Redakcja poleca gry 2001
Na poniższej liście znajdują się gry wydane w 2001 roku, którym redakcja przyznała znak rekomendacji.
Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi
RPG 22 sierpnia 2001
Klasyczna gra cRPG z widokiem izometrycznym, osadzona w oryginalnym świecie łączącym tradycyjne elementy fantasy z realiami XIX-wiecznej epoki przemysłowej. Za powstanie tytułu odpowiada ekipa studia Troika Games, założonego przez byłych pracowników firmy Interplay i współtwórców kultowego Fallouta. W grze Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi wcielamy się w postać zwykłego śmiertelnika, który po tym jak udało mu się wyjść cało z katastrofy pierwszego na świecie sterowca, zgodnie z prastarym proroctwem elfów, zostaje powszechnie uznany za bóstwo, co ściąga na niego całą masę przygód, kłopotów i niebezpieczeństw. Akcja gry rozwija się w sposób nieliniowy, oferując prócz głównego wątku fabularnego całą masę niezwykle rozbudowanych zadań pobocznych. Podobnie jak we wspomnianym Falloucie, w grze zrezygnowano ze sztywnego podziału na klasy, a kontrolowana przez nas postać może rozwijać się w kierunku magii, technologii lub w sposób dowolny łączyć oba elementy.
Blade of Darkness
Akcji 21 lutego 2001
Po wiekach od stworzenia Słońca, Księżyca i Ziemi zło budzi się na ziemi siejąc terror i spustoszenie. Potrzebny jest wybraniec, który poniesie święty miecz do zwycięstwa i ostatecznie pokona wroga.
Max Payne
Akcji 26 lipca 2001
Max Payne to gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), stworzona przez fińskie studio Remedy Entertainment. Tytułowy bohater jest agentem DEA, który pracując pod przykrywką próbuje ustalić źródło pochodzenia niezwykle groźnego narkotyku – Valkyrii, a przy okazji wymierzyć sprawiedliwość zabójcom swojej rodziny. Max pada jednak ofiarą sprytnie uknutej intrygi i zostaje posądzony o morderstwo przełożonego... Inspiracją dla twórców gry stały się kryminały noir z lat 40. i 50. ubiegłego wieku, powieści z gatunku pulp fiction, a także kinowy przebój Matrix. Rozgrywka nastawiona jest na dynamiczną akcję z widowiskowymi sekwencjami strzelanin. Innowację stanowi tryb bullet-time, pozwalający na chwilę spowolnić upływ czasu i wykonać ekwilibrystyczne ruchy (skoki, uniki itp.).
Twierdza
Strategiczne 18 października 2001
Osadzona w realiach średniowiecznej Europy strategia stanowiąca oryginalne połączenie symulatora rozbudowy zamku z grą ekonomiczną, polegającą na zarządzaniu osadą. Gracz wciela się w jednego ze średniowiecznych możnowładców, którego zadaniem jest przekształcenie niewielkiej osady w potężną i dobrze ufortyfikowaną twierdzę, a następnie obrona jej przed atakami najeźdźców. Wygląd naszego zamku możemy kształtować własnoręcznie, korzystając z szerokiego wachlarza takich elementów, jak mury, wieże, mosty zwodzone czy wilcze doły. Równie ważnym elementem jest rozwój infrastruktury ekonomicznej, która zapewni nam stały dopływ surowców, a naszym poddanym jedzenie oraz pracę. Gra podzielona jest na dwie zasadnicze części: ekonomiczną, w której najważniejszym elementem jest rozbudowa osady, oraz militarną, gdzie podczas epickich potyczek bronimy swego zamczyska bądź przeprowadzamy oblężenie twierdzy przeciwnika. Uzupełnienie gry stanowi tryb wieloosobowy, przeznaczony dla max. 8 graczy.
Harry Potter i Kamień Filozoficzny
Akcji 16 listopada 2001
Trójwymiarowa gra przygodowa bazująca na bestsellerowej powieści J.K. Rowling o młodym adepcie magii Harrym Potterze i jego nauce w niezwykłej szkole dla młodych czarodziejów.
