Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie poradnik Wargame: AirLand Battle
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Parametry ogólne
Każda jednostka charakteryzuje się parametrami ogólnymi oraz parametrami uzbrojenia (jeśli jest uzbrojona). Jakość parametrów oznaczona jest kolorami czerwonym (zły, słaby), żółtym (średni), zielonym (dobry, bardzo dobry) i niebieskim (wyjątkowy).
Do parametrów ogólnych można zaliczyć:
Siła - wytrzymałość jednostki w wypadku techniki, w wypadku piechoty - liczebność w sekcji (oddziale).
Rozmiar - im większa jednostka, tym łatwiej ją trafić. Przypuszcza się, że za każdy poziom odpowiada 5% szansy trafienia, odejmowanych, jeśli cel jest mniejszy niż średni, a dodawanych jeśli cel jest większy. Nie ma wpływu na zdolność ukrycia się. W przypadku samolotów rozmiar zastępuje współczynnik PE (Przeciwdziałanie Elektroniczne) - im mniejszy, tym trudniej trafić.
Poziom optyki - odpowiada za możliwość wykrycia przeciwnika, im wyższy poziom optyki tym łatwiej wykryć ukrytego wroga. Dodatkowo kalkulowany jest wpływ odległości, osłony, poziomu niewykrywalności (stealth) oraz głośności strzału. W przypadku jednostek przeciwlotniczych pokazywany jest poziom wykrycia lotnictwa i śmigłowców.
Szybkość - maksymalna prędkość poruszania się po bezdrożach. Trudny teren (bagna, las) dodatkowo obniżają prędkość poruszania pojazdów.
Szybkość na drodze - maksymalna prędkość poruszania na drodze. Aby wykorzystać drogi należy wydać rozkaz "Szybki Ruch" w menu Rozkazów Zaawansowanych. Pojazdy kołowe są szybsze niż gąsienicowe, żaden jednak pojazd nie rozwija prędkości wyższej niż 150 km/h.
Stealth - poziom niewykrywalności. Im wyższy tym trudniej wykryć jednostkę. Na niewykrywalność składają się dodatkowo takie czynniki jak odległość, osłona, poziom optyki przeciwnika i odgłos strzału.
Zapas paliwa - wielkość zbiornika paliwa. Aby uzupełnić należy zatrzymać się przy jednostce zaopatrującej lub kliknąć na nią prawym przyciskiem myszy. Ostrzelana lub trafiona jednostka nie może korzystać z uzupełnienia przez 40 sekund.
Autonomia - im większa, tym dłużej jednostka może jechać bez tankowania.
Stabilizator - jego obecność i poziom wpływają na celność jednostki w ruchu. Szerzej na ten temat w rozdziale "Teren, morale i manewrowanie"
Rok - rok produkcji to kryterium wykorzystywane przy taliach tworzonych z premią "Kategoria" Szerzej na ten temat w rozdziale pt "Tworzenie własnych talii"
Typ - zaliczenie jednostki do danego typu (np. Pancerna) przy tworzeniu tali z premią "Typ". Szerzej na ten temat w rozdziale pt "Tworzenie własnych talii"
Prototyp - występuje tylko przy jednostkach prototypowych, możliwych do odblokowania przy tworzeniu talii z premią "Talia narodowa"
Pancerz przedni, tylny, górny i boczny - zdolność absorpcji szkód w wyniku trafienia. Im wyższy współczynnik tym szkody mniejsze. Najlepiej opancerzona jest część przednia i boczna pojazdu, najgorzej - tylna i górna. Górna część narażona jest na ostrzał artyleryjski i lotniczy.
Na podstawowe parametry uzbrojenia składają się: zasięg, celność, siła ppanc., siła ładunków burzących, przygwożdżenie i szybkostrzelność.
Zasięg (lądowe, śmigłowce, samoloty) - odległość, na jaką można strzelać do celów poszczególnego typu (donośność). Tylko lufowa artyleria przeciwlotnicza może razić każdy z tych celów (a także kanadyjski system plot ADATS).
