Infinity Ward
Firma producent
Infinity Ward to założone w 2002 roku amerykańskie studio deweloperskie, będące własnością koncernu wydawniczego Activision Blizzard i znane przede wszystkim za sprawą kultowego cyklu strzelanin Call of Duty. Siedziba firmy mieści się w Woodland Hills, w bezpośrednim sąsiedztwie Los Angeles w stanie Kalifornia (USA). Od roku 2010 szefem Infinity Ward jest Steve Pearce.
Od momentu powstania Infinity Ward koncentruje się wyłącznie na kolejnych odsłonach wspomnianej serii Call of Duty – jest nie tylko twórcą całego cyklu, ale i autorem jednych z najwyżej ocenianych jego odsłon, które ustaliły kanon gatunku współczesnych strzelanin FPS. Nieodłącznym elementem serii stał się też rozbudowany tryb wieloosobowy, a także (w późniejszych odsłonach) dodatkowe warianty zabawy, takie jak Operacje Specjalne czy Zombie. Na przestrzeni lat seria Call of Duty przeszła jednak sporą ewolucję, stając się z klasycznej strzelaniny wojennej grą osadzoną w czasach współczesnych, a następnie coraz bardziej futurystyczną. Obrany przez studio do spółki z wydawcą kierunek rozwoju cyklu nie zawsze szedł jednak w parze z oczekiwaniami fanów, a swoiste apogeum niezadowolenia wywołało Call of Duty: Infinite Warfare, którego trailer na długo przed premierą gry stał się jednym z najbardziej nielubianych filmów w serwisie YouTube.
Historia
Początki Infinity Ward sięgają 1997 roku, kiedy to niejaki Tom Koudirka założył studio deweloperskie 2015, Inc., znane przede wszystkim za sprawą Medal of Honor: Allied Assault, czyli pierwszej pecetowej odsłony popularnej serii strzelanin FPS. Tuż po premierze wspomnianej gry, w wyniku konfliktu z koncernem Electronic Arts (wywołanym obawami o ograniczenie wolności twórczej) studio 2015 opuściło 22 kluczowych pracowników, na czele z Vincem Zampellą, Grantem Collierem oraz Jasonem Westem. Trzej utalentowani deweloperzy postanowili założyć własne studio, a jego debiutem była wydana w 2002 roku przez firmę Activision gra Call of Duty, dająca początek serii, będącej przez kilka kolejnych lat największym rywalem wspomnianego cyklu Medal of Honor. Pierwszym prezesem Infinity Ward został Collier, lecz już rok później na stanowisku zastąpił go Jason West, który kierował studiem przez siedem kolejnych lat.
Stworzone w następnych latach na zlecenie koncernu Activision odsłony serii Call of Duty, takie jak Call of Duty 2 (2005), Call of Duty 4: Modern Warfare (2007) oraz Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009), wywindowały Infinity Ward na pozycję lidera w dziedzinie nowoczesnych strzelanin FPS i ustanowiły nowy kanon gatunku, łączący dynamiczną akcję z naciskiem na współdziałanie z kierowanymi przez AI członkami zespołu. Deweloperom nie dane było jednak sprawować pełnej kontroli nad bestsellerową serią, gdyż jej wydawca już w 2005 roku zaangażował do pracy nad kolejnymi odsłonami także studio Treyarch. Pierwotnie było ono odpowiedzialne za konsolowe Call of Duty 2: Big Red One, lecz potem kolejne pełnoprawne części cyklu były już tworzone naprzemiennie przez oba studia w dwuletnim cyklu produkcyjnym.
Pierwszy poważny kryzys w historii zespołu przypadł na rok 2010, kiedy w wyniku konfliktu z szefostwem wydawcy (funkcjonującego już wtedy jako Activision Blizzard) z Infinity Ward wyrzuceni zostali jego dwaj współzałożyciele: Zampella i West; niedługo później założyli oni Respawn Entertainment. Na przestrzeni następnych tygodni ze studia odeszło jeszcze ponad 40 osób, a tymczasową pieczę nad zespołem objęli desygnowani przez Activision Blizzard Steve Pearce oraz Steve Ackrich. W listopadzie 2010 roku ogłoszono, że Infinity Ward zostało zrekonstruowane, jednak w obawie o losy kolejnej odsłony Call of Duty wydawca włączył w proces deweloperski dwa kolejne studia: Raven Software oraz Sledgehammer Games, które pracowało dotąd nad poboczną odsłoną cyklu z gatunku action/adventure. Już po wydaniu Call of Duty: Modern Warfare 3 (2011) Sledgehammer Games dołączyło do grona pełnoprawnych współtwórców serii; tym samym trzy pracujące nad nią naprzemiennie ekipy przeskoczyły na trzyletni cykl produkcyjny.