Commandos 2: Ludzie odwagi
Strategiczne 21 września 2001
Pełnoprawna kontynuacja oryginalnej taktycznej strategii hiszpańskiego Pyro Studios z 1998 roku. W grze Commandos 2: Ludzie Odwagi przejmujemy po raz kolejny kontrolę nad oddziałem świetnie wyszkolonych żołnierzy, których zadaniem jest wykonanie szeregu niebezpiecznych misji za linią wroga. W drużynie znaleźli się ponownie: zielony beret, saper, szpieg, snajper, kierowca i płetwonurek, a także znana z Commandos: Beyond the Call of Duty działaczka ruchu oporu Natasha oraz niedostępny wcześniej pies. Każda z postaci dysponuje oczywiście swoimi indywidualnymi zdolnościami, których umiejętne wykorzystanie stanowi klucz do wykonania większości misji. W grze znalazło się 10 rozbudowanych poziomów, rozrzuconych po całym świecie i podzielonych na szereg pomniejszych zadań. W stosunku do poprzedniczki wprowadzono m.in. możliwość walki we wnętrzach budynków, a nawet w łodzi podwodnej. Całość uzupełnia ulepszony silnik graficzny z możliwością płynnego przybliżania i obracania obrazu o 90 stopni.
Black & White
Strategiczne 28 marca 2001
Opracowana przez brytyjskie Lionhead Studios pod wodzą legendy branży, Petera Molyneux, nietypowa gra strategiczna z elementami RPG. Akcja Black & White przenosi nas świata zwanego Edenem, gdzie odwieczną harmonię i równowagę człowieka z naturą zakłóca pojawienie się licznych bogów, których niepohamowana żądza władzy prowadzi do licznych konfliktów i wojen. W grze wcielamy się w jedno z takich właśnie bóstw, a naszym zadaniem jest nauczanie i szkolenie wyznawców, a także wychowanie potężnej kreatury zwanej chowańcem, która pomoże nam walczyć oraz zapanować nad naszym plemieniem. Istotę rozgrywki stanowi zachowanie odpowiednich proporcji między tytułową czernią i bielą tzn. dobrem oraz złem. W zależności od preferencji, możemy stać się bogiem uwielbianym przez lud lub bezwzględnym tyranem, panującym nad wyznawcami za pomocą strachu. Od dokonywanych przez nas wyborów zależeć będzie zaś także rozwój naszego chowańca, z którego możemy uczynić potulne i pomocne zwierzę albo prawdziwego potwora.
Evil Islands: Klątwa Zagubionej Duszy
RPG 17 kwietnia 2001
Połączenie taktycznej strategii z RPG akcji w klimatach fantasy, autorstwa studia Nival. Wcielamy się w postać Zaka, który wyrusza w podróż po nieznanych, magicznych krainach. Napotkamy na mnóstwo fantastycznych postaci, stworów, przedmiotów i arcypotężnych czarów. Gra posiada bardzo ładną grafikę, a całość uzupełnia tryb multiplayer do sześciu graczy.
Diablo II: Pan Zniszczenia
RPG 29 czerwca 2001
Pierwsze oficjalne rozszerzenie do gry Diablo II, opracowane przez studio Blizzard North. Dodatek pozwala graczom zmierzyć się z trzecim z Mrocznej Trójcy – Baalem, który zgromadził armię potworów i oblega twierdzę Harrogath, położoną na zboczach góry Arreat. Pan Zniszczenia próbuje odnaleźć legendarny kamień świata – celem gracza jest uniemożliwienie mu realizacji tego zadania. Oprócz nowego rozdziału fabularnego, na potrzeby Diablo II: Lord of Destruction deweloperzy przygotowali dwie świeże klasy postaci, czyli Druida i Zabójczynię. Ponadto autorzy zadbali o nowe uzbrojenie i pancerze, kolejne receptury do kostki Horadrimów oraz o przedmioty z procentową szansą rzucenia zaklęcia. Dopełnieniem listy zmian jest zwiększona pojemność skrzyni z ekwipunkiem oraz możliwość podwyższenia rozdzielczości grafiki ze standardu VGA (640x480) do SVGA (800x600). Zmagania toczą się natomiast przy akompaniamencie nowych utworów skomponowanych przez Matta Uelmena.
