Roblox Corporation
Amerykański producent i wydawca gier wideo, którego siedziba mieści się w kalifornijskim San Mateo. Roblox Corporation ma w swoim portfolio przebojowego Robloksa, czyli swego rodzaju platformę pozwalającą na tworzenie własnych gier i udostępnianie ich graczom z całego świata.
Historia
Dzieje Roblox Corporation rozpoczynają się w 2004 roku, kiedy to firma została założona przez Davida Baszuckiego i Erika Cassela; wcześniej obydwaj jej założyciele pracowali w Knowledge Revolution, gdzie po przejęciu tej firmy przez MSC Software obejmowali wysokie stanowiska.
Pierwsza siedziba firmy mieściła się w kalifornijskim Menlo Park. Zespół szybko przystąpił do pracy nad swoim debiutanckim projektem, pierwotnie zatytułowanym DynaBlocks. Jeszcze w tym samym roku rozpoczęły się beta-testy tej produkcji, która na przestrzeni kolejnych miesięcy zyskała nowe miano – Roblox. Pełna wersja omawianej pozycji zadebiutowała późnym latem 2006 roku.
Roblox szybko stał się prawdziwym fenomenem. Produkcja nie tylko rosła jak na drożdżach, głównie za sprawą zawartości tworzonej przez społeczność, lecz również zarabiała krocie i zataczała coraz szersze kręgi wśród graczy. Choć tytuł powstawał z myślą o komputerach osobistych, z czasem trafił również na urządzenia mobilne i konsole.
11 lutego 2013 roku Erik Cassel zmarł na raka. Na przestrzeni kolejnych lat firma stopniowo się rozrastała; z myślą o jej międzynarodowej ekspansji, w maju 2018 roku na stanowisku prezesa zatrudniono Chrisa Misnera. We wrześniu natomiast do zespołu dołączył Dan Williams (który wcześniej pracował nad usługą Dropbox); jego zadaniem było stworzenie z myślą o Robloksie autorskiej technologii opartej na tak zwanej chmurze. W październiku zaś pod skrzydła Roblox Corporation trafiła firma PacketZoom, tworząca oprogramowanie do optymalizacji sieci mobilnych. W grudniu 2020 roku w ślady tej ostatniej poszła firma Loom.ai – twórcy technologii tworzącej awatary 3D na podstawie zdjęć.
10 marca 2021 roku Roblox Corporation zadebiutowało na nowojorskiej giełdzie, z wyceną na poziomie 29,5 miliarda dolarów. W sierpniu pod jej skrzydła trafiły platformy Bash Video oraz Guilded.