Celność - liczbowo określony bazowy współczynnik szansy trafienia, im wyższy tym szansa większa. Każdemu punktowi odpowiada 5% szansy trafienia celu w trakcie gry. Oznacza to, że przy Celności 10 (bardzo wysoka) szansa trafienia wynosi 50%. Na bazową Celność nakłada się modyfikator wynikający z poziomu doświadczenia i morale strzelca (szerzej w rozdziale "Teren, manewrowanie i morale"), ruchu i posiadanego stabilizatora (szerzej w rozdziale "Teren, manewrowanie i morale"), rozmiaru celu oraz wykorzystywania przez niego osłony. Jeśli szansa trafienia przekroczy 100%, możliwe jest spowodowanie dodatkowych uszkodzeń krytycznych.
Siła ppanc. i siła ładunków burzących - bazowy poziom uszkodzeń zadawanych odpowiednio celom opancerzonym i nieopancerzonym. Jeśli pocisk o Sile ppanc. 10 trafi w cel o pancerzu 8, zada 2 punkty uszkodzeń. Jeśli jednak cel ma pancerz 1 lub 0, uszkodzenia przemnażane są przez 4. Efektywność broni ppanc. zależy także od tego czy korzysta z amunicji Kinetycznej czy Kumulacyjnej (o tym dalej), przy czym wskazany wyżej algorytm dotyczący pancerza 0 lub 1 stosuje się do obydwu rodzajów amunicji jednakowo. Ładunki burzące mają nikły wpływ (albo żaden) na pancerz, ale mogą oddziaływać obszarowo na cele nieopancerzone. Broń albo jest przeciwpancerna albo korzysta z ładunków burzących.
Przygwożdżenie - szansa wywołania wstrząsu psychicznego i szoku zależy od wielkości tego współczynnika. Im wyższy, tym szybciej spada morale ostrzelanego wroga. Wartość podana w stosunku do jednego strzału.
Szybkostrzelność - ilość pocisków wystrzeliwanych na minutę, z uwzględnieniem czasu przeładowania. W wypadku artylerii - liczba pocisków na jedną salwę.
Oprócz wyżej wymienionych, broń może mieć dodatkowe cechy:
Kinetyczna [Kinetyczna] - broń strzelająca kinetycznymi pociskami przeciwpancernymi. Siła ppanc. rośnie wraz ze spadkiem odległości od celu o każde 175 metrów. Przy odległości 375 metrów broń korzystająca z amunicja ppanc. (nawet o najniższej sile) zada przynajmniej jeden punkt uszkodzeń.
Kumulacyjna [Kum] - broń korzystająca z głowic kumulacyjnych. Niezależnie od siły ppanc. zada przynajmniej jeden punkt obrażeń i w przeciwieństwie do [Kinetyczna] na uszkodzenia nie ma wpływu odległość od celu
Pole rażenia [Raż] - broń strzelająca wybuchowymi pociskami rażącymi piechotę i pojazdy nieopancerzone na pewnym obszarze działania. Nie wyrządzi wiele szkód jednostkom pancernym, ale może je ogłuszyć
Dym [Dym] - możliwe jest strzelanie pociskiem dymnym (rozkaz "Zasłona dymna", domyślny klawisz B), który nie wyrządza szkód, ale blokuje pole widzenia jednostek lądowych. Tylko artyleria i moździerze może używać pocisków dymnych.
Poprawiony strzał [POPR.] - ostrzał pośredni ponad przeszkodami, może być skuteczniejszy, jeśli cel widzi inna jednostka. Dotyczy tylko artylerii i moździerzy
[KIER.] - pocisk naprowadzany na cel przez operatora, który musi stać nieruchomo do momentu uderzenia
Wystrzel i Zapomnij [WIZ] - po wystrzeleniu pocisk nie wymaga dalszej uwagi operatora. Dotyczy tylko rakiet i jest przeciwieństwem rakiet kierowanych [KIER.]
