Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

King

Firma producent wydawca

Szwedzki producent i wydawca gier wideo, którego główne siedziby mieszczą się w Sztokholmie i Londynie. King tworzy przede wszystkim gry przeznaczone na urządzenia mobilne oraz serwis społecznościowy Facebook, a jego największym dokonaniem jest niezwykle popularna seria Saga. W listopadzie 2015 roku firma połączyła się z koncernem Activision Blizzard, wraz z którym w październiku 2023 roku trafiła pod skrzydła Microsoftu.

Historia

Przeglądarkowe początki

Dzieje firmy rozpoczynają się w 2003 roku. Jej założycielami byli: Riccardo Zacconi, Toby Rowland, Mel Morris, Thomas Hartwig, Sebastian Knutsson, Lars Markgren oraz Patrik Stymme.

Pierwszym owocem działalności firmy była strona internetowa Midasplayer.com, na której udostępniała ona swoje gry przeglądarkowe. Niestety jej pierwsze kroki nie należały do udanych, przez co deweloperzy otarli się o bankructwo. Przed upadkiem uratował ich zastrzyk gotówki od Morrisa, a następnie ich kondycję finansową poprawiły pieniądze pochodzące ze sprzedaży udziałów firmom Apax Partners oraz Index Ventures.

W listopadzie 2005 roku strona Midasplayer.com została przemianowana na King.com. Ostatecznie działalność firmy, polegająca na tworzeniu gier przeglądarkowych z myślą o swojej stronie internetowej oraz serwisach pokroju Yahoo!, zaczęła się opłacać; dość powiedzieć, że do 2009 roku była ona w stanie osiągnąć roczne przychody na poziomie 60 milionów dolarów. W międzyczasie, bo w 2008 roku, Rowland odszedł z firmy, jednak do 2011 roku zachował swoje udziały (które finalnie sprzedał za 3 miliony dolarów).

Wielki skok na Facebooka

W 2009 roku na znaczeniu zaczęły zyskiwać gry społecznościowe, tworzone z myślą o serwisie Facebook. Z uwagi na fakt, że przez to popularność strony King.com zaczęła spadać, firma zdecydowała się skierować swój wzrok na portal Marka Zuckerberga. Deweloperzy obrali przy tym ciekawą strategię, swoją własną stronę traktując jako swoisty poligon doświadczalny, a następnie przenosząc na Facebooka (i przystosowując do jego specyfiki) te produkcje, które cieszyły się największą popularnością.

Pierwszym tytułem od King.com, który trafił na Facebooka, był Miner Speed. Kolejnym, który odniósł już wielki sukces, była gra Bubble Witch Saga. Produkcja zyskała gigantyczną popularność, w czym swoją zasługę miała mechanika, która nie wymuszała na graczach wielkich inwestycji czasowych. W efekcie już w styczniu 2012 roku projekt przyciągnął 10 milionów graczy i był jedną z najchętniej ogrywanych pozycji na Facebooku. W kwietniu zaś gry firmy zgromadziły 30 milionów unikalnych użytkowników Facebooka, co zapewniło jej drugie miejsce na liście największych firm z branży na wspomnianym portalu społecznościowym (ustępowała ona jedynie konkurencyjnej Zyndze).

Kwiecień 2012 roku przyniósł kolejny hit w dorobku firmy, czyli grę Candy Crush Saga (opartą na grze Candy Crush, stworzonej z myślą o portalu King.com). Następnie firma zdecydowała się na rozszerzenie swojej działalności i wejście na rynek gier mobilnych. Strategia, na której firma oparła swoją działalność, okazała się niezwykle skuteczna. Do 2013 roku jej przychody wzrosły bowiem do kwoty 1,88 miliarda dolarów.

Poza tym w marcu 2013 roku firma dokonała jeszcze jednego rebrandingu, z King.com na King. Rok później natomiast King zadebiutował na Giełdzie Papierów Wartościowych w Nowym Jorku. Choć na przestrzeni kolejnych miesięcy jej wycena zaczęła spadać, firma odnotowała olbrzymie przychody, które w tym samym roku osiągnęły pułap 2,6 miliarda dolarów.

Połączenie z Activision Blizzard

W lutym 2015 roku King przejął studio Z2Live. W listopadzie zaś firma Activision Blizzard ogłosiła plany przejęcia Kinga za 5,9 miliarda dolarów. Fuzja dobiegła końca w lutym 2016 roku. Warto odnotować, że pomimo połączenia, obydwa podmioty zachowały dotychczasową niezależność.

Na przestrzeni kolejnych lat firma podążała wytyczoną dotąd ścieżką, tworząc kolejne gry, głównie oparte na modelu Saga, zapoczątkowanym jeszcze w 2011 roku. Choć jej portfolio stale rosło, jej oczkami w głowie stały się marki Candy Crush Saga, Bubble Witch Saga, Pet Rescue Saga oraz Farm Heroes Saga.

Kolejne znaczące dla Kinga wydarzenie miało miejsce w lutym 2019 roku, kiedy to w ramach restrukturyzacji i redukcji zatrudnienia, która objęła cały koncern Activision Blizzard, studio Z2Live zostało zamknięte. W lipcu ze stanowiska dyrektora generalnego omawianej firmy ustąpił Riccardo Zacconi, zaś w sierpniu 2020 roku ostatecznie opuścił on jej szeregi. Ponadto w 2019 roku dotychczasową rolę serwisu King.com przejęła strona Royalgames.com, jednak po dwóch latach podjęto decyzję o jej zamknięciu. W czerwcu 2022 roku King przejął szwedzkie Peltarion, zajmujące się sztuczną inteligencją.

Przejście pod skrzydła Microsoftu

W styczniu 2022 roku ogłoszono, że koncern Activision Blizzard, a co za tym idzie – również firma King – zostanie przejęty przez firmę Microsoft, w ramach transakcji opiewającej na niespełna 69 miliardów dolarów. Activision Blizzard miało wraz z Xbox Game Studios tworzyć dywizję Microsoft Gaming. Po długiej batalii, w którą zaangażowane były amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC) oraz brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA), fuzja została sfinalizowana w październiku 2023 roku.