gry.
- Usunięto błąd, przez który kamera mogła utknąć w widoku trzecioosobowym po zakończeniu niektórych przeprowadzanych w nim interakcji.
- Usunięto błąd, przez który gracz i wrogowie mogli odnieść obrażenia podczas przechodzenia przez otwarte drzwi po wczytaniu punktu kontrolnego.
- Usunięto błąd powodujący niewłaściwe wyświetlanie notatek podczas ich przeglądania.
- Usunięto błąd, przez który gracze mogli przypadkowo upuścić aparat fotograficzny lub zapalniczkę podczas przeglądania przedmiotów na sprzedaż.
- Usunięto błąd, który mógł powodować znikanie przedmiotów, jeśli gracze próbowali podnosić je podczas przeskakiwania nad obiektami.
- Usunięto błąd, który mógł spowodować utratę przedmiotów do zbadania, jeśli zostały podniesione w tej samej chwili, w której przeciwnik zadał Indy’emu cios.
- Naprawiono błąd powodujący przesunięcie znacznika zamkniętego obszaru po ponownym wczytaniu punktu kontrolnego.
- Usunięto błąd, który powodował nieustanne drgania kamery podczas ponownej wizyty w Gizie.
- Naprawiono błąd, który sprawiał, że w pustej komorze lugera widoczna była kula.
- Usunięto błąd, który umożliwiał graczom nalewanie wina z aparatu fotograficznego w łamigłówce z pięcioma świętymi ranami.
- Usunięto błąd, na skutek którego po uwolnieniu się z przyciągnięcia biczem Vossa, widok gracza mógł pozostać przekrzywiony.
- Usunięto błąd, który powodował, że wrodzy żołnierze opierający się o elementy otoczenia obracali się nienaturalnie, gdy zostali zaalarmowani przez gracza.
Grafika:
- Usunięto pozostałe błędy, w wyniku których częstotliwość aktualizacji animacji w niektórych scenkach przerywnikowych była niestabilna, co powodowało widoczne drgania lub zacięcia.
- Usunięto błąd, na skutek którego wylewające się strumienie wody nie były widoczne podczas początkowego zawalenia się zigguratu w Sukhothai.
- Naprawiono błąd, który umożliwiał graczom wyjrzenie poza świat gry na terenie wykopalisk w Watykanie.
Misje i zadania:
- Usunięto błąd, który powodował, że gracze nie mogli zrobić zdjęcia Sunanowi podczas ponownej wizyty w Sukhothai lub po pominięciu scenki przerywnikowej z Sunanem i Pailin.
- Usunięto błąd, który mógł uniemożliwiać zebranie notatki o Jajku Sadzonym w Sukhothai i ostrakonu w Gizie po ponownym wczytaniu punktów kontrolnych.
- Usunięto błąd, który mógł uniemożliwiać graczom ustawienie częstotliwości radiowych w radiostacjach podczas ponownej wizyty w Sukhothai (z powodu braku Giny).
- Usunięto błąd, który sprawiał, że gracze nie mogli odblokować osiągnięcia „Cienie czasu”, jeśli umieścili jakiekolwiek starożytne artefakty na planszach łamigłówki w Iraku (co powodowało, że nie posiadali wszystkich 50 artefaktów w ekwipunku). W przypadku graczy, którzy rozwiązali już łamigłówkę, ponowne odwiedzenie Iraku odblokuje to osiągnięcie.
- Usunięto błąd, na skutek którego zebranie ostatniego starożytnego artefaktu w misji „Zagadki starożytnych” nie aktualizowało licznika widocznego na interfejsie użytkownika, co sprawiało wrażenie, że do zebrania pozostał jeszcze jeden artefakt. Usunięto również błędy, które powodowały, że misja ta nie miała opisu na mapie, a niektóre znaczniki starożytnych artefaktów nie pojawiały się na mapach Sukhothai i Watykanu.
- Usunięto błąd, który mógł uniemożliwić graczom ponowne zebranie kół zębatych Khmerów, jeśli zmienili poziom trudności łamigłówki po rozwiązaniu łamigłówki bramy Khmerów.
- Usunięto błąd, na skutek którego gracz mógł zdobyć aparat oddechowy w Sukhothai przed otrzymaniem zadania przeprowadzenia rozmowy z Tongdangiem, co uniemożliwiało otrzymanie kolejnego zadania misji.
