autor: Zuzanna Domeradzka
Epic Games kolejną ofiarą kryzysu, firmę dotknęły duże zwolnienia
W Epic Games doszło do dużych zwolnień. Pracę straciło ponad 800 osób, a to ze względu na nieciekawą sytuację finansową firmy Tima Sweeneya.
Na oficjalniej stronie twórców Fortnite’a udostępniono list napisany przez Tima Sweeneya, który został wcześniej wysłany do pracowników Epic Games. Dowiadujemy się z niego, że pracę straciło 16% wszystkich zatrudnionych w firmie, czyli aż 830 osób.
Cięższy okres dla Epic Games
Tim Sweeney, będący szefem Epic Games, w wystosowanym liście wyjawił, co jest powodem tak masowych zwolnień:
Już od jakiegoś czasu wydajemy znacznie więcej pieniędzy, niż zarabiamy, inwestując w ewolucję Epica i rozwijając Fortnite jako ekosystem metawersum dla twórców. Długo żywiłem nadzieję, że uda nam się przejść przez ten okres bez zwolnień, ale z perspektywy czasu widzę, że takie myślenie było nierealistyczne.
Według Sweeneya pracownicy Epic Games w ostatnim czasie mieli w pocie czoła wymyślać sposoby na ograniczenie wydatków, ale ostatecznie jedyną słuszną drogą okazały się zwolnienia. Szef firmy przekonuje, że ponad dwie trzecie osób, które straciły pracę, nie brały udziału w żadnych głównych projektach, dlatego rozwój „ambitnych” planów Epica ma być niezagrożony.
Z tymi masowymi zwolnieniami związana jest dywestycja SuperAwesome oraz sklepu muzycznego Bandcamp (obie firmy zostały zakupione przez EG odpowiednio w 2020 i w 2022 roku). SuperAwesome ma być od teraz niezależną firmą, natomiast drugi podmiot trafi pod skrzydła Songtradr. Aż 250 osób opuści Epic Games przez tę decyzję.
Przyszłość firmy
Sweeney zapewnił, że wszystkie osoby, które zostały dotknięte falą zwolnień, otrzymają należyte wsparcie. Będą one m.in. jeszcze przez sześć miesięcy dostawać wynagrodzenie oraz uzyskają dostęp do opieki zdrowotnej opłacanej przez Epic Games.
Jednocześnie szef EG oznajmił, że firma nie planuje kolejnych zwolnień związanych ze stabilizowaniem jej sytuacji finansowej. Ponadto gigant nadal będzie inwestował w rozwój Fortnite’a, Rocket League czy Fall Guys oraz w Unreal Engine. Nie wiemy natomiast, czy na dłuższą metę zmieni się polityka Epica, który do tej pory wydawał również sporo pieniędzy na darmowe rozdawnictwa gier, a także na zapewnianie czasowej ekskluzywności niektórych tytułów w Epic Games Store.
Nie tylko Epic
Ostatnio bardzo często dochodzi do zwolnień w branży growej, chociażby w studiach BioWare, Niantic czy CD Projekt RED. Głośno było również o programie restrukturyzacyjnym w Embracer Group. W związku z tym pracę straciły osoby ze studiów Beamdog, Crystal Dynamics czy Gearbox Publishing, a zamknięty został zespół Volition.