Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Piranha Games

Firma producent wydawca

Kanadyjskie studio deweloperskie, którego siedziba mieści się w Vancouver. Firma istnieje od 2000 roku, a tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste i konsole.

Historia

Pomimo że oficjalnie firma Piranha Games została założona w styczniu 2000 roku, zespół, na którego czele stali Russ Bullock i Bryan Ekman, rozpoczął działalność wcześniej, bo zimą 1999 roku. Ekipa, w której skład wchodził również Jason Holtslander, tworzyła wówczas modyfikację do gry Half-Life zatytułowaną Die Hard: Nakatomi Plaza. W pewnym momencie tematem zainteresowała się posiadająca prawa do tej marki firma Fox Interactive, która wystosowała do niej nakaz przerwania pracy.

Od Szklanej pułapki…

Sprawy przybrały nieoczekiwany obrót, gdy w odpowiedzi zespół wyszedł do niej z propozycją nawiązania współpracy. W efekcie już w styczniu powstało studio deweloperskie z prawdziwego zdarzenia, a w sierpniu 2000 roku firma Bullocka i Ekmana otrzymała zielone światło na stworzenie oficjalnej adaptacji filmu Die Hard (znanego w Polsce jako Szklana pułapka). W ciągu kolejnych miesięcy ekipa zdołała się rozrosnąć i przenieść do biura w mieście Vancouver. Die Hard: Nakatomi Plaza powstawało w bólach; w 2001 roku szeregi studia opuścił Jason Holtslander, a twórcy musieli crunchować, by wyrobić się na czas z ukończeniem projektu.

Będąca FPS-em produkcja zadebiutowała na komputerach osobistych wiosną 2002 roku i spotkała się z chłodnym przyjęciem ze strony graczy oraz recenzentów. Autorzy nie zamierzali jednak składać broni, a na powierzchni pomogła im się utrzymać założona przez nich marka Jarhead Games, działająca w sektorze gier „casualowych”, oraz współpraca z dużymi firmami.

…przez pracę na zlecenie…

Na zlecenie firmy Electronic Arts Piranha Games stworzyło trzy produkcje, czyli EA Playground (na konsolę Nintendo DS), Medal of Honor: Heroes 2 (PlayStation Portable) i Need for Speed: Undercover (również na PSP). Poza tym ekipa pomagała studiu Gearbox Software w opracowaniu konsolowych wersji gry Duke Nukem Forever i jej trybu multiplayer, czy choćby współtworzyła grę Transformers: Revenge of the Fallen.

Ponadto rok 2009 przyniósł premierę opracowanej przez nią gry Bass Pro Shops: The Strike (na Xboksa 360, Nintendo Wii i komputery osobiste), z kolei rok 2011 – gry wyścigowej zatytułowanej Days of Thunder, opartej na licencji filmu Szybki jak błyskawica.

…aż do epoki MechWarriora

W 2011 roku zespół przejął prawa do marki MechWarrior, a na owoce tego przedsięwzięcia fani nie musieli czekać zbyt długo. Już w 2012 roku multiplayerowa produkcja MechWarrior Online weszła bowiem w fazę zamkniętych testów beta, rok później rozpoczęły się jej otwarte testy, a ostatecznie zadebiutowała w 2015 roku. Pomimo że pozycja nie przypadła do gustu miłośnikom marki, Piranha Games nieustannie pracowało nad jej rozwojem.

W grudniu 2016 roku zapowiedziano natomiast grę MechWarrior 5: Mercenaries, tworzoną z myślą o zabawie w pojedynkę. Tytuł działający w oparciu o technologię Unreal Engine 4 miał zadebiutować na komputerach osobistych blisko cztery lata później, bo we wrześniu 2019 roku.

Ostatecznie opisywana produkcja zadebiutowała na komputerach osobistych nieco później, bo w grudniu 2019 roku, zaś w 2021 roku pojawiła się również na konsolach. Tytuł doczekał się umiarkowanie ciepłego przyjęcia ze strony branżowych mediów, o czym świadczyła średnia ocen, która według serwisu Metacritic mieściła się w przedziale 71-74/100. Gracze przyjęli tę produkcję zdecydowanie cieplej; na platformie Steam (na której pojawiła się ona z rocznym opóźnieniem, gdyż przez 12 miesięcy funkcjonowała jako exclusive dla sklepu Epic Games Store) otrzymała „bardzo pozytywne” recenzje.

Piranha Games nie zamierzało spocząć na laurach i zajęło się nie tylko rozwojem swojego dzieła, lecz również przygotowaniem kolejnej gry osadzonej w uniwersum BattleTech. We wrześniu 2023 roku zapowiedziano MechWarrior 5: Clans, czyli kolejną część serii, której serce miała stanowić liniowa kampania fabularna. Tytuł zmierzał na komputery osobiste i konsole, a miał zadebiutować w 2024 roku.


W Polsce Piranha Games współpracuje z:


Cenega S.A.