Syberia
Gra przygodowa zaprojektowana przez Benoita Sokala, słynnego belgijskiego twórcę komiksów, we współpracy ze studiem Microids.
producent: Mindscape wydawca: Mindscape Strona oficjalna
Syberia to wydana na platformę PC, AND itd. klasyczna gra przygodowa z interfejsem point-and-click. Za powstanie tytułu odpowiada doświadczone, francuskie studio Microids, zaś jego głównym projektantem był uznany belgijski rysownik i autor komiksów Benoît Sokal, mający już na swoim koncie cenioną przygodówkę Amerzone: Testament Odkrywcy. Produkcja ukazała się pierwotnie w roku 2002 na komputerach PC, zaś rok później na konsolach szóstej generacji. Kilka lat później tytuł trafił również na konsolkę przenośną Nintendo DS, zaś po ponad dziesięciu latach od premiery, w lekko odświeżonej wersji, ukazał się także na konsolach siódmej generacji oraz popularnych urządzeniach mobilnych.
Fabuła
W grze Syberia wcielamy się w postać wziętej prawniczki z Nowego Jorku imieniem Kate Walker. Pewnego dnia zostaje ona wynajęta przez amerykański koncern zabawkowy, aby sfinalizować formalności związane z przejęciem przez niego fabryki mechanicznych zabawek, położonej w małym europejskim miasteczku. Po przybyciu na miejsce okazuje się, że jej właścicielka, Anna Voralberg, nie żyje, zaś Hans Voralberg, czyli jej jedyny spadkobierca, znajduje się aktualnie w Rosji, poszukując wyspy, na której rzekomo nadal żyją mamuty. Aby wypełnić powierzone zadanie, nasza protagonistka będzie musiała udać się w ślad za nim.
Mechanika
Pod względem mechaniki, Syberia jest klasyczną przygodówką point-and-click. Zabawa sprowadza się więc do odwiedzania kolejnych lokacji, prowadzenia rozmów z napotkanymi postaciami, a także odnajdywania potrzebnych przedmiotów i rozwiązywania zróżnicowanych zagadek logicznych. Podczas swej podróży Kate Walker odwiedza cztery fikcyjne miejscowości: poczynając od szwajcarskiego Valadilene, przez niemieckie miasteczko uniwersyteckie Barrockstadt, opuszczony kompleks przemysłowy Komkolzgrad (Rosja) po kurort uzdrowiskowy w rosyjskim Aralbadzie. Podobnie jak w większości tego typu produkcji, kluczem do sukcesu jest umiejętność obserwacji elementów otoczenia, zdolność łączenia ze sobą faktów oraz właściwe wykorzystywanie zgromadzonych przedmiotów. Ciekawą opcję stanowi możliwość wyboru jednego z kilku poziomów trudności, które dostosowują rozgrywkę do indywidualnych umiejętności gracza.
Kwestie techniczne
Wydana na platformie PC, AND itd. gra Syberia odznacza się wysokiej jakości oprawą graficzną, wykonaną w charakterystycznym dla Sokala stylu. Szczególną uwagę zwraca umiejętne użycie elementów stylistyki nurtu steampunk – jako że jeden z głównych wątków fabuły obraca się wokół automatonów, na każdym kroku natrafiamy na nakręcane roboty i mechanizmy zegarowe. Całość składa się z dwuwymiarowych lokacji, po których poruszają się trójwymiarowe postaci bohaterów. W większości przypadków kamera ustawiona jest w taki sposób, aby objąć swym zasięgiem jak największy obszar, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby przyjrzeć się z bliska poszczególnym przedmiotom. Rozgrywce towarzyszy klimatyczna ścieżka dźwiękowa, na którą składają się cztery przeplatające się tematy muzyczne.
Ostatnia modyfikacja 22 kwietnia 2015
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 3,6 / 10 na podstawie 3739 głosów czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą: 9,5 / 10 na podstawie 19 głosów czytelników.
Klasyfikacja PEGI Syberia
Syberia Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Zalecane:
- Pentium III 350 MHz
- 64 MB RAM
- karta grafiki 16 MB (Riva TNT2 lub lepsza)
- 400 MB HDD
- Windows 98/Me/2000/XP
Xbox 360
- Wykorzystuje:
- Xbox Live
PlayStation 3
- Wykorzystuje:
- PlayStation Network