autor: Grzegorz Sadziński
Co w Blizzardzie piszczy? (postępy w pracach nad Diablo III, nowości w World of Warcraft)
Kilka mieści minęło od naszego poprzedniego przeglądu związanego z tym co dzieje się w firmie Blizzard. Choć okres ten nie obfitował w szokujące informacje i zapowiedzi, to jednak pracownicy legendarnego dewelopera ciągle pracowali nad swoimi grami, tymi już wydanymi i tymi, na które wciąż czekamy. Zapraszam do przeczytania o tym, co też ciekawego działo się w Diablo III, World of Warcraft i StarCraft II w ostatnim czasie.
Pod koniec listopada Academy of Interactive Arts & Sciences ogłosiła, że do jej zarządu powołany został Frank Pearce, współzałożyciel Blizzard Entertainment i wicedyrektor ds. rozwoju produktu. Jak możemy przeczytać na oficjalnej stronie Blizzarda, organizacja ta działa na rzecz szerzenia wartości artystycznych w społeczności skupionej wokół rozgrywki interaktywnej, a „Frank wnosi do zarządu AIAS swój unikalny rodzaj zrzędliwej mądrości i bezceremonialnego obiektywizmu.”
Blizzard postanowił ujednolicić system komunikowania się za pośrednictwem Battle.net, dzięki tzw. BattleTag. Jest to wybierana przez gracza nazwa użytkownika, która wyświetlana jest na wszystkich oficjalnych stronach, forach oraz w grach firmy. Testy tego systemu rozpoczęły się już w Diablo III, jednak Blizzard zapewnia, że zostanie on w przyszłości wprowadzony również w StarCraft II i World of Warcraft. Jest to bardzo zbliżone rozwiązanie do tego, które miało zostać wprowadzone wraz z Real ID (pisanie na forach pod własnym imieniem i nazwiskiem), jednak przypomnijmy, że wówczas pomysł spotkał się z bardzo negatywnym odzewem znacznej części graczy, przez co Blizzard wycofał się z tego pomysłu.
Na rocznicowej stronie Blizzarda pojawił się cykl „Dzień z życia”, w którym możemy dowiedzieć się nieco więcej na temat dnia niektórych pracowników firmy. Póki co możemy zapoznać się z tym, co robią: Michael Nicholson, starszy grafik Diablo III; John Shin, analityk kontroli jakości; Micah „Bashiok” Whipple, menedżer społeczności/redaktor; Geoff Fraizer, menedżer ds. treści internetowych. Oczywiście w prezentowanych wywiadach nie są zdradzane super tajne informacje związane z Diablo III, StarCraft II czy też World of Warcraft, jednak pozwalają one na spojrzenie na poczynania Blizzard Entertainment z perspektywy jego pracowników.
Blizzard powoli przygotowuje się do wprowadzenia systemu domu aukcyjnego Diablo III za prawdziwe pieniądze i zapowiada Saldo Battle.net (Battle.net Balance). Dzięki niemu będziemy mogli dokonywać opłat za produkty i usługi bezpośrednio z poziomu naszego konta. Obszerny FAQ poświęcony temu elementowi został opublikowany na nowej wersji strony wsparcia Blizzarda.
Czas świątecznych wyprzedaży zawitał również do sklepu Blizzarda. Poza obniżonymi cenami World of Warcraft (wersji podstawowej i dodatków do gry) oraz StarCraft II, wszyscy miłośnicy świata Azeroth mogą się zaopatrzyć także w Celestial Steeda oraz Pandaren Monka – kto nie chciałby mieć u swego boku małego pandarena, kiedy wyjdzie Mists of Pandaria?
Diablo III
Założyciele Blizzard Entertainment to bardzo ważne osoby w branży gier komputerowych. Mike Morhaime, Frank Pearce oraz Allen Adham otrzymali w czasie tegorocznej gali rozdania nagród Spike TV Videogame Awards nagrodę „Gamer God”. Z tej okazji przedstawione zostało intro do Diablo III. Jeśli ktoś liczył, że dzień ten przyniesie także wieści dotyczące daty premiery gry, z pewnością się zawiódł.
