Najciekawsze materiały do: Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi
Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - Dinputto8 (DirectInput Fix) v.1.0.3.9.0
modrozmiar pliku: 130,1 KB
Dinputto8 (DirectInput Fix) to modyfikacja do gry Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura, której autorką jest Elisha Riedlinger.
- Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - mod Unofficial Arcanum Patch v.0.91225 - 20,2 MB
- Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - mod Arcanum High Resolution Patch v.1.1a - 596,3 KB
- Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - mod High Quality Townmaps - 65,2 MB
- Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - mod character editor v.1.8 - 704,5 KB
Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi
demo gryrozmiar pliku: 254,9 MB
Świat w Arcanum to cudowne miejsce, w którym magia i technologia mają równą władzę, a podróżnik może ująć w rękę pistolet lub ognisty miecz. Miejsce, w którym wielkie przemysłowe miasta zdobią zamczyska i fabryki, będąc domem dla Karłów, Ludzi, Orków...
Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - poradnik do gry
poradnik do gry12 października 2001
Arcanum można uznać za jeden z największych wirtualnych światów jaki dotychczas stworzono, dlatego też publikując niniejszy poradnik mamy nadzieję, iż umożliwi on wam jego lepsze, bardziej dogłębne poznanie oraz oczywiście ułatwi i uprzyjemni zabawę.
Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - recenzja gry
recenzja gry27 września 2001
Światowa premiera 22 sierpnia 2001. Arcanum to niespotykany dotychczas świat, w którym magia przeplata się z technologią, a podróżnik może ująć w rękę zarówno pistolet jak i ognisty miecz. To pozycja wręcz obowiązkowa dla każdego, lubiącego gry z gatunku rpg.
Arcanum miało swoje problemy, ale to wciąż wybitne steampunkowe cRPG
wiadomość9 listopada 2024
Dziś Arcanum to tytuł nieco zapomniany, jeśli nie siedzicie w niszy izometrycznych RPG, mimo to dorobiło się małego kultu. Technicznie nieco kulało, to prawda, ale niesamowicie działało na wyobraźnię i pod wieloma względami było zwyczajnie wybitne.
„Myśleliśmy o sequelach i chcieliśmy przeskoczyć w 3D” - twórca Fallouta o przyszłości Arcanum
wiadomość5 maja 2023
Tim Cain opowiedział o pomysłach i planach, jakie studio Troika miało względem Arcanum 2, czyli kontynuacji wyśmienitego steampunkowego RPG-a z 2001 roku.
Ta 20-letnia gra RPG jest dojrzalsza od Wiedźmina 3
wiadomość22 kwietnia 2022
Wiedźmin 3 ma niewielką konkurencję wśród RPG, jeśli chodzi o dojrzałość opowiadanej historii. Jednak gdy dobrze poszukać, można znaleźć i 20-letni zabytek, który uderzał w poważne tony, i to tak, że Geralt mógłby się sporo nauczyć.
- Współtwórca Fallouta i Arcanum pracuje nad nową grą RPG 2009.03.19
- Specjalny koncert na rozpoczęcie tegorocznej edycji targów Games Convention 2005.02.28
- Koniec Troika Games 2005.02.25
- Koniec Troika Games? - czyli jak umierają legendy. 2005.02.17
- Kolejna PeCetowa gra cRPG od Troika Games? 2003.11.22
- Sprzedaż cRPG w 2001 roku 2001.11.24
- Poprawki do Arcanum PL... 2001.11.15
Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - v.1.0.7.0 PL
patchrozmiar pliku: 3,1 MB
Wersja: 1.0.7.0 Patch ten uaktualnia grę do wersji 1.0.7.0 usuwając między innymi 40 wykrytych błędów (oprócz błędów, które poprawione zostały przez zachodniego producenta, patch zawiera serię uaktualnień do polskiej lokalizacji). Dokładną listę...
W oczekiwaniu na Baldur's Gate 3 - najlepsze izometryczne gry RPG
artykuł15 sierpnia 2021
Baldur's Gate 3 może okazać się zbawicielem izometrycznych RPG, które powoli znów osuwają się w niszę. Na premierę pełnej wersji jeszcze poczekamy, więc zobaczcie, czym możecie umilić sobie odliczanie do tego wydarzenia.
Swoją drogą jest to jedyny crpg w którym po wejściu do restauracji zostałem wyproszony z powodu niewłaściwego ubioru. Już nie mówiąc o możliwości wchodzenia/wychodzenia przez okno.
Drog Black Tooth udostępnił nową wersję High Resolution Patcha, który ma znacznie większe możliwości niż stara wersja (jest większa czcionka i masa innych bajerów), do tego poprawił błędy, np. ten który uniemożliwiał dokończenie jednego z najlepszych questów w Arcanum (Ogre Island):
http://www.rpgcodex.net/forums/index.php?threads/arcanum-high-resolution-patch-version-1-5-release.115869/
Link bezpośredni do patcha: https://drive.google.com/open?id=0B0naWlTE4ubBM1E5TnZYUnZvZVE
Czasy mojej młodości. Pierwsza gra która urzekła mnie dosłownie wszystkim. Najbardziej ambitna, wciągająca, rozbudowana pod każdym względem gra w jaką grałam. Zarówno pod względem gameplayu jak i możliwości i wyborów oraz podejmowanych decyzji które skutkowały innymi ścieżkami zadań i zakończeniami gry. Można było być kim się chciało, w sposób w jaki się chciało. Ogromnie satysfakcjonująca gra, którą ukończyłam każdą możliwą postacią i mam nadzieję że odkryłam każde możliwe zakończenie. Pamiętam że w tamtych czasach, gra była zupełnie niedoceniona, (zapewne przez wielki szał na diablo II) nie było wcale o niej głośno a szkoda bo być może pracowano by nad nią nadal i tytuł miałby następcę.