Półaktywny [SA] - rakieta może być wystrzelona w ruchu, ale cel musi do chwili trafienia być wskazywany (namierzany) przez operatora. Pośredni między [KIER.] a [WIZ]
Radar [RAD] - broń używająca naprowadzania radarowego, przez to może być zwalczana pociskami antyradarowymi [ZWALCZANIE OPL]. W celu uniknięcia zagrożenia broń można wyłączyć (klikając na jej ikonę w czasie walki)
Zwalczanie wrogiej obrony plot. [ZWALCZANIE OPL.] - pocisk antyradarowy naprowadza się na radar przeciwnika, dopóki radar jest włączony. Jednostki wyposażone w rakiety antyradarowe często otwierają ogień do pierwszego napotkanego przeciwnika z włączonym radarem
Stacjonarny [STAT.] - aby strzelić, użytkownik musi pozostać w bezruchu
Napalm [NAPALM] - wszelka broń podpalająca, niekoniecznie bazująca na samym napalmie (np. bomby próżniowo - paliwowe, rakiety termobaryczne, miotacze ognia). Rozprzestrzeniający się ogień skutecznie obniża morale nawet wprawionych w walce oddziałów
Technika jest wyposażona w szeroki asortyment broni:
Haubice - strzelają salwami złożonym z kilku pocisków na duże odległości (od kilkunastu do czterdziestu kilometrów) ponad przeszkodami terenowymi [POPR.] . Pociski pokrywają pewien obszar [Raż] i mogą być dymne [Dym]. Haubice są podstawowym orężem artylerii samobieżnej, nie można z nich prowadzić ognia w ruchu [STAT].
Moździerze - lekka artyleria strzelająca podobnie jak haubice po trajektorii łukowej [POPR.]. Ma mniejszy zasięg (kilka kilometrów), ale jest precyzyjniejsza ze względu na większe skupienie pocisków [Raż]. Przeciętny czas celowania i przeładowania, większa celność we współdziałaniu z obserwatorem. Strzela z pozycji stacjonarnej [STAT.]. Stanowi dobre wsparcie dla piechoty walczącej w mieście. Podstawowe wyposażenie transporterów z moździerzami.
Wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe (WWR) - konsumująca mnóstwo uzupełnień i wolno przeładowywana broń wystrzeliwująca grad rakiet pokrywających znaczny obszar [Raż.]. Rakiety poruszają się po torze parabolicznym ponad przeszkodami [POPR.]. Podobnie jak inne rodzaje broni wsparcia artyleryjskiego, WWR musi w chwili strzału być nieruchoma [STAT.]. Specjalną bronią w tej klasie jest TOS-1 Buratino wystrzeliwujący rakiety zapalające.
Przeciwpancerne pociski kierowane (PPK) - precyzyjna broń do niszczenia czołgów i innej techniki lądowej. Są to rakiety z głowicami kumulacyjnymi [Kum] naprowadzane na cel różnymi metodami ([KIER], [WIZ], [SA] - dwie ostatnie tylko w niektórych modelach śmigłowców szturmowych - rakiety Ataka V [SA] na uzbrojeniu radzieckiego Mi 28, rakiety Hellfire [WIZ] na wyposażeniu AH - 64 Apache, oraz zwiadowczego OH 58 - D Kiowa Warrior), o zasięgu do 3 kilometrów. Na wyposażeniu śmigłowców (PPK/PLOT, szturmowych), niszczycieli czołgów, niektórych czołgów, bojowych wozów piechoty, niektórych transporterów opancerzonych, niektórych jednostek zwiadu zmechanizowanego i niektórych wozów dowodzenia (np. BMP-1K)
Wyrzutnia Z-P (ziemia-powietrze) - broń średniego i dalekiego zasięgu przeznaczona do zwalczania celów powietrznych, nieskuteczna przeciw celom naziemnym. Precyzyjna, działa w trybach [KIER.] [WIZ] może być naprowadzana radarem [RAD].
