Redakcja poleca gry 2002
Na poniższej liście znajdują się gry wydane w 2002 roku, którym redakcja przyznała znak rekomendacji.
Gothic II
RPG 29 listopada 2002
Bezpośredni sequel bestsellerowej gry RPG studia Piranha Bytes z 2001 roku. Gothic 2 kontynuuje fabułę poprzedniczki, przenosząc nas ponownie do fantastycznej krainy Myrtany, w której trwa walka pomiędzy siłami dobra i zła. Tym razem nasz bezimienny bohater stawi czoła Armii Ciemności dowodzonej przez Smoki, wezwane przez głównego antagonistę pierwszej części – demona Śniącego. Aby odzyskać siły i utracone zdolności, nasz protoplasta będzie musiał przyłączyć się do jednego z trzech stronnictw i odnaleźć lorda Hagena, którego pomoc będzie niezbędna w pokonaniu zła. W porównaniu z poprzednią odsłoną gry, akcja Gothica II toczy się w znacznie bardziej rozległych i zróżnicowanych lokacjach, zaś fabuła jest bardziej nieliniowa i oferuje szereg zadań dodatkowych, wykonywanych na zlecenie rozmaitych gildii.
The Elder Scrolls III: Morrowind
RPG 1 maja 2002
Trzecia część epickiego cyklu gier RPG akcji. Fabuła TES III: Morrowind przenosi nas ponownie do świata Tamriel. Wcielamy się w więźnia, który zostaje uwolniony przez cesarza i wysłany z tajną misją. Wkrótce okazuje się, iż jest wcieleniem legendarnego bohatera Nerevara.
Neverwinter Nights
RPG 18 czerwca 2002
Opracowana przez znane z sagi Baldur’s Gate studio BioWare gra cRPG, oparta na trzeciej edycji systemu Dungeons & Dragons. Fabuła Neverwinter Nights przenosi nas do fikcyjnego świata Forgotten Realms i osnuta jest wokół tajemniczej zarazy, panującej w tytułowym mieście Neverwinter. Zadaniem bohatera, w którego wciela się gracz, jest ustalenie, kto i w jakim celu wywołał śmiertelną chorobę. Historia składa się z prologu oraz czterech rozdziałów, z których każdy rozgrywa się na innym terenie (nie można wrócić do odwiedzanych wcześniej lokacji). Podczas zabawy zajmujemy się realizacją kolejnych zadań fabularnych, gromadzeniem złota i przedmiotów, rozwijaniem naszej postaci oraz, oczywiście, walką. Ta rozgrywana jest w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy, a wynik większości akcji - w myśl zasad D&D - generowany jest losowo na podstawie rzutu kośćmi. Mocną stroną gry są rozbudowane opcje rozgrywki wieloosobowej.
Heroes of Might and Magic IV
Strategiczne 29 marca 2002
Czwarta odsłona bestsellerowej serii strategicznej, zapoczątkowanej w 1995 roku przez studio New World Computing. Akcja gry przenosi nas do fantastycznego świata Jadame, znanego z gry Might & Magic VIII. Do dyspozycji graczy oddano tym razem sześć frakcji, posiadających własne typy miast, jednostek oraz technologii. Każde z nich dysponuje także oddzielną szkołą magii i może wynajmować tylko bohaterów określonej rasy. Mechanika rozgrywki uległa wielu modyfikacjom, ale i uproszczeniom. Główne z nich to likwidacja tygodniowego werbunku, zmieniony system walki oraz brak konieczności posiadania w oddziale bohatera, który sam jest jednostką i bezpośrednio uczestniczy w potyczce. Fakt ten wiąże się jednak z wprowadzeniem wielu ograniczeń, które utrudniły i uatrakcyjniły rozgrywkę. Znaczącej modyfikacji uległ silnik gry, co wpłynęło na wielkość map oraz wyraźną poprawę szaty graficznej. Po raz pierwszy w historii serii, akcja ukazana została w perspektywie izometrycznej.
