Redakcja poleca gry 2003
Na poniższej liście znajdują się gry wydane w 2003 roku, którym redakcja przyznała znak rekomendacji.
Gothic II: Noc Kruka
RPG 22 sierpnia 2003
Oficjalne rozszerzenie do drugiej części serii RPG akcji Gothic. Dodatek wzbogaca dzieło studia Piranha Bytes o zupełnie nową historię fabularną, nie związaną z wydarzeniami opisanymi w grze podstawowej. Zadaniem Bezimiennego jest pomóc Magom Wody w pokonaniu znanego z pierwszego Gothica magnata imieniem Kruk. Pragnie on zdobyć potężny artefakt zwany Szponem Beliara, który ukryty został w świątyni boga Adanosa. Podczas gry odwiedzimy zarówno nowe, jak i te znane nam już lokacje, które dla potrzeb dodatku powiększono i wzbogacono o nowe sekretne miejsca. Autorzy wprowadzili całą masę dodatkowych zadań, potworów, ekwipunku oraz szereg nowych postaci niezależnych – także tych znanych z pierwszej części serii. Wybór profesji wzbogacił się o nowe alternatywy, znacznemu zwiększeniu uległ też poziom trudności rozgrywki. Poza kolejnymi usprawnieniami silnika oraz szaty graficznej, wyeliminowano także szereg błędów odkrytych w podstawowej wersji gry.
Star Wars: Knights of the Old Republic
RPG 18 listopada 2003
Zrealizowana w perspektywie trzecioosobowej gra RPG, osadzona w kultowym uniwersum Gwiezdnych Wojen. Za jej powstanie odpowiada studio BioWare, znane głównie za sprawą legendarnego cyklu Baldur’s Gate. Akcja tytułu rozgrywa się 4000 lat przed wydarzeniami znanymi z filmowej sagi, w czasach tytułowej Starej Republiki. Stając na czele drużyny bohaterów należących do 3 różnych ras oraz 6 odmiennych klas, uczestniczymy w odwiecznym konflikcie pomiędzy rycerzami Jedi a siłami Sithów. W grze czeka na nas 8 zróżnicowanych światów – zarówno tych znanych z filmu, jak i zupełnie nowych. Rozgrywka toczy się w czasie rzeczywistym z systemem aktywnej pauzy, podczas której możemy np. zmodyfikować taktykę walki. Jak na produkcję RPG przystało, do naszej dyspozycji oddano spory arsenał broni i magicznych artefaktów, zaś umiejętności bohaterów mogą być rozwijane w kilku kierunkach. Podczas zabawy musimy nieustannie wybierać między jasną a ciemną stroną Mocy, a dokonane wybory mają wpływ na rozwój fabuły.
Grand Theft Auto: Vice City
Akcji 12 maja 2003
Kontynuacja bestsellerowego cyklu gier akcji, stanowiąca swoiste rozwinięcie wydanej w 2001 roku trzeciej części serii. Za jej powstanie odpowiadają niezmiennie twórcy oryginału, którzy po wykupieniu przez amerykańskiego giganta przekształcili się w studio Rockstar North. Akcja gry przenosi nas do zupełnie nowego miasta Vice City i pamiętnych lat 80-tych XX wieku. Wcielamy się w niejakiego Toma Vercetti, który zostaje wysłany przez swojego szefa, by zrobić porządek z miejscowymi gangami oraz skorumpowaną policją. Rozgrywka bazuje na identycznej mechanice co poprzedniczka i sprowadza się do wykonywania szeregu nieliniowych misji fabularnych. Nie obyło się rzecz jasna bez szeregu usprawnień, wśród których wymienić warto m.in. dostępność motocykli, łodzi motorowych, a nawet helikoptera. Gra oferuje znacznie ulepszoną oprawę graficzną, utrzymaną w stylistyce lat 80-tych, a naszym zmaganiom towarzyszy zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, nadawana przez kilka odmiennych rozgłośni radiowych.
Ghost Master
Strategiczne 23 maja 2003
Oryginalna gra strategiczna czasu rzeczywistego opracowana przez studio Sick Puppies. W trakcie zabawy wcielamy się w tytułowego Mistrza Duchów sprowadzonego do miasteczka Gravenville w celu terroryzowania i straszenia mieszkańców. Do naszej dyspozycji oddano dwadzieścia trzy rodzaje zjaw, duchów i innych bytów astralnych. Każdy z nich posiada energię psychokinetyczną, indywidualną moc i umiejętności, jakie wykorzystuje przeciwko ludziom; ci z kolei są podatni na cztery rodzaje bodźców, tj. wzrok, węch, słuch i temperaturę. Możemy zatem między innymi przenikać przez ściany, tworzyć fizyczne i duchowe osobliwości, czy choćby manipulować temperaturą otoczenia. Warto nadmienić, że nasze ofiary zróżnicowano pod kątem stylu bycia, charakteru i upodobań, toteż w trakcie zmagań zajmują się one codziennymi czynnościami – sprzątają, pracują lub oglądają telewizję. Na Ghost Master składa się dwadzieścia misji, w których twórcy stawiają przed nami rozmaite zadania polegające między innymi na wypędzeniu ludzi z danej lokacji czy też pomocy niedoświadczonym okultystom w odnalezieniu Księgi Śmierci. Całość charakteryzuje się przyjemną dla oka, kolorową grafiką utrzymaną w humorystycznej stylistyce.
Need for Speed: Underground
Wyścigi 18 listopada 2003
Kolejna, siódma już odsłona legendarnego cyklu gier wyścigowych, zapoczątkowanego w 1995 roku. Gra opracowana ponownie przez zespół EA Black Box wnosi do serii prawdziwą rewolucję, koncentrując się na tematyce nielegalnych wyścigów ulicznych. Tym razem, oprócz tradycyjnych wyścigów po ulicach pogrążonego w nocy miasta, czeka na nas także rywalizacja w zupełnie nowych trybach: drag racing oraz drift. Do naszej dyspozycji oddany został pokaźny wachlarz licencjonowanych wozów, popularnych wśród wielbicieli nielegalnego ścigania. Jednym z głównych atutów gry są spore możliwości ich modyfikacji, przy użyciu licencjonowanych części najpopularniejszych firm tuningowych. W grze położono spory nacisk na aspekt finansowy, a nowe modele samochodów i części nabywamy za gotówkę zarobioną podczas kolejnych wyścigów. Naszym zmaganiom towarzyszy wybuchowa ścieżka dźwiękowa, stanowiąca istną mieszaninę gatunków - od rapu, poprzez techno, aż do metalu.