Działo główne (armata czołgowa) - strzela pociskami przeciwpancernymi [Kinetyczna] lub burzącymi (rzadziej) po płaskim torze do celów lądowych. Donośność (zasięg) tej broni dzieli się na trzy kategorie;
-1925 m
-2100 m
-2275 m
Miotacz płomieni - wystrzeliwuje strumień substancji podpalającej [NAPALM], stanowi uzbrojenie pojazdów z miotaczem ognia.
Działo bezodrzutowe - montowane na niszczycielach czołgów służą do walki z celami opancerzonym. W przeciwieństwie do PPK nie mają żadnego systemu naprowadzania (są mniej celne) i mają krótszy zasięg.
Granatnik automatyczny - nazwa mówi sama za siebie. Przed każdym kolejnym strzałem nie trzeba ręcznie przeładowywać granatnika. Wystrzeliwane granaty charakteryzują się znaczną siłą burzącą oddziałująca na obszar [Raż.] W przeciwieństwie do granatników ppanc. będących na wyposażeniu piechoty służą do walki z siłą żywą i nieopancerzoną, znakomicie obniżają morale.
Zasobnik rakietowy - wielolufowa wyrzutnia niekierowanych pocisków rakietowych przenoszona przez samoloty i śmigłowce. Broń oddziaływania obszarowego [Raż].
AGM - precyzyjne ([WIZ], [SA]) przeciwpancerne pociski powietrze - ziemia, odpowiednik PPK dla samolotów i śmigłowców szturmowych tylko o większej sile, celności i zasięgu.
AAM - rakiety walki powietrznej (powietrze - powietrze) przenoszone przez samoloty (a także przez prototypowy śmigłowiec AH 1W Supercobra) naprowadzane w różnym trybie [WIZ], [SA] o z małym (2, 8 - 3, 5 km), średnim (5-7 km) i dalekim zasięgu (do 12 km).
Bomba burząca (hamowana) i bomba naprowadzana laserowo - zawierające dużą ilość ładunku burzącego, niszczącego piechotę i technikę nieopancerzoną. Zwykła bomba burząca zrzucana jest nad celem lub tuż przed nim, bomba naprowadzana laserowo może być wystrzelona z odległości kilku kilometrów i korzysta z precyzyjnego naprowadzania [WIZ].
Ppanc. bomba kasetowa - bomba lotnicza, która po zrzuceniu rozpryskuje sie na kilkadziesiąt mniejszych ładunków zdolnych do niszczenia lub uszkodzenia celów opancerzonych na określonym obszarze [Raż.]. Nie zniszczy lepiej opancerzonych czołgów, ale może skutecznie obniżyć morale załogi.
Bomba napalm - lotnicza bomba zapalająca, zrzucona podpala obszar, a ogień rozprzestrzenia się po otoczeniu [Raż.], najszybciej w miastach i lesie, wolniej na łąkach. Tak czy inaczej dym utrudnia widoczność, a sam ogień łatwo może wywołać wstrząs u przeciwnika i spowodować jego ogłuszenie lub ucieczkę.
Anty-radar - pociski antyradarowe służące do niszczenia pojazdów obrony przeciwlotniczej namierzających cele za pomocą radaru. Automatycznie kierują się [WIZ] na obiekty z włączonym radarem [ZWALCZANIE OPL.].
Gatling, działko automatyczne, działko sprzężone, ckm, uniwersalny karabin maszynowy (UKM) - broń strzelecka techniki o różnej donośności, celności i sile rażenia. Służy do zwalczania piechoty i śmigłowców, wykorzystuje właściwość [Kinetyczna]. Jeśli jest szybkostrzelna (np. działko automatyczne 4x w ZSU-23-4 Afghanskii) może błyskawicznie porazić morale wroga, powodując ogłuszenie.
ADATS - podobnie jak lufowa artyleria przeciwlotnicza może atakować cele naziemne i powietrzne, w przeciwieństwie jednak do niej uniwersalny system ADATS opiera się na kierowanych rakietach. Tylko na wyposażeniu kanadyjskiego M 113 ADATS.