Mafia: The City of Lost Heaven
Akcji 29 sierpnia 2002
Trójwymiarowa gra akcji, przenosząca graczy do Ameryki lat 30. XX wieku, w czasy rozkwitu przestępczego podziemia. Twórcą gry Mafia: The City of Lost Heaven jest czeskie studio Illusion Softworks. Fabuła przedstawia historię początkującego gangstera, Tommy’ego Angelo, który, wykonując zlecenia wpływowej mafijnej rodziny, stawia pierwsze kroki w przestępczym półświatku. Rozgrywka sprowadza się do eksploracji wirtualnego miasta i realizacji kolejnych misji fabularnych, wzbogaconych licznymi wątkami pobocznymi. Podczas zabawy nie brakuje ulicznych strzelanin, napadów na banki, pościgów samochodowych czy nawet morderstw na zlecenie. Twórcy zadbali o sugestywne odtworzenie klimatu Ameryki lat 30., nie zapominając o charakterystycznych dla tego okresu modelach broni czy samochodów. Dzięki zaawansowanemu silnikowi graficznemu Insanity 2 wykreowano interaktywne, tętniące życiem miasto z ruchem ulicznym i zmieniającymi się porami roku.
Grand Theft Auto III
Akcji 21 maja 2002
Kolejna część kontrowersyjnego cyklu gier akcji, zapoczątkowanego w 1997 roku. Za jej powstanie odpowiadają twórcy oryginału ze szkockiego studia DMA Design, działający obecnie pod skrzydłami firmy Rockstar. Trzecia odsłona gry wprowadza do serii istną rewolucję, po raz pierwszy przenosząc graczy do otwartego i tętniącego życiem, w pełni trójwymiarowego świata, stworzonego dzięki technologii RenderWare. W grze przenosimy się do miasta Liberty City, stanowiącego wirtualną adaptację Nowego Jorku. Bohaterem gry jest młody chłopak imieniem Claude, który marzy o tym by stać się bossem przestępczego świata i dokonać zemsty na ludziach, którzy o mało co nie wpędzili go do więzienia. Fabuła jest nieliniowa i sprowadza się do realizacji kolejnych zadań, zlecanych przez kilkunastu mafijnych szefów. W ich wykonaniu pomoże nam całkiem spory arsenał broni, a także dziesiątki pojazdów, którymi - wzorem poprzednich odsłon - możemy poruszać się bez żadnych ograniczeń.
Medal of Honor: Allied Assault
Akcji 22 stycznia 2002
Opracowana przez ekipę studia 2015 taktyczna strzelanina FPS, stanowiąca pierwszą pecetową odsłonę serii zapoczątkowanej w 1999 roku na konsoli PlayStation. Akcja gry toczy się w latach 1942-45, a gracze wcielają się w postać amerykańskiego rangera Mike’a Powella, który, zwerbowany w szeregi organizacji wywiadowczej OSS, bierze udział w najsłynniejszych kampaniach II wojny światowej. W grze czeka na nas 20 zróżnicowanych misji, w których wykonujemy nie tylko delikatne zadania na tyłach wroga, ale również bierzemy udział w szeroko zakrojonych operacjach wojskowych, takich jak słynne lądowanie w Normandii. Wśród dostępnego w grze arsenału znajdziemy ponad 20 wiernie odwzorowanych broni z czasów II wojny, a także działa stacjonarne i kilkanaście pojazdów zmechanizowanych. O oprawę wizualną gry zadbał silnik Quake’a III, zaś w ścieżce dźwiękowej usłyszymy oryginalne orkiestrowe kompozycje autorstwa Michaela Giacchino, znanego z takich filmowych hitów, jak Star Trek czy Lost.
