Kategorie wojsk i oznakowanie jednostek | Podstawowe informacje poradnik Wargame: AirLand Battle
Ostatnia aktualizacja: 1 września 2016
Program dzieli jednostki na następujące kategorie:
Poniżej zestawienie ikon (z lewej strony - symbole NATO, z prawej - RTS) i nazw jednostek nimi oznaczonych:
Logistyka:
NATO | RTS | Opis |
Pojazd dowodzenia - dżipy, gaziki i inne podobne nieopancerzone i nieuzbrojone (oprócz M1025 - Humvee CP) samochody. Kosztują między 100 a 110 punktów dyslokacji, droższe modele są nieco szybsze. | ||
Śmigłowiec dowodzenia - latający odpowiednik innych jednostek dowodzenia, nieopancerzony i nieuzbrojony (wyjąwszy uzbrojony w UKM Mi - 4 AVPK). Tylko na wyposażeniu Polski Francji, ZSRR i USA, koszt: 100 - 110 punktów | ||
Śmigłowiec zaopatrzenia - nieuzbrojony i nieopancerzony powietrzny transport uzupełnień. Koszt od 25 do 125 punktów, siły zbrojne Dani, Norwegi Czechosłowacji i RFN nie mają żadnych śmigłowców zaopatrzenia | ||
Ciężarówka - samochody przewożące zaopatrzenie, nieopancerzone, eksplodują w razie trafienia uszkadzając lub niszcząc pobliskie jednostki, koszt: 10 - 30 punktów | ||
Ciężarówka opancerzona - opancerzone tylko z nazwy (oprócz MPT - LB), ale wytrzymalsze (10 punktów Siły zamiast 5) odpowiedniki ciężarówek, koszt: 10 - 40 punktów, na uzbrojeniu wojska USA, Czechosłowacji, NRD i ZSRR | ||
Czołg dowodzenia - nazwa mówi sama za siebie, najczęściej nie są to czołgi o zastraszających parametrach, koszt: 165 - 250 punktów |
Piechota:
NATO | RTS | Opis |
Drużyna strzelców, drużyna komandosów - zmotoryzowane oddziały piechoty o różnym poziomie wyszkolenia i uzbrojenia. Typowy oddział uzbrojony jest w broń strzelecką, niekierowaną broń ppanc. i karabin maszynowy (z wyjątkiem Heimatshützen, Reserveshützen i Reservistes, którzy nie mają karabinów maszynowych). Lepsze oddziały są bardziej szybkostrzelne, mają karabiny maszynowe do walki w zwarciu, czasem też wyrzutnie kierowanych pocisków ppanc. (np. wyrzutnie ERYX, Metys). Liczebność od 10 do 15 żołnierzy (droższe i lepiej uzbrojone oddziały), prędkość 18 km/h, koszt 5-25 punktów, do tego trzeba doliczyć koszty transportu (do wyboru ciężarówki, transportery opancerzone, bojowe wozy piechoty, śmigłowce). Royal Marines, Kustjägare, Komandosi korzystają z tego samego symbolu, choć są jednostkami komandoskimi | ||
Drużyna komandosów - doskonale wyposażone (zawsze w broń do walki w zwarciu,) i wyszkolone oddziały. Szybciej się przemieszczają (27 km/h), szybciej i celniej strzelają niż zwykła piechota, korzystają też z różnorodnej broni np. rakiet plot., wyrzutni napalmu. Mają słabszy stealth, optykę (na poziomie "dobry") i prędkość niż oznaczone takim samym symbolem oddziały specjalne z kategorii "Zwiad". Koszt: 25 - 35 punktów | ||
Oddział inżynieryjny, sekcja saperów - oddziały przystosowane do likwidacji umocnionych punktów oporu piechoty. Korzystają z broni zapalającej. Sekcja saperów jest mniej liczebna (5 żołnierzy) i wyposażona w wyrzutnie rakiet termobarycznych, oddziały inżynieryjne są liczniejsze (10 żołnierzy) i stosują klasyczne miotacze płomieni. Koszt: 10 punktów za oddział inżynieryjny (z wyjątkiem Saperów szturmowych - 15 pkt), 15 punktów za sekcję saperów | ||
Sekcja ppanc. - piechurzy wyspecjalizowani w niszczeniu czołgów. Ich cena i skuteczność zależy, od jakości granatników ppan. i wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych, którymi sie posługują. Sekcja liczy od 2 do 5 specjalistów, kosztuje od 10 do 30 punktów | ||