Call of Duty Classic
Akcji 29 października 2003
Pierwsza odsłona jednej z najpopularniejszych serii strzelanin pierwszoosobowych, stworzona przez studio Infinity Ward. Akcja Call of Duty rozgrywa się na kilku różnych frontach drugiej wojny światowej. Na przestrzeni 24 misji, składających się na cztery kampanie, gracz wciela się w rolę żołnierzy alianckich: amerykańskiego spadochroniarza, brytyjskiego komandosa i radzieckiego piechura. Same misje również są zróżnicowane i wypełnione po brzegi akcją. Bierzemy udział w największych starciach drugiej wojny światowej, m.in. lądowaniu w Normandii, bitwie o Stalingrad i bitwie o Berlin, a także w taktycznych operacjach militarnych, np. takich wymagających sabotażu. Prócz tego pojawia się kilka trybów rozgrywki wieloosobowej. Twórcy zadbali o wierne odwzorowanie realiów historycznych – w grze znajdziemy szereg autentycznych broni i pojazdów, a same miejsca i większe wydarzenia również są zgodne z historią. Call of Duty wykorzystuje zmodyfikowany silnik graficzny id Tech 3, który wcześniej napędzał grę Return to Castle Wolfenstein.
SpellForce: Zakon Świtu
Strategiczne 28 listopada 2003
Połączenie strategii czasu rzeczywistego z gatunkiem cRPG, stworzone przez studio Phenomic. W SpellForce: Zakon Świtu gracze trafiają do uniwersum fantasy, które zostało niemal całkowicie spustoszone przez trzynastu magów, powodowanych chęcią zdobycia nieograniczonej władzy. Ci, którym udało się przetrwać sprowadzony przez nich kataklizm, schronili się na porozrzucanych po świecie wyspach, na które można się dostać jedynie poprzez magiczne portale. Pokój nie trwał niestety długo, gdyż siły zła przygotowują się właśnie do kolejnego, zmasowanego natarcia. Gracz wciela się w rolę obdarzonego nadprzyrodzonymi zdolnościami wybrańca, który jako jedyny zdolny jest do powstrzymania śmiertelnego zagrożenia. W trakcie rozgrywki przejmujemy bezpośrednią kontrolę nad bohaterem, eksplorując zróżnicowane środowiska i wykonując rozmaite zadania. Bohater o wybranej przez nas specjalizacji (do boju możemy prowadzić zarówno maga, jak i wojownika) zdobywa punkty doświadczenia i awansuje na kolejne poziomy, a także kolekcjonuje coraz potężniejszy ekwipunek. Kamera prezentuje akcję z perspektywy trzeciej osoby, jednak w trakcie zabawy można przełączyć się na widok z lotu ptaka. Wtedy to do głosu dochodzą elementy strategiczne, opierające się na budowaniu osad, dbaniu o zasoby i zaplecze technologiczne, a także szkoleniu nowych żołnierzy. Do naszej dyspozycji oddano sześć zróżnicowanych ras (Ludzie, Karły, Elfy i ich mroczny odpowiednik, Orkowie oraz Trolle), z których każda ma do zaoferowania odmienne ścieżki rozwoju i cechy bojowe. Oprócz fabularnej kampanii dla pojedynczego gracza, w grze zaimplementowano tryb multiplayer.
Silent Hill 3
Przygodowe 7 listopada 2003
Silent Hill 3 jest trzecią odsłoną serii survial horrorów stworzonych przez firmę Konami. Tytuł łączy elementy gry akcji i przygodówki, a z uwagi na makabryczne sceny, adresowany jest do starszych graczy.
Warcraft III: The Frozen Throne
Strategiczne 1 lipca 2003
Oficjalny dodatek do trzeciej części kultowej serii RTS w klimatach fantasy, rozwijanej od 1994 roku przez firmę Blizzard Entertainment. Akcja gry Warcraft III: The Frozen Throne osadzona została ponownie w krainie Azeroth, kilka miesięcy po bitwie na górze Hyjal. Oś fabularną rozszerzenia stanowią próby odnalezienia władcy Nieumarłych, Ner’zhula, spoczywającego w lodowym grobowcu na kontynencie Northrend. W rozszerzeniu otrzymujemy cztery nowe kampanie dla każdej z ras, zaś na szczególną uwagę zasługuje niepowiązana z głównym wątkiem fabularnym kampania Orków, przygotowująca grunt pod planowaną grę MMORPG World of Warcraft. Wśród innych nowości wyróżnić warto przede wszystkim wzbogacenie wszystkich stron konfliktu o nowe jednostki oraz nowych bohaterów o unikalnych zdolnościach. W grze pojawiła się również możliwość wynajmowania neutralnych herosów, budowania sklepów z magicznym ekwipunkiem, a także nowe przedmioty, budynki i ich ulepszenia.
Władca Pierścieni: Powrót Króla
Akcji 4 listopada 2003
Gra akcji z elementami RPG, opracowana przez zespoły Visceral Games oraz EA Redwood Shores w oparciu o licencję filmowego hitu o tym samym tytule. Produkcja pozwala graczom wcielić się w jedną z kilkunastu postaci znanych ze srebrnego ekranu (na ich liście pojawiają się Frodo, Gandalf, Aragorn i Legolas), w których skórze podejmują próbę ostatecznego zniszczenia Pierścienia Władzy, a co za tym idzie – Mrocznego Władcy, Saurona. Rozgrywka w The Lord of the Rings: The Return of the King koncentruje się na starciach z hordami przeciwników, toczonych na dwunastu zróżnicowanych polach bitew; mowa między innymi o Minas Tirith, Polach Pelennoru, Czarnej Bramie czy choćby o Ścieżkach Umarłych. W miarę postępów rozwijamy poszczególnych bohaterów, zyskując dostęp do potężniejszych kombinacji ciosów, które później można wykorzystać w potyczkach. Dodatkową atrakcją wersji na komputery osobiste i konsole stacjonarne są wstawki filmowe pochodzące z trzeciej części filmowej trylogii Władcy Pierścieni oraz soundtrack skomponowany przez Howarda Shore'a. Całość można ukończyć w pojedynkę lub w towarzystwie drugiego gracza.