Syberia
Przygodowe 18 czerwca 2002
Gra przygodowa zaprojektowana przez Benoita Sokala, słynnego belgijskiego twórcę komiksów, we współpracy ze studiem Microids. Syberia stanowi pierwszy rozdział przygód Kate Walker, amerykańskiej prawniczki wynajętej przez firmę produkującą automatony, mechaniczne zabawki, by dokończyć formalności związanych z przejęciem fabryki położonej w małym miasteczku w Europie. Akcja gry rozpoczyna się w chwili, gdy nasza bohaterka przyjeżdża do fabryki i dowiaduje się, że jej właścicielka, Anna Voralberg, nie żyje. By dopełnić swą misję, Kate musi odnaleźć jej spadkobiercę, co popycha protagonistkę ku największej przygodzie jej życia. Podczas podróży bohaterka odwiedza szereg klimatycznych i nieco tajemniczych miejsc położonych w Europie Wschodniej oraz poznaje wielu interesujących ludzi. Jak przystało na grę przygodową typu point-and-click, rozgrywka składa się w większości z eksplorowania lokacji, rozwiązywania zagadek oraz prowadzenia rozmów z postaciami niezależnymi. Syberia słynie z klimatycznej grafiki z prerednerowanymi, ręcznie rysowanymi tłami oraz wysokiej jakości polskiej wersji językowej.
Warcraft III: Reign of Chaos
Strategiczne 3 lipca 2002
Warcraft III: Reign of Chaos to trzecia odsłona kultowej serii osadzonych w realiach fantasy RTS-ów, zapoczątkowanej w 1994 roku przez studio Blizzard. W krainie Azeroth siły ludzi, orków i nocnych elfów stawiają czoła inwazji nieumarłych, zwanych Plagą albo Nocnym Legionem. Mechanika rozgrywki czerpie z klasycznych rozwiązań cyklu, ale nie obyło się bez kilku nowości. Najważniejszą z nich jest wprowadzenie właściwych dla każdej rasy bohaterów, którzy w trakcie gry zyskują doświadczenie, a ich umiejętności specjalne są przydatnym wsparciem podczas walki. W trzeciej części gry szczególny nacisk położono na fabułę, której szczegóły poznajemy z licznych animowanych przerywników. Warcraft III posiada także zaawansowany tryb multiplayer, pozwalający na zabawę w kilku trybach rozgrywki poprzez sieć Battle.net. Dodatkową atrakcję stanowi rozbudowany edytor, pozwalający na zmianę niemal każdego elementu gry.
Icewind Dale II
RPG 27 sierpnia 2002
Kontynuacja Icewind Dale, czyli przebojowego cRPG stworzonego przez Black Isle Studios. Fabułą ponownie przenosi graczy do mroźnych północnych krain świata Forgotten Realms. Tym razem będziemy musieli stawić czoła Goblinoidom, które zjednoczone pod jednym sztandarem postanowiły zagarnąć cywilizowane Ten Towns. Mechanikę zabawy oparto na rozwiązaniach trzeciej edycji systemu Dungeons & Dragons.
Hitman 2: Silent Assassin
Akcji 3 października 2002
Kontynuacja znakomicie przyjętej skradanki studia Io-Interactive z 2000 roku. Fabuła gry rozpoczyna się w sycylijskim klasztorze, gdzie znany z pierwowzoru Agent 47 pragnie zapomnieć o swych uczynkach, oddając się modlitwie oraz pokucie. Niestety, zostaje tam wyśledzony przez rosyjską mafię i zmuszony do powrotu do zawodu. Szybko odkrywa, że stał się przedmiotem manipulacji doskonale wyszkolonych agentów Specnazu i sam staje się celem bezwzględnych morderców. Hitman 2 to łącznie 21 nowych misji, rozgrywających się w sześciu różnych lokacjach na całym świecie. Podczas zabawy ponownie czynimy użytek z podstawowych talentów naszego bohatera, takich jak umiejętność rozpoznania terenu, umiejętność kamuflażu oraz zdolność skradania się i zacierania za sobą śladów. Do dyspozycji mamy zaś wachlarz ponad 30 zróżnicowanych broni, wśród których znalazły się także całkiem nowe gadżety, takie jak kusze, zatrute strzałki, naboje ogłuszające czy chloroform.
Dungeon Siege
RPG 5 kwietnia 2002
Interesująca gra RPG w stylu hack’n’slash osadzona w realiach fantasy i stworzona przez Gas Powered Games. Nasz bohatera wyrusza podróż po fantastycznym świecie przy okazji wykonując liczne zadania, rozwijając swoje umiejętności i pozyskując sprzymierzeńców. Świetna oprawa audiowideo, dopracowane mechanizmy rozgrywki, a także rozwinięty tryb dla wielu graczy czynią ten tytuł obowiązkowym dla każdego fana gier akcji RPG.