Mimo, że nie wiemy jeszcze, kiedy dokładnie zostanie wydane Diablo III, Blizzard stara się nam umilić to oczekiwanie aktualizacjami strony społecznościowej gry. Możemy dowiedzieć się więcej na temat rzemieślników - kowala, złotnika i mistyczki - którzy wesprą naszych bohaterów wykonując dla nich nowe przedmioty oraz ulepszając je.
Mimo, że o towarzyszach wiedzieliśmy do tej pory dosyć dużo, oficjalna strona oferuje ich dokładny opis, drzewka umiejętności oraz rozwój ich wyglądu. Interesującym faktem dotyczącym tego systemu jest to, że Blizzard zdecydował się na to, że kompani będą mogli nam skutecznie pomagać nie tylko na normalnym poziomie trudności - nie będą oni od razu ginąć na koszmarze, piekle czy inferno. Jeśli tak dalej pójdzie, będziemy wiedzieli wszystko na temat Diablo III, zanim gra zagości na naszych komputerach - ja jednak poczekam i sam odkryję wszystko w świecie Sanktuarium w przyszłym roku.
Blizzard promuje markę Diablo w wielu formach. Poza zapowiedzianą już jakiś czas temu Księgą Caina, pojawiła się również pierwsza część komiksu Sword of Justice. Oba te wydawnictwa mają pomóc w uporządkowaniu uniwersum świata Sanktuarium oraz wzbogaceniu jego historii.
Jeśli interesuje Was to, jakich zmian na przestrzeni ostatnich miesięcy doczekała się beta Diablo III, odsyłamy do tekstu, który ostatnio pojawił się w naszym serwisie informacyjnym.
StarCraft II
Bardzo byśmy chcieli przedstawić informacje na temat dodatku Heart of the Swarm, jednak od czasu BlizzConu niewiele słychać w sektorze Koprulu, poza odgłosami walki na turniejach esportowych. Jeśli nie mieliście okazji poznać szczegółów dotyczących pierwszego dodatku do StarCraft II, zapraszamy do zapoznania się z wiadomościami na temat kampanii oraz trybu multiplayer, które pojawiły się na łamach naszego serwisu informacyjnego.
W ostatnich miesiącach StarCraft II: Wings of Liberty doczekał się jednej pomniejszej aktualizacji, w której główny nacisk położono na zmniejszeniu kosztu ulepszeń rasy protossów oraz zmniejszeniu efektu działania umiejętności EMP.
Głos a propos trybu multiplayer zabrał ostatnio David Kim, który opisał w blogu na stronie społecznościowej spostrzeżenia Blizzarda dotyczące rozgrywki sieciowej. Specjalista ds. balansu w StarCraft II potwierdził, że wszelkie zmiany w grze są dokonywane bardzo ostrożnie i nigdy nie wpływają na nie wyniki z danego regionu lub też większego turnieju esportowego. David Kim zapowiada jednak dokonanie pewnych modyfikacji w Heart of the Swarm – szczególnie w kwestii jednostek posiadających pulę energii, którą przeznaczają na różne umiejętności (tzw. casterzy).
Wartą uwagi informacją jest także to, że Blizzard utrzymuje swoje założenia związane z czasem trwania sezonów na Battle.net. Od jakiegoś czasu drabinka w StarCraft II jest resetowana co dwa miesiące. Oczywiście odzew graczy jest bardzo różny - dla jednych jest to dobre rozwiązanie, zdaniem innych kolejne sezony kończą się za szybko.
World of Warcraft
Plotki o rzekomej śmierci World of Warcraft są mocno przesadzone, jednak nie sposób nie zauważyć topniejącej liczby aktywnych subskrypcji w grze. Kolejne sprawozdanie finansowe Activision-Blizzard przyniosło informację o utracie kolejnych 800 tysięcy abonentów. Pracownicy firmy bardzo często podkreślają, że tego typu tendencje to nic dziwnego „pod koniec dodatku”, a Blizzard intensywnie prowadzi działania, które mają na celu przyciągnięcie do Azeroth nowych graczy (np. stworzenie wersji językowej gry dla Brazylii).
