Uncharted 4 Kres Złodzieja: Rozdział 10 Dwanaście wież - solucja, opis przejścia poradnik Uncharted 4: Kres Złodzieja
Ta strona poradnika do gry Uncharted 4 zawiera opis przejścia etapu 10 – Dwanaście wież (eksploracja jeepem otwartej mapy Madagaskaru, opuszczenie mostu).
Ostatnia aktualizacja: 21 października 2022
Na tej stronie poradnika do gry Uncharted 4 Kres Złodzieja możecie znaleźć opis przejścia rozdziału 10 - Dwanaście wież. Poniższa solucja zawiera przede wszystkim mapę Madagaskaru nadającego się do zbadania w tym rozdziale - dowiecie się jakie atrakcje i sekrety czekają na odkrycie na otwartej mapie. Oprócz tego wyjaśniamy m.in. jak używać jeepa do podróży, jak pokonywać najemników, jak opuścić most zwodzony i jak zbadać dużą wieżę.
- Informacje o etapie 10
- Podróż jeepem - część 1
- Spotkanie z najemnikami przy wieży
- Podróż jeepem - część 2
- Eksploracja głównego obszaru - mapa Madagaskaru
- Dotarcie do mostu zwodzonego
- Opuszczenie mostu zwodzonego
- Dotarcie do dużej wieży
- Eksploracja wieży
- Pokonanie przeciwników w wieży
Informacje o etapie 10
Rozdział ten rozgrywa się na bardzo dużych przestrzeniach, po których przez większość czasu Nate, Sam i Sully mogą przemieszczać się z wykorzystaniem jeepa. Droga w stronę wulkanu nie jest w pełni otwarta i nieliniowa, aczkolwiek gra bardzo często pozwala na dokładniejsze zbadanie każdego nowo odkrytego obszaru. Rozdział ten skrywa wyjątkowo dużo sekretów - do odnalezienia jest mianowicie 15 skarbów, 4 wpisy do dziennika i 2 notatki. Dodatkowo Nate będzie mógł odbyć 2 opcjonalne rozmowy.
Uwaga - Dziesiąty rozdział oferuje możliwość niszczenia kopców (cairn), które powiązane są z ukrytym trofeum Pogromca kopczyków. Jeśli interesują Cię ich dokładne lokalizacje (obrazki + szczegółowe opisy - kopców jest w sumie szesnaście) to przejdź do rozdziału poradnika poświęconego trofeom.
Podróż jeepem - część 1
Przejazd możesz rozpocząć od zniszczenia pobliskiego pierwszego kopca (uderz w niego autem). Kontynuuj podróż jeepem aż dotrzesz do pokazanych na powyższym obrazku niewielkich ruin. Wysiądź tu na chwilę z auta i skieruj się na górę żeby zbadać ruiny. Wdrap się na wyższy poziom ruin i odszukaj pierwszy skarb (Sawasa Ware Tobacco Box). Powróć na dół i wskocz z powrotem do pojazdu.
Wkrótce dotrzesz do większego obszaru z wodospadem widocznym po lewej stronie. Zniszcz drugi kopiec i następnie wyrusz w stronę wspomnianego wodospadu. Śmiało wjedź do dużej jaskini ukrytej za wodospadem. Pozostaw tu swoich sojuszników i zbadaj resztę jaskini o własnych siłach. Zauważ, że na pokazanej na obrazku lewej wyższej półce znajduje się interaktywny pojemnik. Złap się go z pomocą linki z hakiem, ściągnij na dół i następnie przepchnij w pobliże prawej skalnej półki. Wdrap się na tę półkę i zabierz drugi skarb (Eroded Flintlock Pistol). Tuż obok odnajdziesz też pierwszą notatkę do dziennika. Możesz już powrócić do jeepa i wyjechać z jaskini.