Gra wybitna.Ilosc postaci ktore mozna stworzyc i ilosc bulidów....nieskończona.Ta gra to kwintesencja słowa RPG ,ktorego dzis obecni twórcy nie rozumieją.Niech grają w Arcanum i uczą sie jak sie kiedys robiło wybitne gry.10/10.
Genialna! Boże dlaczego ja tak długo zwlekałem z tą grą?! Absolutne TOP 3 RPG! Zaraz za Falloutem i Baldur's Gate.
Gra Mistrzowska.Fabuła nie gorsza od "mistrza " fabuły czyli Planescape Torment.Klimat wrecz wciaga ,szkoda konczyc i odchodzic od komputera ,na szczescie jutro tez jest dzien...,tak za kazdym razem mialem kiedy gralem w ta grę.TOP 3 cRPG jakie wyszły.
Jeden z najlepszych cRPGów jaki kiedykolwiek się ukazał, gdyby nie bugi to ta gra była by wymieniana koło Tormenta, BG2 czy F2 jednym ciągiem.
Koncepcyjnie? Jeden z najlepszych pomysłów, światów, klimatów w historii gier wideo. Z wykonaniem trochę gorzej, bo studiu kasa się skończyła gdzieś tak w 3/4 roboty i widać, że gra jest niedorobiona (puste przestrzenie, bugi w końcowej fazie gry, często kuriozalne). Ale mimo to ta gra to i tak poezja.
Gdybym chciał kiedykolwiek zobaczyć remaster jakiejkolwiek gry, to tej, Arcanum z poprawionymi błędami, z ładniejszym rzutem izometrycznym (poziom pilarsów np.) i dokończonymi pomysłami na które zabrakło czasu.
Najbardziej w tej grze jednak rozwala zróżnicowanie rozgrywki, to nie jest gra, którą można poznać przy jednym przejściu. Gra półogrem idiotą ale siłą olbrzyma skrajnie się różni od gry technologiem, a ta od gry magiem.
Ta gra jest wzorem jak należy projektować światy RPG, jak układać ich koncepcje itd.
A nawet wystarczyla by grafika jak w Shadowrunach .Pillarsy mialy swietna grafikę to tez bym nie pogardził.A wtedy ta gra spokojnie pobija Baldursy czy Icewindy.
Ta gra pójdzie na laptopie dziesięcioletnim?
Muzyka z tej gry dalej ją mam w uszach po tylu latach genialny Sundtruck..Walka była beznadziejnia i fizyka tych postaci ,bo grafika Standard jak na tamte lata ,Historia wspaniała jak i pomysł również,wciągająca na maxa !Warta Przejścia ale tylko Jedorazowego
Gdzie można ją dorwać, w polskiej wersji językowej?Na GOG jest tylko angielska, to wtedy gdzie spolszczenie dorwać, czy będzie w ogóle działać z GOG'iem?
Nie jest to gra idealna ale klimat jest niepowtarzalny.
Jedna z tych gier w której wady nie mają znaczenia i chce się grać.
ps
Motyw przewodni w menu jest idealny.
Drog Black Tooth udostępnił nową wersję High Resolution Patcha, który ma znacznie większe możliwości niż stara wersja (jest większa czcionka i masa innych bajerów), do tego poprawił błędy, np. ten który uniemożliwiał dokończenie jednego z najlepszych questów w Arcanum (Ogre Island):
http://www.rpgcodex.net/forums/index.php?threads/arcanum-high-resolution-patch-version-1-5-release.115869/
Link bezpośredni do patcha: https://drive.google.com/open?id=0B0naWlTE4ubBM1E5TnZYUnZvZVE
Gra mega ambitna. Tytuł się już zestarzał (grafika itd.). Nie pomogą jej już żadne patche graficzne itd. jeśli chodzi o oprawę wizualną. Gra posiadała również sporo różnych błędów w czasie premiery (do tej pory fani nie poprawili wszystkiego). Lecz to w ogóle nie przeszkadzało i do tej pory według mnie nie wypuszczono gry z lepszą historią, fabułą i przygodą. Mamy rok 2017 a w grze sprzed prawie 20 lat jest do wyboru system walk turowych lub zwykły. Coś niesamowitego że w żadnym innym tytule próżno szukać czegoś podobnego. Tak ambitnych gier już się zwyczajnie nie robi. Granie w nią było mega przyjemnością, bardzo klimatyczne nieprzewidywalne uniwersum. Chciało się zgłębiać historię każdej napotkanej postaci w grze, nawet z pozoru niezwiązanej z fabułą. Same questy poboczne w tej grze przebijają każdy inny wątek główny w jakiejkolwiek grze. To tak jakby zrobić grę w której jest dużo różnych ciekawych historii, taki miszmasz, który jednak doskonale się sprawdzał. Powstało również sporo modów/dodatków chyba nawet próba zrobienia nowej równie dobrej historii, jednak żaden nie równał się z tym głównym gry. Dla mnie najlepszy cRPG w historii gier, któremu nawet baldur gates 2 nie dorasta.
