autor: Michał Harat
Deweloperzy zaskakującego hitu Palworld ujawnili, o co oskarża ich Nintendo. Wymienili trzy patenty
Studio Pocketpair wystosowało komunikat, w którym zdradziło o naruszenie jakich patentów pozwało ich Nintendo oraz The Pokemon Company. Jeden z nich dotyczy „Poke Balla”.
Odkąd The Pokemon Company oraz Nintendo zakończyły dochodzenie w sprawie hitowego Palworlda, minął już ponad miesiąc. Do dziś nie wiedzieliśmy jednak, za co dokładnie obie firmy pozwały studio Pocketpair. Otrzymaliśmy jedynie wzgląd w komunikat o pozwie, wystosowany przez obie korporacje, ale brakowało w nim konkretów – mogliśmy się z niego dowiedzieć zaledwie o „naruszeniu wielu praw patentowych”. Jakich? Ilu? Czego one dotyczą?
Pocketpair zamieściło dziś na swojej stronie wpis, który wiele w tej kwestii wyjaśnia: otóż Nintendo i The Pokemon Company pozwały twórców Palworlda za naruszenie trzech patentów. Pierwszy ma numer 7545191 i dotyczy procesu łapania oraz zaprzyjaźniania się z Pokemonami. Tu warto dodać, że Palworld faktycznie oferuje podobną mechanikę, a tzw. Pal Sphere są łudząco podobne do Poke Balli.
Pozostałe patenty objęte pozwem noszą numery 7493117 oraz 7528390. Chociaż deweloperzy odpowiedzialni za Palworld nie wytłumaczyli w swoim wpisie czego one dotyczą, użytkownicy Reddita szybko dotarli do źródeł – ostrzegam jednak, że dla przeciętnego zjadacza chleba nie są one zbyt czytelne. Dla osób zainteresowanych rozszyfrowywaniem prawniczego żargonu – podałem linki powyżej.
Co szczególnie interesujące, wszystkie patenty, o których mowa we wpisie Pocketpair, zostały zgłoszone do rejestracji już po premierze Palworlda. Niemniej, jak podejrzewają niektórzy, mogą one być częścią znacznie starszych patentów (via TheGamer). Przykładowo oryginalny „patent na Poke Balla” pochodzi z 2021 roku, a jego wersja z 2024 r. może po prostu zawierać pewne uzupełnienia.
The Pokemon Company i Nintendo żądają odszkodowań
Pocketpair w swoim oświadczeniu ujawniło, że The Pokemon Company i Nintendo żądają wstrzymania sprzedaży gry oraz zapłaty 5 milionów jenów (ok. 132 tys. złotych) + odszkodowań za zwłokę dla każdej ze stron. Firma poinformowała też, że nadal zamierza bronić swojego stanowiska, a wszelkie kwestie związane w sprawie przyszłych postępowań prawnych będą poruszane na oficjalnej stronie twórców.
Na koniec warto dodać, że aktualnie w Palworld na Steamie grywa średnio w dziennym peaku ok. 20 tys. osób. Gra jest dostępna we wczesnym dostępie na PC oraz konsolach Xbox Series X/S, Xbox One i PlayStation 5.