autor: Michał Zegar
Poznaliśmy scenariusz anulowanego filmu Deus Ex
Jeden z twórców anulowanej ekranizacji gry Deus Ex ujawnił, jak miał prezentować się scenariusz filmu. Zdradził również, dlaczego projekt nie ujrzał światła dziennego.
Scott Kinney (kierownik ds. rozwoju w Prime Universe Productions) udzielili wczoraj wywiadu serwisowi USA Today's FTW, w którym opisał scenariusz anulowanej ekranizacji gry Deus Ex oraz wyjaśnił, co doprowadziło do kasacji.
W okolicach 2012 roku Kinney zarekomendował kierownikom studia filmowego CBS Films Scotta Derricksona (reżyser filmów Doktor Strange i Sinister) i C. Roberta Cargilla (scenarzysta tych samych produkcji), by ci opracowali scenariusz filmowego Deus Exa.
- Wybrał ich, gdyż jak stwierdził: „oni po prostu rozumieli świat Deus Exa i mieli wizję, jak go ożywić”.
Niczym skrzydła Ikara
Niestety w pewnym momencie duet musiał zrezygnować, gdyż Derricksonowi przyszło wyreżyserować Doktora Strange’a. Po jego odejściu projekt został anulowany. Kinney opisuje całą sytuację tymi słowami:
Chyba nie do końca rozumiem ówczesne rozumowanie studia. Zakomunikowali, iż Deus Ex nie jest filmem, który chcieliby zrealizować, lub w którego realizacji czują się niekomfortowo.
Stwierdzili, że ich ogólna strategia odchodzi od filmów akcji – takich jak wcześniej sfinansowany obraz W pogoni za zemstą z Dwayne’em Johnsonem – na rzecz filmów bardziej zbliżonych do THE DUFF [#ta brzydka i gruba]. Oczywiście Scott Derrickson i C. Robert Cargill opuścili projekt na rzecz Doktora Strange'a, a ten po tym po prostu umarł.
Jest mi bardzo, bardzo smutno, że CBS Films anulowało ten projekt, bo wierzę, że Scott rozwaliłby system swoim Deus Exem, tworząc w końcu pierwszą świetną filmową adaptację gry wideo.
- Kinney pragnął, by w Lawrence’a Barretta wcielił się Stephen Lang (pułkownik Quaritch z Avatara), a Adama Jensena zagrał Bradley Cooper (Snajper, Kac Vegas).
- Chciał również, by film otrzymał kategorię wiekową „16+”, acz wiedział, że jak większość produkcji w tamtym okresie najpewniej zostałby dostosowany do nastolatków mających 12 lat i więcej.
Scenariusz
Kinney podzielił się z serwisem projektem scenariusza z 2014 roku. Z całością możecie zapoznać się pod tym linkiem. Ze względu na długość postaramy się streścić najważniejsze elementy:
Uwaga! Poniższa sekcja może w pewnym stopniu zdradzać fabułę wydanej w 2011 roku gry Deus Ex: Human Revolution.
Otwarcie
Film rozpoczyna cytat Alberta Einsteina:
Postęp technologiczny jest niczym siekiera w rękach patologicznego przestępcy.
Pierwsza scena
W pierwszej scenie widzimy Adama Jensena, biegającego w pobliżu rzeki skąpanej w półcieniu. Następnie zaczyna on trenować z ciężarami, a kamera skupia się na różnych partiach jego ciała.
Apartament
Po tym przenosimy się do apartamentu Jensena, gdzie ten rozmawia ze swoją dziewczyną, Dr. Megan Reed. Sytuację zakłóca komunikat w wiadomościach o ataku terrorystycznym grupy „Purity First” (to z nią ścieraliśmy się w jednej z pierwszych misji w Human Revolution) na fabrykę Sarif Industries w Detroit.
Para patrzy przez okno na płonący budynek, po czym Megan stwierdza, że „wszczepy pomagają ludziom”. Jensen kładzie dłoń na jej sercu i czując jego bicie stwierdza, że cybernetyczna dłoń nie zapewnia dokładnie takich samych odczuć, jak prawdziwa.
Megan informuje, że „wszczepy nie zmieniają tego, kim jesteś”, acz Jensen odpowiada „ale zmieniają to, czym jesteś”. Dodaje jednak, iż jest gotowy przyjąć wszczepy, jeśli uszczęśliwiłoby to Megan.
Atak na Sarif
Chwilę potem następuje znany z prologu Human Revolution atak na siedzibę Sarif Industries, gdzie para pracuje (Jensen jako szef ochrony; Megan jest zaś znanym naukowcem). Pomimo heroicznej postawy Jensena, Megan zostaje śmiertelnie zraniona na jego oczach przez najemników pod przywództwem Barretta, a on sam pozostawiony w krytycznym stanie.
Następnie Jensen budzi się w szpitalu, gdzie przepełniony żalem i rządzą zemsty prosi/domaga się od swojego szefa (Davida Sarifa) wszczepów, a szczególnie eksperymentalnego systemu Typhon. Jest to jedna z głównych zmian względem gry, gdzie otrzymuje je wbrew swojej woli. Po operacji i wyjściu ze szpitala bohater w kilka sekund rozprawia się z trzema zaczepiającymi go punkami na ulicy.
Następnie ponownie przenosimy się do mieszkania Jensena, gdzie ten z gołym torsem upija się i rozmawia ze swoim psem, Kubrickiem.
Hengsha
W końcu bohater dociera do Hengshy, a konkretnie klubu Gniazdo (ang. The Hive). Po wymianie zdań z właścicielem następuje pościg samochodowy. Po tym rozgrywają się wydarzenia znane z gry.
Eliza Cassan – prezenterka kanału informacyjnego Picus TV – okazuje się być sztuczną inteligencją, a na jaw wychodzą sekrety korporacji Sarif.
Co więcej, Jensen dowiaduje się, iż Megan wciąż żyje i razem z nią wyrusza, by wyłączyć protokół sprawiający, że ludzie ze wszczepami zamieniają się w krwiożercze bestie. Jensen dostaje nawet szanse użyć systemu Typhon.
Moment, na który wszyscy czekali
Ostatecznie dochodzi do finałowego starcia z Barrettem, który pierwotnie pokonuje Jensena i poważnie uszkadza jego wszczepy. Megan – najpewniej walcząca w tym momencie z sojuszniczką Barreta, Yeleną – udaje się jednak zmotywować leżącego bohatera słowami:
Nie jesteś maszyną… jesteś człowiekiem.
Protagonista wstaje i wykrzykuje:
Nie jestem jak ty, Barret.
Na co ten:
Jesteś p********* maszyną!
Adam ze stanowczością odpowiada:
Tak, jestem. Ale też…
Jensen przerywa i szarżą z wysuwanym ostrzem odcina rękę antagonisty. Ten szybko wysuwa minigun z drugiej cybernetycznej dłoni, lecz Jensenowi w porę udaje się go złapać, wycelować w głowę najemnika i po słowach…
…nigdy o to nie prosiłem…
…oddaje strzał.
- Deus Ex: Bunt Ludzkości - Director's Cut – poradnik do gry
- Wielki powrót legendy – recenzja gry Deus Ex: Bunt ludzkości
- Deus Ex – strona oficjalna