Uncharted 4 Kres Złodzieja: Rozdział 13 Rozbitkowie - solucja, opis przejścia poradnik Uncharted 4: Kres Złodzieja
Ta strona poradnika do gry Uncharted 4 zawiera opis przejścia etapu 13 – Rozbitkowie (skradanie się i unikanie najemników, odnalezienie Libertalii).
Ostatnia aktualizacja: 21 października 2022
Na tej stronie poradnika do gry Uncharted 4 Kres Złodzieja możecie znaleźć opis przejścia rozdziału 13 - Rozbitkowie. Z poniższej solucji dowiecie się m.in. jak zaliczyć przeprawę przez wyspę po wyrzuceniu na brzeg, jak używać skradania się podczas konfrontacji z główną grupą najemników i jak odnaleźć Libertalię.
- Informacje o etapie 13
- Przeprawa przez początkową część wyspy
- Spotkanie z najemnikami - skradanie się lub walka
- Odnalezienie Libertalii
Informacje o etapie 13
To nieco krótszy rozdział, w trakcie rozgrywania którego przez większość czasu Nate musi badać kolejne fragmenty wyspy w poszukiwaniu Libertalii. Najbardziej wymagająca jest środkowa część tego etapu, albowiem główny bohater napotka wtedy liczną grupę przeciwników, których trzeba będzie wyeliminować lub spróbować ominąć. Co do sekretów, w rozdziale tym możesz wejść w posiadanie 5 skarbów, jak również odblokować 2 wpisy do dziennika i znaleźć 2 notatki.
Przeprawa przez początkową część wyspy
Nie czekaj aż Nate odzyska pełnię sił, bo w początkowej części tego rozdziału będzie osłabiony po tym jak doświadczył zatonięcia statku i wyrzucony został na brzeg. Musisz podążać ustaloną ścieżką i liczyć się z tym, że wykonanie niektórych czynności (np. wspięcia się na wyższe półki) będzie mu sprawiało więcej kłopotów niż zazwyczaj. Po drodze miniesz wyrzuconą na brzeg skrzynkę z wyposażeniem, ale zbadanie jej zawartości doprowadzi do ustalenia, że jest ona pusta. Wznów bardzo liniową podróż. Jej jedynym większym utrudnieniem jest to, że w niektórych miejscach zakładających wspinaczkę Nate będzie musiał wychylać się na tyle żeby łapać się interaktywnych krawędzi, a nie doskakiwać do nich. W takich sytuacjach przechylaj po prostu lewą gałkę w stronę najbliższego obiektu na ścianie, którego można się chwycić.
Początkowa część rozdziału zakończy się zaliczeniem upadku z dość dużej wysokości. Dobra wiadomość jest taka, że od tego momentu Nate będzie dysponował pełnym "zestawem ruchów" i w rezultacie będzie mógł normalnie wspinać się i doskakiwać do bardziej oddalonych półek. Kieruj się prosto. Wkrótce dotrzesz do klifu i dużego wodospadu widocznego w tle. Wykonaj tu serię skoków mających na celu dotarcie do interaktywnych krawędzi zlokalizowanych na wprost od Nate'a. Po tym jak główny bohater się ich złapie zacznij przemieszczać się w prawo. Celem tych działań jest zlokalizowanie zaznaczonej na powyższym obrazku malutkiej wnęki z pierwszym skarbem (Persian Ring).
Po zabraniu skarbu przemieść się w lewo i odszukaj miejsce, w którym można dokończyć wspinaczkę na górę. Ruszaj dalej i używaj linki z hakiem na odnajdywanych po drodze zaczepach, dzięki czemu będziesz mógł kontynuować podróż. Nate wkrótce dotrze na niewielką półkę i załączy się na niej krótki filmik pokazujący zbliżające się w stronę wyspy łodzie. Złap się pobliskiego zaczepu z pomocą linki z hakiem i zeskocz następnie z półki. Rozbujaj się na linie na tyle żeby móc doskoczyć do niewielkiego wejścia do jaskini zlokalizowanego na lewo od wodospadu.
Przejdź kawałek do przodu i sprawdź skały po lewej stronie, bo znajduje się tam nowy skarb (Wood Tankard). Możesz już na dobre zająć się eksploracją niezbyt dużej jaskini, w której się znalazłeś. Przedostań się na wyższą prawą skalną półkę. Obejrzyj tam napis na prawej ścianie przy szkielecie, dzięki czemu odblokujesz pierwszy wpis w dzienniku. Dopiero po wykonaniu tej czynności zbliż się do pobliskiej skarpy. Rozpocznij zjazd po stromym podłożu, który musi zakończyć się wykonaniem skoku w stronę interaktywnych krawędzi zanim Nate spadnie w przepaść. Możesz już wkroczyć do częściowo zalanej jaskini. Zajmij się dokładniejszym zbadaniem jej lewej części, co pozwoli ci wejść w posiadanie trzeciego skarbu (Spy Glass).