- Usunięto błąd, który powodował, że notatki terenowe mogły być śledzone nawet po zebraniu ich wszystkich.
- Usunięto kilka błędów, w wyniku których pod światem gry pojawiał się niepotrzebny znacznik notatki.
- Usunięto błąd, na skutek którego przewodniki łowcy przygód nie były wyświetlane na mapie po zdobyciu przewodnika po zigguracie w Iraku.
- Usunięto błąd, przez który na mapie Sukhothai pojawiała się księga umiejętności i znaczniki przewodników, zanim gracze nabyli przewodniki od Tongdanga.
- Usunięto błąd, który powodował, że niektóre znaczniki pod koniec poziomu w Watykanie nie pojawiały się na mapie głównej, a jedynie na mapie lokalnej.
- Usunięto błąd, który powodował, że robienie zdjęć ogłoszeniom dotyczącym małp w Sukhothai nie usuwało ich znaczników w świecie gry.
- Usunięto błąd, na skutek którego znaczniki kół zębatych mogły nie pojawić się, jeśli gracze zakupili broszurę z informacjami o mapie po osiągnięciu pewnego etapu w Sukhothai.
- Usunięto błąd, który powodował, że główna mapa Sukhothai mogła zostać utracona, jeśli po jej obejrzeniu gracz odłożył ją, zamiast ją zabrać.
- Usunięto błąd, na skutek którego Gina nie opuszczała Wat Si Sawai, jeśli gracz wyszedł ze świątyni podczas jej rozmowy z Aranem.
- Usunięto błąd, który mógł uniemożliwiać otwarcie szuflady biurka w namiocie do gry w pokera w Gizie.
- Usunięto błąd, na skutek którego Gina mogła samodzielnie otworzyć drzwi do jaskini w Iraku, co sprawiało, że w jaskini nie było żadnych wrogów.
- Dodano dodatkowe kwestie dialogowe, aby uświadomić graczowi, że powinien uciekać przed nefilimem w sennej sekwencji w Sukhothai, a nie z nim walczyć.
- Usunięto błąd, który uniemożliwiał graczom odebranie stroju kapłana od Antonia, jeśli próbowali zrobić to zbyt szybko.
- Usunięto błąd, który uniemożliwiał graczom wejście do łodzi w sekwencji ucieczki z hotelu w Sukhothai, jeśli wcisnęli przycisk interakcji zbyt wiele razy.
- Usunięto błąd, na skutek którego gracze mogli pojawiać się pod ziemią podczas ponownej wizyty w Sukhothai.
- Usunięto błąd, na skutek którego ostatni cel misji był nadal wyświetlany na ekranie po ukończeniu wszystkich przygód i zleceń na danym poziomie.
- Usunięto błąd, przez który zadanie „Świat wiedzy” mogło zostać ukończone po przybyciu po raz pierwszy w pobliże Watykanu.
- W Marshall College’u zwiększyliśmy widoczność konturów zdjęcia kociej mumii i płyty gramofonowej (w gabinecie Indy’ego) z większej odległości.
Dźwięk:
- Usunięto błąd, przez który Indy powtarzał swoją kwestię o „jeaku w wodzie” za każdym razem, gdy wynurzał się po nurkowaniu w Sukhothai.
- Usunięto błąd, który powodował, że Indy powtarzał dialog na temat złota Vossa w Sukhothai („Tym już nikogo nie przekupisz, Voss”) długo po ukończeniu tej misji.
- Usunięto błąd, który powodował, że Gina powtarzała swoje kwestie z zasadzki („Mało brakowało”), gdy Indy znajdował się w łodzi. Niestety nie naprawi to problemu u graczy, którzy go obecnie doświadczają, ale zapobiegnie jego ponownemu wystąpieniu.
- Ulepszono przejścia muzyczne do walki i skradania się, aby były płynniejsze.
- Dodano dźwięk dla przeciwników ciężkiej kategorii wagowej wyrywających się z klinczu.
- Zwiększono głośność ciężkich karabinów maszynowych wroga podczas strzelaniny w hotelu w Sukhothai.
- Poprawiono odgłos podczas chodzenia po łodzi w pobliżu obozu Forrestala w Peru.
