autor: Zuzanna Domeradzka
„Mogę mieć 15 lat i mieszkać w biedzie, ale wystarczy mi laptop, by coś stworzyć i zarobić pieniądze”. Szef Roblox Studio uważa pracę dzieci na platformie za dar
Czy twórcy platformy Roblox wyzyskują nieletnich, zarabiając na publikowanych przez nich pracach? Szef Roblox Studio wypowiedział się na temat tego, czy nastolatkowie są przez nich wykorzystywani.
Z pewnością słyszeliście o Roblox – ogromnej platformie pozwalającej na granie w miliony większych lub mniejszych projektów o charakterystycznej, kreskówkowej grafice. Tworzyć własne gry w Roblox może za darmo praktycznie każdy, a reklamowane jest to możliwością zarobienia na publikowanych dziełach. Skoro więc inni gracze mogą wydać wirtualną walutę (tzw. Robuxy, które można wymienić na prawdziwe pieniądze), grając w dany projekt, to po zgromadzeniu wokół niego sporej społeczności, jego twórca powinien być na dużym plusie, prawda?
Niestety rzeczywistość nie jest taka prosta i piękna, gdyż aby otrzymać pieniądze, które teoretycznie zarobi się na grze w Roblox, trzeba spełnić wiele warunków, m.in. zebrać minimum 30 tys. Robuxów czy mieć aktywny płatny abonament. To, a także fakt, że twórcy platformy pobierają wysoką prowizję z tworzonych przez fanów projektów, jest bardzo kontrowersyjnym tematem. Swego czasu świetny materiał o tym, jak działa zarabianie na Roblox, udostępniono na kanale People Make Games w serwisie YouTube (poniżej).
Wykorzystywanie pracy nastolatków przez twórców Roblox?
Nie jest tajemnicą, że omawiana platforma przyciąga głównie dzieci i nastolatków (aby zarabiać na swoich dziełach, wystarczy mieć 13 lat), a każdego dnia logują się na nią dziesiątki milionów osób. W tym momencie może nasunąć się pytanie, czy pracownicy programu Roblox Studio – odpowiedzialnego za tworzone przez graczy projekty – nie wykorzystują pracy nieletnich, niejako przywłaszczając zarobione przez nich pieniądze, gdy nie zarobili minimalnej ilości Robuxów?
Stefano Corazza, szef Roblox Studio, udzielił wywiadu serwisowi Eurogamer, w którym wypowiedział się na ten temat. Twierdzi on, że Roblox Corporation nie wykorzystuje nastolatków, tylko daje im życiową szansę na rozwój i zarobek.
[...] Możesz powiedzieć: „Okej, wykorzystujemy pracę dzieci”, prawda? Można też powiedzieć: Oferujemy ludziom na całym świecie możliwość znalezienia pracy, a nawet uzyskania dochodu. Więc mogę mieć 15 lat i mieszkać w biedzie w Indonezji, ale wystarczy mi laptop, aby coś stworzyć i zarobić pieniądze na życie. [...] Zawsze jest ta druga strona medalu.
Roblox daje możliwości na rozwój
Ponadto Corazza twierdzi, że zarabianie nie jest jedyną korzyścią dla twórców publikujących swoje projekty w Roblox. Nabierają oni również doświadczenia, gdyż tworzenie dzieł na tej platformie jest bardzo podobne do używania języka programowania Python. Idąc tym tokiem rozumowania, trzeba przyznać, że istnieje szansa, iż twórcy gier w Roblox zostaną w przyszłości deweloperami dużych gier czy informatykami.
Podając przykłady osób, które osiągnęły duży sukces dzięki swoim projektom w Roblox i zostały przez to zatrudnione w Roblox Studio, Stefano Corazza powiedział:
Słuchając, jak opowiadają o swoich doświadczeniach, nie ma się wrażenia, że czuli się wykorzystywani. Myśleli raczej: „O Boże, to jest największy dar [jaki otrzymałem – dop. red.], stworzyłem coś, przyciągnąłem miliony użytkowników, zarobiłem tyle pieniędzy, że mógłbym przejść na emeryturę”.
Czcze słowa?
Ponadto Corazza przekonuje, że „zdecydowana większość osób zarabiających na Roblox ma ponad 18 lat”. Może to być kolejny dowód na to, iż prace nieletnich nie są wykorzystywane przez Roblox Studio, ale równie dobrze słowa te da się potraktować wyłącznie jako wymówkę w odniesieniu do oskarżeń względem polityki firmy.