Udaj się teraz dla odmiany w prawo. Kucnij w ciaśniejszym miejscu i dokończ podróż do wyjścia z jaskini. Wdrap się na wyższą półkę i zacznij tu od odnalezienia dwóch kolejnych sekretów - pozyskaj pierwszą notatkę do dziennika, która znajduje się przy lewym szkielecie, a następnie popatrz do góry i zlokalizuj zawieszony drugi szkielet, dzięki czemu odblokujesz drugi wpis w dzienniku. Możesz już zacząć wspinać się po skałach. Docelowo musisz dotrzeć do miejsca, w którym wisi obejrzany wcześniej szkielet i wcisnąć kilka razy Trójkąt żeby wejść w posiadanie metalowego kolca (Piton).
Metalowy kolec na stałe dołączy do inwentarza Nate'a i działa on na podobnej zasadzie jak czakram, gdyż może być wbijany w wybrane obszary na ścianach (poznasz je po ciemniejszym kolorze) i w rezultacie wykorzystywany do docierania w nowe miejsca. Niezwykle ważną informacją jest to, że Nate nie skorzysta nigdy automatycznie z kolca, tylko zawsze musisz go "manualnie" aktywować wciskając Kwadrat. Zacznij używać metalowego kolca w trakcie nowej wspinaczki. Pod sam jej koniec zadbaj o podskoczenie zanim wbijesz kolec do ściany, bo tylko w taki sposób dotrzesz na samą górę. Zwróć się w stronę bardziej oddalonej pionowej ściany. Wykonaj skok w jej stronę i wciśnij Kwadrat tuż przed zderzeniem się z nią żeby Nate mógł skorzystać z kolca. Wdrap się na półkę, wykonaj skok w stronę zwykłych krawędzi i przemieść się po nich w prawo. Wkrótce zbliżysz się do obszaru okupowanego przez najemników.
Spotkanie z najemnikami - skradanie się lub walka
W okolicy przebywa kilkunastu najemników (dokładna ich liczba jest uzależniona od wybranego poziomu trudności) i możesz się tu zachować na kilka sposobów. Jeśli chcesz możesz starać się przez cały czas skradać, ale wiedz, że na wyższych poziomach trudności stanie się to wkrótce bardzo trudne, bo wrogowie będą czujni, ich pola widzenia będą się zazębiały i ponadto wymagane będzie poświęcenie dużej ilości czasu na zapoznanie się z ich marszrutami. Na niższych poziomach trudności o wiele łatwiej jest w tej scenie unikać wszczęcia alarmu, bo przeciwnicy będą mniej spostrzegawczy i więcej czasu upłynie zanim przejdą w zaalarmowany stan. Jeśli chcesz mimo wszystko spróbować to przemieszczaj się początkowo w lewej części lasu i wykorzystuj murki, wysoką trawę oraz krawędzie skalnych półek do unikania wykrycia. Często się też zatrzymuj i rozglądaj, bo niektórych wrogów możesz początkowo nie zauważyć.
W dalszej części przekradania się przez las patrolowany przez wrogów rozważ przemieszczenie się dla odmiany do prawej części przemierzanego obszaru i możesz tego dokonać opuszczając się w odpowiednich miejscach na niższe półki lub szybko przebiegając między bezpiecznymi punktami i korzystając ponadto z jednego z górnych zaczepów. Na niepilnowanej przez nikogo małej prawej półce odnajdziesz pistolet i granaty. Dobrze jest zaopiekować się tymi przedmiotami jeśli wcześniej nikogo nie atakowałeś i jeśli w rezultacie Nate jest bezbronny. Końcówka przemarszu również jest bardzo wymagająca. Możesz na przykład spróbować dotrzeć do skarpy i ześlizgnąć się po niej gdy wrogowie nie będą jej pilnowali czy wdrapać się na prawą skałę i wykonać z niej daleki skok w stronę końcowej części lasu.