Czasy mojej młodości. Pierwsza gra która urzekła mnie dosłownie wszystkim. Najbardziej ambitna, wciągająca, rozbudowana pod każdym względem gra w jaką grałam. Zarówno pod względem gameplayu jak i możliwości i wyborów oraz podejmowanych decyzji które skutkowały innymi ścieżkami zadań i zakończeniami gry. Można było być kim się chciało, w sposób w jaki się chciało. Ogromnie satysfakcjonująca gra, którą ukończyłam każdą możliwą postacią i mam nadzieję że odkryłam każde możliwe zakończenie. Pamiętam że w tamtych czasach, gra była zupełnie niedoceniona, (zapewne przez wielki szał na diablo II) nie było wcale o niej głośno a szkoda bo być może pracowano by nad nią nadal i tytuł miałby następcę.
Bardzo dobry i rozbudowany crpg choć mocno niedorobiony technicznie. Najbardziej irytowała mnie w tej grze muzyka. Niby klimatyczna, ale wyłączyłem ją po pół godziny, bo ile można cały czas muzyki smyczkowej słuchać.
Na Steamie jest do ściągnięcia Arcanum - Multiverse Edition.
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=760410053
Gra dostosowana do odpalenia na nowych systemach operacyjnych + usprawnienia graficzne.
Spolszczenie nie działa z tą wersją, już ktoś próbował.
Dodatkowo można włączać ciekawe opcje w launcherze jak np. wyłączenie random encounters (starć na mapie).
Swoją drogą jest to jedyny crpg w którym po wejściu do restauracji zostałem wyproszony z powodu niewłaściwego ubioru. Już nie mówiąc o możliwości wchodzenia/wychodzenia przez okno.
Wspaniała gra, jeden z najlepszych RPG w jakie kiedykolwiek grałem, nie mogłem się oderwać dopóki gry nie skończyłem, ale mimo, że zaglądałem w niemal każdy kąt czuję, że trochę mnie ominęło, bo mimo maksymalnego 50 poziomu, miałem zaledwie 41 :/, kiedyś przejdę to po raz drugi... trzeci... czwarty... Dopiero ją ukończyłem, a już tęsknię.
Dla mnie nudy.
Za same założenia i mnogość opcji ten RPG mógł od razu stanąć obok Fallout'a 2, Baldur's Gate 2 i Planescape Torment. Dużo zadań pobocznych, schematy (po dziś dzień jeden z lepiej rozwiązanych craftingów w grach RPG), ilość napotkanych postaci, dobra fabuła... Arcanum trawiły jednak kwestie techniczne. Pomijam już archaiczną grafikę (bo ona przy ogromie tej gry byłaby jeszcze absolutnie do przełknięcia), czy system walki, ale czasem zdarzały się tak niesamowicie denerwujące bugi, jak np. brak możliwości ukończenia niektórych questów pobocznych! Przykładowo - quest z prowadzeniem dochodzenia. Teraz już nie pamiętam dokładnie etap po etapie na czym on polegał, ale w pewnym momencie, gdy trzeba było zgłosić się do osoby będącej kluczową w tym zadaniu, tej postaci po prostu na swoim miejscu nie było. Nawet po spatchowaniu problem nie znikał, a dla mnie jest to rzecz po prostu dyskwalifikująca dany RPG. Czemu gra zabiera mi możliwość zdobycia kolejnych PD, przedmiotów, czy też zwyczajnej satysfakcji z wypełnienia misji? Takich zadań niestety było nieco więcej, a i po sprawdzeniu na forach zagranicznych utwierdziłem się tylko w tym, że to nie była wina mojej wersji gry i takie problemy faktycznie istniały. Reasumując - za kwestie techniczne najwyżej 4,5. Za pomysły, ogrom świata - zdecydowane 10. Gdyby Arcanum było bardziej dopracowane, to zawsze stałoby na półce obok ww. przeze mnie klasyków. Mimo wszystko i tak polecam, to wciąż kawał świetnej przygody.
W końcu przeszedłem całość. Jak dla mnie zabrakło jakichś ciekawszych miejsc do walki. Miasta były super, szczególnie Tarant czy miasteczko elfów ale z miejscówek oprócz zamku nekromanty w Asshbury, Vendigroth i krótkiej finałowej nie było klimatycznych battlegroundów. Najlepsze były podziemia Vendigroth i walka z maszynami ale to za mało, powinni więcej własnie takich technologicznych miejsc zrobić. Zadania były fajne i zróżnicowane ale nagrody za ich wykonanie to jakaś kpina, mało expa i kasy. Ekwipunku było mało i był mało zróżnicowany ale gra nadrabiała to dobrym craftingiem. Tylko, że na początku to było fajne, ale gdy zdobyłem w miarę szybko strzelbę na słonie to dalej nie było już przez długi czas lepszej broni i trochę nudno się zrobiło. Można było zrobić dużo broni: karabiny kwasowe, miotacz ognia, kilka pistoletów, tylko że wszystkie miały gorsze statystyki wiec były nieprzydatne. Tak samo wystarczyło zrobić topór pirotechniczny i do końca gry nie było już lepszej broni białej. Jednym słowem dobry ale niezbalansowany crafting. Poziom trudności mimo że grałem na trudnym sprawił kłopot jedynie na początku, po pierwszych lokacjach walka nie sprawiała już przyjemności. Podsumowując, najlepsze w Arcanum było dużo zróżnicowanych zadań które można przejść na różne sposoby, mnogość przedmiotów w craftingu, ciekawy świat gdzie magia konkuruje z technologia i kilka ciekawych miejsc jak Tarant i Vendigroth.(nie wiem tylko jak z czarami bo nie grałem magiem, ale myślę ze są w porządku skoro jest aż 7 różnych szkół) Na minus brak bosów, nudna walka, mało ciekawego ekwipunku. Dla mnie 7+/10
PS. Moze ktoś wie do czego są te puste przyciski na panelu w grze? Intryguje mnie to ;) -> patrz zdjecie
Mamy tutaj – prawdopodobnie po raz pierwszy w historii cRPG – do czynienia z tzw. steampunkiem. Steampunk to taki XIX wiek z prostą bronią palną, maszynami parowymi, pociągami, sterowcami itp. uzupełniony o cechy znane ze świata fantasy. Elfy, krasnoludy, magia, rycerze. Arcanum to taki właśnie świat. Świat konfliktu między rozwijającą się techniką, a wypieraną i powoli zapominaną magią. W ów konflikt zaangażowany zostanie też gracz (chcąc nie chcąc), który cudem ocalały z katastrofy sterowca, szybko dowie się iż wg pewnej przepowiedni jest reinkarnacją elfa Nasrudina. Zaś mnich, który jest o tym święcie przekonany jest bardzo uparty i musimy sami sprawdzić czy on bredzi czy faktycznie „coś w tym jest”.