Alone in the Dark: Koszmar powraca
Przygodowe 22 czerwca 2001
Alone in the Dark: The New Nightmare to klasyczny survival-horror. Wcielamy się w jedną z dwóch różnych postaci (Edward Carnby oraz Aline Cedrac). W trakcie gry rozwiązujemy niezbyt skomplikowane zagadki, a także toczymy widowiskowe pojedynki z przerażającymi stworami.
Baldur's Gate II: Tron Bhaala
RPG 19 czerwca 2001
Dodatek do cRPG-a Baldur's Gate II. Stanowi on kontynuację głównego wątku z kampanii tej gry i jednocześnie wieńczy historię zapoczątkowaną przed pierwszą odsłoną serii. Rozszerzenie przynosi nowe krainy do zwiedzenie i zadania do wypełnienia. Rozszerzono listę czarów i umiejętności specjalnych. Ponadto podniesiono maksymalny poziom doświadczenia.
Sid Meier's Civilization III
Strategiczne 31 października 2001
Trzecia pełnoprawna odsłona popularnej serii turowych gier strategicznych. Za jej powstanie odpowiada założone przez Sida Meiera po odejściu z Microprose studio Firaxis Games. Podobnie jak w poprzednich odsłonach cyklu, w Civilization III obejmujemy pieczę nad wybraną cywilizacją, a naszym zadaniem jest poprowadzenie jej poprzez kolejne ery rozwoju, począwszy od roku 4000 p.n.e. aż do czasów współczesnych. Do naszych obowiązków należy m.in. systematyczne powiększanie kontrolowanego terenu, wznoszenie i rozbudowa miast, szkolenie jednostek militarnych i osadników, rozwój nowych technologii oraz prowadzenie wojen bądź nawiązywanie stosunków dyplomatycznych z innymi nacjami. Do zwycięstwa prowadzi kilka dróg, a nie tylko podbój militarny. Sid Meier’s Civilization III oferuje 16 grywalnych cywilizacji, z których każda odznacza się unikalnym charakterem i umiejętnościami. W trójce wprowadzono dowódców armii oraz rzadkie surowce strategiczne, konieczne do produkcji konkretnych broni lub technologii. Oprawa graficzna uległa znacznej poprawie, a zabawie towarzyszy profesjonalna ścieżka dźwiękowa.
Aliens vs Predator 2
Akcji 31 października 2001
Druga odsłona kultowej serii strzelanek FPP, w której wcielamy się w jedną z trzech ras: Obcego, Predatora lub Marines. Kampania fabularna poświęcona każdej z postaci to unikatowe doświadczenie i zupełnie inny system walki. To sprawiło, że produkcja zapisała się w historii jako jedna z ciekawszych gier tego typu. Uzupełnieniem zabawy solowej jest multiplayer.
Desperados: Wanted Dead or Alive
Strategiczne 27 kwietnia 2001
Przygotowana przez zespół deweloperski studia Spellbound Entertainment taktyczna gra strategiczna w klimacie westernu, wykorzystująca mechanikę popularnej serii Commandos. Akcja Desperados: Wanted Dead or Alive rozgrywa się na Dzikim Zachodzie, a podczas zabawy kontrolujemy drużynę dowodzoną przez rewolwerowca Johna Coopera i złożoną z sześciu kowbojów o odmiennych umiejętnościach. W ekipie znaleźli się bowiem: prosty bandyta, ekspert od materiałów wybuchowych, cyrulik potrafiący wyleczyć pomniejsze rany, pokerowa hazardzistka czy doświadczona szulerka. Do dyspozycji graczy oddano w sumie 25 zróżnicowanych misji, powiązanych ciekawym wątkiem fabularnym i rozgrywających się w typowych dla Dzikiego Zachodu sceneriach, takich jak opustoszałe miasteczka, wojskowe forty, kopalnie złota, saloony, więzienia czy jaskinie. Mechanika zabawy łączy elementy akcji, taktyki i szpiegowania, zaś sukces w poszczególnych misjach zależy od umiejętnego wykorzystania zdolności poszczególnych postaci.
