Uncharted 4 Kres Złodzieja: Rozdział 9 Ci, którzy zasłużą... - solcuja, opis przejścia poradnik Uncharted 4: Kres Złodzieja
Ta strona poradnika do gry Uncharted 4 zawiera opis przejścia etapu 9 – Ci, którzy zasłużą (zagadka z obrotowymi mechanizmami, jaskinie, katakumby).
Ostatnia aktualizacja: 21 października 2022
Na tej stronie poradnika do gry Uncharted 4 Kres Złodzieja możecie znaleźć opis przejścia rozdziału 9 - Ci, którzy zasłużą. Z poniższej solucji dowiecie się m.in. jak zaliczyć zagadkę z obrotowymi mechanizmami, jak przejść przez jaskinie piratów i katakumby, jak uciec z jaskiń i unikać najemników oraz jak dotrzeć do samolotu Sully'ego.
- Informacje o etapie 9
- Zagadka z obrotowymi mechanizmami (pierwsza próba)
- Eksploracja początkowej części jaskiń
- Eksploracja katakumb
- Eksploracja dalszej części jaskiń
- Ucieczka z jaskiń
Informacje o etapie 9
Na dziewiąty rozdział gry w dużej mierze składa się eksploracja jaskini piratów i przylegających do niej katakumb. Dopiero w końcowej jego fazie dochodzi do serii walk z najemnikami. Podczas przemierzania kolejnych sekcji kompleksu jaskiń tradycyjnie powinieneś się dokładnie rozglądać, albowiem Nathan może odnaleźć 6 skarbów (co najmniej dwa z nich są bardzo dobrze ukryte), odblokować 2 nowe wpisy w dzienniku, pozyskać 1 notatkę i odbyć 1 opcjonalną rozmowę z Samem.
Zagadka z obrotowymi mechanizmami (pierwsza próba)
Rozpocznij ten etap od obejrzenia prawej klatki z przymocowaną do niej tabliczką, dzięki czemu odblokujesz pierwszy wpis w dzienniku. Wybierz prawą odnogę i po dotarciu do kolejnej pieczary zignoruj chwilowo znajdujący się tu most zwodzony. W pierwszej kolejności zeskocz na niższą półkę i zbadaj pokazaną na obrazku lewą wnękę, albowiem znajduje się tam pierwszy skarb (Lantern Mounted Flintlock). Dopiero teraz powróć na górę i ostrożnie przejdź po częściowo uszkodzonym moście zwodzonym. Dotrzyj do miejsca, w którym należy wykonać zjazd i następnie skok w stronę interaktywnych krawędzi. Skorzystaj z nich żeby dotrzeć na stabilne podłoże i kontynuuj liniowy przemarsz.
Wkrótce dotrzesz do sali z ogromnym okrągłym mechanizmem na jednej ze ścian i do rozwiązania będzie tu dość skomplikowana zagadka. Zacznij od zbadania przełącznika przy zamkniętych lewych drzwiach (tego z kolcami i szkieletem). Po tym jak centralny mechanizm uaktywni się podejdź do niego i zabierz wiaderko. Przejdź z wiaderkiem do lewego zbiornika wodnego i napełnij je wodą. Przekaż wiaderko Samowi i zaczekaj aż umieści je w slocie, z którego je zabrałeś.
Jeśli chcesz możesz teraz otworzyć dziennik Nathana, który zawiera podpowiedzi odnośnie sposobu rozwiązania zagadki. Plan polega mianowicie na takim obracaniu mniejszymi elementami głównego mechanizmu żeby poszczególne obiekty znalazły się w odpowiednich oświetlonych miejscach. Konkretnie rzecz biorąc biały krzyż (Jezus) będzie musiał znaleźć się w punkcie A, szary krzyż (Dyzma) w punkcie B, czarny krzyż (Gestas) w punkcie C, a wiaderko z wodą w punkcie D.
