Okręty | Jednostki | War Leaders Clash of Nations poradnik War Leaders: Clash of Nations
Ostatnia aktualizacja: 24 września 2019
Okręty
Pancerniki i krążowniki są tutaj najbardziej znaczącymi i uniwersalnymi jednostkami - nie tylko rozstrzygają starcia na wodzie, ale również mogą udzielić wsparcia ogniowego oddziałom na lądzie, gdy znajdują się przy brzegu prowincji, którą atakuje nasza armia lądowa. W tym drugim przypadku w czasie jednej bitwy trwającej pół godziny możemy kilkukrotnie ostrzelać cele na lądzie z okrętowych dział, bowiem czas ich przeładowania równa się 2,5-3 minuty dla krążowników i ok. 5 minut dla pancerników. |
Te drugie dysponują oczywiście potężniejszymi działami i większą siłą ognia. Trzeba jednak dodać, iż celność i skuteczność takiego wsparcia jest różna, może nawet sporna. Opisywane okręty wojenne świetnie spisują się likwidując piechotę, artylerię polową czy samobieżną (otwartą od góry). Użyte przeciwko czołgom wspartym dodatkowo saperami (naprawy) - już gorzej (konieczne trafienia bezpośrednie z góry). Co do technik wykorzystania - jest ich kilka. W przypadku, gdy celem są czołgi (rzadka sytuacja, ale niekiedy może nie być wyboru...) warto, dysponując kilkoma okrętami wojennymi, np. pancernikiem i paroma krążownikami, najpierw przywalić salwą ze wszystkich krążowników, a kiedy saperzy oponenta przybiegną naprawiać uszkodzone wozy grzmotnąć w to miejsce z pancernika - przy odrobinie szczęścia pozbędziemy się za jednym zamachem i paru "puszek", i saperów. Drugi sposób wykorzystania: zaraz po rozstawieniu swoich sił i rozpoczęciu właściwej bitwy walnąć pełną salwę ze wszystkich okrętów w miejsce, w którym powinny stać jeszcze przez kilka długich sekund jednostki nieprzyjaciela. Bardzo często pociski spadają zanim wróg się ruszy. Generalnie jednak ostrzał prowadzimy na okopane siły wroga, a więc gdy mamy pewność, że przez jakiś czas nie będą się ruszały z miejsca i nie prowokując ich do tego ruchu zbliżywszy się do nich naszymi wojskami. Nasza flota stojąca u brzegu ma nieograniczony zasięg, może ostrzelać całą planszę. I pamiętamy, że w bitwach, w których to wsparcie wykorzystujemy, nie ma potrzeby spieszyć się z rzucaniem do natarcia sił lądowych. Niech te sobie spokojnie czekają (nawet do ostatnich kilku-kilkunastu minut starcia), aż okręty wystrzelają 3 armii wroga. No chyba, że jesteśmy pewni, iż ten ma z kolei możliwość wezwania wsparcia lotniczego przeciwko nam...
Przeznaczeniem niszczycieli jest walka z okrętami podwodnymi przeciwnika. Nie biorą udziału w bitwie lądowej, tzn. w przeciwieństwie do pancerników i krążowników nie udzielają wsparcia ogniowego jednostkom walczącym na lądzie w nadmorskiej prowincji. Okręty podwodne, jeśli mają być skuteczne, powinny operować w grupach, tzw. wilczych stadach. Pojedynczo są nieefektywne, no chyba, że chodzi o zatopienie jednego, pozostawionego samemu sobie transportowca... |
Na lotniskowcu może stacjonować cała jedna, pełna armia lotnicza, złożona nawet z 16 dywizji samolotów każdego typu. Warto mieć minimum po jednym lotniskowcu na każdy większy akwen (np. Morze Śródziemne) i dwa na każdy ocean. Lotniskowcom, podobnie jak statkom transportowym, koniecznie należy zapewnić eskortę innych, lepiej uzbrojonych jednostek morskich - pozostawione same sobie są bezbronne. Jeśli eskorta ma być pełna powinno się w niej znaleźć kilka niszczycieli, na które część z was pewnie machnęłaby ręką, powątpiewając w ich przydatność...
Same bitwy morskie rozstrzygane są w grze "z automatu" i wyglądają dość statycznie, dlatego szybkie i zwinne (w rzeczywistości) niszczyciele nie odgrywają w nich większej roli (jeśli toczymy bój morski z pancernikami czy krążownikami wroga).
Początkowy potencjał, czyli siła okrętu, równa się jego kosztom budowy, zaś 1 * (gwiazdka), czyli ranga, to 238 punktów do potencjału okrętu w przypadku krążownika i 274 w przypadku pancernika.
Okręt | Tur na budowę | Koszt budowy | Koszt utrzymania | Opancerzenie | Prędkość | Surowce potrzebne do budowy |
Pancernik | 3 | 1370 | 171 | 150 | 15 | Kauczuk, chrom, żelazo |
Krążownik | 3 | 1190 | 148 | 120 | 15 | Kauczuk, chrom, żelazo |
Lotniskowiec | 2 | 870 | 108 | 150 | 15 | Kauczuk, żelazo |
Niszczyciel | 2 | 980 | 122 | 80 | 15 | Kauczuk, żelazo |
Okręt podwodny | 2 | 620 | 77 | 50 | 15 | Kauczuk, żelazo |
Transportowiec | 2 | 500 | 62 | 50 | 15 | Kauczuk, żelazo |