Kieruj się teraz w stronę drewnianego mostu zlokalizowanego na wprost od miejsca, w którym rozpocząłeś eksplorację obszaru z wodospadem. Przejedź pod tym mostem, odszukaj trzeci kopiec i następnie wybierz zawijaną prawą ścieżkę. W trakcie tutejszego podjazdu unikaj przemieszczania się po błotnistym podłożu, bo koła jeepa zaczną wtedy buksować i nie będziesz mógł kontynuować jazdy. Zamiast tego próbuj jechać po żwirze lub po skałach. Przedostań się na samą górę, odszukaj po lewej stronie czwarty kopiec i następnie ostrożnie przejedź po mało stabilnym moście.
Tuż za mostem znajdziesz piąty kopiec. Po tym jak go zniszczysz rozpocznij ostrożny wjazd na pobliskie wzgórze, w trakcie którego ponownie unikaj jazdy po błocie. Jako że prawa część tej ścieżki jest pokryta właśnie błotem skieruj się w stronę lewego wzgórza, na które bezproblemowo będziesz mógł wjechać. W kolejnym obszarze będziesz musiał wjechać autem na wysokie skały i po drodze pojawi się okazja do zniszczenia szóstego kopca. Kontynuuj podróż po trudno dostępnym terenie. Wkrótce dojedziesz do siódmego kopca.
Zatrzymaj pojazd dopiero po dotarciu do nowych niewielkich ruin, wysiądź z auta i wyrusz na zbadanie zniszczonego budynku. Po dotarciu do ruin obejrzyj znak na posadzce żeby odblokować pierwszy wpis w dzienniku. Pozostań w zniszczonym budynku i wdrap się na jego górny poziom. Do odnalezienia jest tam nowy skarb (Mughal Ivory Powder Flask). Opuść ruiny i udaj się na pobliskie wzgórze. Podejdź do tutejszego dużego drzewa, obejrzyj je i wysłuchaj komentarza Nate'a.
Powróć do jeepa, ustaw się przy jego przednim zderzaku i wciśnij Trójkąt żeby wejść w interakcję z jego wyciągarką. Po tym jak główny bohater wyjmie linkę wyrusz z nią z powrotem do oglądanego niedawno drzewa (użyj ponownie schodów). Obejdź to drzewo od dowolnej strony i zaczep linkę (powyższy obrazek). Możesz już wrócić się do jeepa. Zajmij miejsce na jego pokładzie i wciśnij przycisk odpowiedzialny za dodawanie gazu. Samochód wciągnięty zostanie po kilku chwilach na górę. Odczep linkę wyciągarki od drzewa i dopiero wtedy wznów dalszą jazdę.
Po dotarciu do nowej lokacji zacznij kierować się w lewo. Rozglądaj się po drodze za znajdującym się na skałach ósmym kopcem. Nieco dalej zauważysz zrujnowany budynek. Wysiądź na chwilę z auta i rozejrzyj się po ruinach za skarbem (Parchment Scroll). Możesz już wznowić przejazd główną drogą. Zatrzymaj się po dotarciu do pokazanego na dołączonym obrazku obszaru. Zacznij tu od zniszczenia dziewiątego kopca. Wysiądź następnie z auta i sprawdź zacieniony obszar pomiędzy ogromnymi skałami. Ukryto tam nowy skarb (Ancient Fertility Idol). Wróć się do auta. Wkrótce dotrzesz w pobliże wieży, wokół której rozstawili się najemnicy.
Spotkanie z najemnikami przy wieży
Nie próbuj rozjeżdżać przeciwników jeepem (chyba że grasz na najniższym poziomie trudności) ani docierać za wszelką cenę do znajdującego się za wieżą drewnianego mostu, bo gra nie pozwoli ci zbyt szybko opuścić tego obszaru. Zamiast tego zaplanuj na spokojnie bitwę i rozważ działanie z ukrycia na potrzeby eliminacji co najmniej kilku wrogów. Do wieży najlepiej jest powoli podjechać od prawej strony i zatrzymać się przy pokazanej na obrazku wysokiej trawie. Wysiądź tu z auta, zacznij skradać się i dotrzyj na prawą górną półkę, na której rozstawił się pierwszy snajper. Wyeliminuj tę osobę podczas gdy pozostali wrogowie nie będą spoglądali w tę stronę i rozważ zabranie ze sobą jej karabinu snajperskiego Mazur LDR.
