Blizzard zawiesza działalność w Chinach, uratuje się tylko Diablo Immortal
Ostatnie próby porozumienia się Blizzarda z chińskim NetEase zakończyły się fiaskiem, w wyniku czego jeszcze w styczniu amerykański gigant zawiesi działalność w Państwie Środka. Z małym wyjątkiem.
W rzeczywistości Blizzard jedynie zawiesił działalność w Chinach. Firma rozważy możliwość współpracy z innymi tamtejszymi podmiotami (np. koncernem Tencent). Nic nie jest jednak pewne, a zważywszy na niewielki udział Chin w przychodach studia, nie można wykluczyć, że Blizzard faktycznie opuści ten kraj na dobre.
Zgodnie z listopadowym oświadczeniem Activision Blizzard oficjalnie opuści chiński rynek gier. Dojdzie do tego 23 stycznia 2023 roku.
Blizzard ostatecznie nie dogadał się ze spółką NetEase w sprawie przedłużenia umowy licencyjnej na gry działające na rynku chińskim.
Według agencji Reutera Blizzard China do samego końca próbował osiągnąć porozumienie. Jeszcze na początku stycznia miało dojść do negocjacji z NetEase w sprawie przedłużenia umowy o kolejne sześć miesięcy, jednakże warunki, jakie zaproponował Blizzard, zostały odrzucone.
Co ciekawe, agencja Reutera przekazała, że NetEase uznało propozycję Blizzarda za „niewłaściwą i komercyjnie nielogiczną”.
Fiasko rozmów oznacza, że już wkrótce takie tytuły, jak: World of Warcraft, Hearthstone, Warcraft III: Reforged, Overwatch 2, seria StarCraft, Diablo III czy Heroes of the Storm, przestaną być wspierane i dostępne w sprzedaży w Chińskiej Republice Ludowej.
Warto zaznaczyć, że Activision Blizzard współpracował z chińskim wydawcą NetEase Games od 2008 roku, wprowadzając przez te lata na azjatycki rynek wiele swoich tytułów.
To jeszcze nie koniec Blizzarda w Chinach
Amerykański gigant już w listopadzie ubiegłego roku – po wstępnym oświadczeniu o zakończeniu współpracy z NetEase - zapewniał, że firma szuka alternatywnych sposobów na sprowadzenie swoich gier do Chin. Jak na razie nie ujawniono jednak żadnych konkretnych informacji na ten temat.
Jedyną grą Activision Blizzard, która póki co pozostanie dostępna w Chinach, jest mobilne Diablo: Immortal, które funkcjonuje na azjatyckim rynku w ramach osobnej umowy wydawniczej z NetEase.
Jak informowaliśmy w listopadzie, utrata chińskiego rynku gier przez Blizzard, choć z pewnością bolesna, nie wydaje się być początkiem końca amerykańskiego giganta. Według wyników finansowych Activision Blizzard za trzeci kwartał 2022 roku, sprzedaż w Chinach stanowiła jedynie 3% wszystkich wygenerowanych przychodów firmy.