Max Payne 2: The Fall Of Max Payne
Akcji 15 października 2003
Kontynuacja niezwykle udanej gry akcji z 2001 roku. Dewelopingiem Max Payne 2: The Fall of Max Payne ponownie zajęło się fińskie studio Remedy Entertainment przy wsparciu wydawniczym ze strony koncernu Take-Two Interactive. Akcja gry toczy się rok po wydarzeniach z części pierwszej. Max Payne powrócił w szeregi nowojorskiej policji. Niestety, mroczna przeszłość nie daje o sobie zapomnieć. Na życie głównego bohatera nastają gangsterzy oraz piękna zabójczyni Mona, która kradnie także jego serce... Rozgrywka nie uległa zasadniczym zmianom, łącząc elementy strzelaniny TPP oraz przygodowej gry akcji. Twórcy zachowali również tryb bullet-time, w którym wprowadzono nowe możliwości ruchu postaci (np. widowiskowe unikanie pocisków).
Świątynia Pierwotnego Zła
RPG 16 września 2003
Produkcja gatunku cRPG bazująca na klasycznym module do gry fabularnej Advanced Dungeons & Dragons z 1985 roku zatytułowanym „The Temple of Elemental Evil”. Akcja ukazana jest z perspektywy izometrycznej, a zabawa koncentruje się głównie na walce, która rozgrywana jest za pomocą turowego systemu walki o wielkiej głębi taktycznej.
Piraci z Karaibów
RPG 1 lipca 2003
Tworzona pierwotnie jako Sea Dogs II przygodowa gra akcji z elementami RPG, oparta na filmie Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły. Oprócz tytułu i filmowych motywów (przede wszystkim obecności statku Czarna Perła), gra Pirates of the Caribbean ma niewiele wspólnego z kinowym pierwowzorem. W grze wcielamy się w niezależnego kapitana statku, który trafia na wody Oceanu Spokojnego i ląduje w samym środku konfliktu pomiędzy potęgami morskimi XVII wieku: Anglią i Francją. Naszym zadaniem jest skompletowanie załogi, a następnie wykonanie szeregu misji dla wybranego mocarstwa. Z czasem postać bohatera gromadzi doświadczenie, stając się coraz lepszym kapitanem i wojownikiem. Ważnym elementem zabawy są bitwy morskie z użyciem artylerii pokładowej, abordażami oraz zręcznościową walką wręcz.
Prince of Persia: Piaski Czasu
Przygodowe 2 grudnia 2003
Przygodowa gra akcji, wskrzeszająca legendę jednej z najsłynniejszych platformówek w historii, opracowanej w 1989 roku przez firmę Broderbund Software. Za powstanie tytułu odpowiada studio Ubisoft Montreal, a rolę konsultanta i głównego projektanta pełnił współtwórca oryginału Jordan Mechner. W grze śledzimy perypetie tytułowego księcia, który nieopatrznie uwalnia legendarne Piaski Czasu, stanowiące ogromne zagrożenie dla świata. Z pomocą pięknej księżniczki Farah, protagonista musi naprawić swój błąd i przywrócić porządek w krainie, stawiając czoła rozmaitym niebezpieczeństwom oraz przeciwnikom. Rozgrywka w Prince of Persia: Piaski Czasu ukazana została z perspektywy trzecioosobowej i zrealizowana w pełnym trójwymiarze, a bohater czyni użytek z nadprzyrodzonych mocy kontrolowania czasu. Jednocześnie autorzy położyli też spory nacisk na odtworzenie charakterystycznych elementów pierwowzoru, takich jak realistyczna animacja postaci czy system posługiwania się bronią białą.
Rayman 3: Hoodlum Havoc
Zręcznościowe 18 marca 2003
Trzecia odsłona przygód tytułowego, sympatycznego bohatera. Produkcja w wersji na komputery osobiste i konsole stacjonarne jest trójwymiarową platformówką akcji, w której Rayman i jego wierni przyjaciele, Globox oraz Murfy, muszą stawić czoła armii Hoodlumów. W toku przygody przemierzamy nowe, barwne lokacje – mowa zarówno o pięknych miejscach przepełnionych magią, jak i o zniszczonych obszarach zamieszkałych przez nieprzyjazne stwory. Wizualnie tytuł prezentuje się znacznie lepiej od części drugiej – ulepszono nie tylko tekstury, lecz także system animacji. Rayman 3 w wersji na Game Boya Advance jest natomiast dwuwymiarową platformówką, w której akcję obserwujemy z boku. W tym przypadku zadaniem protagonisty jest znalezienie lekarstwa dla Globoksa, który przypadkowo połknął złego lorda Dark Luma. Warto odnotować, że jest to jedna z najładniejszych tego typu produkcji na przenośnej konsoli Nintendo.
Commandos 3: Kierunek Berlin
Strategiczne 15 października 2003
Trzecia odsłona rozwijanego przez hiszpańskie Pyro Studios cyklu taktycznych strategii w realiach II wojny światowej. W grze Commandos 3: Kierunek Berlin stajemy ponownie na czele znanego z pierwszej części serii, sześcioosobowego oddziału żołnierzy o odmiennych umiejętnościach. Na wykonanie czeka zaś 20 zróżnicowanych misji, podzielonych na cztery minikampanie: Londyn, Normandia, Francja i Niemcy oraz Stalingrad. Wśród zlecanych nam zadań znalazły się zaś zarówno dobrze znane misje typu "znajdź i zniszcz", jak i całkiem nowe, np. obrona alianckiego generała, napad na konwój, współpraca z ruchem oporu czy zdobycie pociągu pełnego nazistów. Zmianie uległa struktura misji, a niezwykle złożone mapy podzielone zostały na szereg mniejszych fragmentów. W grze znalazło się też znacznie więcej elementów akcji, a kolejne misje wymagają od gracza nowych pomysłów i sposobów działania. Całość uzupełnia ulepszona SI przeciwników oraz wyraźnie lepsza oprawa wizualna.
Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy
Akcji 16 września 2003
Kolejna odsłona cyklu Jedi Knight, za której opracowaniem stoi studio Raven Software. Jej akcja toczy się sześć lat po wydarzeniach opowiedzianych w drugiej części serii. Gracze wcielają się w studenta Akademii Jedi, prowadzonej przez Luke'a Skywalkera i Kyle'a Katarna na księżycu Yavin 4. Co ciekawe, tym razem przed rozpoczęciem zabawy tworzymy własną postać, wybierając jej rasę, płeć, ubiór oraz cechy fizyczne. W naszej gestii leży również skonstruowanie indywidualnego miecza świetlnego – choć stanowi on nasz podstawowy oręż, nic nie stoi na przeszkodzie, by w walce wykorzystywać bardziej konwencjonalny arsenał w postaci pistoletów i karabinów energetycznych. Pomimo że założenia misji nie odbiegają od standardów, do jakich przyzwyczaiły nas wcześniejsze gry spod znaku Jedi Knight, Jedi Academy wyróżnia się na tle poprzedniczek za sprawą nieliniowej kampanii (poszczególne etapy możemy przechodzić w dowolnej kolejności). W toku przygody zwiedzamy między innymi Tatooine oraz Hoth, a w miarę czynionych postępów zdobywamy i rozwijamy zróżnicowane zdolności reprezentujące jasną i ciemną stronę Mocy. Obrana przez nas droga ma wpływ nie tylko na przebieg kilku ostatnich zadań, lecz także na zakończenie gry.
Beyond Good & Evil
Przygodowe 3 grudnia 2003
Przygodowa gra akcji 3D stworzona przez Michela Ancela, ojca słynnej serii Rayman. Akcja Beyond Good & Evil rozgrywa się w alternatywnej rzeczywistości na planecie Hyllis, zamieszkanej przez pokojową nację Hyllian. Świat ten najechała agresywna rasa Obcych, chcąca przejąć kontrolę nad jego mieszkańcami. Główną bohaterką gry jest młoda reporterka o imieniu Jade, która podejmuje walkę z najeźdźcą oraz usiłuje odsłonić przed ludźmi prawdę kryjącą się za rządową intrygą. W trakcie podróży protagonistka może liczyć jedynie na aparat fotograficzny (zdjęcia rzadkich gatunków roślin i zwierząt można sprzedawać, a za otrzymane w ten sposób pieniądze kupować np. punkty zdrowia), wrodzone umiejętności detektywistyczne oraz kij do aikido. Beyond Good & Evil zawiera elementy dynamicznej gry akcji, w tym zręcznościową walkę z przeciwnikami, pokonywanie przeszkód terenowych i kierowanie rozmaitymi pojazdami, a także zagadki logiczne oraz ciekawą, trzymającą w napięciu fabułę. Odwiedzane lokacje są kolorowe, zróżnicowane i w pełni trójwymiarowe.
Tom Clancy's Splinter Cell
Akcji 18 lutego 2003
Przygotowana przez ekipę Ubisoft Montreal trzecioosobowa gra akcji w konwencji skradanki, inspirowana twórczością słynnego pisarza Toma Clancy’ego oraz książkami z serii NetForce. Bohaterem gry jest agent rządowy nazwiskiem Sam Fisher, będący członkiem jednej z tajnych grup operacyjnych, wchodzących w skład NSA (National Security Agency). Zadaniem naszego protagonisty jest wykonywanie zleconych przez agencję zadań, polegających najczęściej na likwidacji wyjątkowo niebezpiecznych wrogów, niszczeniu dokumentów czy infiltracji tajnych instalacji. W odróżnieniu od takich serii, jak Rainbow Six czy Ghost Recon, gdzie główny nacisk położono na dowodzenie oddziałem i rozgrywkę zespołową, Tom Clancy’s Splinter Cell skupia się na kierowaniu jedną postacią, przesuwając środek ciężkości w stronę elementów typowo skradankowych. W grze nie brakuje jednak okazji do otwartej konfrontacji z wrogami, podczas której wykorzystujemy szeroki wachlarz 13 zróżnicowanych broni i innych, przydatnych gadżetów.
Polanie II
Strategiczne 15 września 2003
Polanie II to kontynuacja pierwszej, całkowicie polskiej strategii czasu rzeczywistego, stworzona przez krakowskie studio deweloperskie Reality Pump. Akcja gry osadzona została w średniowiecznych realiach, a gracz ma okazję poznać historię księcia Mirko w trzech kampaniach fabularnych. Urozmaiceniem dla rozgrywki solowej są potyczki wieloosobowe, w których uczestniczyć może maksymalnie 8 osób.
Command & Conquer: Generals
Strategiczne 11 lutego 2003
Kolejna odsłona popularnej serii strategii RTS, zapoczątkowanej przez Westwood Studios w 1995 roku. Po jego przejęciu przez koncern EA produkcję tytułu powierzono studiu EA Pacific, w którego skład weszli m.in. twórcy oryginału. Przedstawiona w grze historia nie jest powiązana fabularnie z żadną z dotychczasowych odsłon cyklu i toczy się w niedalekiej przyszłości, kiedy to w obliczu wielkiej wojny stanęły naprzeciw siebie połączone siły USA i Chin oraz potężna organizacja terrorystyczna, znana jako Global Liberation Army. Twórcy przygotowali dla każdej ze stron 3 oddzielne kampanie złożone z 10 misji połączonych wątkiem fabularnym. Każda z nich wymagać będzie nieco innego podejścia, gdyż kierować będziemy zarówno nowoczesnymi jednostkami bojowymi (USA), piechotą wspomaganą unikalnymi rozwiązaniami technicznymi (Chiny), jak i zbieraniną niebezpiecznych fanatyków i najemników (GLA). Całość zrealizowano przy użyciu trójwymiarowego silnika SaGE gwarantującego wysoką jakość oprawy graficznej.