Sekcja plot. [ZCN] - odpowiednik sekcji ppanc. zwalczający cele powietrzne, sekcja liczy 2 żołnierzy (z wyjątkiem RBS 70 i Lvgrp RBS 70 liczących 5 specjalistów), koszt od 5 do 20 punktów) |
Zaopatrzenie (powinno być raczej "wsparcie"):
NATO | RTS | Opis |
Artyleria przeciwlotnicza (radar) - pojazdy z działkami plot., namierzające cel przy pomocy radaru. Korzystają z działek automatycznych (w tym 4x), sprzężonych i gatlingów. Lepiej zwalczają śmigłowce niż samoloty, choć te ostatnie bardziej szybkostrzelne działka plot. (działko automatyczne 4x, gatling) są w stanie przynajmniej ogłuszyć. Koszt 20 - 70 punktów | ||
Artyleria przeciwlotnicza - jw. tylko tańsze i mniej celne. Nie używają radarów, więc nie są wystawione na ostrzał samolotów zwalczania obrony plot. (ZOPL). Koszt : 10 - 50 punktów
| ||
Pocisk przeciwlotniczy (radar) - mobilne wyrzutnie rakiet ziemia - powietrze (Z-P), skutecznie zwalczają wszelkie lotnictwo. Koszt: 20 - 85 punktów | ||
Pocisk przeciwlotniczy - pociski Z-P nie używające radarów, (co nie znaczy że nie są naprowadzane). Koszt: 20 - 45 punktów, z wyjątkiem ADATS (90 punktów) | ||
Artyleria samobieżna - słabo opancerzone (1-5 punktów) kołowe i gąsienicowe pojazdy wsparcia artyleryjskiego wyposażone w haubice o różnym zasięgu, celności i sile rażenia. Koszt: 30 - 110 punktów | ||
Pojazd WWR - nieopancerzone auta lub słabiutko opancerzone pojazdy gąsienicowe z wieloprowadnicowymi wyrzutniami rakiet. Koszt: 50 - 120 punktów | ||
Transporter z moździerzem - najczęściej bardzo słabo opancerzone pojazdy z moździerzem i bronią dodatkową (UKM, działko automatyczne, działo główne). Koszt: 20 - 50 punktów |
Czołgi:
NATO | RTS | Opis |
Czołg, lekki czołg, prototyp czołgu, prototyp czołgu lekkiego - najlepiej opancerzone jednostki w grze. Tylko najdroższe z nich są wszechstronne (np. M1A1 Abrams, Leopard 2A4), pozostałe preferują jedne cechy kosztem innych (np. siłę ognia kosztem mobilności lub pancerza). Koszt: 10 - 170 punktów |
Zwiad:
NATO | RTS | Opis |
Drużyna zwiadu, sekcja zwiadu, zwiad - trudnowykrywalne, wyposażone w przynajmniej dobrą optykę dżipy, gaziki i inne nieopancerzone samochody rozpoznania (zwiad), złożone z 5 ludzi pododdziały piechoty (sekcje zwiadu), licząca 10 żołnierzy drużyna Rangersów oraz oddziały specjalne SAS oznaczone są tym symbolem. Koszt:11 - 90 punktów (jeśli doliczy się drogi śmigłowiec jako transport dla zwiadowców) | ||
Oddziały specjalne - są podobne do drużyny komandosów, lecz szybsze (33 km/h), mające bardzo dobrą niewykrywalność (stealth) i optykę. Liczą 5 operatorów (Jaegers mają 10). Koszt: 25 - 30 punktów plus koszt transportu | ||
Zwiad zmechanizowany - kategoria ta obejmuje zwiadowcze odpowiedniki czołgów i słabiej opancerzonych pojazdów, różnorodnie uzbrojone i o różnym poziomie optyki. Koszt: 20 - 80 | ||
Śmigłowiec zwiadowczy - dotrą tam, gdzie jednostki lądowe nie dotrą (np. na środek jeziora), najczęściej nieuzbrojone i bardzo wrażliwe na jakikolwiek ostrzał. Łatwiej je zaobserwować z ziemi. Uwagę zwraca znakomicie uzbrojony OH - 580 Kiowa Warrior (rakiety Hellfire). Koszt: 40 - 110 punktów |
Pojazdy:
NATO | RTS | Opis |
Bojowy wóz piechoty - przewożące piechotę pojazdy o twardszym pancerzu i bardziej zaawansowanym uzbrojeniu (np. granatniki automatyczne) niż transportery opancerzone, również od nich droższe. Koszt: 15 - 60 punktów, przeważnie 25 - 40 pkt | ||