W następnej kolejności dobrze byłoby zakradnąć się do wieży i rozpocząć wspinaczkę na jej szczyt. Na kolejnych piętrach wieży rozglądaj się za broniami i granatami, jak również eliminuj pojedynczych wartowników. Co najmniej jedna z tych osób będzie miała na wyposażeniu wyrzutnię rakiet (RPG), którą możesz się zaopiekować. Na samym szczycie wieży przebywa ponadto nowy snajper i jego eliminacja znacząco ułatwi ci dokończenie zabezpieczenia całej tej okolicy.
Po oczyszczeniu wieży z przeciwników możesz powrócić na dół i kontynuować skradanie się połączone z powolną eliminacją pozostałych wrogów lub od razu przystąpić do atakowania przeciwników z wykorzystaniem snajperki, zwykłego karabinu lub wyrzutni. Ostrzeliwanie najemników z wieży nie jest niestety dobrym pomysłem na wyższych poziomach trudności, bo mogą oni podrzucać granaty lub możesz zostać trafiony przez któregoś z wrogów z wyrzutnią i spaść z wieży (problem ten można częściowo rozwiązać podróżując między piętrami wieży po każdym ataku lub odczekując aż Sam i Sully odwrócą uwagę przeciwników).
Niezależnie jak się zachowasz musisz liczyć się z tym, że w pobliże wieży mogą zostać wezwane (choć niekoniecznie muszą) posiłki i pojawią się one po drugiej stronie mostu sąsiadującego z wieżą. Nie jest wskazane czekanie aż przeciwnicy dotrą w pobliże ruin. Zamiast tego najlepiej jest użyć wyrzutni rakiet w momencie gdy ciężarówka zatrzyma się przy moście lub karabinu snajperskiego gdy nowi najemnicy będą biegli po moście (jest on jedynym przejściem, z którego mogą skorzystać żeby dotrzeć do strefy walk).
Podróż jeepem - część 2
Po zakończonych walkach dobrze byłoby oczywiście pozbierać bronie i amunicję od pokonanych przeciwników, jak również rozejrzeć się dokładnie po okolicy. W szczególności zainteresuj się odnalezieniem pokazanego na dołączonym obrazku detonatora. Użycie go doprowadzi do zniszczenia drzwi u podstawy wieży. Możesz następnie wejść do środka i obejrzeć nowy znak na ziemi w wyniku czego odblokujesz drugi wpis w dzienniku. Możesz już odszukać jeepa (wciśnij dolny kierunek na krzyżaku) i do niego powrócić.
Rozpocznij przejazd jeepem w stronę wspomnianego wcześniej drewnianego mostu. Próba pokonania go autem zakończy się niestety niepowodzeniem, albowiem ulegnie on częściowemu zawaleniu. Podjedź autem do tej części mostu, która nadal stoi, wysiądź z niego i skorzystaj ponownie z wyciągarki. Udaj się z linką do jednej z dwóch podpór mostu, owiń linkę wokół niej, powróć do auta i wrzuć wsteczny bieg. Dodawaj gaz na wstecznym biegu aż podpora zostanie wyrwana. Powtórz następnie wszystkie kroki z drugą podporą. Efektem tych działań będzie powstanie rampy, po której będziesz mógł wjechać i kontynuować podróż.
W trakcie tego przejazdu rozglądaj się za znajdującym się przy drodze dziesiątym kopcem, jak również za nowym zrujnowanym budynkiem. Wysiądź z auta i przedostań się na górny poziom ruin, dzięki czemu będziesz mógł zabrać nowy skarb (Pocket Celestial Map). Powróć do jeepa i dokończ podróż do głównego obszaru tego rozdziału.
Eksploracja głównego obszaru - mapa Madagaskaru
W obszarze, do którego właśnie dotarłeś, do odnalezienia jest wiele skarbów i do rozegrania kilka opcjonalnych spotkań z wrogimi najemnikami. Obszar ten zaprezentowany został na powyższych obrazkach. Oto skrócony opis tego co Cię tu czeka:
1: Start - W miejscu tym rozpoczynasz eksplorację opisywanego obszaru.
