autor: Wojciech Bilicki
Gracze dotknięci ślepotą barw krytykują opcje dostępności w Tekkenie 8
Filtry dla graczy dotkniętych ślepotą barw zyskały uznanie wśród większości graczy, ale sami zainteresowani nie kryją niezadowolenia. Pojawiają się skargi na liczne dolegliwości.
Filtr dla graczy dotkniętych ślepotą barw w Tekkenie 8 spotkał się z chłodnym przyjęciem osób z zaburzeniami widzenia oraz specjalistów ds. dostępności. Na platformie X (dawniej Twitter) gracze ze ślepotą barw narzekają na zaprezentowane opcje i rozwiązania.
Filmik prezentujący monochromatyczny filtr z poziomymi i pionowymi paskami stał się viralem, zbliżając się do 10 mln wyświetleń na platformie X. Wielu graczy chwali Bandai Namco za podjęcie tematu i interesujące rozwiązanie, ale gracze dotknięci ślepotą barw nie podzielają ogólnego uznania. Wśród zarzutów pojawiają się m.in. bóle głowy i oczu.
Na temat viralowego nagrania wypowiedziała się kierowniczka ds. dostępności w Electronic Arts, Morgan Baker. Poprosiła, żeby nie oznaczać jej pod nagraniem, ponieważ wywołuje ono u niej aurę migrenową.
Do sprawy odniósł się także Ian Hamilton, specjalista od dostępności w grach. Wezwał Katsuhiro Haradę, twórcę związanego z serią Tekken od ponad 30 lat, do usunięcia filtrów z gry w obawie przed konsekwencjami zdrowotnymi dla części graczy. Według specjalisty podejście do filtrów jest dobre, ale trzeba je przeprojektować, skupiając się na graczach słabowidzących, którym mogą one realnie pomóc.
Wywołany do X-owej tablicy Katsuhiro Harada odniósł się do zarzutów, tłumacząc, że w grze dostępnych będzie wiele opcji modyfikacji filtrów, które pozwolą osobom dotkniętym ślepotą barw dostosować obraz do własnych potrzeb. Harada poinformował, że podczas pracy nad ustawieniami deweloperzy współpracowali z instytutami badawczymi oraz społecznościami, a gracze testujący rozwiązanie w praktyce są z niego zadowoleni. Deweloper w swojej wypowiedzi szczególnie podkreślił, że filtry nie będą w stanie pomóc każdemu.
Tekken 8 ukaże się już 26 stycznia 2024 roku na PlayStation 5, Xbox Series X/S oraz PC. Jeśli nie możecie doczekać się premiery, tutaj przeczytacie o naszych wrażeniach z rozgrywki.