Niszczyciel czołgów, prototyp niszczyciela czołgów - najczęściej słabo opancerzone (z wyjątkiem CHIMERY), ale czasem bardzo mobilne jednostki do zwalczania celów opancerzonych. Można podzielić na właściwy niszczyciel czołgów (korzysta z broni rakietowej lub bezodrzutowej) i działo mobilne (broń lufowa). Uzbrojenie: PPK, działo bezodrzutowe, rzadko LKM/UKM, w wypadku AMX - 10P/Milan - działko automatyczne (właściwy niszczyciel czołgów), działo główne, czasem LKM, UKM (mobilne działo). Warianty kołowe lub gąsienicowe, koszt: 15 - 130 punktów (CHIMERA), przeważnie 25- 40 pkt. | ||
Pojazd wsparcia ogniowego - różnoraki kołowy i gąsiennicowy sprzęt nieprzenoszący piechoty. Obejmuje również artylerię przeciwlotniczą (nienaprowadzaną). Najczęściej słabe opancerzenie (1-4 z przodu z wyjątkiem np. BMPT, który ma pancerz 15). Uzbrojenie różnorodne: działo główne (ppanc. i na amunicję burzącą do walki z celami nieopancerzonymi), CKM, UKM, działko automatyczne (w wypadku zestawów plot.). Koszt między 10 a 80 pkt. (BMPT) | ||
Pojazd z miotaczem ognia - słabiej opancerzone czołgi i jeden pojazd opancerzony (M132 ZIPPO) z miotaczami ognia. Tylko niektóre armie ich używają (NRD, USA, ZSRR, Polska) Koszt: 20 - 35 pkt. | ||
Transporter opancerzony - lekko opancerzony pojazd (najczęściej jeden punkt pancerza), uzbrojony najczęściej w UKM, CKM (po stronie Układu), działko automatyczne, niektóre egzemplarze w PPK, nadto PROMET i BTR-ZD SKREZHET w działko sprzężone (do walki z lotnictwem i na lądzie), jest też nieuzbrojony M6 Mosegris. Transportery te występują w wariancie kołowym i gąsienicowym. Kosztują od 5 do 15 punktów | ||
Transporter opancerzony (nieuzbrojony) - ciężarówki i inne nieuzbrojone oraz nieopancerzone auta do przewożenia piechoty. Koszt: 1 punkt | ||
Sekcja ppanc. (pojazd) - nieopancerzone dżipy z wyrzutniami PPK, koszt: 10 - 50 punktów |
Śmigłowce:
NATO | RTS | Opis |
Śmigłowiec szturmowy, śmigłowiec [PPK/PLOT], śmigłowiec [PPK], śmigłowiec do walki powietrznej - szeroki asortyment śmigłowców o różnym uzbrojeniu strzeleckim (działka, gatlingi, UKMy, CKMy) i rakietowym (zasobniki rakietowe, pociski PPK, AAM, AGM, Z-P). Najbardziej uniwersalne są śmigłowce szturmowe, niektóre są też lekko opancerzone. Śmigłowce PPK najczęściej przenoszą tylko rakiety PPK, śmigłowiec do walki powietrznej, tak jak i śmigłowiec [PPK/PLOT] przenosi pociski Z-P, dzięki czemu idealnie nadaje się do walki z innymi śmigłowcami. Pociski AAM ma na wyposażeniu tylko prototypowy śmigłowiec AH 1W Supercobra. Koszt: 20 - 155 punktów (AH - 64 Apache) | ||
Śmigłowiec transportowy - zazwyczaj lekko uzbrojone i nieopancerzone śmigłowce służące do przerzucania piechoty. Różne wersje Mi 24, Ka 29 TB i Mi 17, których uzbrojenie i opancerzenie odpowiada śmigłowcom szturmowym, również należą do tej kategorii. Koszt: 5- 75 punktów |
Samoloty:
NATO | RTS | Opis |
Myśliwiec przewagi powietrznej, samolot szturmowy - myśliwiec przewagi powietrznej wyposażony jest w działko i (z reguły) rakiety AAM krótkiego i średniego zasięgu. Wyjątkiem jest F-14 Tomcat i Mig 31 których rakiety AAM mają znaczny zasięg (ok 10 km). Koszt: 40 - 170 punktów | ||
Samolot szturmowy - samoloty przystosowane do zwalczani celów lądowych (głównie bomby, czasem rakiety AGM) niektóre opancerzone np. A 10 Thunderbolt, Su 25T. Koszt: 35 - 180 punktów | ||
Wielozadaniowy samolot bojowy - mogą zwalczać cele lądowe i powietrzne, zazwyczaj uzbrojone w działko, rakiety AAM krótkiego zasięgu, rakiety AGM lub zasobniki rakietowe. Koszt: 55 - 200 punktów | ||
ZOPL - lotnictwo specjalne do zwalczani obrony przeciwlotniczej korzystającej z radarowego systemu namierzania celów. Koszt: 75 - 135 punktów |