To co jest wg mnie najlepsze w Arcanum to niesamowicie rozwinięta mechanika. To że możemy grać 8 rasami (w tym pół-ogrami i pół-orkami!) to jedno. Drugie to to, że w zasadzie brak sztywnego podziału na klasy. Podczas rozwoju postaci sami decydujemy, którą z kilkudziesięciu (!!!) umiejętności rozwijamy. A wybór ma kolosalne znaczenie, bo determinuje on czy nasza postać będzie magiem czy technikiem. Oczywiście, jeśli ktoś chce może też zagrać typowym osiłkiem, który nie strzela z prymitywnej broni palnej i nie używa magii tylko wali z piąchy albo też możemy zagrać uczonym, który większość sytuacji rozwiąże słowem. Możliwości są niesamowite (spróbuj zagrać kobietą o minimalnej inteligencji i maksymalnej charyzmie;)).
Dlaczego wybór między techniką a magią jest tak ważny? Ponieważ determinuje on to co możemy robić, czego używać i kto nas będzie lubił bardziej a kto mniej. Czarodziej będzie miał problem choćby z jazdą pociągiem, nie wejdzie do niektórych pomieszczeń (vice versa), technik może mieć problem by zostać wyleczonym przez kapłana, itp. itd..
Co jeszcze lubię w Arcanum ? Typowe klasyczne rodem z Baldur's Gate czy Fallouta, kwestie dialogowe, nie żadne dziwne „kółka” rodem z Mass Effect. Te zależą także od naszej płci, rasy, predyspozycji magia/technika, charyzmy i inteligencji. Zaletą gry jest także świat. Może nie bardzo wielki, ale naprawdę duży, zapewniający sporą nieliniowość. Nie jest to oczywiście poziom Might and Magic czy TESów, ale wystarczający:) No i muzyka. Bardzo specyficzna, niesamowicie klimatyczna, szkoda tylko, że nie potrafię wam jej opisać:) Choć są też tacy, których drażni i jej nie cierpią, ale ci są chyba w mniejszości. Osobiście nie wyobrażam sobie tej gry z inną muzyką.
Niestety, o ile muzyka jest świetna, o tyle grafika jest brzydka. Jak w starych Fallout. Szczerze mówiąc mi tam grafika taka jaka jest, czasem nieczytelna z dziwną animacją postaci, nie przeszkadza, ale ja tylko ostrzegam. Z drugiej jednak strony: kto gra w cRPG dla grafiki? Drugą bolączką gry jest system walki. Niby fajnie, bo twórcy dali nam do wyboru czas rzeczywisty i tury, z drugiej...Oba „leżą i kwiczą”. W rzeczywistym walka to bezładna klikanina, która na pewno nie ma w sobie nic z prostoty Diablo, z drugiej walka w systemie turowym sprawia, że trudno przegrać. To bardzo ułatwia grę. Szkoda, bo przez to Arcanum jest za łatwe, zwłaszcza grając magiem.
Na pewno o czymś nie napisałem, ale zawsze o czymś zapominam:) W każdym bądź razie Arcanum to jeden z najwybitniejszych komputerowych RPG w historii gatunku, zawsze godny miejsca w pierwszej dziesiątce i obowiązkowy tytuł dla każdego, kto lubi ten gatunek. A ja powiem tylko, że zdecydowanie wolę Arcanum od ciężkiego, przygnębiającego Fallouta (któregokolwiek).
Świat z początku zdominowany przez magię w którym rozwijająca się technologia zaczęła z ową magią konkurować nadaje grze oryginalny klimat w który - zwłaszcza dla fanów gatunku - bardzo łatwo wsiąknąć.
Choć oprawa audiowizualna nie jest tutaj najmocniejsza stroną(graficznie gra nie wyglądała najlepiej nawet jak na swoje czasy, do tego powtarzający się soundtrack) to gra broni się całą resztą.
W większości mamy tutaj do dyspozycji klasyczne elementy rozgrywki cRPG z fabułą która ogólnie rzecz ujmując przedstawia się jako sztampowa walka ze złem, jednak zagłębiając się w nią okaże się, że jest ona bardzo zgrabnie poprowadzona, do tego za każdym razem gdy uda nam się odsłonić kolejny element intrygi przedstawiane nam są nowe niewiadome na które musimy poszukać odpowiedzi. To powoduje że historia staje się bardzo płynna i(w połączeniu z ciekawymi wątkami opartymi na specyficznym świecie gry) łatwo przyswajalna.