Operation Flashpoint: Cold War Crisis
Akcji 22 czerwca 2001
Zatwardziali komuniści przeciwni reformom próbują przywrócić „stary porządek” i to właśnie Ty musisz im przeszkodzić. Operation Flashpoint to taktyczna, wojenna gra akcji pozwalająca graczowi na prawie niczym nie skrępowaną swobodę działania.
Europa Universalis II
Strategiczne 20 listopada 2001
Kontynuacja strategicznej gry firmy Paradox, pozwalającej na kierowanie rozwojem największych europejskich potęg. Europa Universalis II to gra o wiele bardziej rozbudowana, obejmująca czterysta lat historii (1419-1820) nie tylko Europy, ale całego świata.
Empire Earth
Strategiczne 13 listopada 2001
Strategia czasu rzeczywistego stworzona przez Stainless Steel Studios, składające się z twórców słynnej serii Age of Empires. Wcielamy się w przywódcę danego narodu i prowadzimy jego rozwojem na przestrzeni ponad pół miliona lat. Gra posiada bardzo ładną oprawę audiowizualną, wiele możliwości prowadzenia rozgrywki, rozbudowany tryb multiplayer i wygodny interfejs użytkownika.
Tom Clancy's Ghost Recon
Akcji 23 listopada 2001
Kolejna taktyczna gra akcji promowana nazwiskiem Tom’a Clancy’ego. Tym razem jej bohaterami są członkowie elitarnego oddziału żołnierzy „The Ghosts”, których można spotkać wszędzie tam gdzie toczy się konflikt zbrojny.
Championship Manager 2001/2002
Sportowe 12 października 2001
Championship Manager 2001/2002 to wyprodukowany przez studio Sports Interactive menedżer piłkarski, pozwalający graczom pokierować własną drużyną futbolową. Rozgrywka umożliwia m.in. ustalanie strategii przedmeczowych, transfery zawodników i rozbudowę infrastruktury klubowej. W bazie gry znalazły się informacje o ponad 100 tys. piłkarzy występujących w 26 ligach oraz reprezentacjach narodowych.
Tropico (2001)
Strategiczne 25 kwietnia 2001
Tropico to pierwsza odsłona popularnego cyklu strategii ekonomicznych. Gracz wciela się w rolę dyktatora na jednej z wysepek fikcyjnego archipelagu. Jego zadaniem jest doprowadzić niewielkie państewko do rozkwitu. Deweloperzy ze studia PopTop Software zadbali o humorystyczne podejście do tematu oraz klimatyczną oprawę wizualną.
Etherlords: Władcy Eteru
Strategiczne 20 listopada 2001
Nietypowa turówka, w której połączone zostały elementy strategii, cRPG i karcianki. Rozgrywka dzieli się na dwie zasadnicze części: pierwsza strategiczna, w której poruszamy wojskami po całej mapie, odkrywamy nowe tereny i zarządzamy zamkami, i część druga, tzw. bitewna, gdzie bezpośrednio dowodzimy poczynaniami naszych wojsk i bohaterów w walce.
Legacy of Kain: Soul Reaver 2
Przygodowe 21 listopada 2001
Sequel znanej gry akcji o niewiele różniącym się tytule Soul Reaver: Legacy of Kain. Ponownie wcielamy się tu w postać wampira o imieniu Raziel, który nadal pogrążony w dążeniu do zemsty na swym byłym panie Kainie przenosi się w czasie do przeszłości i tam kontynuuje swą krucjatę.
Oni
Przygodowe 30 stycznia 2001
Gra akcji stworzona przez zespół Bungie Software. Gracz wciela się w rolę agentki specjalnej o imieniu Konoko — jej zadaniem jest przeniknięcie do przestępczego syndykatu i unicestwienie go od środka. Zabawa koncentruje się na bezpośrednich starciach z przeciwnikami, w trakcie których korzystamy nie tylko z bogatego arsenału, lecz przede wszystkim z opanowanych przez bohaterkę, zaawansowanych umiejętności walki wręcz.