2: Budynek - Jest tu pojedynczy budynek, wewnątrz którego znajduje się skarb.
3: Studnia - Po zejściu do studni możesz zająć się odnalezieniem skarbu oraz notatki.
4: Budynek - Obiekt ten znajduje się na małym wzgórzu, do którego prowadzi wąska ścieżka. Na miejscu do odnalezienia jest skarb.
5: Ruiny - Do ruin prowadzi wąski tunel. Przebywają tam przeciwnicy i po wyeliminowaniu ich możesz odszukać skarb.
6: Ruiny - Także i w tych ruinach przebywają najemnicy. Możesz po wygranej bitwie odszukać kolejny skarb.
7: Wyjście - Musisz tu dotrzeć żeby kontynuować podróż w stronę mostu zwodzonego. Możesz tego dokonać od razu (ignorując punkty 2-6) lub dopiero po dokładnym zbadaniu całej mapy.
Rozpoczynasz w punkcie 1 i znajduje się tu jedenasty kopiec. Po jego zniszczeniu wyrusz w lewo w stronę budynku z punktu 2 (powyższy obrazek). Zatrzymaj jeepa tuż przy ścianie tego budynku, wdrap się na maskę auta i dopiero wtedy doskocz do interaktywnej krawędzi żeby przedostać się na dach budynku. Użyj tu pistoletu i z bezpiecznej odległości zniszcz wybuchowe skrzynie. Zauważ, że akcja ta odblokowała dostęp do wnętrza budynku. Wskocz do środka i przejdź do głównego pomieszczenia gdzie do zabania jest skarb (English Ale Bottle).
Uwaga - Obok skarbu jest pistolet Flintlock. Możesz go zabrać jeśli przegapiłeś go w jednym z poprzednich rozdziałów i jeśli dążysz do zdobycia trofeum za użycie wszystkich broni z gry.
Powróć do jeepa i tym razem wyrusz w stronę obszaru zlokalizowanego na prawo od miejsca startu. Celem podróży jest pokazana na dołączonym obrazku studnia - punkt 3. Zatrzymaj pojazd tuż przy studni, wysiądź z niego i wejdź w interakcję z wyciągarką. Wskocz wraz z linką wyciągarki do wnętrza studni.
Znajdziesz się w niewielkiej jaskini. Udaj się tu w prawo i przemieszczaj się bardzo blisko krawędzi żeby nie owinąć linki wokół któregoś z mijanych słupów. Zainteresuj się dopiero tym słupem, przy którym pojawi się ikona wyciągarki. Owiń wokół niego linę, zaczep ją i zaczekaj aż Sully wrzuci wsteczny bieg i doprowadzi do przewrócenia słupa. Wykonanie tej czynności sprawi, że będziesz mógł przejść po drewnianej belce i po obróceniu się w prawo doskoczyć do interaktywnych krawędzi. W górnej skrytce znajduje się skarb (Pewter Letter Cylinder). Możesz już powrócić na dół, ale zanim jeszcze opuścisz jaskinię rozerzyj się za szkieletem, przy którym znajdziesz drugą notatkę do dziennika.
Powróć do jeepa i rozpocznij teraz przejazd w stronę budynku na wzgórzu z punktu 4. Jest on zlokalizowany w większej odległości na lewo od miejsca startu. Na wzgórze prowadzi bardzo wąska i kręta górska ścieżka i miejsce rozpoczęcia podróży na szczyt pokazuje obrazek 1. W trakcie przejazdu trzymaj się jak najbliżej lewych skał i stromych skarp, dzięki czemu osiągniesz po kilku chwilach cel podróży (obrazek 2). Zajmij się tu zniszczeniem dwunastego kopca i następnie wysiądź z auta żeby zbadać budynek. Odnajdziesz dzięki temu nowy skarb (Mughal Box).