Do obracania poszczególnych elementów służą pokrętła znajdujące się u dołu (1-4 z powyższego obrazka). Zagadka ta może rozwiązana zostać na wiele sposobów i jedna z metod na zaliczenie jej przedstawia się następująco:
1) obróć pokrętło 2 w lewo
2) dwukrotnie obróć pokrętło 3 w lewo
3) dwukrotnie obróć pokrętło 2 w prawo
4) obróć pokrętło 3 w prawo
Po wykonaniu wszystkich opisanych wyżej czynności raz jeszcze udaj się do lewych drzwi i wsadź rękę do mechanizmu. Jeśli wszystko wykonałeś zgodnie z planem to otworzą się drzwi (jeśli się pomyliłeś to wysuną się nieznacznie kolce - Nate na szczęście nie zginie już przy pierwszej złej próbie). ZANIM opuścisz to miejsce raz jeszcze zbadaj prawy mechanizm, a odblokujesz drugi wpis w dzienniku.
Eksploracja początkowej części jaskiń
Po wkroczeniu do nowej części jaskiń udaj się najpierw w prawo. Rozejrzyj się tu za pokazanym na obrazku dość dobrze ukrytym zaczepem. Pomimo tego, że nie pojawi się przy nim ikona przycisku L1, możesz się go złapać z pomocą linki z hakiem. Po tym jak tego dokonasz obróć się na linie w prawo i rozbujaj się żeby zapewnić sobie możliwość doskoczenia do pobliskiej skalnej półki. Do odnalezienia jest tam skarb (Strange Pendant). Po zdobyciu sekretu ponownie skorzystaj z linki z hakiem żeby powrócić na główną ścieżkę.
Zacznij podążać teraz za Samem, bo wkrótce dotrzecie do swego rodzaju punktu widokowego i pojawi się w tym miejscu okazja do tego żeby odbyć z nim opcjonalną rozmowę. Ruszaj dalej. Dotrzyj do miejsca ponownego użycia linki z hakiem na wysoko umieszczonym zaczepie i skorzystaj z tego gadżetu żeby przedostać się do kolejnego obszaru. Tu najpierw skieruj się w lewo. Zatrzymaj się przy krawędzi i opuść się po znalezieniu się w miejscu pokazanym na powyższym obrazku. Chwytaj się tu dolnych krawędzi żeby docelowo dotrzeć do miejsca ukrycia trzeciego skarbu (Amatory Box). Możesz już powrócić na górę.
Zwróć uwagę na zniszczony most po prawej stronie (pod nim widoczny jest kolejny sekret, który dopiero później zdobędziesz). Ustaw się pod drabiną, podsadź Sama i zaczekaj aż zrzuci on Nate'owi duży pojemnik. Przesuń ten pojemnik pod lewą ścianę, dzięki czemu będziesz mógł rozpocząć wspinaczkę po niej. Nie jest ona jakoś szczególnie trudna i zakończy się dotarciem do małego otworu. Przejdź bardzo wąskimi tunelami, które zaprowadzą Sama i Nate'a do katakumb.
Eksploracja katakumb
Przejdź przez początkowe komnaty i przeciśnij się przez górny otwór zlokalizowany po lewej stronie w ostatnim pomieszczeniu. Doskocz tu do najbliższej pionowej ściany i zaczekaj aż Nate automatycznie ustawi się w miejscu, w którym podsłuchacie rozmowy Nadine z Rafe'em. Po odzyskaniu kontroli nad bohaterem przemieść się w prawo. Pozostań na dłużej w tej części katakumb, albowiem w malutkim bocznym pomieszczeniu jest nowy skarb (Pewter Box) (musisz kucnąć żeby do niego dotrzeć).