Tym na czym najbardziej warto zwrócić uwagę i co najbardziej odróżnia uniwersum i rozgrywkę Arcanum od innych gier tego typu jest podział na magie oraz technologię, które są jak dwie strony tej samej monety. Część magiczna prezentuje się tutaj klasycznie(aż 16 szkół magii do wyboru), natomiast część technologiczna polega głównie na tworzeniu niestandardowych przedmiotów(8 dyscyplin). Technologia jest tą bardziej zajmującą "stroną monety" gdyż, oprócz standardowych schematów przedmiotów które poznajemy w wyniku szkolenia umiejętności, w świecie Arcanum możemy znaleźć mnóstwo schematów z poza drzewka rozwoju, a to w połączeniu z szukaniem wymaganych części daje nam dodatkowe, warte fatygi cele.
Podział na magię i technologię w połączeniu ze statystykami i innymi umiejętnościami które możemy przyswajać daje nam wiele możliwych dróg rozwoju, a rozwój ten jest w Arcanum ograniczony. Nie jest to oczywiście nic złego, wręcz przeciwnie, dzięki temu nie możemy stworzyć postaci która będzie dobra we wszystkim, a najlepsze efekty daje pójście w konkretną ścieżkę rozwoju i takie dobieranie umiejętności które się ze sobą nie gryzą(jak wspomniana magia i technologia), a współczynniki potrzebne do ich rozwojów się pokrywają.
Jest to bez wątpienia duży plus; zachęca do przejścia gry więcej niż jeden raz, jednak tym co może uwierać jest fakt, że przechodząc grę zgodnie z linią fabularną oraz wykonywaniem misji pobocznych(bez grindowania) może dojść do momentu, w którym osiągniemy maksymalny poziom rozwoju a do końca gry będzie jeszcze daleko.
Reasumując: mimo że na początku może odstraszać oprawą czy też niezrozumieniem związanym z dużą pulą umiejętności, to grze warto dać szansę, gdyż jest w stanie wciągnąć tym samym zapewniając wielogodzinną rozrywkę.
Będąc jeszcze w gimnazjum, gdy rodzice kupili pierwszego kompa nabyłem te grę, który był moim pierwszym RPG z jakim miałem styczność. Gra zachwyciła mnie klimatem, wielkim otwartym światem oraz różnorodnością zadań oraz możliwościami wyboru :) młodszym graczom z nowego pokolenia może nie przypaść do gustu ze względu na grafikę czy odnośnie tego, że gra nie prowadzi za rękę jednak warto spróbować - a nuż ktoś polubi, kogoś wciągnie i zachwyci się tym światem. Generalnie polecam serdecznie!
Nieprzeciętna gra z dużą ilością istotnych zalet i wad, tych pierwszych jest na szczęście więcej. W znacznym stopniu oparta na fabule i historii i w związku z tym starzejąca się bardzo wolno.
Zalety:
1. Wątek główny wciąga. Intryga jest skomplikowana, cały czas odkrywamy nowe tajemnice a powolne zbliżanie się do prawdy by na końcu dowiedzieć się o co tu właściwie chodzi naprawdę bawi. Co więcej w pewnym momencie stajemy przed wyborem i musimy opowiedzieć się po jednej ze stron do wpływa na to jakie będą nasze kolejne zadania i może wpłynąć na zakończenie. Rzecz raczej rzadka w starszych tytułach.
2. Steampunkowe uniwersum gdzie magia funkcjonuje obok technologii. Miła odskocznia od kolejnych światów fantasy których najwięcej w RPGach. Co więcej świat został stworzony tak drobiazgowo, że sprawia wrażenie autentycznego więc łatwiej wczuć się w postać i dać pochłonąć klimatowi.
3. Zadania. Nie mogę powiedzieć by przez cały czas było bardzo dobrze, dużo tutaj bardzo prostych i średnio interesujących misji, na szczęście obok nich jest też sporo tych ciekawszych i dłuższych. Zadań to w ogóle jest dużo a co więcej część z nich możemy wykonać na różne sposoby.
4. Rozwój postaci. Możemy rozwijać naszą postać na wiele różnych sposobów oraz wybierać ze sporej liczby ras. Mag, technolog, wojownik, złodziej, dyplomata, nie ma tutaj klas więcej sami decydujemy w co inwestujemy za zdobyte doświadczenie i nic nie na stoi na przeszkodzie by tworzyć różnego rodzaju hybrydy. Umiejętności jest dużo a większość z nich jest rzeczywiście przydatna, zaklęć również nie brakuje i nie ma możliwości byśmy poznali nawet i połowę nawet gdybyśmy skupili się tylko na magii, to samo z technologią. To jedna z tych gier w których cieszymy się z każdego poziomu bo zawsze jest coś w co możemy zainwestować. Co więcej nasze umiejętności wpływają na to jak odbierają nas inni i nie chodzi tutaj tylko o perswazje czy charyzmę bądź wygląd. W niektórych lokacjach pewne rasy będą traktowane gorzej lub lepiej, jeśli będziemy zbyt potężnym magiem nie będą chcieli nas widzieć w sklepach technicznych a zaawansowanego technologia mogą tak łatwo nie wpuścić do miasta magów, jeden z istotniejszych lokacji w grze. Świetna sprawa która sprawia, że aż chce się przechodzić grę wiele razy by doświadczyć czegoś nowego.
5. System reputacji. Nie jest to może coś bardzo ważnego ale ja naprawdę lubię gdy w dzienniku czy na jakiegoś rodzaju ekranie statystyk pojawiają się wpisy oparte na działaniu mojej postaci. Obroniłeś bank przed napadem? Zostajesz bohaterem miasteczka i każdy chce uścisnąć ci rękę. Napadłeś na bank? Lepiej nie pojawiaj się w okolicy. Wszedłeś w drogę jednej z najbardziej wpływowych postaci w grze? Wpisik do dziennika i okazyjne ataku skrytobójców gwarantowane. Przebiegłeś nago po ulicy? To również zostanie odnotowane. I wiele innych.
