Piranha Games
Kanadyjskie studio deweloperskie, którego siedziba mieści się w Vancouver. Firma istnieje od 2000 roku, a tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste i konsole.
Historia
Pomimo że oficjalnie firma Piranha Games została założona w styczniu 2000 roku, zespół, na którego czele stali Russ Bullock i Bryan Ekman, rozpoczął działalność wcześniej, bo zimą 1999 roku. Ekipa, w której skład wchodził również Jason Holtslander, tworzyła wówczas modyfikację do gry Half-Life zatytułowaną Die Hard: Nakatomi Plaza. W pewnym momencie tematem zainteresowała się posiadająca prawa do tej marki firma Fox Interactive, która wystosowała do niej nakaz przerwania pracy.
Od Szklanej pułapki…
Sprawy przybrały nieoczekiwany obrót, gdy w odpowiedzi zespół wyszedł do niej z propozycją nawiązania współpracy. W efekcie już w styczniu powstało studio deweloperskie z prawdziwego zdarzenia, a w sierpniu 2000 roku firma Bullocka i Ekmana otrzymała zielone światło na stworzenie oficjalnej adaptacji filmu Die Hard (znanego w Polsce jako Szklana pułapka). W ciągu kolejnych miesięcy ekipa zdołała się rozrosnąć i przenieść do biura w mieście Vancouver. Die Hard: Nakatomi Plaza powstawało w bólach; w 2001 roku szeregi studia opuścił Jason Holtslander, a twórcy musieli crunchować, by wyrobić się na czas z ukończeniem projektu.
Będąca FPS-em produkcja zadebiutowała na komputerach osobistych wiosną 2002 roku i spotkała się z chłodnym przyjęciem ze strony graczy oraz recenzentów. Autorzy nie zamierzali jednak składać broni, a na powierzchni pomogła im się utrzymać założona przez nich marka Jarhead Games, działająca w sektorze gier „casualowych”, oraz współpraca z dużymi firmami.
…przez pracę na zlecenie…
Na zlecenie firmy Electronic Arts Piranha Games stworzyło trzy produkcje, czyli EA Playground (na konsolę Nintendo DS), Medal of Honor: Heroes 2 (PlayStation Portable) i Need for Speed: Undercover (również na PSP). Poza tym ekipa pomagała studiu Gearbox Software w opracowaniu konsolowych wersji gry Duke Nukem Forever i jej trybu multiplayer, czy choćby współtworzyła grę Transformers: Revenge of the Fallen.
Ponadto rok 2009 przyniósł premierę opracowanej przez nią gry Bass Pro Shops: The Strike (na Xboksa 360, Nintendo Wii i komputery osobiste), z kolei rok 2011 – gry wyścigowej zatytułowanej Days of Thunder, opartej na licencji filmu Szybki jak błyskawica.
…aż do epoki MechWarriora
W 2011 roku zespół przejął prawa do marki MechWarrior, a na owoce tego przedsięwzięcia fani nie musieli czekać zbyt długo. Już w 2012 roku multiplayerowa produkcja MechWarrior Online weszła bowiem w fazę zamkniętych testów beta, rok później rozpoczęły się jej otwarte testy, a ostatecznie zadebiutowała w 2015 roku. Pomimo że pozycja nie przypadła do gustu miłośnikom marki, Piranha Games nieustannie pracowało nad jej rozwojem.
W grudniu 2016 roku zapowiedziano natomiast grę MechWarrior 5: Mercenaries, tworzoną z myślą o zabawie w pojedynkę. Tytuł działający w oparciu o technologię Unreal Engine 4 miał zadebiutować na komputerach osobistych blisko cztery lata później, bo we wrześniu 2019 roku.
Ostatecznie opisywana produkcja zadebiutowała na komputerach osobistych nieco później, bo w grudniu 2019 roku, zaś w 2021 roku pojawiła się również na konsolach. Tytuł doczekał się umiarkowanie ciepłego przyjęcia ze strony branżowych mediów, o czym świadczyła średnia ocen, która według serwisu Metacritic mieściła się w przedziale 71-74/100. Gracze przyjęli tę produkcję zdecydowanie cieplej; na platformie Steam (na której pojawiła się ona z rocznym opóźnieniem, gdyż przez 12 miesięcy funkcjonowała jako exclusive dla sklepu Epic Games Store) otrzymała „bardzo pozytywne” recenzje.
Piranha Games nie zamierzało spocząć na laurach i zajęło się nie tylko rozwojem swojego dzieła, lecz również przygotowaniem kolejnej gry osadzonej w uniwersum BattleTech. We wrześniu 2023 roku zapowiedziano MechWarrior 5: Clans, czyli kolejną część serii, której serce miała stanowić liniowa kampania fabularna. Tytuł zmierzał na komputery osobiste i konsole, a miał zadebiutować w 2024 roku.