Udaj się w stronę przeciwnego narożnika pomieszczenia i użyj linki z hakiem na tutejszym zaczepie. Dotrzesz do pionowej ściany z pozornie niedostępną górną krawędzią. Po wysłuchaniu komentarza Sama powróć do zaczepu i raz jeszcze się go złap. Zwróć się w stronę pokazanych na obrazku krawędzi i przytrzymaj przycisk L1 żeby maksymalnie opuścić się na linie. Dopiero wtedy rozbujaj się i doskocz do krawędzi. Wdrap się na górę i dotrzyj do miejsca, w którym znajduje się nowy interaktywny pojemnik. Zrzuć ten pojemnik na dół, dołącz do Sama i przepchnij pojemnik w odpowiednie miejsce. Pozostało ci już tylko się na niego wdrapać.
Eksploracja dalszej części jaskiń
Zauważ, że znalazłeś się przy zniszczonym moście, który miałeś już okazję obejrzeć z dala podczas eksploracji niższego poziomu. W pobliżu znajduje się wspomniany wcześniej skarb. W celu zdobycia go opuść się po ustawieniu się na prawo od mostu (powyższy obrazek) i zejdź do niewielkiej wnęki. Po zabraniu skarbu (Memento Mori Skull Watch) powróć na górę i wybierz przejście zlokalizowane na lewo od zniszczonego mostu.
Wkrótce dotrzesz do dużego mostu zwodzonego, który niestety uległ zniszczeniu. W celu rozwiązania tego problemu obróć się na początek w prawo i zauważ, że znajdującego się na sąsiedniej wyższej półce interaktywnego pojemnika można złapać się z pomocą linki z hakiem. Przytrzymaj przycisk L1 żeby przedostać się na półkę z pojemnikiem. Rozejrzyj się tu po okolicy żeby odnaleźć ukryty za skrzyniami ostatni skarb (Scottish Tipstaff). Zacznij następnie przepychać pojemnik. Docelowo musi on znaleźć się w pokazanej na obrazku pozycji, a więc możliwie jak najbliżej zniszczonego mostu. Raz jeszcze użyj linki z hakiem, zeskocz z półki i zacznij biegać po prawej pionowej ścianie. Doskocz do interaktywnych krawędzi i dokończ podróż na drugą stronę mostu.
Przeciśnij się między skałami i w kolejnym obszarze zeskocz na niższy poziom. Obejrzyj odnaleziony w tym miejscu szkielet, dzięki czemu pozyskasz notatkę do dziennika. Spróbuj przejść po ruchomej desce i po tym jak próba doskoczenia do górnej półki zakończy się niepowodzeniem zaczekaj aż "huśtawkę" dociąży Sam. Dopiero wtedy będziesz mógł wznowić wspinaczkę. Dotrzyj do interaktywnego zaczepu, złap się go i przedostań się z jego pomocą na nową półkę. Odszukaj tu pojemnik i przepchnij go na ruchomy mechanizm. Po tym jak zrzucisz pojemnik na dół Sam będzie mógł ruszyć się z miejsca. Zeskocz na huśtawkę i dołącz do niego. Ostatnia faza eksploracji jaskiń jest już bardzo liniowa. Dotrzesz do dużej sali gdzie załączy się ważna cut-scenka.
Ucieczka z jaskiń
Jako że Nate nie posiada początkowo żadnej broni nie trać czasu i pobiegnij jak najszybciej w stronę Sama ukrywającego się po prawej stronie. Wykonaj skok nad brakującym fragmentem podłoża. W następnej kolejności będziesz musiał wspinać się po walącym się słupie. Chwytaj się kolejnych interaktywnych krawędzi i przesuwaj na boki gdy zajdzie taka potrzeba. Po tym jak wdrapiesz się na sam szczyt wykonaj skok w stronę najbliższego przeciwnika i w trakcie lotu wciśnij dodatkowo przycisk X żeby go zaatakować. Akcja ta zneutralizuje wrogiego najemnika i dodatkowo pozwoli Nate'owi na zdobycie jego pistoletu.