Wizardry 8
RPG 15 listopada 2001
Wizardry 8 to ósma odsłona cenionej serii cRPG produkowanej i wydawanej przez firmę Sir-Tech. Tym razem akcja gry osadzona została na tajemniczej planecie Dominus, a prowadzona przez gracza drużyna musi zmierzyć się z wieloma niebezpieczeństwami omu Kosmicznych Lordów. Nieliniowa fabuła pozwala na różne zakończenia gry.
Patrician III: Rise of the Hanse
Strategiczne 12 października 2001
Kolejna odsłona cyklu Patrician, która pierwotnie ukazała się w rodzimych Niemczech jako samodzielne rozszerzenie do drugiej części gry. Akcja przenosi nas ponownie w historyczne realia XIV-wiecznej Europy, gdzie jesteśmy świadkami rozwoju słynnego związku miast handlowych, znanego jako Hanza.
Runaway: A Road Adventure
Przygodowe 5 marca 2001
Runaway: A Road Adventure to utrzymana w klasycznej konwencji gra przygodowa, wyprodukowana przez specjalizujące się w tym gatunku studio Pendulo. Gracz kieruje poczynaniami młodego fizyka, który wplątany zostaje w niebezpieczną intrygę kryminalną. Twórcy zadbali o pokaźną ilość zagadek do rozwiązania i przykuwającą oko kreskówkową oprawę wizualną
Rally Trophy
Wyścigi 9 listopada 2001
Historic Rally Trophy to wyścigi samochodowe w których będziemy mogli zasiąść za kierownicą takich cudeniek jak: Ford Cortina, Fiat 600 Abarth czy Morris Mini Cooper i pościgać się po malowniczych trasach.
Dark Age of Camelot
RPG 9 października 2001
Gra typu MMORPG, osadzona w realiach średniowiecza przepełnionego magią i fantastycznymi postaciami. Po śmierci króla Artura dochodzi do konfliktu, w którym uczestniczą trzy strony: Albion, Migdard i Hibernia. Tworzymy postać, opowiadamy się po jednej ze stron i wyruszamy w podróż po mitycznej Europie, pełnej zadań, wyzwań, czarów i przedmiotów. Wraz z innymi graczami możemy tworzyć grupy i przymierza.
FIFA 2002
Sportowe 15 października 2001
Następna adaptacja popularnej symulacji piłki nożnej w wydaniu 2002 umożliwia rozgrywki w najważniejszych ligach świata oraz udział w eliminacjach do Mistrzostw Świata 2002. Dostępnych jest ponad 75 licencjonowanych drużyn narodowych oraz 16 lig, m.in. angielska Premier League, niemiecka Bundesliga, hiszpańska Premiera Division, francuska LNF czy amerykańska Major League Soccer (MLS).
Schizm: Prawdziwe wyzwanie
Przygodowe 5 września 2001
Schizm: Prawdziwe Wyzwanie jest klasyczną przygodówką, stworzoną przez polskie studio deweloperskie Detalion. Akcja gry osadzona została w niedalekiej przyszłości. Gracz kieruje poczynaniami członków załogi statku kosmicznego Angel, którzy próbują rozwikłać tajemnicę zniknięcia mieszkańców planety Argilus. Za fabułę odpowiadają znani pisarze science-fiction - Terry Dowling i Tomasz Kołodziejczak.
IL-2 Sturmovik
Symulacje 21 listopada 2001
Współczesne samoloty to głównie elektronika, w maszynach pochodzących z okresu II Wojny Światowej to człowiek był najważniejszy. Il-2 Sturmovik oddaje w ręce gracza możliwość wcielenia się w pilota samolotów z tego właśnie okresu i toczenia wspaniałych podniebnych batalii.
Capitalism II
Strategiczne 17 grudnia 2001
Sequel znanej strategii ekonomicznej wydanej 1995 roku. Ponownie pozwala graczom samodzielnie, w domowym zaciszu przeistoczyć się w wielkiego rekina światowej finansjery i zawładnąć międzynarodową gospodarką.
