Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Redakcja poleca gry 1998

Na poniższej liście znajdują się gry wydane w 1998 roku, którym redakcja przyznała znak rekomendacji.

Half-Life
Half-Life

Akcji 19 listopada 1998

Osadzona w realiach science fiction strzelanka FPS z silnym wątkiem fabularnym, opracowana przez debiutujące amerykańskie studio Valve Software. Akcja gry toczy się w tajnym laboratorium Black Mesa, gdzie przybywa do pracy bohater gry – fizyk Gordon Freeman. W wyniku nieudanego eksperymentu otwierającego przejście między wymiarami, do laboratorium dostają się obcy ze świata Xen, a nasz protagonista rozpoczyna walkę o życie. Na jego drodze stają nie tylko pozaziemskie istoty, ale także żołnierze ze specjalnego oddziału, wysłanego by zatuszować katastrofę. Celem rozgrywki jest ucieczka ze zniszczonego kompleksu, w czym pomogą nam także inni ocaleli pracownicy laboratorium. Half-Life uznany został za grę przełomową, która w umiejętny sposób połączyła cechy klasycznych strzelanin FPP z elementami horroru i rozbudowaną fabułą. Tytuł cechuje się ponadto przesyconym atmosferą grozy klimatem oraz wysoką inteligencją komputerowych przeciwników.

PC

Fallout 2
Fallout 2

RPG 31 października 1998

Utrzymana w klimacie postapo gra RPG, stanowiąca kontynuację przeboju wydanego w 1997 roku. Dewelopingiem Fallout 2 ponownie zajęło się studio Black Isle we współpracy z firmą Interplay. Akcja gry osadzona została w roku 2241 (80 lat po wydarzeniach przedstawionych w Fallout). Gracz wciela się w rolę wybrańca, któremu starszyzna wioski zleciła zadanie odnalezienia G.E.C.K. – urządzenia do naprawy świata po zagładzie nuklearnej. Twórcy sięgnęli po wiele rozwiązań z pierwowzoru, w tym system kreacji postaci SPECIAL oraz taktyczną, turową mechanikę walki. Zwiększono liczbę umiejętności i perków oraz rozbudowano asortyment broni i dodatkowego wyposażenia. Warstwa wizualna gry cechuje się typową dla produkcji cRPG z końca lat 90. grafiką 2D z rzutem izometrycznym.

PC

Unreal
Unreal

Akcji 15 maja 1998

Osadzona w realiach science fiction pierwszoosobowa strzelanina FPS, opracowana przez ekipę studia Epic Games pod wodzą Jamesa Schmalza i Cliffa Bleszinskiego. W grze wcielamy się w postać skazańca, którego statek więzienny rozbija się na nieznanej planecie Na Pali, zniewolonej przez wrogo nastawioną rasę Skaarj. Jej przedstawiciele przejęli kontrolę nad rdzennymi mieszkańcami planety, zmuszając ich do niewolniczej pracy. Aby pomóc mieszkańcom Na Pali i znaleźć drogę ucieczki z tego niebezpiecznego miejsca, protagonista będzie musiał przemierzyć wiele zróżnicowanych lokacji i stawić czoła hordom inteligentnych potworów, z których każdy wyróżnia się swoimi unikalnymi cechami. Głównym atutem gry Unreal jest autorski silnik graficzny Unreal Engine, pozwalający na wygenerowanie niespotykanej wcześniej jakości oprawy oraz emocjonujący multiplayer, pozwalający na zabawę w pięciu różnych trybach rozgrywki.

PC

Commandos: Za linią wroga
Commandos: Za linią wroga

Strategiczne 30 czerwca 1998

Opracowana przez hiszpańskie Pyro Studios taktyczna strategia czasu rzeczywistego w realiach II wojny światowej. W grze Commandos: Za linią wroga przejmujemy kontrolę nad grupą tytułowych żołnierzy, wykonujących szereg działań dywersyjnych na tyłach przeciwnika. Do dyspozycji graczy oddano 26 misji o zróżnicowanym charakterze i poziomie trudności. Cechę wyróżniającą grę stanowi jednak fakt, że każdy z członków drużyny obdarzony został odmiennymi umiejętnościami, których odpowiednie wykorzystanie i zsynchronizowanie stanowi klucz do wykonania większości zadań. W grupie kontrolowanych przez nas śmiałków znaleźli się bowiem: zielony beret, kierowca, płetwonurek, saper, snajper oraz szpieg, a każdy z nich dysponuje zdolnościami, z jakich nie mogą skorzystać inni komandosi. Z tego też względu powodzenie każdej misji zależy od utrzymania przy życiu wszystkich naszych podopiecznych, gdyż utrata jednego z nich najczęściej uniemożliwia nam wykonanie zadania.