Zjedź ostrożnie ze wzgórza i wyrusz teraz w stronę ruin z punktu 5, czyli tych zlokalizowanych nieco dalej na prawo od miejsca startu. Po drodze dobrze się rozglądaj, bo będziesz miał okazję do zniszczenia trzynastego kopca. Cel podrózy pokazany został na powyższym obrazku - jest to tunel zlokalizowany dokładnie pod niewielką białą wieżą na niedostępnym chwilowo wzgórzu. Przejedź przez tunel i zatrzymaj auto tuż po dotarciu do nowego obszaru, bo spotkasz tu kilku najemników.
Musisz pozbyć się najemników jeśli masz w planach zbadanie tutejszych ruin i z racji tego, że wielu z nich jest doskonale wyposażonych dobrze jest przynajmniej początkowo działać z ukrycia. Wrogów najlepiej jest zajść od prawej strony. Pozbądź się przebywającego tam pojedynczego przeciwnika i następnie jego kolegi, który pilnuje okolicznego dachu. Po rozpoczęciu walk wykorzystuj ściany zrujnowanych budynków i murki w formie zasłony. Dodatkowo celuj w wybuchowe beczki gdy ustawią się przy nich wrogowie. Po wygranej bitwie odszukaj studnię i zniszcz beczki żeby odblokować sobie możliwość jej zbadania. W małym pomieszczeniu znajdziesz skarb (English Musket Bandolier).
Do zbadania pozostała już tylko jedna opcjonalna lokacja i są to ruiny z punktu 6 (pokazane są na powyższym obrazku), czyli te zlokalizowane najdalej na lewo od miejsca startu (za pojedynczym domem na wzgórzu, który już wcześniej badałeś). Także i ta lokacja jest pilnowana przez przeciwników, ale można się ich łatwiej pozbyć (także z wykorzystaniem wysokiej trawy do ukrywania swojej obecności). Po zlikwidowaniu sił wroga odszukaj detonator, użyj go i wejdź do nowo odblokowanej części ruin. W ich końcowej części znajdziesz nowy skarb (Antique Tea Tin).
Po tym jak uznasz, że dostatecznie zbadałeś główny obszar mapy, możesz wyruszyć do punktu 7, czyli do przejścia prowadzącego w stronę mostu zwodzonego. Ścieżka ta pokazana została na powyższym obrazku i tuż obok niej natrafisz na czternasty kopiec, który możesz zniszczyć.
Dotarcie do mostu zwodzonego
Dotrzesz wkrótce w pobliże małej wieży, którą już wcześniej mogłeś dostrzec z dołu. Zacznij tu od zniszczenia znajdującego się na lewych skałach piętnastego kopca. Zaparkuj teraz jeepa przy wieży, wysiądź z auta i wciśnij na początek Trójkąt żeby odblokować trzeci wpis w dzienniku. Zbliż się następnie do wieży i zaczekaj na odblokowanie dwóch opcjonalnych rozmów - najpierw z Samem i następnie z Sullym. Na sam koniec wdrap się na sam szczyt wieży i zabierz ukryty tam nowy skarb (Scottish Two Pence Coin). Możesz już powrócić na dół, wsiąść do jeepa i dokończyć podróż w pobliże mostu zwodzonego.
Opuszczenie mostu zwodzonego
Zaparkuj samochód w dowolnym miejscu i udaj się w stronę prawej wieży. Zbadaj na początek znak z posadzki żeby odblokować czwarty wpis w dzienniku. Skieruj się następnie na tyły wieży i zlokalizuj interaktywne krawędzie, dzięki którym będziesz mógł rozpocząć wspinaczkę na jej szczyt. Sama wspinaczka jest bardzo liniowa i nie powinna ci przysporzyć większych kłopotów. Zakończy się ona dotarciem do zawieszonej na dźwigu skrzyni, którą musisz popchnąć.
Po tym jak skrzynia dotrze w pobliżu mechanizmu mostu zwodzonego przepchnij ją w pobliże zniszczonych schodów i wdrap się na nią żeby docelowo dotrzeć do górnego mechanizmu odpowiedzialnego za podnoszenie i opuszczanie mostu.