Anachronox
RPG 27 czerwca 2001
Kolejny projekt zespołu Ion Storm, twórców krytykowanej Daikatany i wspaniałego Deus Ex. Jest to produkcja z gatunku RPG rozgrywająca się w dalekiej przyszłości. Pomimo amerykańskiego zespołu produkcyjnego całość mechanizmami rozgrywki przypomina raczej japońskie gry tego gatunku niż ich zachodnie odpowiedniki.
Atlantis III: Nowy świat
Przygodowe 2 listopada 2001
Kontynuacja flagowej serii gier przygodowych francuskiego zespołu Cryo Interactive, której fabuła koncentruje się wokół prowadzonych przez grupę archeologów poszukiwań zaginionego miasta Atlantów.
Tribes 2
Akcji 29 marca 2001
Tribes 2 jest sequelem wydanej w 2008 roku utrzymanej w klimatach science-fiction, taktycznej gry akcji Starsiege Tribes. Fabuła przedstawia zmagania niegdyś skonfliktowanych frakcji Krwawych Orłów, Dzieci Feniksa, Diamentowych Mieczy i Gwiezdnych Wilków ze zmutowaną rasą BioDerm. Gra wyprodukowana została przez studio Dynamix z myślą o sieciowej rozgrywce multiplayer, w której uczestniczyć może ponad 50 graczy jednocześnie.
Myst III: Exile
Przygodowe 8 maja 2001
Myst III: Exile to trzecia część cieszącego się sporym uznaniem cyklu gier przygodowych, którego początki sięgają 1995 roku. Tym razem osią fabuły jest zemsta, jakiej Saavedro pragnie dokonać na Atrusie i jego synach. Gracz wciela się w rolę bezimiennego bohatera, który próbuje pokrzyżować plany złoczyńcy. Deweloperzy ze studia Presto zadbali o odpowiednio skomplikowane zagadki oraz zaimplementowali nowy silnik graficzny pozwalający na generowanie obrazu 3D.
Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition
Symulacje 7 listopada 2001
W nowa edycja sztandarowego symulatora lotu samolotów firmy Microsoft, możemy pilotować prawie wszystkie najpopularniejsze samoloty pasażerskie, a nawet wcielić się w kontrolera ruchu powietrznego w trybie multiplayer.
Anarchy Online
RPG 27 czerwca 2001
Osadzone w klimatach science-fiction MMORPG, którego akcja toczy się na odległej planecie, targanej konfliktami pomiędzy potężną organizacją Omni-Tek i pragnącymi swobody niezależnymi klanami. Wpierw tworzymy postać, a następnie wyruszamy szukać przygód. Walka toczy się w czasie rzeczywistym.
Theme Park Inc.
Strategiczne 3 maja 2001
Następca znanego i lubianego Sim Theme Park, w którym naszym celem jest zdobycie większości udziałów w wielkim międzynarodowym konsorcjum i objęcie posady Prezesa.
Shattered Galaxy
Strategiczne 22 sierpnia 2001
Wyobraźcie sobie grę z serii Command & Conquer w którą możecie sobie zagrać przez Internet z setką swoich znajomych jednocześnie, na jednym polu walki kierując kilkoma z kilkuset jednostek w bitwie ... Miłe prawda, tak właśnie wygląda Shattered Galaxy.
Sub Command: Akula Seawolf 688(I)
Symulacje 17 września 2001
Realistyczny symulator atomowej łodzi podwodnej, w którym wcielając się w rolę kapitana możemy odbyć szereg niebezpiecznych zadań bojowych rozgrywających się na całym ziemskim globie.
EverQuest Deluxe Edition
RPG 15 kwietnia 2001
EverQuest Deluxe Edition to pełna wersja jednej z najpopularniejszych gier massivelly multiplayer online cRPG zrobionej przez firmę Verant Interactive, oprócz podstawowej wersji gry zawierająca dwa dodatki The Ruins of Kunark i The Scars of Velious.