PC

Wrota Baldura
Wrota Baldura

RPG 23 grudnia 1998

Odwołująca się do korzeni gatunku gra cRPG w realiach fantasy, oddająca wiernie zasady drugiej edycji systemu D&D. Akcja gry rozpoczyna się w twierdzy Candlekeep, umiejscowionej na Wybrzeżu Mieczy w świecie Forgotten Realms, a jej bohaterem jest młodzieniec wychowywany przez swojego przybranego ojca Goriona. Kiedy na jego życie zaczynają czyhać nieznane osoby, obaj bohaterowie szykują się do ucieczki, podczas której Gorion poświęca się, ratując syna. Celem protagonisty staje się odkrycie swego prawdziwego przeznaczenia oraz przyczyn niewyjaśnionych zdarzeń. Opracowany przez kanadyjskie studio BioWare Baldur’s Gate oferuje klasyczny widok izometryczny i możliwość kontrolowania drużyny zróżnicowanych postaci o odmiennych osobowościach i statystykach. Zabawa koncentruje się na eksploracji rozległych terenów świata Forgotten Realms, wykonywaniu całej masy zadań głównych i pobocznych oraz walce rozgrywającej się w czasie rzeczywistym z aktywną pauzą.

PC

The Settlers III
The Settlers III

Strategiczne 13 października 1998

Trzecia odsłona serii The Settlers wyprodukowana i wydana przez firmę Blue Byte Software. Gra, choć zaliczana jest do gatunku strategii czasu rzeczywistego (RTS), odznacza się bardzo rozbudowanym aspektem ekonomicznym.

PC

StarCraft
StarCraft

Strategiczne 28 marca 1998

Kultowa strategia czasu rzeczywistego legendarnego studia Blizzard Entertainment. Gra osadzona jest w klimatach science fiction i przedstawia dynamiczne starcia trzech wrogich frakcji: potomków Ziemian znanych jako Terranie, tajemniczej cywilizacji Protossów oraz rasy insektoidalnych Zergów. StarCraft oferuje 30 rozbudowanych misji rozłożonych na trzy odmienne kampanie dla jednego gracza. Każda z dostępnych ras wyróżnia się unikalnymi jednostkami, technologiami i budynkami, co przekłada się na trzy zupełnie inne style rozgrywki. Fabularne kampanie singleplayer to jednak tylko wstęp do rozbudowanych rozgrywek wieloosobowych przeznaczonych dla maksymalnie 8 graczy. To właśnie dzięki trybowi multiplayer i skupiającej się wokół niego ogromnej społeczności e-sportowej graczy z całego świata, StarCraft zdobył sobie nieśmiertelną sławę. Dodatkowo tytuł oferuje edytor map i scenariuszy pozwalający na tworzenie własnych map, jednostek i całych kampanii.

PC

Thief: The Dark Project
Thief: The Dark Project

Akcji 2 grudnia 1998

Osadzona w średniowiecznych realiach pierwszoosobowa gra akcji w konwencji skradanki, opracowana przez doświadczone studio Looking Glass Technologies, znane dotąd z takich gier, jak System Shock czy Flight Unlimited. W grze Thief: The Dark Project wcielamy się w postać młodego adepta sztuki złodziejskiej imieniem Garrett, który opuszcza szeregi swojego tajnego bractwa, aby rozpocząć pracę na własny rachunek. W trakcie 12 kolejnych misji protagonistę czeka eksploracja rozmaitych lokacji wypełnionych zróżnicowanymi przeciwnikami – od zwykłych ludzi, poprzez strażników, zawodowych zabójców, aż po krwiożercze potwory pokroju zombie. Szczególny nacisk w grze położony został na skradanie się i cichą realizację celów oraz unikanie bezpośredniego kontaktu z wrogami, który w większości przypadków kończy się natychmiastową śmiercią. Całość odznacza się efektowną, trójwymiarową oprawą graficzną w klimacie mrocznego średniowiecza oraz sugestywną i dopracowaną warstwą dźwiękową.