BloodRayne
Akcji 2 maja 2003
Gra akcji TPP o przygodach tytułowej bohaterki – seksownej agentki i pół-wampirzycy. Produkcja rozgrywa się w alternatywnej wersji historii tuż po zakończeniu I wojny światowej. Rayne ma za zadanie powstrzymać nazistów, którzy zamierzają skorzystać z pradawnej mocy, aby powrócić do władzy. Wyjątkowo brutalna rozgrywka składa się z licznych walk i scen platformowych.
Broken Sword: The Sleeping Dragon
Przygodowe 14 listopada 2003
Trzecia część przygodowej serii Broken Sword. Ponownie wcielamy się w rolę George’a i Nico (bohaterów znanych z poprzednich części) i podążamy śladem tajemniczej historii sięgającej swym zasięgiem czasów średniowiecza.
Metal Gear Solid 2: Substance
Akcji 27 marca 2003
Rozszerzona edycja gry Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. W grze śledzimy losy dwóch tajnych agentów: znanego z pierwszej części serii Snake’a oraz młodego i niedoświadczonego Raidena, którzy w dwóch oddzielnych scenariuszach starają się powstrzymać groźnych terrorystów.
Tony Hawk's Pro Skater 4
Sportowe 15 sierpnia 2003
Czwarta odsłona popularnej serii gier sportowych o jeździe na deskorolce i wykonywaniu zapierających dech w piersiach ewolucji. Stworzona przez Neversoft produkcja dalej rozwijany sprawdzony model zabawy, wprowadzając przy okazji szereg nowości, w tym m.in. w trybie kariery.
Vietcong
Akcji 26 marca 2003
Taktyczna gra akcji stworzona przez autorów niezapomnianego Hidden & Dangerous. Gracz staje się dowódcą oddziału żołnierzy „A-team” wchodzącego w skład amerykańskich sił specjalnych.
Halo: Combat Evolved
Akcji 30 września 2003
Halo: Combat Evolved to futurystyczna strzelanina FPP/TPP, w której wcielamy się w postać Master Chefa - jednego z najbardziej rozpoznawalnych bohaterów gier wideo. Za powstanie produkcji odpowiada ekipa studia Bungie Software, znana dotąd głównie z bestsellerowej serii RTS-ów Myth. Akcja gry opowiada o konflikcie pomiędzy ludźmi i dążącymi do ich całkowitego unicestwienia obcymi. Wcielając się w postać genetycznie zmodyfikowanego żołnierza, stajemy się członkiem elitarnej formacji bojowej, której zadaniem jest powstrzymanie przybyszów z kosmosu. Rozgrywka toczy się w wielu zróżnicowanych sceneriach, takich jak lasy, bagna, łąki, a także bazy i podziemne instalacje obcych. Atutem produkcji jest zaawansowany silnik z realistycznym modelem fizycznym, pozwalającym m.in. na wykorzystanie w formie osłon wszystkich elementów otoczenia czy też skorzystanie z szerokiej gamy pojazdów bojowych. Całości dopełnia rozbudowany tryb multiplayer, przeznaczony do zabawy na podzielonym ekranie oraz w sieci.
Praetorians
Strategiczne 28 lutego 2003
Praetorians to taktyczna strategia czasu rzeczywistego (RTS) przygotowana przez specjalizującą się w tym gatunku ekipę deweloperską Pyro Studios. Akcja gry osadzona została w Starożytności, a gracz kieruje poczynaniami jednej z trzech dostępnych nacji - Rzymian, Galów lub Egipcjan, starając się rozsądnie gospodarować zasobami militarnymi oraz wykorzystywać umiejętności poszczególnych jednostek i zdobywane w trakcie zabawy wyposażenie bojowe.
Worms 3D
Strategiczne 31 października 2003
Worms 3D to utrzymana w humorystycznej konwencji strategia turowa, stworzona przez zespół deweloperski Team 17 Software. Gra jest pierwszą odsłoną serii korzystającą z silnika graficznego 3D. Twórcy pozostali jednak wierni podstawowym założeniom zabawy, a gracze mają dużą swobodę w kierowaniu poczynaniami tytułowych robali oraz deformowaniu świata gry przy użyciu najrozmaitszych broni i środków masowej zagłady.
Command & Conquer: Generals - Zero Hour
Strategiczne 22 września 2003
Oficjalne rozszerzenie do gry strategicznej Command & Conquer: Generals opracowane ponownie przez ekipę EA Los Angeles (wcześniej EA Pacific). Dodatek rozwija wątki fabularne zapoczątkowane w grze podstawowej i oferuje 3 nowe kampanie złożone z 5 misji dla każdej ze stron konfliktu. Wraz z nimi czekają na nas nowe, jeszcze bardziej zróżnicowane wyzwania - od otwartej walki na morzu po dyskretną infiltrację baz przeciwnika. Podczas rozgrywki pojawiają się nieobecne wcześniej budynki (np. centrum internetowe), jednostki (m.in. śmigłowce i motocykle bojowe) oraz ulepszenia (rakiety Hellfire czy kombinezony chemiczne). Twórcy wprowadzili też szereg usprawnień do silnika graficznego SaGE, dzięki czemu otrzymaliśmy ulepszone efekty pogodowe i animacje wybuchów. Wśród znanych z „podstawki” trybów rozgrywki jedno- i wieloosobowej nowością jest także specjalny tryb wyzwania, w którym rywalizujemy z 9 armiami kontrolowanymi przez 9 komputerowych generałów.
Gorky Zero: Fabryka Niewolników
Akcji 9 września 2003
Prequel znanej taktyczno-przygodowej gry Gorky 17, stworzonej przez polskie studio developerskie Metropolis Software. Akcja tego tytułu toczy się kilka lat przed wydarzeniami znanymi z Gorky 17, a jego głównym bohaterem jest kanadyjski komandos Cole Sullivan, członek sił specjalnych NATO.
