Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Poza grami Komputery PC 30 listopada 2009, 09:30 focus

Colin McRae: DiRT 2 - test wydajności

Ostatnią ważną pecetową grą w tym roku będzie Colin McRae: DiRT 2. Sprawdziliśmy, jak z najnowszą produkcją ze stajni Codemasters radzą sobie różne karty graficzne.

Podsumowanie

Colin McRae DiRT 2 to kolejna część doskonale znanej wszystkim serii gier traktujących o rajdach samochodowych. Trzeba przyznać, że deweloperom z Codemasters po raz kolejny udało się stworzyć grę, która przeciera nowe szlaki w dziedzinie grafiki 3D. DiRT 2 jest bowiem najbardziej dopracowaną obecnie pod względem wizualnym grą samochodową! Co ważne, wymagania nie są iście crysisowe i nawet na starszym sprzęcie będziemy mogli w miarę komfortowo pograć.

By móc zagrać z akceptowalną płynnością (bez spadków poniżej 25 FPS), powinniśmy się wyposażyć przynajmniej w dwurdzeniowy procesor klasy Intel Pentium Dual Core E5200 / E5300 zamiennie AMD Athlon II X2 245 / 250 oraz kartę graficzną NVIDIA GeForce 9600 GT lub ATI Radeon HD 4670 (te karty wystarczą do gry w rozdzielczości 1280x1024). Jeśli chodzi o pamięć RAM, to wystarczy 2 GB w zupełności.

Jeśli chcemy kręcić naprawdę dobre czasy na odcinkach specjalnych, musimy posiadać sprzęt który zapewni nam minimalnie 40 klatek na sekundę. Będziemy potrzebowali nieco szybszego komputera, niż ten wymieniony powyżej. Procesor powinien być nie wolniejszy od Core 2 Duo E7500 (2,93 GHz) zamiennie z AMD Phenom II X2 550 (3,1 GHz). W rozdzielczości 1280x1024 wspomniane wymagania odnośnie płynności zapewnią karty graficzne nie wolniejsze od: NVIDIA GeForce 9800 GT zamiennie z ATI Radeonem HD 4730 / HD 4770. Minimalnie 40 FPS w rozdzielczości 1680x1050 dostępne jest już na kartach klasy: NVIDIA GeForce GTS 250 lub ATI Radeon HD 4850. Warto przy tym zaznaczyć, że mogą być one wyposażone w 512 MB pamięci RAM. DiRT 2 niespecjalnie skorzysta z pojemniejszej pamięci.

Jakość efektów graficznych stoi na naprawdę wysokim poziomie.

NVIDIA vs. ATI

Nie da się ukryć, że DiRT 2 został przygotowany w ścisłej współpracy z firmą AMD-ATI. To właśnie Radeony z serii HD 5000 obsługują rozszerzenie DirectX 11, które zostało zaaplikowane również w grze. Jednak naszym zdaniem zrobiono to trochę nieszczęśliwie i tak naprawdę nie na rękę ATI. DX11 włącza się automatycznie obniżając wydajność, niejako bez akceptacji użytkownika. Ma to bardzo duże znaczenie w przypadku najsłabszej karty graficznej na rynku – Radeona HD 5750. Posiadacz tej karty ustawi pozornie identyczne opcje, jak właściciel GTS 250 i niestety wydajność tego pierwszego będzie na poziomie 9600 GT.

Rozpatrując jednak sam aspekt porównania w danej cenie karty NVIDII oraz ATI, to trzeba przyznać, że sytuacja jest dość wyrównana. Oczywiście Radeon HD 5850 jest bezdyskusyjnie lepszy od GTX 285 i jeśli na kartach HD 5770 oraz HD 5750 wymusimy DX9 to będą one szybsze od swoich rywali z obozu NVIDIA. Starsza seria Radeonów nie radzi sobie już tak dobrze z GeForce’ami.

DirectX 11

Podobnie jak w przypadku gry S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci, mamy do czynienia z raczej sztucznym integrowaniem DirectX 11. Zmiany w jakości obrazu są wręcz marginalne i w czasie jazdy po prostu niezauważalne.

Tomasz „focus” Niechaj

Dziękujemy za wypożyczenie sprzętu firmom:

PC Projekt

Gigabyte

Intel

ExtremeMem

Sapphire

1 2 3 4