PC

Colin McRae Rally (1998)
Colin McRae Rally (1998)

Wyścigi 18 grudnia 1998

Firmowana nazwiskiem mistrza świata Colina McRae gra wyścigowa, pozwalająca sprawdzić się za kierownicą precyzyjnie odwzorowanych samochodów rajdowych końca XX wieku. Produkcja bazuje na sezonie 1998 zmagań WRC.

PC

Might and Magic VI: Mandate of Heaven
Might and Magic VI: Mandate of Heaven

RPG 15 kwietnia 1998

Szósta pełnoprawna odsłona kultowej serii gier RPG. Fabuła Might and Magic VI: Mandate of Heaven opowiada zupełnie nową historię, wypełniając lukę fabularną pomiędzy II i III częścią cyklu Heroes of Might and Magic. Akcja przenosi nas do fantastycznej krainy Enroth, w której po zaginięciu króla Rolanda Ironfista zapanował chaos, a wyznawcy apokalipsy postanawiają zdetronizować księcia Nicolaia i na tronie osadzić swojego przywódcę. Odzyskać tytułowe błogosławieństwo Niebios może zaś jedynie kontrolowana przez gracza, czteroosobowa drużyna bohaterów, w skład której wchodzą tym razem wyłącznie ludzie, reprezentujący typowe dla uniwersum klasy postaci. Nowością w serii jest możliwość wyboru pomiędzy walką toczoną w czasie rzeczywistym bądź klasycznym trybem turowym. Pod względem technicznym produkcja stanowi istotny krok do przodu w historii serii, oferując pory roku, cykl dobowy oraz grafikę w pełnym 3D z możliwością obrotu o 360 stopni i spoglądania w górę lub w dół.

PC

Myth II: Duszożerca
Myth II: Duszożerca

Strategiczne 30 listopada 1998

Kontynuacja taktycznej strategii fantasy studia Bungie Software, w której połączone siły różnych ras stawiały czoła złowrogim siłom ciemności. Tło fabularne gry, ukazane zostało w formie pamiętników jednego z uczestników wydarzeń, czyniąc całą historię zrozumiałą dla wszystkich, którzy nie mieli do czynienia z pierwowzorem. 60 lat po zakończeniu Wielkiej Wojny i pokonaniu demonicznego Balora okazuje się, że jeden z jego generałów zdołał zbiec i przez ten czas pozostawał w ukryciu. Nadszedł jednak czas, w którym armie ożywieńców znów urosły w siłę, a kluczem do ich pokonania okazuje się pomoc jednego z popleczników Balora, który wspólnie z Armią Światła staje do walki z tytułowym Duszożercą. Mechanika gry Myth II: Soulblighter praktycznie nie różni się od wydanego rok wcześniej pierwowzoru, zaś zakres dokonanych zmian ograniczył się do ulepszenia oprawy graficznej, lepszego zbalansowania jednostek, a także nowej wersji edytorów, pozwalających samodzielnie tworzyć własne plansze i scenariusze.

PC

Freespace: Wielka Wojna
Freespace: Wielka Wojna

Symulacje 12 marca 1998

Zrealizowany z epickim rozmachem kosmiczny symulator, będący duchowym spadkobiercą kultowej serii Descent i opracowany przez studio Voliton, założone przez twórców dwóch pierwszych odsłon tego właśnie cyklu. Akcja Freespace: The Great War osadzona została w odległej przyszłości, w której ludzkość na skutek ustawicznego rozwoju osiągnęła niewyobrażalny dziś poziom technologiczny. Przeświadczenie to burzy jednak wyłaniająca się z odmętów kosmosu bezlitosna rasa Sheevan, dysponująca technologią przewyższającą dotychczasowe osiągnięcia ludzi o całe lata świetlne. Kiedy Ziemska Flota Galaktyczna przegrywa bitwę za bitwą, gracz wciela się w rolę jednego z pilotów, dzielnie stawiających opór wrogowi, a jego zadaniem jest przechylić szalę zwycięstwa na korzyść ludzi. W grze czeka na nas szereg zróżnicowanych misji, podczas których zajmujemy się ochroną bądź niszczeniem określonych obiektów, mając do dyspozycji 8 gwiezdnych myśliwców i bombowców o odmiennej charakterystyce.

PC