Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 12 grudnia 2020, 20:17

Cyberpunk 2077 - braki, niedociągnięcia i pomysły jak uratować grę

Cyberpunk 2077 im dłużej jest na rynku, tym mocniej gracze go krytykują. Wśród zachwytów coraz mocniej wybrzmiewa zawód. Niektórzy wskazują, w czym leży problem gry i jak ją naprawić.

W SKRÓCIE:
  1. Pośród głosów zachwytu coraz mocniejsze są głosy krytyki Cyberpunka 2077.
  2. Na Reddicie powstał wątek, który punktuje problemy polskiej gry, wskazując, jak można ją ulepszyć.

Cyberpunk 2077 nie ma dobrej prasy od momentu premiery. Kolejne dni przynoszą nową porcję odkrytych przez graczy błędów, wznosząc ich frustrację na wyżyny. Studio CD Projekt RED dosyć szybko łata kolejne problemy, ale coraz częściej głosy krytyki spływają na poważniejsze aspekty Cyberpunka aniżeli zepsute skrypty, brzydką grafikę czy brak płynności.

Niektórzy zajęci są tworzeniem listy znanych błędów i dzieleniem się, jak je naprawić. Inni postanowili podejść do Cyberpunka 2077 z innej strony, wskazując, jakich elementów rozgrywki brakuje w tym tytule. Jako punkt odniesienia wzięto wydane gry, by pokazać, że oczekiwania graczy nie są z księżyca.

W wątku na Reddicie użytkownik o nicku RalphDamiani postanowił zebrać w jedno miejsce wszystkie braki Cyberpunka 2077. Trochę się uzbierało.

Usprawnienia rozgrywki (tzw. QOL), które powinny pojawić się w Cyberpunk 2077

  • Opcja przełączenia chodzenia/biegania na klawiszu
  • Zmiana przycisków wybranych czynności w grze (przykładowo pomijanie scenek i kucanie jest pod tym samym klawiszem)
  • Wbudowany benchmark
  • Unik postaci pod innym przyciskiem zamiast dwukrotnego wciśnięcia chodzenia
  • Minimapa powinna być nieco oddalona, by pokazywać większy fragment mapy
  • Dodanie opcji przełączania celowania zamiast przytrzymania przycisku
  • Opcja resetowania atrybutów
  • Możliwość wyłączenia znaczników na ekranie
  • Dodanie ustawienia czułości celowania przez optykę broni
  • Pełne wsparcie dla proporcji 21:9 i 32:9
  • Implementacja opcji automatycznego zbierania przedmiotów
  • Opcja w menu pozwalająca przenieść do skrytki wszystkie przedmioty
  • Dodanie przeźroczystości elementom menu w interfejsie
  • Opcja wyjęcia modów z nieużywanych broni
  • Dodanie opcji zmiany przyspieszenia sprzętowego myszki
  • Znaczniki na ekranie kierujące do celu podczas jazdy samochodem

Cyberpunk 2077 - braki w rozgrywce i immersji

  1. Paski modyfikujące wzrost, wagę i masę mięśniową bohatera
  2. Niewiele opcji modyfikacji wyglądu postaci (włosy, tatuaże, zadrapania i blizny)
  3. Brak animacji jedzenia i picia (poza oskryptowanymi scenami)
  4. Brak opcji zdjęcia bielizny poza ekwipunkiem
  5. Dostosowanie wizualne pojazdów
  6. Brak opcji przemeblowania apartamentu
  7. Dodatkowy slot pozwalający zmieniać wygląd przedmiotów bez zmian ich właściwości
  8. Mała różnorodność sprzedawców
  9. Brak garaży i parkingów
  10. NPC niemrawo reagują na to, co gracz robi wokół nich
  11. Niewielka różnorodność dialogów u postaci niezależnych
  12. Mały wpływ na kreowanie postaci V, gra pozwala na ograniczone decyzje w paru misjach
  13. Za mało zadań, które nie skupiają się na akcji
  14. Brak możliwości palenia tytoniu
  15. Drzewko umiejętności i modyfikacje broni mają niewielki wpływ na mechanikę
  16. Brak interaktywnych wydarzeń w świecie gry, które nie byłyby prymitywnie oskryptowane
  17. Odbicia bohatera widoczne są w niewielkiej liczbie luster
  18. Brak „poczucia własności” w przypadku NPC-ów, co prowadzi do tego, że okradamy ich, patrząc im się prosto w twarz
  19. Brak więzień i systemu kar
  20. System poszukiwania przez policję to żart, policjanci pojawiają się znikąd
  21. Cyberwszczepy oferują niewielką różnorodność i mają marginalny wpływ na rozgrywkę (Deus Ex robił to sto razy lepiej)
  22. Wybierane na początku pochodzenie postaci jest zrobione po łebkach i nie ma większego wpływu na to, kim jest V
  23. SI kierowców samochodów nie istnieje, kierują się przed siebie, nie reagują na innych
  24. Brak pociągów i metra mimo że pozostawiono infrastrukturę
  25. Minimalna interakcja z otaczającym światem. W grze powinny znaleźć się rzeczy, które mogą być użyte: ławki, kosze na śmieci, toalety, krzesła, włączniki świateł, taksówki, śmietniki, automaty z grami itp.
  26. Brak podglądu kupowanych ubrań i broni
  27. Na systemie osłon nie można polegać
  28. Przegięty loot; gra wyrzuca masę śmieci nieprzydatnych dla postaci, którą aktualnie gramy. Całość powinna zostać przepisana, by uwzględniała to, w jakim kierunku rozwijamy postać
  29. Przeciwnicy to gąbki na naboje
  30. Design poziomów zbyt często wymusza na nas frontalny atak
  31. Kontrola maszyn i dronów ograniczona do kilku misji

Można dyskutować, czy wszystkie wypisane rzeczy są ważne i potrzebne w Cyberpunku 2077. Część z nich wygląda jak czepianie się absolutnie wszystkiego, byleby rzucić czymś w grę studia CD Projekt RED. Jednak w końcowym rachunku nie da się ignorować błędów i niedociągnięć, jakie oglądamy w polskiej produkcji.

Jak zapatrujecie się na te uwagi? Dodalibyście coś od siebie?

Paweł Musiolik

Paweł Musiolik

Pisać o grach zaczynał na łamach serwisu SquareZone. Później pisał i szefował na nieistniejącym PSSite.com, zaś aktualnie prowadzi swojego bloga o grach. Nie napisał jeszcze tekstu, z którego byłby w 100% zadowolony. Przygodę z grami zaczął w wieku 3 lat, gdy udało mu się namówić ojca na kupno komputera C64. Rozbudzona przez Flimbo's Quest miłość do elektronicznej rozrywki rozkwitła podczas pierwszych przygód z Heroes of Might & Magic, osiągając apogeum po zakupie pierwszego PlayStation. Wraz z rosnącym wiekiem zaliczał kolejne kontakty z konsolami przenośnymi Nintendo, wrócił też na łono PC jako dodatkowej platformy do grania. Kolekcjonuje gry, jest fanem emulacji.

więcej