Czy pamiętaliście złożyć życzenia World of Warcraft? 23 listopada MMO Blizzarda skończyło siedem lat! Aż ciężko sobie wyobrazić, że właśnie wtedy moja taureńska druidka stawiała swe pierwsze kroki w świecie Azeroth. Pewnie mało kto myślał wówczas o tym, że nasi bohaterowie stawią czoła tak wielu zagrożeniom i że World of Warcraft odniesie tak spektakularny sukces. Twórcom gry życzymy nieskończonej ilości świetnych pomysłów, a graczom wielu lat świetnej zabawy w Azeroth!
Na serwery World of Warcraft dodany został ostatni większy patch, który kończy historię zmagań mieszkańców Azeroth z kataklizmem wywołanym przez Deathwinga. W najnowszej aktualizacji gracze zyskali dostęp do trzech nowych stref instance - End Time, Well of Eternity i Hour of Twilight - oraz raidu - Dragon Soul. Warto także zaznaczyć, że Dragon Soul jest pierwszą strefą raid, która doczekała się nowego poziomu trudności (Raid Finder) - ma on pozwolić na to, żebyśmy z grupą losowo dobranych osób mogli sobie poradzić ze znajdującymi się tam bossami i mieli szansę na zdobycie epickich przedmiotów. Raid Finder jest faktycznie łatwy i cieszy się ogromną popularnością na serwerach World of Warcraft.
Lead Systems Designer World of Warcraft – Greg „Ghostcrawler” Street – bardzo pochlebnie wypowiadał się na temat działania Raid Findera. W wywiadzie przeprowadzonym przez Curse.com stwierdził, że wprowadzenie zupełnie nowego poziomu trudności po raz pierwszy pozwoliło na odpowiednie przygotowanie strefy raid dla trzech podstawowych grup, do jakich adresowana jest gra: tzw. casuali (Raid Finder), osób raidujących w gildiach (tryb normalny) oraz najbardziej hardcore’owych graczy (tryb Heroic). Pewne niedociągnięcia w systemie Raid Finder (szczególnie w przypadku rzucania o przedmioty) wynikają w głównej mierze z tego, że pierwotnie był on planowany na patch 5.0, który zostanie wydany tuż przed pojawieniem się Mists of Pandaria. Blizzard doszedł jednak do wniosku, że byłby to świetny element w 4.3, dlatego teraz niemal każdy może być świadkiem upadku Deathwinga.
Jeśli interesuje Was to, jak zakończył się obecny dodatek do World of Warcraft, zobaczcie końcowy filmik, który mogą ujrzeć gracze po pokonaniu Deathwinga. Jeżeli zaś wolicie zobaczyć go w grze lub nie możecie znieść tego, że kolejny wielki czarny charakter świata Azeroth został zgładzony, odradzamy klikanie w powyższy link.
Tak jak zostało to obiecane w czasie tegorocznego BlizzConu, na oficjalnej stronie World of Warcraft pojawił się kalkulator talentów Mists of Pandaria (system ten zostanie gruntownie przebudowany), a na blogu autorstwa Grega „Ghostcrawlera” Streeta, opisane zostały powody, przez które w dodatku wprowadzone zostaną zmiany w drzewkach talentów. Trzeba przyznać, że twórcy World of Warcraft starają się bardzo mocno przekonać wszystkich tych, którym nie przypadł do gustu pomysł na nowy dodatek do tego, że dokładnie wiedzą co robią.
Po wielu latach od wyjścia World of Warcraft jego część została spolszczona… Niestety jest nią jedynie pudełko gry oraz znajdująca się wewnątrz instrukcja. Blizzard jednak nie zapomina o Polakach i do oficjalnych filmików prezentujących systemy Void Storage oraz Transmogrification, zostały dodane polskie napisy.
Kolejnym miłym akcentem było także spolszczenie reklamy World of Warcraft z Chuckiem Norrisem oraz emitowanie jej na wielu rodzimych kanałach telewizyjnych. Kto jak nie mistrz kopnięcia z półobrotu będzie w stanie przekonać graczy do powrotu do świata Azeroth?
Oficjalna strona World of Warcraft na bieżąco jest aktualizowana o nowe opowiadania. Poza znanym i lubianym cyklem poświęconym bohaterom Hordy i Przymierza, Blizzard opublikował również tekst „Charge of the Aspects”, który przybliża wydarzenia prowadzące do opracowania planu pokonania Deathwinga. Czy Aspekty zdawały sobie sprawę z tego, czym będzie dla nich zatrzymanie Niszczyciela?