Która Vista dla gracza?
O nowym „Windowsie”, jego zaletach i wadach można poczytać na setkach stron internetowych. W tym artykule ograniczymy się do ukazania głównych różnic pomiędzy poszczególnymi wersjami nowego systemu operacyjnego.
Minimalne wymagania
Minimalne wymagania kształtują się w zależności od potrzeb i oczekiwań.
Windows Vista Capable PC
Komputer oznaczony adnotacją Windows Vista Capable PC spełnia wszystkie podstawowe wymagania sprzętowe i jest gotowy do uruchomienia nowego systemu, a także do komfortowej i wydajnej pracy. Komputer taki może również czerpać korzyści z większości nowych funkcji Windows Vista, ale część z nich – jak np. nowy interfejs Aero Glass – może być niedostępna.
Komputer spełniający te założenia powinien posiadać co najmniej:
- procesor z zegarem przynajmniej 800 MHz;
- 512 MB pamięci RAM;
- karta graficzna obsługująca DirectX w wersji 9;
Polecaną wersją jest Windows Vista Home Basic.
Windows Vista Premium Ready PC
Komputery oznaczone jako Premium Ready PC są gotowe do pracy ze wszystkimi nowymi funkcjami systemu Windows Vista, ponieważ ich możliwości sprzętowe są równe bądź wykraczają ponad zalecane wymagania. Te zaś przedstawiają się następująco:
- jeden procesor o zegarze 1 GHz, 32- lub 64-bitowy;
- 1 GB pamięci RAM;
- karta graficzna zdolna obsłużyć Windows Aero Glass (obsługująca sterownik WDDM, obsługująca sprzętowo PixelShader w wersji 2.0, 32 bity koloru na piksel, posiadająca od 64 MB do 256 MB VRAM);
- 40 GB dysk twardy, z czego 15 GB wolne dla systemu Windows;
- napęd DVD;
- wyjście audio;
- dostęp do Internetu.
Wydajność Windows Vista
Od czasów pierwszej wersji Beta wydajność nowych „okienek” wzrosła do satysfakcjonującego poziomu i da się z nimi komfortowo pracować na komputerach uważanych za klasę średnią.
Na chwilę obecną dostępne są stabilne sterowniki do kart graficznych ATI oraz nVidii (z wyjątkiem GeForce 8800) dla Windows Visty. Dumni posiadacze kart GF 8800 muszą jeszcze zaczekać na porządne sterowniki dla swojej karty. Dodatkowo, aby w pełni cieszyć się ze wszystkich możliwości karty muszą zaczekać na wprowadzenie DirectX 10, gdyż obecna wersja Visty jeszcze go nie zawiera.
Wydajność kart graficznych
Jeśli porównamy Windows Vista i Windows XP pod względem wydajności w grach to poprzednia odsłona systemu operacyjnego jest na równi, bądź dalej prowadzi w testach. W zależności od gry różnice mogą się zawierać w przedziale od 4% do 75% na niekorzyść Visty. Testów tych nie należy jeszcze brać za ostateczne.
Tak drastyczna różnica spowodowana jest przez sterowniki dla nowego systemu, które nie zostały do końca dopracowane. W Viście – ze względów bezpieczeństwa – sterownik nie może się odwołać bezpośrednio do karty graficznej jak ma to miejsce w XP, musi w tym procesie pośredniczyć system operacyjny, co zmniejsza wydajność oraz uniemożliwia zastosowanie sztuczek programistycznych, dzięki którym karty graficzne są tak wydajne w grach.
Drugim powodem mniejszej wydajności jest brak obsługi interfejsu graficznego OpenGL przez Vistę, którego polecenia są tłumaczone przez system na polecenia DirectX. Oprócz zmniejszenia wydajności dochodzą do tego błędy w translacji, co może przybrać postać niepoprawnego oświetlenia, braku refleksów itp. Z OpenGL korzysta m.in. Doom 3, Quake 4, seria Half-Life (z możliwością zmiany na tryb DirectX).
Należy jednak poczekać na bardziej dopracowane sterowniki, wtedy dopiero będzie można porównać obie platformy, może się okazać, że wtedy Vista okaże się szybsza.