Strony konfliktu | Podstawowe informacje | Wargame AirLand Battle poradnik Wargame: AirLand Battle
Ostatnia aktualizacja: 25 września 2019
NATO (Sojusz) - niebiescy
W grze NATO reprezentuje osiem państw - USA, Francja, Wlk. Brytania, Zachodnie Niemcy (RFN), Kanada, Szwecja, Norwegia i Dania.
Cechy charakterystyczne wszystkich armii NATO - u większości państw nowocześniejsze lotnictwo, lepiej wyposażona piechota (niektóre państwa nastawiły swą doktrynę wojenną na unikanie konfrontacji pancernej i preferowały działania nieregularne do czasu interwencji silniejszych sojuszników), słabsze czołgi (duńskie czy kanadyjskie słabsze od średnich Układu Warszawskiego) oraz co jest bardzo istotne, duża różnorodność jednostek wynikająca z większej ilości państw członkowskich rozwijających w miarę niezależnie swoje armie.
Do utworzenia samodzielnych armii narodowych najlepiej wykorzystać wojska USA, Szwecji, Zachodnich Niemiec, Francji lub Wielkiej Brytanii, pozostałe są mniej uniwersalne, znacznie lepiej sprawdzają się jako elementy składowe talii międzynarodowych, gdzie można wykorzystać jedynie ich zalety.
USA (US)
Jest to największa frakcja NATO, gra się nią najłatwiej, co sprawia, że najlepiej nadaje się na początek, kiedy wprawiamy się w grze. Warto również zauważyć, że wyposażenie innych armii NATO opiera się w znacznej mierze na sprzęcie Amerykanów. Dlatego trzeba znać tą armię bo łatwo się z jej uzbrojeniem zetknąć (oby nie jako ofiara). US Army posiada największy wybór jednostek oraz najlepsze w całym Sojuszu lotnictwo. Poza naszpikowanymi elektroniką (najlepsze stabilizatory) drogimi a uniwersalnymi Abramsami pozostałe czołgi nie imponują osiągami, jeśli porówna się je do ceny. Piechota jest również dość przeciętna, ale już na transport warto zwrócić uwagę, gdyż posiadają w miarę niezły.
Francja (FR)
Przystosowana do wojen kolonialnych Armia Francuska sprawdza się w działaniach taktycznych wymagających znacznej mobilności oraz w przeprowadzaniu zasadzek, gdyż preferuje jednostki lekkie i szybkie lecz mało odporne. Niestety brak stabilizatorów u w większości czołgów utrudnia ich użycie w walce manewrowej. Rzuca się w oczy także brak pieszych sekcji plot. i niekonwencjonalne śmigłowce.
Wielka Brytania (UK)
Armia brytyjska jest jedną z trzech natowskich potęg pancernych (pozostałe to Niemcy i USA) jednak ich masywne czołgi mogą mieć problem w momencie, kiedy front przemieszcza się bardzo szybko. W przypadku działań ofensywnych warto zwrócić uwagę na silną i szybką piechotę.
Republika Federalna Niemiec (RFA)
Armia zachodnioniemiecka wyróżnia się doskonałymi, ale drogimi rodzimymi czołgami późniejszych generacji oraz silną piechotą. Ma za to niezbyt zróżnicowane śmigłowce i samoloty.
Szwecja (SWE)
Silne strony tej armii to czołgi (lepsze od wszystkich państw poniżej), silna piechota i tani zwiad, jednakże poważnym minusem jest przeciętne (w stosunku do państw powyżej) lotnictwo i braki w artylerii.
Kanada (CAN)
Kanadyjczycy posiadają niezłą piechotę z doskonałym, szybkim transportem (helikoptery), nienajgorzej też wygląda lotnictwo, ale niestety obrona przeciwlotnicza szwankuje, (oprócz piechoty tylko zaawansowany, ale drogi system ADATS) a od przestarzałych zachodnich czołgów gorsze są chyba tylko czołgi armii duńskiej i norweskiej.
Norwegia (NOR)
Norweska świetna piechota i nowoczesne siły powietrzne sprawiają, że dowodzenie ta armią jest całkiem przyjemne i niezbyt trudne. W grze najlepiej oprzeć się na piechocie, gdyż na czołgach raczej nie można polegać.
Dania (DAN)
Siły duńskie są szybkie i lekkie, dysponują bardzo opłacalną piechotą i tanimi śmigłowcami do zwalczania pojazdów (PPK). Słabe i mało różnorodne czołgi, brak wyspecjalizowanych sekcji piechoty do walki z pojazdami, nowoczesne lotnictwo.
Układ Warszawski (UW) - czerwoni
W grze należą doń ZSRR. Polska, Czechosłowacja i NRD. Mocne strony Układu Warszawskiego to lepsze od NATO siły pancerne, tańsze lotnictwo, doskonałe śmigłowce szturmowe (w każdej armii Mi 24). Podobnie jak to miało miejsce w rzeczywistości, wszystkie armie paktu warszawskiego wyposażone są w sowiecki sprzęt lub opierają się na sowieckiej myśli technicznej, więc ich siły są bardzo zbliżone.
ZSRR (URSS)
Odpowiednik USA po tej stronie barykady. Sowieci mają największą różnorodność jednostek spośród wszystkich armii paktu i najlepsze lotnictwo. Ich siły pancerne górują nad czołgami USA. Piechota liniowa jest raczej średnia, wyżej stoją juz piechota wyspecjalizowana i transport. Większość graczy wybierająca stronę czerwoną gra ZSRR, ale jak już wspomniano, armia każdego innego państwa Układu Warszawskiego opiera się na sowieckim sprzęcie.
Polska (POL)
Podobnie jak NRD Polskę obdarowało ZSRR swoim przestarzałym sprzętem. Braki w bardziej zaawansowanych czołgach Ludowe Wojsko Polskie rekompensuje dobrą, różnorodna piechotą, ofensywną i silną artylerią. Lotnictwo jest tanie i przestarzałe, a więc słabe. Za to Polska oprócz ZSRR ma największy wśród państw UW wybór helikopterów.
Niemiecka Republika Demokratyczna (RDA)
Mocne strony tej armii to rozbudowany zwiad, tanie i różnorodne lotnictwo oraz duży wybór dobrej piechoty w szybkich transporterach. Armia wschodnioniemiecka, jako jedyna oprócz ZSRR dysponuje samolotem zwalczania obrony przeciwlotniczej. Podobnie jak w wypadku Polski, czołgi są raczej średnie.
Czechosłowacja (TCH)
Państwo wyposażone w rodzimej konstrukcji odpowiedniki sowieckich modeli uzbrojenia. Czechosłowacja posiada różnorodną, wyspecjalizowaną w zwalczaniu celów pancernych piechotę, niezłe lotnictwo oraz podobne do Polski i NRD czołgi. Atutem tej armii jest dobra artyleria.