Activision Blizzard - kryzys niestraszny, sukcesy marek GH, WoW i CoD
W sytuacji, gdy firmy THQ oraz Electronic Arts odnotowują jedne z najgorszych wyników finansowych w historii, koncern Activision Blizzard prezentuje szczegóły niezwykle optymistycznego raportu ekonomicznego za pierwszy kwartał 2009 roku. Informuje w nim także o swoich największych osiągnięciach, potwierdza nowe odsłony cyklu Guitar Hero, a także zapowiada premierę kolejnej części marki Tony Hawk.
W sytuacji gdy firmy THQ oraz Electronic Arts odnotowują jedne z najgorszych wyników finansowych w historii,koncern Activision Blizzard prezentuje szczegóły niezwykle optymistycznego raportu ekonomicznego za pierwszy kwartał 2009 roku. Informuje w nim także o swoich największych osiągnięciach, potwierdza nowe odsłony cyklu Guitar Hero, a także zapowiada premierę kolejnej części marki Tony Hawk.
Finanse
Z danych finansowych wynika, że Activision Blizzard przekroczyło w okresie od początku stycznia do końca marca oczekiwania firmowych analityków. Koncern wypracował w tym czasie sprzedaż na poziomie 981 milionów dolarów. Jako jedna z nielicznych grup osiągnął przy tym zysk, który zamknął się w kwocie 189 milionów dolarów. Są to oczywiście wyniki na tyle rewelacyjne, by uznać, że zeszłoroczne połączenie firm Activision i Vivendi przyniosło wiele pozytywnych skutków – nawet pomimo dosyć „krwawej” restrukturyzacji, jaką pociągnęła za sobą cała transakcja. Na oficjalne rezultaty z całego okresu funkcjonowania korporacji będziemy jednak musieli poczekać jeszcze kilka miesięcy. Oficjalnie zamknie ona rok fiskalny mniej więcej w lipcu. Najwięcej przychodu przyniosła Activision Blizzard sprzedaż trzech marek. Mamy tu oczywiście na myśli Guitar Hero, Call of Duty oraz World of Warcraft.
Guitar Hero
Z danych organizacji NPD zamieszczonych w raporcie wynika, że w Stanach Zjednoczonych w pierwszym kwartale bieżącego roku najwięcej zysków ze sprzedaży ze wszystkich obecnych na rynku gier przyniosła produkcja Guitar Hero: World Tour. Pierwsza pozycja z cyklu GH wspierająca obsługę większej liczby instrumentów przypadła do gustu także graczom w Europie, gdzie ogólna sprzedaż serii wzrosła tym samym o 84% w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy roku 2008 (na podstawie danych grup Chart-Track oraz GfK).
W zakończonym kwartale poziom przychodów z rozprowadzania wszystkich odsłon GH przekroczył 2 miliardy dolarów, co udało się do tej pory wyłącznie dwóm innym markom – przygodom hydraulika Mario oraz cyklowi Madden NFL. Przekłada się to na 35 milionów egzemplarzy gry nabytych przez posiadaczy różnorakich platform oraz pobranie przez nich około 35 milionów pojedynczych utworów oferowanych za pośrednictwem serwisów cyfrowej dystrybucji. Dzięki rewelacyjnym wynikom GH firma Activision Blizzard opanowała aż 55% rynku gier muzyczno-rytmicznych w Stanach Zjednoczonych i w Europie. Z informacji podanych przez jednego z dyrektorów firmy, Thomasa Tippla, efektowne zyski ze sprzedaży marki Guitar Hero były w sporej części zasługą obniżenia kosztów produkcji plastikowych gitar, perkusji i innych elementów.
Przedstawiciele Activision Blizzard potwierdzili jednocześnie fakt prowadzenia prac nad nową odsłoną serii. Nie mamy tu jednak na myśli piątej części ani też Band Hero, o których pisaliśmy wczoraj, lecz kolejny produkt poświęcony w głównej mierze jednemu zespołowi. Po Aerosmith i Metallice wybór padł na legendę hard rocka lat 80., czyli grupę Van Halen. Oprócz największych hitów zespołu słynącego ze skocznych i energicznych utworów, a także charakterystycznej gry na gitarze Eddy’ego Van Halena, w produkcji uzyskamy możliwość odegrania kompozycji Queen, Weezer, Blink-182, The Offspring, Queens of the Stone Age i wielu innych słynnych bandów.
Guitar Hero: Van Halen już oficjalnie.