Battlefield 1942
Akcji 11 września 2002
Osadzona w realiach II wojny światowej strzelanina FPS szwedzkiego studia DICE, zaprojektowana z myślą o rozgrywce wieloosobowej (choć istnieje też możliwość zabawy z botami). W grze Battlefield 1942 wcielamy się w żołnierzy jednego z pięciu państw biorących udział w wojnie, a kontrolowana przez nas postać może należeć do jednej z kilku klas: zwiadowcy, szturmowca, żołnierza wyposażonego w broń przeciwpancerną, sanitariusza oraz inżyniera. Podczas walki mamy też do dyspozycji 35 środków transportu – od pojazdów pancernych i czołgów, poprzez myśliwce i bombowce, aż po różnego rodzaju okręty wojenne. Gra toczy się na 16 rozległych mapach, wzorowanych na rzeczywistych miejscach bitew z okresu II wojny, a podczas zabawy odwiedzamy cztery teatry działań: front wschodni i zachodni, Afrykę Północną oraz Pacyfik. W trakcie zmagań podzieleni na dwie drużyny gracze starają się zdobyć i utrzymać punkty kontrolne na mapie, a kluczem do sukcesu jest wzajemna współpraca.
Age of Mythology
Strategiczne 31 października 2002
Strategia rozgrywająca się w starożytności przesączonej grecką mitologią. Wcielamy się w przywódcę jednej z kilku cywilizacji i dbamy o jej rozwój. Specyfika gry sprawia, że często walczymy z mitologicznymi stworami i wchodzimy w układy z bogami. Od strony rozgrywki tytuł posiada wszelkie cechy serii Age of Empires – warstwę ekonomiczną, militarną, czy chociażby technologiczną.
Port Royale
Strategiczne 14 czerwca 2002
Strategia przenosząca graczy na tereny Karaibów, do czasów największego rozkwitu piractwa, tj. od XVI do XVII wieku. Łączy ona cechy Patrician II oraz dawnego przeboju Pirates, przy czym główny nacisk kładzie na przygodę, bitwy morskie i walkę.
The Thing
Przygodowe 21 sierpnia 2002
Taktyczna gra akcji na podstawie filmu Johna Carpentera „The Thing”, w której prowadzimy oddział wyspecjalizowanych komandosów do walki z niebezpieczną formą życia znalezioną na biegunie polarnym.
Medieval: Total War
Strategiczne 21 sierpnia 2002
Kontynuacja epickiej gry strategicznej studia Creative Assembly z 2000 roku. Medieval: Total War przenosi nas z terenów Dalekiego Wschodu w nieco bliższe nam realia średniowiecznej Europy, gdzie przychodzi nam stanąć na czele jednego z dwunastu najsilniejszych mocarstw tego okresu. Podobnie jak jej poprzedniczka, produkcja łączy elementy czysto militarne z handlem, dyplomacją i zarządzaniem surowcami. Część, w której zarządzamy naszymi włościami, zrealizowana została w systemie turowym; rozwijamy własne imperium, budując zamki, tworząc alianse, ustalając szlaki handlowe, opracowując nowe wynalazki i rozwijając naszą potęgę militarną. Bitwy rozgrywane są zaś w czasie rzeczywistym, w całkowicie trójwymiarowym otoczeniu, a podczas potyczek w akcji zobaczyć możemy nawet 10 tysięcy jednostek. Dostępne w grze kampanie fabularne oparte zostały na wydarzeniach historycznych i podzielone na trzy części, rozgrywające się we wczesnym, środkowym i późnym średniowieczu.
Industry Giant II (2002)
Strategiczne 28 czerwca 2002
Następca znanej symulacji ekonomicznej pozwali nam stworzyć od podstaw ogólnoświatowe imperium gospodarcze zaczynając w czasach rewolucji przemysłowej schyłku XIX wieku aż do nowoczesnych technologii końca XX wieku.