Od tego momentu możesz używać broni do pomagania Samowi w eliminowaniu wrogów, przy czym pamiętaj oczywiście o tym żeby ostrzał starać się zawsze prowadzić zza zasłony. Kontynuuj ucieczkę z walącej się jaskini, używając po drodze linki z hakiem na zaczepie. Przypilnuj się w jednym z kolejnych korytarzy, bo oprócz "standardowych" najemników pojawi się tam też m.in. przeciwnik ze strzelbą. Nie stój na otwartej przestrzeni i po zastrzeleniu tego wroga rozważ zabranie strzelby ze sobą. Powoli oczyszczaj kolejne korytarze i komnaty. Szukaj okazji do niszczenia wybuchowych obiektów z otoczenia i dodatkowo rozglądaj się za innymi broniami (np. za Kałasznikowem).
Po wyjściu z jaskiń zalicz krótką wspinaczkę i zwróć uwagę na fakt pojawienia się nowych wrogów w ruinach. Największym utrudnieniem w tej lokacji jest wrogie stanowisko maszynowe, które wymusza chowanie się za dużymi słupami i innymi niezniszczalnymi przeszkodami. Rozważ jak najszybsze dotarcie do pokazanej na dołączonym obrazku skrzynki z dynamitem (jest ona na wprost od miejsca startu, niedaleko stanowiska maszynowego). Po jego zabraniu może podrzucić laskę dynamitu do miejsca gdzie znajduje się stanowisko maszynowe. Przemieść się następnie w lewo i postaraj się powstrzymywać kolejnych najemników przed docieraniem do nieużywanego stanowiska. Po tym jak pozbędziesz się najbliżej rozstawionych wrogów możesz podjąć ryzyko dotarcia do stanowiska i użycia go do rozprawienia się z niedobitkami (nie jest to najlepszy pomysł jeśli grasz na najwyższym poziomie trudności).
Ruszaj dalej. Po dotarciu do kolejnego obszaru szybko pozbądź się snajpera rozstawionego na prawej skalnej półce. Rozważ złapanie się górnego zaczepu żeby dotrzeć na tę półke i zabrać karabin snajperski Mazur LDR. Możesz teraz zacząć bronić się w tym miejscu lub powrócić szybko w okolice miejsca startu. Ta druga metoda wymaga błyskawicznego działania, ale uchroni Nate'a przed podrzucanymi przez wrogów granatami. Niezależnie jak się zachowałeś rozpocznij eliminację wrogów, którzy zaczną pojawiać się na najwyższych półkach. Będą wśród nich nowi snajperzy i to oni powinni ginąć w pierwszej kolejności.
Po tym jak oczyścisz okolicę z najemników użyj zaczepu żeby dotrzeć do półek, na których pojawiali się zabici niedawno wrogowie. Wdrap się tu szybko na górę i przygotuj do natychmiastowego rozpoczęcia ostrzeliwania wrogów, którzy nadejdą od prawej strony. Musisz tu zagrać dość agresywnie żeby zagwarantować sobie bezpieczne dotarcie do bardziej wytrzymałych skrzyń. Kontynuuj podróż przez ruiny, wykonując po drodze ślizg i doskakując do nowej półki. W trakcie przemarszu natrafisz na karabin Mettler M-30, który może się wkrótce okazać pomocny w likwidowaniu bardziej oddalonych wrogów. Ruszaj dalej i pamiętaj o pomaganiu sobie dynamitem gdy tylko zauważysz większą grupę przeciwników.
Jeden z kolejnych zjazdów po stromym podłożu musisz połączyć z użyciem linki z hakiem. W kolejnych ruinach do pokonania jest nowa większa grupa przeciwników. Warto podjąć próbę zajścia ich od flanki po udaniu się do prawej części ruin. Po wygranej bitwie wyrusz dalej i zastrzel ostatniego przeciwnika. Rozpocznij następnie długi zjazd po stromym podłożu, w trakcie którego unikaj zderzania się ze skałami. Złap się zaczepu z pomocą linki z hakiem i wykonaj od razu długi skok w stronę wody. Jak najszybciej dopłyń do samolotu Sully'ego. Musisz tego dokonać zanim Nate straci wszystkie punkty zdrowia w wyniku ostrzału ze strony okolicznych najemników.