Crate Entertainment
WWW: https://www.crateentertainment.com/
Facebook: https://www.facebook.com/people/Crate-Entertainment/100063889470013/
Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Massachusetts. Crate Entertainment zostało założone przez Arthura Bruno – byłego projektanta w firmie Iron Lore Entertainment, której sławę przyniosła gra Titan Quest. Crate Entertainment tworzy produkcje przeznaczone na komputery osobiste i konsole, a w jego portfolio można znaleźć RPG akcji pod tytułem Grim Dawn oraz city builder zatytułowany Farthest Frontier.
Historia
Dzieje Crate Entertainment rozpoczynają się w 2008 roku. Gdy studio Iron Lore Entertainment, które dostarczyło kultową grę Titan Quest, nie zdołało zabezpieczyć środków na stworzenie kolejnego dzieła i zostało rozwiązane, główny projektant z tego zespołu – Arthur Bruno – postanowił założyć własną firmę. 18 lutego 2008 roku na branżowej mapie pojawił się nowy podmiot – Crate Entertainment.
Początkowo studio Bruna zajmowało się pracą na zlecenie dla ekipy Demiurge Studios. Sytuacja zaczęła zmieniać się w sierpniu 2008 roku, kiedy to Crate Entertainment przejęło prawa do marki Black Legion – ostatniego, nieukończonego projektu Iron Lore Entertainment. Niestety z uwagi na panujący wówczas kryzys ekonomiczny, Crate nie zdołało pozyskać zainteresowania ze strony wydawców. Twórcy nie składali jednak broni i w lipcu 2009 roku ogłosili, że nabyli prawa do wykorzystania silnika napędzającego grę Titan Quest. Technologia miała zostać wykorzystana w ich nowym projekcie, którym w styczniu 2010 roku okazała się gra RPG akcji pod tytułem Grim Dawn.
Tytuł zdobył rozgłos, a jego kampania crowdfundingowa w serwisie Kickstarter zakończyła się wielkim sukcesem – dość powiedzieć, że gracze wsparli Grim Dawn niemal dwukrotnie większą kwotą, niż potrzebowali twórcy. Niemniej, jeszcze w kwietniu 2012 roku Crate Entertainment przyznało, że zatrudnia na stałe jedynie dwie osoby; od czasu do czasu zespół był jednak wspierany przez byłych pracowników Iron Lore Entertainment. Z czasem i to uległo zmianie, a do opisywanego zespołu dołączyli między innymi byli pracownicy zamkniętego w międzyczasie 38 Studios.
Grim Dawn zadebiutował we Wczesnym dostępie na platformie Steam w listopadzie 2013 roku. Gra doczekała się ciepłego przyjęcia, a twórcy mogli nabrać więcej wiatru w żagle i zatrudnić Erica Sextona – byłego artystę i projektanta w studiu Blizzard Entertainment (a dokładnie – Blizzard North). Pełna wersja Grim Dawn trafiła na komputery osobiste w lutym 2016 roku. Tytuł odniósł wielki sukces artystyczny, z którym w parze szedł również sukces komercyjny. Niemniej, po jego premierze deweloperzy nie spoczęli na laurach i pracowali nad rozwojem swojego dzieła, wzbogacając je o tryb survivalowy (The Crucible) oraz dwa duże rozszerzenia – Ashes of Malmouth oraz Forgotten Gods. W kwietniu 2019 roku autorzy obwieścili, że Grim Dawn i wszystkie DLC trafiły w ręce 3 milionów graczy. W grudniu 2021 roku tytuł pojawił się na konsolach Xbox One, z kolei luty 2022 roku przyniósł wieści o 7 milionach sprzedanych egzemplarzy gry i DLC.
Wydawać by się mogło, że mając w ręku silną markę, autorzy skupią się na jej rozwoju. Crate Entertainment postanowiło jednak spróbować czegoś nowego i jeszcze w styczniu 2021 roku zapowiedziało swój nowy projekt – city builder pod tytułem Farthest Frontier. Gra trafiła do Wczesnego dostępu na Steamie w sierpniu 2022 roku, gdzie doczekała się „bardzo pozytywnych” recenzji graczy.