Tony Hawk's Pro Skater 3
Sportowe 29 marca 2002
Trzecia odsłona popularnego cyklu gier sportowych traktujących o niesamowitych ewolucjach wykonywanych przy użyciu deskorolki. Tony Hawk's Pro Skater 3 przynosi kilka nowości w mechanice i znacznie usprawnioną oprawę audiowizualną.
Kurka Wodna 2: Zemsta Pana Franka
Zręcznościowe 4 grudnia 2002
Druga część przebojowej zręcznościówki firmy Topware.Zasady zabawy są proste - kursor myszki jest celownikiem broni, a zadaniem gracza jest zestrzelenie jak największej ilości kurek pojawiających się na ekranie. Dostępne są trzy rodzaje broni oraz tryb multiplayer.
Modi i Nanna: Sprytne Smyki
Zręcznościowe 15 listopada 2002
Zręcznościowa gra przygodowa z elementami logicznymi, przeznaczona dla młodszych i starszych odbiorców. Całość charakteryzuje się dużą dynamiką akcji, rozbudowanym światem gry oraz starannie dopracowaną grafiką, taką która odzwierciedli baśniową (z legend i podań ludów skandynawskich) i magiczną stronę środowiska.
Hover Ace
Wyścigi 22 listopada 2002
Hover Ace to wyprodukowane przez zespół deweloperski studia GSC Game World futurystyczne wyścigi. Akcja gry osadzona została w przyszłości. Gracze kierują niezwykle szybkimi poduszkowcami, ścigając się z rywalami stosującymi często nieczyste zagrywki. Twórcy przewidzieli kilka wariantów zabawy, w tym tryby: Energy Cell, Time Limit Checkpoint Race oraz Last Man Standing.
Warlords: Battlecry II
Strategiczne 12 marca 2002
Warlords: Battlecry II jest kontynuacją wydanej w 2000 roku strategii czasu rzeczywistego (RTS) z elementami cRPG, stworzonej przez ekipę deweloperską Strategic Studies Group. Akcja gry osadzona została w fantastycznym świecie Etherii, targanym przez konflikt, w którym uczestniczy 12 ras. Gracz wybiera frakcję, której poczynaniami będzie kierował poprzez postać głównego bohatera.
Another War
RPG 10 maja 2002
Rozgrywająca się w czasie II Wojny Światowej cRPG, opowiadająca historię awanturnika i poszukiwacza przygód uwikłanego w krwawą intrygę między walczącymi potęgami. Gra oferuje renderowaną grafikę 2D w rzucie izometrycznym oraz rozbudowany system walki i rozwoju postaci.
Crazy Taxi
Wyścigi 28 lipca 2002
Crazy Taxi to przygotowana przez studio Strangelite konwersja wyścigowego hitu, wydanego pierwotnie na konsolę Sega Dreamcast. Gracz wciela się w rolę taksówkarza, a jego zadaniem jest przewieźć jak najwięcej klientów w wyznaczonym limicie czasowym. Gra wyróżnia się bardzo kolorową oprawą wizualną oraz stricte zręcznościowym modelem jazdy.
The I of the Dragon
Akcji 12 listopada 2002
The I of the Dragon to gra akcji z elementami cRPG. Gracz kieruje poczynaniami młodego smoka, który staje w obronie ludzkości przed hordami krwiożerczych bestii. Mityczny gad nie tylko potrafi latać, ale także włada rozmaitymi magicznymi zaklęciami. Deweloperzy ze studia Primal Software przygotowali rozległy, podzielony na 12 terytoriów świat gry pełen wyzwań i przeciwników. zadbali o wysoką jakość oprawy wizualnej oraz
FIFA World Cup 2002
Sportowe 24 kwietnia 2002
Specjalne wydanie jednej z najlepszych gier futbolowych przygotowane przez EA Sports na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2002 w Japonii i Korei. Głównymi zmianami jakie wprowadzono względem wersji podstawowej jest uwzględnienie rzeczywistych miejsc (stadionów) gdzie będą rozgrywane mecze, poprawa sterowania oraz wprowadzenie reakcji publiczności na osiągane przez naszą drużynę sukcesy.