6. Rozmiar świata. Jest tu sporo miast, miasteczek i mniejszych osad tak ludzkich jak i należących do przedstawiciele innych ras a do tego trochę różnego rodzaju lokacji które możemy odkryć samodzielnie podróżując po mapie świata bądź dowiadujących się o nich z innych źródeł. Miasta są co prawda dość statyczne choć zdarzają się momenty w których w miejscu które już odkryliśmy pojawiają się nowi ludzi i nowe zadania.
7. Dbałość o szczegóły. Wiele rzeczy z których każda sama w sobie nie jest szczególnie istotna ale które razem pokazują, że twórcy odwalili kawał dobrej roboty i przemyśleli wiele sytuacji w których może się znaleźć postać gracza.
8. Klimat. Często wiele osób powołuje się na klimat jako na zaletę danej gry gry. Jest to o tyle proste, że jego odczuwania to bardzo subiektywna rzecz więc można powiedzieć o większości tytułów, że mają swój klimat. Ja tak na pewno powiem o Arcanum. Klimat budowany jest przez wyjątkowe uniwersum, nastrojową muzykę, odpowiednio stylizowane dialogi czy pewne drobne smaczki. Powiedziałbym, że jest on melancholijny.
9. Ekwipunek, przedmioty i dopieszczenie naszej postaci i towarzyszy. Mamy dużo rodzajów uzbrojenia i pancerza, przedmiotów jednorazowych i tych dających stałe premię. A jeśli gramy technologiem wiele z nich możemy samemu wytwarzać. Dbanie o to by nasza ekipa była zawsze zwarta i gotowa to kupa dobrej zabawy.
10. Podsumowanie naszych wyborów po skończeniu gry i możliwość przegadania głównego złego.
Wady:
1. Jaka jest główna wada gdy od razu widać. Jest brzydko, szaro a budynki i obiekty są do siebie bardzo podobne i nie zachwycają. Stare gry potrafią być naprawdę estetyczne jak np Icewind Dale lub mieć na tyle ciekawe projekty lokacji i obiektów, że mniej zwraca się uwagę na przestarzałą grafikę, ja np Planescape: Torment. Arcanum takie nie jest. Słabe są również przerywniki filmowe.
2. Muzyka. Bardzo nastrojowa, odpowiednio dobrana i podkreślająca klimat gry. Ale też bardzo mało różnorodna, oparta o podobne motywy i pozbawiona mocniejszych kawałków. Jestem pewien, że na początku spodoba się prawie każdemu ale obawiam, że tylko nieliczni będą ją lubić do samego końca.
3. Niektóre archaiczne rozwiązania oraz hiperagresywni NPCe. Tak, w Skyrimie również za kopnięcie kurczaka podczas obrony wioski przed smokiem możemy zostać zaatakowani ale przynajmniej mamy możliwość złożenia broni i możemy spróbować się wykupić bądź pójść do więzienia. Ale nie w Arcanum. Tu wystarczy jedno nieopatrznie rzucone słowo by ktoś nas zaatakował i bynajmniej nie chodzi o zbirów i innego z natury agresywne postaci, rzuci się na nas prawie czy to nieuzbrojony gnom czy filigranowa szlachcianka. Ktoś powie, że to dobrze, że trzeba zwracać uwagę na to co się mówi ale ja odpowiem, że w Arcanum znacznie z tym przesadzono.
4. Nieciekawe walka, chaotyczna w trybie rzeczywistym za prosta w trybie turowym. Do tego zbyt szybko osiągamy maksymalny poziom postaci zwłaszcza jeśli nie gramy na najwyższym poziomie trudności.
5. Towarzysze. Jest trochę lepiej niż w Falloucie 1/2, gorzej niż w Baldurs Gate 2 czyli w porównaniu do współczesnych RPGów dość kiepsko ale na pewno nie dramatycznie źle. Kilku z nich zostało udźwiękowionych, paru odezwie się w niektórych momentach lub NPCe zwrócą na nich uwagę, możemy też wypytać ich o różne sprawy. Na przykład półogr pijak zapytany o to co wie o miejscu w których się znajdujemy zawsze wspomnij o miejscowej karczmie, jednak w taki sposób, że przy okazji dowiemy się czegoś interesującego. Jest tego jednak trochę zbyt mało a od tak dobrej gry można oczekiwać więcej.
Gra w wersji GOG działa na Win10 idealnie.
Warto dograć nieoficjalny patch, który połatał bugi i umożliwia wbicie rozdzielczości panoramicznych. Mamy również już polską lokalizację dostosowaną do najnowszego nieoficjalnego patcha.
1) Instalacja wersji cyfrowej
2) Nieoficjalny patch (UAP2.0.2) zawierający High Resolution Patch
3) Spolszczenie na wersję (UAP2.0.2)
Linki oba na stronce:
renowacjaklasykow.weebly.com/arcanum
Gdy słyszę o Arcanum, to od razu mam na ciele gęsią skórkę. Dlaczego? Bo to gra wybitna, które, wedle mojej oceny, zasługuje na "dychę". I oczywiście młodsi pokoleniowo gracze w ogóle mogą tytułu nie kojarzyć, jednakże muszą go niezwłocznie nadrobić. Chociaż, przyznam się szczerze, nawet ja po kilku próbach podejścia do tytułu nigdy nie ukończyłem go w całości...
