Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 6 lutego 2022, 11:30

autor: Miriam Moszczyńska

King zarabia więcej od Blizzarda wg raportu finansowego Activision

Raport finansowy Activision za rok 2021 rzucił nowe światło na sytuację Blizzarda. Producent nie tylko wykazuje coraz mniejsze przychody, ale boryka się także z malejącą liczbą graczy.

Z raportu finansowego Activision za rok fiskalny 2021 wynika, że Blizzard zarobił mniej niż King – wydawca mobilnych gier free-to-play, który też należy do Activision Blizzard. Taka sytuacja miała miejsce nie tylko w zeszłym roku. Zarobki producenta m.in. Candy Crush Saga przewyższały te twórców World of Warcraft przez ostatnie trzy lata.

Gracze odwracają się od Blizzarda; co jest nie tak?

King zarabia więcej od Blizzarda wg raportu finansowego Activision - ilustracja #1
Podział zarobków Activision Blizzard, źródło: www.tweaktown.com.

W ostatnim czasie na hasło „Blizzard” większość graczy reagowała słowem „drama”, co odbiło się nie tylko na opinii o firmie, ale i jej wynikach finansowych.

  1. W końcu zarzuty dotyczące molestowania, zastraszania pracowników czy mobbingu nie brzmią jak dobra kampania promocyjna.
  2. Blizzard nie wyprodukował również żadnych dużych gier w ciągu ostatnich trzech lat (pojawiło się jedynie Diablo II: Resurrected oraz zupełnie nieudany Warcraft III: Reforged).
  3. Darmowy Hearthstone nie jest w stanie wygenerować wielkich pieniędzy.
  4. Sukcesywnie od blisko pięciu lat gracze wykazują coraz mniejsze zainteresowanie grami Blizzarda. Spadek rozpoczął się u progu 2017 roku i nadal trwa w najlepsze.
  5. W efekcie liczba graczy w tytułach Blizzarda do końca 2021 r. uszczupliła się o 22 miliony, czyli niemal połowę. Jak widać ma to swoje odzwierciedlenie w przychodach firmy.
King zarabia więcej od Blizzarda wg raportu finansowego Activision - ilustracja #2
Źródło: www.tweaktown.com.

King i Activision coraz bardziej rentowne

  1. King opiera swoje zarobki na darmowych, ale pełnych mikropłatności grach mobilnych, w tym niezwykle popularnym Candy Crush Saga.
  2. Mimo że produkcje Kinga nie przykuwają już tak dużej uwagi jak kiedyś (spadek rozpoczął się po przejęciu przez Activision), to wciąż skupiają wokół siebie 240 milionów osób (stan na koniec 2021 roku). Na dodatek zarabiają zdecydowanie lepiej niż przed pięciu laty, kiedy to grało w nie oszałamiające 463 miliony ludzi. Pod skrzydłami Activision Blizzard zdecydowanie podniosła się ich rentowność.
  3. Activision zaliczyło spory postęp w kwestii liczby aktywnych graczy i przychodów głównie z wydawania kolejnych gier z serii Call of Duty. Do 2019 roku oscylowała ona w okolicach 50 milionów, po czym wystrzeliła do 150 milionów i do dziś utrzymuje się na poziomie powyżej 100 milionów. Towarzyszy temu mocny wzrost przychodów, z poziomu 2-2,5 miliardów dolarów do niemal 4 miliardów w roku 2020 i 3,5 w roku 2021.

Blizzard musi wziąć się w garść

Zdecydowanie na plus dla fanów produkcji „Zamieci” jest przejęcie Activision Blizzard przez Microsoft. Wykupienie firmy dało społeczności nadzieję na nowe produkcje od tego kalifornijskiego dewelopera.

  1. To może być dobra okazja, aby przywrócić niektóre starsze serie gier do życia.
  2. W produkcji znajdują się Diablo IV i Overwatch 2.
  1. Oficjalna strona firmy Activision Blizzard
  2. Oficjalna strona firmy Blizzard
  3. Oficjalna strona firmy King