America's Army: Operations
Akcji 11 października 2002
Taktyczna gra akcji stworzona na zlecenie amerykańskiej armii. Produkcja skupia się przede wszystkim na rozgrywce wieloosobowej, chociaż zawiera także kilka misji wprowadzających (szkoleniowych). W walkach bierze udział do 32 graczy, podzielonych na różne klasy. Twórcy gry starali się oddać zmagania żołnierzy w dość realistyczny sposób, co może być zaletą dla wielu graczy.
Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin
Strategiczne 20 września 2002
Kolejna część wyśmienitej gry strategicznej Combat Mission: Beyond Overlord. Przenosi ona akcję z frontu zachodniego na front wschodni, gdzie możemy dowodzić wojskami walczących stron w szeregu bitew i pojedynków, które odbyły się w okresie od operacji Barbarossa (czerwiec 1941) aż do końca wojny (zdobycia Berlina).
Tropico: Rajska Wyspa
Strategiczne 9 stycznia 2002
Oficjalny dodatek do wydanej wiosną 2001 roku strategii ekonomicznej Tropico studia PopTop Software. Podczas zabawy mamy ponownie okazję wcielić się w rolę dyktatora małej, karaibskiej wysepki i stosując różne strategie działania doprowadzić do jej rozkwitu. Rozszerzenie zatytułowane Rajska Wyspa (ang. Paradise Island) wprowadza do gry ponad 20 zupełnie nowych scenariuszy, szereg niedostępnych wcześniej budynków, nowe atrakcje dla odwiedzających, a także niespotykane dotąd typy turystów. Naszą wysepkę nękają teraz groźne zjawiska meteorologiczne w typie tropikalnych burz i huraganów, a my jako dyktator zyskujemy wachlarz dodatkowych atrybutów, dzięki którym możemy wpływać na poczynania obywateli. Podobnie jak w grze podstawowej, rozgrywkę uprzyjemnia nam nastrojowa, latynoska muzyka.
Tony Tough i Noc Pieczonych śCIEM
Przygodowe 1 listopada 2002
Dwuwymiarowa przygodówka nawiązująca do klasycznych pozycji tego gatunku, w której jako prywatny detektyw, od dziesięciu lat zatrudniony w agencji Wallen & Wallen Investigations, nareszcie otrzymujemy prawdziwe zadanie do wykonania.
Sid Meier's SimGolf
Sportowe 22 stycznia 2002
Rozbudowana strategia ekonomiczno-budowlana, w której projektujemy, budujemy i zarządzamy polem golfowym, dodatkowo połączona z elementami rozwoju postaci własnego golfisty.
Chessmaster 9000
Logiczne 28 sierpnia 2002
Najnowsza edycja jednego z najpopularniejszych programów szachowych, posiadajaca w pełni trójwymiarową grafikę, szczegółowo opisany poradnik ułatwiający nam zabawę oraz znacznie poprawioną inteligencję komputerowego przeciwnika.
Virtua Tennis
Sportowe 22 marca 2002
Virtua Tennis to zręcznościowa symulacja tenisa ziemnego, stanowiąca konwersję hitu znanego z konsoli Sega Dream Cast. Gracze mają okazję sprawdzić swe umiejętności na wirtualnych kortach, rozgrywając pojedynki z gwiazdami tego sportu, jak Sampras, Moya czy Henman. Deweloperzy ze studia Rowan Software przygotowali kilka wariantów rozgrywki, w tym także w trybie multiplayer.
Dark Age of Camelot: Shrouded Isles
RPG 3 grudnia 2002
Dodatek do jednego z najpopularniejszych MMOcRPG jakie obecnie istnieją. Wprowadza do gry trzy nowe obszary, trzy nowe rasy, sześć nowych klas postaci i nowy silnik graficzny.
Matematyczne przygody myszki Mia
Logiczne 17 grudnia 2002
Gra edukacyjna przeznaczona dla najmłodszych graczy. Dziecko podążając interesującą fabułą rozwiązuje zadania matematyczne i rozmaite zagadki logiczne oraz ćwiczy spostrzegawczość.