Pomimo sporych perturbacji i obaw o dalsze losy studia, stworzony w odświeżonym składzie Modern Warfare 3 okazał się kolejnym komercyjnym sukcesem Infinity Ward. Porażką zakończyła się za to pierwsza próba odświeżenia uniwersum serii, a przygotowane we współpracy z Raven Software oraz Neversoft Entertainment Call of Duty: Ghosts (2013) okazało się najniżej ocenianą z dotychczasowych odsłon cyklu. W maju 2014 roku w skład Infinity Ward włączona została ekipa studia Neversoft, znanego dotąd głównie za sprawą serii Tony Hawk oraz Guitar Hero. Mimo stosunkowo słabego przyjęcia poprzedniej odsłony cyklu, studio nie zdecydowało się jednak na kontynuację trylogii Modern Warfare, lecz wykonało kolejny krok w kierunku odświeżenia marki, tworząc Call of Duty: Infinite Warfare (2016), którego akcję osadzono po raz pierwszy w bardzo odległej przyszłości. Równocześnie z nim na rynku zadebiutowała gra Call of Duty: Modern Warfare Remastered, będąca pierwszą produkcją w historii studia wydaną w odświeżonej wersji.
Od premiery Call of Duty: Infinite Warfare musiały minąć ponad dwa lata, by gracze poznali pierwsze informacje na temat następnego dzieła studia Infinity Ward. Tym razem zespół postanowił powrócić do podserii Modern Warfare, przygotowując jej reboot zatytułowany po prostu Call of Duty: Modern Warfare. Produkcja, której premierę na komputerach osobistych, PlayStation 4 oraz Xboksie One wyznaczono na koniec października 2019 roku, miała się cechować przede wszystkim olbrzymim przywiązaniem do realizmu. Dość powiedzieć, że autorzy chcieli pozwolić graczom na strzelanie do kobiet i dzieci (w ramach tak zwanego „collateral damage”, co oznacza niezamierzone ofiary wśród cywili bądź zniszczenie mienia w wyniku działań wojennych). Wzbudziło to ostre kontrowersje (swój sprzeciw wyraziło między innymi dwóch weteranów z Iraku), przez co autorzy zdecydowali się wprowadzić pewne cięcia. Warto jeszcze odnotować, że tytuł przygotowano w oparciu o nowy silnik graficzny, który powstawał między innymi w Polsce. Gra Call of Duty: Modern Warfare zadebiutowała na czas, tj. 25 października 2019 roku. Jak można było się spodziewać, tytuł doczekał się ciepłego przyjęcia ze strony branżowych mediów, o czym świadczyła średnia ocen oscylująca wokół 80/100 (według serwisu Metacritic). Co ciekawe, tym razem na kolejne dzieło Infinity Ward nie trzeba było długo czekać. 10 marca 2020 roku w ręce graczy oddano bowiem multiplayerowe Call of Duty: Warzone, dystrybuowane w modelu free-to-play. Pozycja wdarła się szturmem na szczyty list przebojów, tym samym dając początek nowej podserii.
Oprócz rozwijania już wydanych gier, Infinity Ward pracowało nad nowym projektem. W lutym 2022 roku doczekaliśmy się oficjalnej zapowiedzi Call of Duty: Modern Warfare II, które zmierzało na komputery osobiste oraz konsole ósmej i dziewiątej generacji. Twórcy mogli spoglądać w przyszłość z optymizmem, bo ich dzieło na długo przed premierą odniosło sukces (przed)sprzedażowy na platformie Steam. W tym samym czasie powstawało również Call of Duty: Warzone 2, aczkolwiek jego opracowanie powierzono firmie Raven Software, która współtworzyła pierwszą odsłonę podcyklu. W międzyczasie, bo w październiku 2021 roku, Infinity Ward otworzyło nowy oddział w Austin (Teksas).