Gigantyczna strata Robloxa, liczby robią piorunujące wrażenie
Poznaliśmy najnowsze wyniki Robloxa – platformy przyciągającej miliony graczy na całym świecie. Najnowszy raport firmy to źródło wielu ciekawych i nierzadko zaskakujących informacji.
Roblox, który zasłynął ostatnio w Polsce wirtualnymi mszami, mierzy się z ciekawą – a z perspektywy producentów raczej trudną – sytuacją. Raport finansowy za 2022 rok okazał się bowiem źródłem kilku zaskakujących liczb i wniosków.
Liczby mówią same za siebie
Raport finansowy Roblox Corporation za 2022 rok wskazuje, że przychód wygenerowany w tym czasie wyniósł 2,2 miliarda dolarów (to wynik o 16% lepszy niż w 2021 r.). Nie uchroniło to jednak firmy od strat – w ubiegłym roku zamknęły się one w monstrualnej kwocie 934 milionów dolarów, niemal dwukrotnie wyższej w porównaniu z 2021 rokiem (-504 mln dol.). Warto jednak zwrócić uwagę na 5-procentowy wzrost wartość kontraktów zawartych z twórcami działającymi w ramach Robloxa – w 2022 roku opiewały one na kwotę 2,9 mld dol.
Co stoi za tymi wynikami?
Co ciekawe, wyniki nie idą w parze z popularnością gry, gdyż o tej można mówić tylko dobrze – w czwartym kwartale 2022 r. produkcja przyciągnęła ponad 58 milionów graczy, co stanowi wzrost o 19% względem końcówki 2021 r. Gdzie zatem szukać powodów obecnej sytuacji firmy? Roblox Corporation podaje kilka argumentów – wskazuje choćby większe nakłady na inwestycje i ekspansję działalności.
Warto też pamiętać, że Roblox Corporation zarabia w dużej mierze na kontraktach zawieranych z twórcami treści w grze. Firma udostępnia im narzędzia do tworzenia własnych kreacji w grze i pozwala czerpać korzyści z ich sprzedaży, jednocześnie pobierając z tego tytułu stosowną opłatę. Firma tłumaczy, że wydłużenie w 2022 roku czasu realizacji zapłaty jest jednym z głównych powodów odnotowania tak dużej straty.
Niepewna przyszłość
Roblox Corporation przewiduje, że w związku z opóźnieniami w realizacji kontraktów z twórcami w dalszym ciągu w swoich raportach będzie zgłaszać stratę netto. Zarazem w 2023 roku firma zamierza skupić się mocniej na wewnętrznych reklamach, które mają przynajmniej w pewnym stopniu podreperować budżet.