Neverwinter Nights: Hordes of the Underdark
RPG 2 grudnia 2003
Drugie pełnoprawne rozszerzenie do wydanej w 2002 roku gry cRPG Neverwinter Nights autorstwa studia BioWare. Hordes of the Underdark kontynuuje wydarzenia zapoczątkowane w pierwszym dodatku: podczas gdy główny bohater odpoczywa w mieście Waterdeep, zostaje ono zaatakowane przez potężną armię potworów z Podmroku. Jedyną szansą na uratowanie miasta jest zaś odkrycie, co doprowadziło do powstania koalicji wrogich sobie stworzeń i zniszczenie tego sojuszu. W odróżnieniu od Shadows of the Undrentide, rozgrywka zaprojektowana została pod kątem postaci wysokopoziomowych, więc odznacza się wyraźnie wyższym stopniem trudności. W grze pojawiło się kolejne sześć nowych klas prestiżowych, niedostępne wcześniej lokacje i potwory, nowe przedmioty, czary, zdolności oraz bronie, a także możliwość dołączenia do drużyny drugiego towarzysza. Podniesiono też do 40. maksymalny poziom rozwoju postaci.
Silent Storm
Strategiczne 31 października 2003
Silent Storm to wyprodukowana przez studio deweloperskie Nival Interactive taktyczna strategia turowa w realiach II wojny światowej. Gracz staje na czele oddziału żołnierzy wysłanego daleko na tyły wroga. Twórcy przygotowali dwie duże kampanie, składające się łącznie z 24 misji, a także ponad 75 rodzajów dostępnego uzbrojenia.
Freelancer
Symulacje 4 marca 2003
Kontynuacja przygód we wszechświecie znanym ze Stanlancera, gdzie tym razem gracz wciela się w rolę cywila przemierzającego przestrzenie kosmosu w poszukiwaniu sławy i pieniędzy. W przeciwieństwie do swojej poprzedniczki Freelancer oferuje otwartą strukturę świata i swobodne wybieranie sposobów zarabiania.
Freedom Fighters
Akcji 1 października 2003
W alternatywnej historii Związek Radziecki wygrywa Zimną Wojnę z Zachodem i Armia Czerwona dokonuje inwazji na Stany Zjednoczone. Gracz staje się członkiem ruchu oporu walczącym z siłami okupacyjnymi.
Unreal II: The Awakening
Akcji 4 lutego 2003
Opracowana przez studio Legend Entertainment kontynuacja kultowej strzelaniny FPS Unreal z 1999 roku, która w odróżnieniu od powstałych międzyczasie spin-offów z cyklu Unreal Tournament stworzona została z myślą o rozgrywce jednoosobowej. W grze wcielamy się w postać byłego żołnierza Johna Daltona, obecnie przedstawiciela prawa, patrolującego odległy sektor kosmosu na pokładzie statku kosmicznego Atlantis. Kiedy w kontrolowanym przez niego regionie wybucha międzygwiezdna wojna, na jego barki spada odpowiedzialność za bezpieczeństwo przebywających tam kolonistów oraz misja odkrycia źródła konfliktu i zakończenia działań wojennych. W Unreal II: The Awakening do naszej dyspozycji oddano 15 rodzajów broni – zarówno nowych, jak i znanych z pierwszej części gry. Na naszej drodze stają też 24 rodzaje zupełnie nowych przeciwników. W odróżnieniu od pierwowzoru, kolejne misje stawiają zaś przed nami zróżnicowane typy zadań i wymagają od gracza zdecydowanie bardziej taktycznego podejścia.
Championship Manager 4
Sportowe 28 marca 2003
Kolejna odsłona najbardziej znanego obecnie managera piłkarskiego na świecie. Podobnie jak to miało miejsce w poprzednich wersjach, tak i w Championship Manager 4 poprawiono rozgrywkę oraz zwiększono i tak już niezwykłą grywalność.
TOCA Race Driver
Wyścigi 28 marca 2003
Trzecia odsłona wykreowanej przez firmę Codemasters serii wyścigowej, poświęconej torowym zmaganiom samochodów klasy Touring. TOCA Race Driver (znana także jako Pro Race Driver, V8 Race Driver lub DTM Race Driver) stanowi kolejną generację gier samochodowych, łączących wysoki realizm jazdy z filmowym rozmachem scen prosto z toru wyścigowego. Tym razem jednak oprócz licencji British Touring Car Championship, produkcja posiada również prawa do innych międzynarodowych zawodów, jak niemieckie DTM czy australijskie V8 Supercars. W grze znajdziemy zaś 13 mistrzostw do rozegrania, 38 prawdziwych torów wyścigowych oraz 42 autentyczne samochody. Kolejnym ulepszeniom poddano oprawę graficzną gry, zastosowany model jazdy i system zniszczeń oraz rozbudowane możliwości modyfikacji samochodów. Zupełną nowością jest łączący poszczególne wyścigi wątek fabularny, w którym wcielamy się w postać młodego kierowcy Ryana McKane’a, a naszym zadaniem jest poprowadzenie go przez kolejne szczeble kariery.
Podróż Do Wnętrza Ziemi
Przygodowe 15 października 2003
Klasyczna przygodówka z bardzo rozbudowaną fabułą inspirowaną klasyczną powieścią Juliusza Verne’a, pt. „Podróż do środka Ziemi”. Zabawa polega głównie na zwiedzaniu lokacji i rozwiązywaniu łamigłówek. Gra wykorzystuje interfejs point-n-click i oferuje kampanię, która starcza na 30-40 godzin.
Championship Manager: Season 03/04
Sportowe 21 listopada 2003
Kolejna gra z cyklu Championship Manager, postrzeganego jako najlepszy manager piłki nożnej na świecie, i niestety ostatnia, jaka stworzona została w wyniku współpracy firm Sports Interactive i Eidos.
Gdzie jest Nemo...