- Naprawiono głosy wysiłku Anniki Lund w Sukhothai, gdy przemieszcza się między obiektami.
- Zaktualizowano głosy wysiłku Indy’ego podczas ślizgu.
- Dodano odgłosy, które słychać, gdy Indy przesuwa posąg smoka na Fontannie Sakramentu.
- Naprawiono powtarzanie tej samej kwestii dialogowej przez Indy’ego podczas podnoszenia notatki z przepisem w Wieży Borgiów.
- Usunięto błędy, które sprawiały, że dźwięki otoczenia znikały lub były nieprawidłowe w kilku lokacjach w Watykanie i Sukhothai.
- Usunięto błąd, na skutek którego reakcje głosowe na trafienie strzałką w Peru były przedwcześnie ucinane.
- Dodano kwestie dialogowe podczas fotografowania mostu w kanałach i wielkiej sali wieży w Watykanie.
- Uniemożliwiono Indy’emu powtarzanie kwestii dialogowych podczas powrotu do rozmowy z Aranem i anulowania interakcji z młynkiem modlitewnym w Sukhothai.
- Od teraz ustawienie ogólnej głośności ma wpływ na muzykę podczas sekwencji wczytywania gry.
Stabilność:
- Usunięto błąd powodujący zawieszanie się gry podczas pomijania napisów końcowych tuż po wczytaniu zapisu gry.
- Usunięto kilka przypadków nagłego wyłączania się gry, które mogły wystąpić w poniższych sytuacjach: podczas zapisywania stanu gry, podczas podnoszenia i wchodzenia w interakcję z obiektami, podczas aktualizowania podpowiedzi w trakcie korzystania z aparatu fotograficznego Indy’ego, po zmianie przypisania przycisków kontrolera i przejściu do nowej lokacji, podczas badania dziennika Laury w gabinecie Vossa w Gizie, w pewnych stanach interfejsu użytkownika.
Poprawki w wersji PC:
- Usunięto błąd, który mógł powodować zawieszanie się gry podczas jej uruchamiania na niektórych kartach graficznych.
- Wprowadzono wiele poprawek i ulepszeń w oświetleniu otoczenia, aby zapewnić bardziej naturalny wygląd lokacji po włączeniu path tracingu.
- Usunięto błąd, w wyniku którego tryb niskich opóźnień Nvidii destabilizował liczbę klatek obrazu generowanych na sekundę.
- Usunięto błąd, przez który funkcja generowania klatek Nvidii była wyłączana po włączeniu HDR.
- Usunięto błąd, który mógł uniemożliwiać wczytywanie zapisów z chmury Xbox w wersji gry na platformę Steam.
- Usunięto błąd, który sprawiał, że gra nie była poprawnie renderowana w przypadku korzystania z DLSS w rozdzielczości 3440x1440 i w trybie panoramicznego kadrowania obrazu.
- Usunięto błąd, w wyniku którego gracze mogli zostać częściowo zablokowani podczas otwierania i zamykania nakładki Game Bar.
- Usunięto błąd, który powodował znikanie włosów Indy’ego w odbiciach podczas korzystania z path tracingu.
- Usunięto problemy z przeciekami światła w podziemnych lokacjach w Gizie, gdy włączono path tracing.
Poprawki w wersji Xbox:
- Usunięto błąd, który powodował migotanie lub wyłączanie się niektórych lamp/źródeł światła w zależności od kąta ich obserwowania.
Lokalizacja:
- Wprowadzono wiele poprawek i aktualizacji tekstu menu i napisów we wszystkich językach.
- Wprowadzono poprawki w dubbingu w wielu językach.
- Usunięto błędy w inskrypcjach na kamiennych tablicach w Gizie i w Marshall College’u.
- Usunięto błędy w oznakowaniu ulic i sklepów w Szanghaju.
Lista jest spora i szkoda, że musieliśmy czekać na aktualizację aż dwa miesiące. Gra jednak powinna działać i wyglądać lepiej, a z tego, co zapowiadają deweloperzy, to jeszcze nie koniec wsparcia dla Indiany Jonesa i Wielkiego Kręgu. Grę czeka m.in. modyfikacja interfejsu ekranowego i wsparcie dla technologii renderowania włosów dostępnej na kartach RTX firmy Nvidia.