World of Warcraft i Blizzard
Niemal 1/3 przychodów wypracowana została przez nieśmiertelne World of Warcraft. W omawianym okresie najpopularniejsze MMO w historii dostarczyło do kasy Activision Blizzard aż 314 milionów dolarów (pod uwagę wzięto zarówno sprzedaż gry, jak i abonamentów). Dodatkowo, ostatnie rozszerzenie do produkcji – Wrath of the Lich King – spotkało się z niezwykle ciepłym przyjęciem ze strony fanów. Dzięki temu było ono najlepiej sprzedającą się produkcją na PC w Stanach Zjednoczonych oraz jedną z najpopularniejszych w krajach europejskich. Blizzard poinformował przy okazji o sprzedaży swoich dwóch innych kultowych marek – mianowicie, StarCrafta nabyło 11 milionów osób, a poszczególne odsłony Diablo aż 20 milionów.
Call of Duty
Produkcje z cyklu Call of Duty nieustannie należą do jednych z pięciu najpopularniejszych marek wśród graczy amerykańskich i europejskich. Wystarczy zauważyć, że Call of Duty 4: Modern Warfare sprzedało się do tej pory w nakładzie przekraczającym 13 milionów egzemplarzy, a World at War, najnowsze dzieło studia Treyarch, cieszy się popularnością na poziomie tylko trochę niższym. Nie przeszkadza jej to jednak w osiąganiu rewelacyjnych wyników – do czego można zaliczyć choćby nabycie przez dwa miliony posiadaczy gry pierwszego DLC do gry. Przy okazji firma określiła drugą odsłonę Modern Warfare mianem Call of Duty: Modern Warfare 2. Dotąd byliśmy przekonani, że dzieło – z uwagi na niezwykłą popularność i osadzenie w zupełnie innych realiach niż w przypadku poprzednich części CoD – będzie współtworzyć odrębną markę i trafi na rynek jako Modern Warfare 2.
Modern Warfare 2 jednak z przedrostkiem Call of Duty.
Tony Hawk
Kolejna wiadomość potwierdzona przez Activision Blizzard związana jest z nową produkcją z serii Tony Hawk. Dzieło sygnowane nazwiskiem ikony skateboardingu zostanie oficjalnie ujawnione w trakcie zbliżających się targów E3 (2-4 czerwca, Los Angeles). Istnieje spora szansa, że wraz z grą ujrzymy również specjalne urządzenie służące do kontroli skatera – powstające na wzór Balance Boarda dołączanego do Wii Fit. Oczekuje się, że produkcja w pełni wykorzysta wszystkie moce drzemiące w konsolach najnowszej generacji. Czy w obliczu istnienia na rynku serii SKATE, która okazała się być zdecydowanie bardziej next-genowa od ostatnich odsłon Tony’ego Hawka, zawiedzeni fani tej drugiej uwierzą w te zapewnienia? Według plotek, nowy Tony powstaje w biurach studia deweloperskiego Robomodo, zastępującego na tym polu ekipę Neversoft, która przejęła od Harmonix deweloping Guitar Hero.
Tony mówi hop!
DJ Hero, filmowe adaptacje serii Hero, WoW i CoD oraz Blur
W ostatnich akapitach pragnęlibyśmy zebrać wszystkie inne, drobniejsze informacje ujawnione w raporcie oraz podczas konferencji prasowej Activision Blizzard, na której koncern skupił się na prezentacji swoich osiągnięć. Jedna z nich – pisaliśmy o tym szerzej wczoraj – dotyczy oficjalnego potwierdzenia obecności specjalnego urządzenia, przy pomocy którego będziemy kontrolować sytuację w grze DJ Hero. Okazuje się ponadto, że dzieło studia FreeStyleGames dopuszczać będzie możliwość podpięcia plastikowej gitary, na której odegramy niektóre ścieżki zawartych w pozycji utworów. Kolejna jest w sumie plotką. Otóż, Reuter donosi, że Activision pracuje nad przygotowaniem oferty dotyczącej sprzedaży praw do produkcji filmów opartych na serii Hero, a także markach Call of Duty i World of Warcraft. W chwili obecnej czekamy na potwierdzenie tych spekulacji – o ile stworzenie filmowych adaptacji dwóch ostatnich tytułów nie powinno być problemem, o tyle w przypadku pierwszego jest to dla nas czystą abstrakcją.
Blur ma być tym dla gier wyścigowych, czym Call of Duty 4 było dla FPS-ów.
Wiadomość kończymy potwierdzeniem informacji o przedstawieniu grywalnej wersji gry wyścigowej Blur w trakcie targów E3. Dzieło ekipy Bizarre Creations, autorów pierwszych czterech odsłon serii Project Gotham Racing, ma szansę nieźle namieszać na rynku tego typu produkcji. Przedstawiciele Activision Blizzard twierdzą nawet, że Blur stanowić będzie przełom, jakim dla gatunku FPS była czwarta odsłona serii Call of Duty.