Zręcznościowe 26 września 2003
Nieskomplikowana gra zręcznościowo-przygodowa, nawiązująca do słynnego filmu animowanego z 2003 roku. Młody gracz ma do pokonania 15 niezbyt rozbudowanych poziomów, może również brać udział w wyjątkowo urozmaiconych mini-zabawach.
Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield
Akcji 19 marca 2003
Trzecia odsłona zapoczątkowanej w 1998 roku serii taktycznych gier akcji, bazującej na motywach twórczości Toma Clancy’ego. Podobnie jak w poprzednich odsłonach cyklu, w grze dowodzimy wykreowanym w umyśle pisarza fikcyjnym oddziałem specjalnym Rainbow, którego zadaniem jest podejmowanie szeregu zróżnicowanych misji na całym świecie. Tym razem wśród stawianych przed nami zadań znalazło się m.in. zniszczenie magazynu broni biologicznej i likwidacja gangu terroryzującego londyński bank. Mechanika rozgrywki nie odbiega w znacznym stopniu od sprawdzonych rozwiązań serii, kładąc szczególny nacisk na aspekt taktycznego planowania poszczególnych misji. Tom Clancy’s Rainbow Six 3: Raven Shield oferuje jednak nieco większą liczbę broni i przydatnych gadżetów oraz poprawioną sztuczną inteligencję (zarówno komputerowych przeciwników, jak i członków oddziału). Największą zmianą jest jednak nowoczesny, trójwymiarowy silnik graficzny, wykorzystany wcześniej m.in. w drugiej części serii Unreal.
Harvest Moon: Friends of Mineral Town
RPG 17 listopada 2003
Harvest Moon: Friends of Mineral Town to gra z gatunku jRPG, będąca adaptacją przeboju wydanego wcześniej w wersji na konsolę PlayStation - Harvest Moon: Back to the Nature. Gracz kieruje poczynaniami bohatera, który niespodziewanie dziedziczy gospodarstwo, a jego zadaniem jest doprowadzić je do rozkwitu. Gra wyprodukowana została przez Marvelous Entertainment.
The Elder Scrolls III: Przepowiednia
RPG 3 czerwca 2003
Kolejny dodatek do popularnej gry role-playing pt. The Elder Scrolls III: Morrowind. The Elder Scrolls III: Bloodmoon przenosi nas na mroźną wyspę Solstheim, gdzie Imperium buduje nową kolonię wydobywczą.
The Legend of Zelda: The Wind Waker
Przygodowe 24 marca 2003
The Legend of Zelda: The Wind Waker to przygodowa gra akcji z elementami cRPG, stworzona przez Shigeru Miyamoto i kierowany przez niego zespół deweloperski koncernu Nintendo. Fabuła tytułu przedstawia historię chłopca, który wyrusza w pełną niebezpieczeństw podróż, by uwolnić swoją siostrę i zmierzyć się z przeznaczeniem. Oprawa wizualna gry stworzona została z wykorzystaniem techniki cell-shading.
Homeworld 2
Strategiczne 16 września 2003
Kontynuacja przełomowej gry studia Relic Entertainment z 1999 roku, która przeniosła popularny gatunek strategii czasu rzeczywistego w trzeci wymiar. Akcja Homeworld 2 rozgrywa się 100 lat po wydarzeniach, znanych z jedynki i opisuje desperacką walkę rdzennych mieszkańców planety Hiigary z rasą wojowników Vaygr, która wiele wieków temu doprowadziła do wygnania ich w nieznane rejony kosmosu. Mechanika rozgrywki bazuje na rozwiązaniach znanych z pierwowzoru, jednak poszczególne elementy rozgrywki zostały tu jeszcze bardziej rozwinięte i dopracowane. Każda z wrogich ras charakteryzuje się odmiennymi jednostkami, technologiami, taktyką walki itp. Całość przedstawiono zaś w znacznie większej skali, co wpłynęło nie tylko na dostrzegalne różnice pomiędzy różnymi typami jednostek, ale także na możliwość wyposażania ich w rozmaite podsystemy, wpływające na ich wydajność bojową. Całość odznacza się zaś usprawnionym interfejsem, ulepszonym trybem multiplayer oraz wyraźnie lepszą oprawą graficzną.
Fire Emblem
RPG 3 listopada 2003
Szalenie wyczekiwana strategia turowa wreszcie trafiła do Europy! „Fire Emblem” zostało wyprodukowane przez firmę Intelligent Systems – twórców dwóch części „Advance Wars”.
Tron 2.0: Killer App
Akcji 25 sierpnia 2003
Tron 2.0 to przygodowa gra akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP), wyprodukowana przez studio Monolith Productions. Fabuła tytułu kontynuuje wątki filmu Tron (1982). Gracz kieruje poczynaniami Jeta Bradley, który w cybernetycznym świecie poszukuje swego ojca - Alana. Rozgrywka łączy elementy strzelaniny i wyścigów oraz zagadki logiczne. W trybie multiplayer twórcy przewidzieli możliwość zabawy dla maksymalnie 32 uczestników.
Microsoft Flight Simulator 2004: A Century of Flight
Symulacje 28 lipca 2003
Wydanie specjalne najsłynniejszego cywilnego symulatora lotu pochodzącego ze stajni Microsoftu, którym gigant z Redmond postanowił uczcić setną rocznicę pierwszego sterowanego lotu samolotem.
Pro Evolution Soccer 3
Sportowe 21 listopada 2003
Kolejna odsłona symulacji piłki nożnej japońskiej firmy Konami. Wśród dostępnych zawodów możemy między innymi wziąć udział w Master League, rywalizując z jedną z sześćdziesięciu trzech pozostałych drużyn.
Star Wars Galaxies: An Empire Divided
RPG 26 czerwca 2003
Seria filmów Star Wars (Gwiezdne Wojny) to absolutny klasyk w historii kina S-F. Star Wars Galaxies jest bezpośrednim, w pełni licencjonowanym przeniesieniem realiów filmu do Internetowego świata gry z gatunku MMOcRPG.
