Deck13 Interactive
Niemiecki producent i wydawca gier, założony w 2001 roku jako Triggerlab GmbH. Siedziba firmy ulokowana jest we Frankfurcie. Przedsiębiorstwo znane jest w naszym kraju głównie z tego, że współtworzyło razem ze studiem CI Games RPG akcji Lords of Fallen oraz stworzyło soulslike'a The Surge. W czerwcu 2020 roku firma Focus Home Interactive nabyła opisywane studio za 7,1 miliona euro.
Historia
Skromne początki
Przed uformowaniem Triggerlab GmbH jego założyciele od 1997 roku działali pod skrzydłami studia Artex Software. Marka ta do dziś jest używana przez firmę Deck13 Interactive przy małych, budżetowych grach. Warto dodać, że studio to stworzyło w 1998 roku grę Ankh: The Tales of Mystery na komputery Acorn 32-bit, którą to Deck13 wskrzesiło w 2005 roku i zamieniło w znaną nam obecnie przygodową serię.
Firma Deck13 Interactive oficjalnie powstała w 2001 roku, jako Triggerlab GmbH. Debiutancką produkcją studia było Stealth Combat – wydana na początku 2002 roku taktyczna gra akcji. Niedługo po tym, w kwietniu 2002 roku, zmieniono nazwę firmy na obecną.
Kolejną produkcją była wydana w 2005 roku reedycja gry Ankh, stworzonej pierwotnie pod szyldem studia Artex Software. Ankh: Klątwa mumii, czyli humorystyczna przygodówka typu point & click, przenosiła nas w realia starożytnego Egiptu. Głównym bohaterem gry był Assil, któremu należało pomóc uwolnić się od straszliwej klątwy. Produkcja okazała się sukcesem, a także zagarnęła kilka nagród, szczególnie w Niemczech. W związku z tym studio zdecydowało o wydaniu sequela zatytułowanego Ankh: Serce Ozyrysa. Gra ukazała się dokładnie rok po premierze pierwszej części. Ponownie wcielaliśmy się w Assila, jednak fabuła nie ograniczała się już tylko do niego – w trakcie rozgrywki mogliśmy pokierować także Tharą oraz samym faraonem. W sumie wydano jeszcze jedną część serii Ankh – Ankh: Battle of Gods ukazała się w 2007 roku.
Studio bynajmniej nie porzuciło gatunku przygodówek. Tuż przed wydaniem Battle of Gods stworzyło grę Jack Keane. Korzystała ona z tego samego silnika graficznego co seria Ankh, jednak do zabawy wprowadzono elementy akcji, natomiast wydarzenia rozgrywały się w Indiach z czasów kolonialnych.
W następnych latach firma wydała również przygodówki: Black Sails (2010) oraz Haunted (2011), a także Jack Keane 2: The Fire Within, jednak dużo popularniejsze od nich okazało się RPG Venetica z 2009 roku, w Polsce wydane przez Cenega S.A. W grze wcielaliśmy się w Scarlett, córkę śmierci, starającą się powstrzymać nikczemnego nekromantę przed zniszczeniem świata. Kolejna przygoda Deck13 z gatunkiem RPG nastąpiła w 2013 roku pod postacią gry Blood Knight, skłaniającej się nieco bardziej w stronę hack’n’slash. Po raz pierwszy w grach studia pojawił się multiplayer w formie trybu kooperacyjnego, dzięki któremu gracze mogli wspólnie przetrzebiać hordy potworów.
W 2014 i 2016 roku Deck13 stworzyło dwie części symulatora ekonomicznego TransOcean, w których gracz mógł spróbować sił jako prezes firmy zajmującej się transportem morskim.
Lords of the Fallen i nowe otwarcie
W międzyczasie studio zaangażowane było w tworzenie razem z polską firmą CI Games gry Lord of the Fallen, przez krytyków porównywanej do produkcji z serii Souls. Współpraca została jednak gwałtownie przerwana przez konflikt pomiędzy Deck13 a CI Games. Polska firma utrzymywała, że niemiecki deweloper nie wywiązał się należycie z umowy, z czego miały wynikać błędy w grze. Spór zakończył się podpisaniem ugody. Dzięki Lords of the Fallen Deck 13 Interactive zostało w Niemczech nagrodzone statuetkami przez Deutschen Entwicklerpreis za najlepszą grę akcji, najlepszy design gry oraz najlepszą grę niemiecką. W tym samym rozdaniu Deck13 zostało także nagrodzone jako najlepsze niemieckie studio.
W 2015 podczas targów E3 studio zapowiedziało własną produkcję inspirowaną serią Souls. Utrzymane w klimatach science fiction The Surge wyszło w maju 2017 roku, zbierając całkiem niezłe oceny.
W 2014 roku firma uformowała nowy wydział: Deck13 Games, działający w branży wydawniczej. Skupia się on przede wszystkim na pomaganiu niezależnym twórcom w wydawaniu ich produkcji. Pierwszym projektem była kombinacja zręcznościówki i gry logicznej Shift Happens stworzona przez Klonk Games, która ukazała się w lutym 2017 roku. W kolejnych latach jej śladem poszły takie pozycje, jak Wartile, Flat Heroes, CrossCode, The Shattering oraz Resolutiion.
W międzyczasie, bo w latach 2017-2018, The Surge doczekało się dwóch rozszerzeń. Mowa o A Walk in the Park oraz The Good, the Bad and the Augmented. Poza tym omawiane studio (a dokładnie – jego hamburski oddział) dostarczyło strategię ekonomiczną pod tytułem TransRoad: USA, pozwalającą graczom stanąć na czele firmy logistycznej. Niemniej był to jedynie swoisty „skok w bok”, gdyż wkrótce potem Deck13 Interactive wróciło do rozwijania swojej flagowej marki, czyli The Surge. Dzięki temu już w 2019 roku zadebiutowało The Surge 2, które doczekało się ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów. Tytuł szybko poszedł w ślady pierwowzoru i w 2020 roku otrzymał DLC zatytułowane The Kraken.
Przejście pod skrzydła Focus Home Interactive
Rok 2020 przyniósł wielkie zmiany dla Deck13 Interactive. W czerwcu bowiem firma Focus Home Interactive nabyła opisywane studio za 7,1 miliona euro. W lutym 2021 roku Deck13 Interactive rozrosło się o nowy oddział ulokowany w kanadyjskim Montrealu.
Pierwszą produkcją opracowaną przez opisywane studio pod skrzydłami nowego właściciela było RPG akcji zatytułowane Atlas Fallen. Gra zadebiutowała na komputerach osobistych, PlayStation 5 oraz Xboksach Series X/S w sierpniu 2023 roku, a przed premierą doczekała się szeroko zakrojonej kampanii marketingowej. Niemniej, dzieło Deck13 Interactive nie odniosło sukcesu. Na platformie Steam Atlas Fallen doczekał się jedynie „mieszanych” opinii, zaś według serwisu Metacritic, średnia ocen przyznanych mu przez branżowe media mieściła się w przedziale 64-71/100).