Innym sposobem na zaliczenie tej sceny jest pozbycie się wszystkich lub większości wrogów. Paradoksalnie jest to lepszy wariant zachowania jeśli grasz na jednym z wyższych trudności, bo ekstremalnie trudno byłoby wtedy ich wszystkich wyminąć nie dając się przy tym zauważyć. Wariant ten również dobrze jest rozpocząć od prowadzenia działań w ukryciu. Pozostawaj w takim stanie przynajmniej do momentu gdy Nate dostatecznie się dozbroi (główna broń, pistolet, zapas granatów). Po rozpoczęciu przemarszu rozważ dotarcie do pokazanej na obrazku lewej krawędzi i zrzucenie wartownika, który się przy niej zatrzyma. Pozwoli ci to łatwo zdobyć pierwszy karabin. Możesz następnie zaatakować z zaskoczenia dwóch innych wrogów patrolujących obszar po prawej stronie.
Po rozpoczęciu wymiany ognia staraj się przede wszystkim oszczędzać amunicję, bo nie występuje tu ona w nadmiarze. Tradycyjnie już podczas walk pamiętaj o korzystaniu z osłon oraz o unikaniu podrzucanych granatów. Warto przy okazji zauważyć, że wrogowie z dalszej części lasu niekoniecznie muszą dotrzeć do miejsca walk. Równie dobrze mogą pozostać przy swoich posterunkach i jedynie przejść w zaalarmowany stan. Możesz to wykorzystać na swoją korzyść i spróbować się do nich zakraść lub na spokojnie wybrać sobie miejsca do zorganizowania kolejnych ataków. Dalszą część przemierzanego obszaru pilnuje stacjonarny snajper, którego rozpoznasz po czerwonej wiązce lasera. Unikaj go oczywiście do momentu aż będziesz mógł go bezproblemowo wyeliminować. W zrealizowaniu tego planu może ci pomóc pokazany na obrazku karabin snajperki Mettler M-30 ukryty przy krzakach w lewej części lasu.
Oprócz snajpera musisz też uważać na dwóch elitarnych wrogów. Pierwszym z nich jest przeciwnik wyposażony w granatnik, aczkolwiek dobrą wiadomością jest to, że broń ta ma ograniczony zasięg rażenia i możesz go dzięki temu zabić z bezpiecznej odległości (najlepiej strzałem w głowę). Jeśli grasz na jednym z wyższych poziomów trudności to w lesie wpadniesz też na opancerzonego wroga używającego ciężkiego karabinu maszynowego DShK. Broń ta ma ogromną siłę rażenia i ma też ona niemały zasięg w rezultacie czego musisz bardzo się pilnować. Do zamordowania przeciwnika w zbroi najlepiej jest użyć granatów, aczkolwiek jeden granat może nie wystarczyć. Jeśli masz taką możliwość to możesz też dotrzeć do pokonanego wroga z granatnikiem i skorzystać z tej broni do wyeliminowania opancerzonego wartownika.
Niezależnie od tego czy zdecydowałeś się na omijanie przeciwników czy też ich wszystkich zamordowałeś musisz przedostać się na przeciwległy koniec obszaru, który był przez nich pilnowany. Znajduje się tu pokazana na obrazku wysoka skała, do której musisz doskoczyć i na którą następnie musisz się wdrapać (jeśli jesteś pod ostrzałem to staraj się zbytnio nie ociągać).
Odnalezienie Libertalii
Po dotarciu na szczyt pojawi się okazja do użycia linki z hakiem i przedostania się dzięki niej do dalszej części lasu. Wyrusz prosto, przy czym rozglądaj się po drodze za możliwością wdrapania się na wyższą lewą półkę. Zacznij w tym miejscu od obejrzenia nowego szkieletu i pozyskania drugiej notatki do dziennika. Sprawdź następnie zacienione lewe przejście. Na jego końcu znajduje się skarb (Dress Dirk). Możesz już powrócić na główną ścieżkę i wyruszyć dalej. Wdrap się po skałach. Nate wkrótce spotka się z Samem i bracia razem wznowią poszukiwania Libertalii.
Podążaj dość liniową ścieżką, która doprowadzi braci do zrujnowanego budynku. Wdrap się na dach, wskocz do środka i rozpocznij eksplorację okolicznych pomieszczeń. Po kilku chwilach dotrzesz do rozwidlenia i wybierz na początek prawą odnogę. Po dotarciu do kolejnego pomieszczenia zainteresuj się zniszczoną podłogą w nieoświetlonym miejscu po prawej stronie. Zeskocz na dół, zaczekaj aż Nate załączy latarkę i zbadaj piwnicę w poszukiwaniu pokazanego na obrazku skarbu (Frechen Bearded Bottle). Możesz już powrócić do rozwidlenia i wybrać dla odmiany lewą odnogę, która doprowadzi Nate'a i Sama do większego obszaru. Zlokalizuj tu przejście do pomieszczenia na piętrze, zepchnij skrzynię i użyj jej żeby przejść dalej. Rozdział ten wkrótce dobiegnie końca.