Schizm II: Kameleon
Przygodowe 25 listopada 2003
Schizm II: Kameleon to druga część wydanej w 2001 roku gry przygodowej Schizm: Prawdziwe Wyzwanie. Gracz wciela się w młodego mężczyznę imieniem Sen, który budzi się po dwustu latach snu w komorze kriogenicznej, będącego karą za spustoszenie planety Sarpedon. Jego zadaniem jest dowiedzieć się, co tak naprawdę się zdarzyło i kto był tego przyczyną. Za warstwę fabularną gry wyprodukowanej przez studio Detallion odpowiada Terry Dowling, australijski pisarz science-fiction .
Wielka Wyprawa
Przygodowe 22 maja 2003
Great Journey to adresowana do młodych odbiorców przygodówka, wyprodukowana przez studio Rebelmind. Głównym bohaterem gry jest 10-letni chłopiec imieniem Tony, który poproszony zostaje o pomoc w ustaleniu przyczyn degradacji środowiska naturalnego Antarktyki. W wyprawie towarzyszy mu ekscentryczny profesor Glass. Atutem gry są proekologiczne elementy edukacyjne.
Uru: Ages Beyond Myst
Przygodowe 11 listopada 2003
Kolejna odsłona słynnej przygodowej serii gier Myst, reklamowa przez twórców, zespół Cyan Worlds pod przewodnictwem Randa Millera, jako najbardziej rozbudowana i najbardziej wciągająca odsłona cyklu Myst.
Viewtiful Joe
Akcji 7 października 2003
Viewtiful Joe to trójwymiarowa, chodzona bijatyka, której założenia wywodzą się od starych, automatowych pozycji należących do tego samego gatunku. Jedna z bardziej innowacyjnych gier tego tysiąclecia powstała w studiach firmy Capcom, twórcy serii Devil May Cry, Onimusha oraz Killer 7.
Top Spin
Sportowe 7 listopada 2003
„Top Spin”, to sportowa gra symulacyjna, która obejmuje tematykę gry w tenisa w jak najszerszym zakresie. Daje graczom sposobność znalezienia się w światowej czołówce tenisistów za pomocą wyboru jednej ze sław tej szlachetnej dyscypliny.
Project Gotham Racing 2
Wyścigi 17 listopada 2003
Najlepsze uliczne wyścigi na konsole Microsoft Xbox? Bez wątpienia... TAK! Jeśli zagracie przynajmniej raz w te cudowna grę, to będziecie do niej wracać dzień w dzień przez bardzo długi okres czasu. Nigdy o niej nie zapomnicie.
America's Army: Special Forces
Akcji 6 listopada 2003
Wydany bezpośrednio przez armię amerykańską taktyczny shooter w bardzo szybkim czasie zdobył ogromną popularność. "Special Forces" to kontynuator udanego "America's Army: Operations" (premiera tej gry miała miejsce w 2002 roku).
Mortal Kombat: Tournament Edition
Akcji 25 sierpnia 2003
Po raz kolejny stań do pojedynku z ciemnymi siłami. Czy tym razem uda ci się wygrać turniej i ocalić świat? Taka okazja nadarza się tylko grze Mortal Kombat: Tiurnament Edition.
Anarchy Online: Shadowlands
RPG 9 września 2003
Kolejny oficjalny dodatek do Anarchy Online, jednej z ciekawszych gier z gatunku MMOcRPG, która miała swoją premierę w połowie 2001 roku. Wprowadza on do gry nowe obszary oraz szereg innych dodatków i usprawnień.
Medieval: Total War - Viking Invasion
Strategiczne 6 maja 2003
Oficjalne rozszerzenie do wydanej w połowie 2002 roku strategii Medieval: Total War autorstwa brytyjskiego studia Creative Assembly. Akcja dodatku zatytułowanego Viking Invasion przenosi nas w czasie ponad 1200 lat wstecz, czyli do roku 793, w którym niezwyciężeni skandynawscy wojownicy – tytułowi wikingowie – siali postrach na terenie całej Europy. Rozszerzenie wprowadza do rozgrywki nowe mapy, obejmujące tereny dzisiejszej Wielkiej Brytanii i Skandynawii, oraz nową kampanię, której głównym celem jest podbicie Wysp Brytyjskich. W trakcie gry możemy przejąć kontrolę nad ośmioma całkiem nowymi frakcjami, wśród których znajdują się oczywiście sami wikingowie, a także m.in. Saksończycy, Szkoci, Walijczycy czy Irlandczycy. Dodatek wprowadza też trzy grywalne nacje (Sycylijczyków, Węgrów i Aragończyków) do podstawowej kampanii gry. Całość urozmaicają nowe jednostki, niedostępne wcześniej bronie oraz możliwość rozpoznania wrogich oddziałów przed rozpoczęciem i w określonych momentach bitwy.
NASCAR Racing 2003 Season
Wyścigi 4 lutego 2003
Nowa odsłona popularnej serii przedstawiającej wyścigi NASCAR, wzbogacona o szereg udoskonaleń: poprawione komputerowe A.I., udoskonalony model fizyczny, silnik graficzny, dźwięk, itp.
Klaps
Przygodowe 27 stycznia 2003
Przygodówka dla najmłodszych, wprowadzająca w zaczarowany świat srebrnego ekranu. Akcja toczy się w studio filmowym i naszym zadaniem jest dokończenie produkcji pełnometrażowej kreskówki. Musimy odnaleźć brakujące rekwizyty, nakręcić potrzebne sceny i zadbać o odpowiednią muzykę oraz dialogi.
Grumpa
Przygodowe 16 marca 2003
Gra familijno-przygodowa stworzona z myślą o najmłodszych użytkownikach komputerów. Główną bohaterką owej produkcji jest odważna i nieustraszona biedronka, tytułowa Grumpa, która przeciwstawia się tyranii pirata Szczurzobrodego.
Dark Age of Camelot: Trials of Atlantis
RPG 28 października 2003
Drugie, płatne rozszerzenie do gry z gatunku MMOcRPG „Dark Age of Camelot”. „Trials of Atlantis” rozszerza świat gry o nową krainę przeznaczoną dla postaci wysokolevelowych - zatopioną Atlantydę.