Irrational Games
Firma producent
Amerykańskie studio deweloperskie, któremu światową sławę przyniosły System Shock 2, SWAT 4 oraz dwie części serii BioShock. Dzieła Irrational Games można znaleźć na komputerach osobistych i konsolach. W 2014 roku zespół został rozwiązany, a jego byli członkowe, w tym Ken Levine i Shawn Robertson, założyli nową firmę – Ghost Story Games.
Historia
Okres niezależności
Irrational Games rozpoczęło działalność w 1997 roku. Firma została założona przez Kena Levine'a, Jonathana Cheya i Roberta Fermiera, którzy wcześniej zasilali szeregi zespołu Looking Glass Studios. Obie ekipy szybko nawiązały współpracę, a jej owocem był słynny System Shock 2, wydany na komputery osobiste w 1999 roku.
Nim Irrational Games dostarczyło swe kolejne dzieło, musiały minąć trzy lata; w międzyczasie studio otworzyło swój australijski oddział, na którego czele stanął Jonathan Chey, a także pracowało nad Deep Cover oraz The Lost, które ostatecznie nigdy nie zostały wydane.
Nowa produkcja studia, która ujrzała światło dzienne w 2002 roku, to Freedom Force, taktyczna gra akcji z elementami RPG osadzona w alternatywnej wersji zimnej wojny. Tytuł przypadł graczom do gustu na tyle, że po trzech latach doczekał się kontynuacji. Jego premierę poprzedził jednak debiut czwartej części FPS-owej serii Tribes (o podtytule Zemsta), która pojawiła się na sklepowych półkach w październiku 2004 roku.
Po tym, jak Freedom Force vs the 3rd Reich trafiło do sprzedaży, Irrational Games w całości poświęciło się tworzeniu pierwszoosobowych strzelanek. Pierwszą z nich była gra SWAT 4, która pojawiła się na komputerach osobistych w 2005 roku, a po kilku miesiącach doczekała się oficjalnego rozszerzenia zatytułowanego Syndykat. Niedługo po debiucie tego ostatniego niezależny jak dotąd zespół został przejęty przez firmę Take-Two Interactive.
Pod skrzydłami giganta
Pod skrzydłami branżowego giganta ekipa opracowała grę BioShock (podobnie jak System Shock, ów FPS czerpał garściami z RPG-ów i horrorów), która zadebiutowała na pecetach i Xboksie 360 w 2007 roku (na PlayStation 3 trafiła nieco ponad rok później), ciesząc się uznaniem graczy i recenzentów. Co ciekawe, niedługo przed premierą BioShocka Irrational Games zostało przemianowane na 2K Boston, z kolei Irrational Games Australia – na 2K Australia. Jednak w 2010 roku ekipa powróciła do swojej dawnej nazwy.
Rok 2010 przyniósł premierę BioShocka 2, za którego opracowaniem stało studio 2K Marin. Irrational Games jednak także nie powiedziało ostatniego słowa w temacie rozwoju serii, gdyż w sierpniu tego samego roku świat po raz pierwszy usłyszał o BioShocku Infinite. Prace nad tym tytułem przeciągnęły się na tyle, że ostatecznie trafił on na pecety, PlayStation 3 oraz Xboksa 360 dopiero w 2013 roku; później produkcja doczekała się dwóch rozszerzeń w postaci pierwszego i drugiego epizodu Burial at Sea. W międzyczasie Ken Levine zapowiedział BioShocka przeznaczonego na PlayStation Vitę, jednak prace nad tym projektem nigdy się nie rozpoczęły.
Nowy początek
W lutym 2014 roku gruchnęła wiadomość, że studio zostanie rozwiązane. Kilkunastu członków dotychczasowej ekipy, w tym Ken Levine oraz Shawn Robertson, postanowili zacząć wszystko od nowa. Trzy lata później, w lutym 2017 roku, świat poznał Ghost Story Games. Podobnie jak Irrational Games, nowe studio miało działać pod skrzydałmi firmy Take-Two Interactive.