Jest rok 2001, ma miejsce premiera Arcanum, gry RPG z widokiem izometrycznym i otwartym światem. Na rynku na dobre hulają fenomenalne Fallouty, Baldurs Gate'y czy Planescape Torment. Konkurencja ogromna, nikomu nieznany tytuł Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi (!!!) podpowiada graczowi, że w świecie będzie można rozwijać się w dwóch różnych kierunkach, dowolnie. I okazało się, że Arcanum, w chwili premiery mocno niedoceniony, stanowi jeden z fundamentów rozwoju gier RPG w historii komputerowej rozrywki.
Co oferuje gra? Przede wszystkim WOLNOŚĆ WYBORU, i to dosłownie. Wcielając się w rolę jednego z ocalałych pasażerów zestrzelonego Zeppelina musimy dostarczyć tajemniczy przedmiot od innego ocalałego pasażera, który niestety umiera. Dostajemy tylko pierwszy kontakt w grze... a potem droga wolna. Niczym w Morrowind, tylko tu widok mamy izometryczny. To, gdzie się udamy, zależy tylko od nas samych. Oczywiście, na początku tworzymy postać- a tu możliwości jest naprawdę mnóstwo, poczynając od kilku klasy postaci, poprzez dodawanie współczynników i wybieraniu umiejętności. System ten wzorowany jest na Fallout.
W trakcie naszej przygody zwiedzimy niezwykły świat, który, moim zdaniem, jest wciąż oryginalny i niepowtarzalny. Wiele naprawdę rozbudowanych i świetnie zaprojektowanych miast, miasteczek, wiosk, osad, innych pomniejszych lokacji, labiryntów i jaskiń... Do tego ogrom postaci, z którymi możemy nawiązać kontakt, wykonywać dla nich ogrom przeróżnych zadań, zdobywać doświadczenie, awansować, ulepszać postać, kupować wszelaki ekwipunek, broń, pancerze, mikstury... Wszystko dzieje się w świecie, gdzie tytułowe Magyija i Maszyny wprost rywalizują ze sobą o prymat. Świat tak zróżnicowany, gdzie w zgodzie lub nie żyją razem ludzie wraz z krasnoludami, niziołkami, barbarzyńcami, ogrami... To wszystko okraszone jest świetną ścieżką dźwiękową, moim zdaniem do dziś oryginalną i niepowtarzalną.
Czy wszystko w tej grze jest na plus? Oczywiście, że nie. Przyznam szczerze, że ciężko jest tu rozwinąć postać w jednym określonym (tytułowe kierunki, czyli magia lub technologia)- mnogość drzewek rozwoju powala i może stanowić problem, żeby się w nim połapać. Niektóre zachowania postaci też wydają się głupie. Graficznie gra dziś nie powala, ale od produktu, który ma na karku 20 lat, nie można oczekiwać cudu. Chociaż, mi grafika tu nie przeszkadza, a wręcz przeciwnie- komponuje tu swoisty klimat.
Podsumowując, Arcanum to fundament rozwoju gier RPG, niedoceniony w momencie premiery. Jego piękno polega na tym, że oferuje ogrom wolność, rozwoju postaci, ogrom lokacji, ekwipunku... Naprawdę można się pogubić w mnogości rzeczy, które oferuje produkt, ale to też jest jej plus. I to ogromny. Polecam wszystkim fanom RPG. Moja ocena 10/10. A to ogromne wyróżnienie, bo na GOLu z ok. 120 gier w swojej kolekcji taką ocenę uzyskało tylko 5 tytułów- obok Arcanum także Fallout 2, Morrowind, Far Cry oraz Doom. Towarzystwo zacne, sami przyznacie :D
Chciałem tylko napomknąć, że to straszne gó.w.no. Po pierwsze - wielki pusty otwarty świat, gdzie można iść w nieskończoność i nic nie będzie, nawet przeciwników. Do tego kamera strasznie blisko ustawiona i nie można nawet oddalić, to co chwila trzeba na mapę patrzeć i iść na wyczucie, a nawet jak się oznaczy punkt na mapie, to nie ma wskaźnika, który by go wskazywał po wyłączeniu mapy.
Po drugie - ten cały system postaci i tego jak świat na nią reaguje jest mocno przesadzony. Finalnie to sprowadza się do tego, że jak jesteś brzydki, to na początku rozmowy po prostu przeproś i można normalnie gadać dalej, no i ceny są wyższe. Ale najbardziej to mnie system policji wkurza, jak nas ktoś zaatakuje, w swojej chacie i ty w obronie własnej go ubijesz, to od razu po wyjściu jakimś cudem strażnicy wiedzą o tym i cię cisną. Nie ma to żadnego sensu.
System walki jest w ogóle żałosny, gdzie wszyscy ciągle nie trafiają i jak jakaś parodia ślepi vs kalecy to wygląda, nie ma zresztą nic logiki w tym, że łapami zadaje się więcej obrażeń niż pistoletem.
A i oczywiście gra stopniowo spowalnia działanie i jak po godzinie walczysz z 3 przeciwnikami jednocześnie to masz 2-3 klatki, a po półtorej godzinie w ogóle nie da się grać.
Ja rozumiem, że te 20 lat temu tą grą mogła być podnieta, no ale teraz, to nie da się w to grać.
Gra wybitna.Ilosc postaci ktore mozna stworzyc i ilosc bulidów....nieskończona.Ta gra to kwintesencja słowa RPG ,ktorego dzis obecni twórcy nie rozumieją.Niech grają w Arcanum i uczą sie jak sie kiedys robiło wybitne gry.10/10.
Gra praktycznie idealna, jak na moment wyjścia. Mówię o fabule, tworzeniu postaci, wielu wątkach, wiadomo że w pewnym momencie zabrakło kasy i trzeba było kroić, ale to chyba jedyna gra gdzie dokładnie oddaje naturę perków, tworzysz ogra z niską int to nawet nie możesz sklecić zdania. To jedna z tych gier które auteny=tycznie można przejść kilka razy i za każdym razem na inny sposób.
Urok Arcanum tkwi w wyjątkowej scenerii. W porównaniu z grami RPG takimi jak Baldur's Gate, Planescape: Torment, Icewind Dale oferuje większe poczucie realizmu w przedstawianiu świata na wzór początku epoki nowożytnej. Silniki parowe i nowomodne rewolwery to szał wypierający staromodną magię. W Arcanum historia jest bogata i złożona, a stylowa, steampunkowa atmosfera jest niesamowicie oryginalna. Choć jest to kraina w standardzie fantasy osadzona jest w fikcyjnym tle XIX wieku z wiktoriańską architekturą i modą z tamtego okresu. Walka pomiędzy technologią, a magią toczy się w Arcanum dość często i to właśnie jest sednem gry. To ogromna produkcja i od samego początku, gdy tworzymy swoją pierwszą postać pojawia się szereg opcji, które mają wpływ na cały przebieg gry. System tworzenia postaci jest jednym z najlepszych. Do wyboru mamy całą gamę atrybutów postaci, umiejętności i oczywiście różnych szkół technologii i magii. Otrzymujemy tylko pięć punktów do rozdysponowania pomiędzy dziesiątkami opcji, ale te ograniczenia zmuszają nas do większej koncentracji na początku gry. Podczas gdy nasza postać rozwija się w trakcie gry świat również rozwija się wokół postaci. Nasze wybory między magią, a technologią mają wpływ nie tylko na to jakie przedmioty możemy użyć. Gra przebiega też zupełnie inaczej dla różnych postaci. Na przykład mieszkańcy Arcanum będą na nas inaczej reagować nie tylko ze względu na atrybuty, ale także rasę więc dobrze przystosowany Elf może uzyskać od arystokraty więcej informacji niż gburowaty Półogr, a rozmowy prowadzimy zupełnie inaczej. Ponadto wiele zagadek i zadań w grze można rozwiązać na wiele sposobów korzystając z różnych umiejętności. Te wyraźne różnice w rozgrywce oferują zupełnie inną grę, jeśli wrócimy i zagramy w nią ponownie. Choć stworzenie postaci może zająć trochę czasu poznanie interfejsu jest bardziej przytłaczające. Interfejs nie jest zbyt intuicyjny, a opanowanie wszystkiego zajmuje trochę czasu. Jak w każdym RPG, walka jest centralnym elementem gry. Arcanum oferuje trzy sposoby angażowania się w bitwę. W czasie rzeczywistym, turowo lub szybko co jest kombinacją obu i moim zdaniem najlepiej się prawdza. Szybka walka turowa zapewnia dobry balans szybkości, a jednocześnie daje wystarczająco dużo czasu na podjęcie ważnych decyzji w trakcie bitwy. Równowaga pomiędzy magią i technologią w walce jest dość równa. Aczkolwiek 80 zaklęć przy 56 stopniach technologicznych to magiczne postacie mają większą różnorodność w tym co mogą osiągnąć. Technolodzy są również zmuszeni do wytwarzania większości własnych przedmiotów zamiast znajdować je jak wiele magicznych artefaktów. Jednak nie da się ukryć, że granaty, pułapki na niedźwiedzie i kamizelki lecznicze przydają się niejeden raz i nie ma dużej rozbieżności pomiędzy postaciami opartymi na technologii i magii. Wszystko zależy od tego jak lubimy grać. Podczas gdy miasta są zazwyczaj ładne i dobrze rozplanowane z imponującą architekturą to naturalne krajobrazy są dość nudne i powtarzalne. Chociaż grafika może nie odpowiadać współczesnym standardom Arcanum z nawiązką nadrabia to rozwojem postaci i fabułą. Historia toczy się przez całą grę. Arcanum to jedna z najbardziej otwartych gier RPG. Chociaż istnieje główny wątek fabularny, który możesz prześledzić bezpośrednio jeśli chcesz w grze znajdują się także setki zadań pobocznych, które zajmą Cię na bardzo długo, jeśli będziesz chciał je realizować. Zadania i inne ważne informacje można łatwo uzyskać za pośrednictwem dziennika, który na bieżąco rejestruje Twoje cele i wyczyny w świecie Arcanum. Przy tak dużej liczbie zadań i opcji zazwyczaj zawsze masz do wyboru pakiet zadań na palecie. Chociaż grę możemy ukończyć w około 30 godzin to oferuje grubo ponad 100 godzin zabawy, jeśli chcesz przejść przez wszystko. Świat jest ogromny. Jest tu tak wiele, że wyobrażam sobie, że większość procesu tworzenia gry polegała na tworzeniu treści i historii. Gra zawierała kilka irytujących błędów i dziwactw takie jak sporadyczne bugi powodujące awarie, ale wiele z nich naprawił z czasem nieoficjalny patch wydany przez społeczność. Arcanum nie jest w żadnym wypadku idealne, ale jest wspaniałą grą RPG, która ma wiele do zaoferowania tym, którzy szukają dobrej fabuły, oryginalnego klimatu i jednego z najlepszych systemów rozwoju postaci.
https://www.youtube.com/watch?v=bU766MZYSI0&ab_channel=PiwniczneBajania