Próba opuszczenia mostu zakończy się niestety pojawieniem się w pobliżu najemników. Wykorzystaj okazję i podrzuć jeden lub kilka granatów wrogom, którzy wysiądą z ciężarówki. Po tym jak zostaniesz zauważony zejdź z "punktu widokowego" żeby nie stać się łatwym celem. W trakcie rozgrywania walk w tej lokacji nie musisz za wszelką cenę bronić się przy moście zwodzonym i równie dobrze możesz powrócić na tę stronę przepaści, która jest okupowana przez wrogów. Staraj się pozostawać w niewielkiej odległości od sojuszników, nie daj się zachodzić wrogom od flanki i uważaj na najemników uzbrojonych w ciężki sprzęt.
Po wyeliminowaniu dostatecznej liczby najemników do miejsca staczania walk dotrze drugi pojazd i zatrzyma się on niedaleko pierwszego. Także i w tym przypadku możesz wykorzystać okazję i użyć granatu lub wyrzutni rakiet żeby zabić wrogów zanim na dobre rozbiegną się. Uważaj tu w szczególności na przeciwnika z granatnikiem (China Lake GL), bo może on w łatwy sposób zabić Nate'a. Po wygranej bitwie możesz zabrać ze sobą tę rzadką broń, bo przyda się ona pod koniec etapu. Powróć do mechanizmu mostu zwodzonego i go opuść.
Dotarcie do dużej wieży
Powróć do jeepa, przejedź po opuszczonym moście i wyrusz dalej. Wjedź na wzgórze ponownie omijając błotniste podłoże i odszukaj kawałek dalej ostatni szesnasty kopiec nadający się do zniszczenia. Wkrótce dotrzesz do miejsca, w którym stroma skarpa uniemożliwi dalszą podróż. Wysiądź z auta, wejdź w interakcję z wyciągarką i wyrusz o własnych siłach na górę. Owiń linkę wokół drzewa i podejmij próbę dotarcia na górę. Zostanie ona niespodziewanie utrudniona. Po tym jak Nate zawiśnie na aucie przemieść się w lewo i dopiero wtedy zacznij podciągać. Zajmij ponownie miejsce na fotelu kierowcy i zaczekaj aż wyciągarka wykona swoje zadanie.
Nabierz rozpędu i skorzystaj ze znajdującej się tuż obok skoczni, lądując na moście prowadzącym bezpośrednio w stronę wieży. Wysiądź z auta i wyjdź po schodach na górę. Główne przejście jest zablokowane, tak więc skręć w lewo i zbadaj w pierwszej kolejności prawy narożnik gdzie do odnalezienia jest skarb (Scottish Snuff Mull). Zlokalizuj teraz w pobliżu zabarykadowane wejście i poproś Sama o pomoc w odblokowaniu przejścia (zacznij wciskać Kwadrat).
Eksploracja wieży
Dotrzyj do pierwszego pomieszczenia wieży i zacznij od przesunięcia wraz z Samem regału zlokalizowanego po prawej stronie. Odsłoni on osłabioną ścianę. Odszukaj w tej sali beczki z prochem. Podnieś jedną z nich, podrzuć ją w stronę słabej ściany i następnie zdetonuj strzałem z dowolnej broni palnej. Skorzystaj z nowo odblokowanego przejścia. Dotrzesz do zamkniętej bramy i żeby ją podnieść wystarczy skorzystać z lewego pokrętła.
Wejdź do nowego większego pomieszczenia. Nie śpiesz się tu z podążaniem za Samem, bo w okolicy znajdują się dwa sekrety. Pierwszy skarb (Brass and Ivory Tankard) ukryty jest za skrzyniami po lewej stronie. Drugi skarb (Muff Pistol) jest z kolei wewnątrz jednej z prawych skrzyń - użyj broni palnej lub granatów żeby zagwarantować sobie możliwość zabrania go. Dopiero teraz wyrusz na dół. Podążaj liniową ścieżką i przeciśnij się między skałami żeby dotrzeć do głównej sali wieży. Gra załączy tu nowy filmik.
Pokonanie przeciwników w wieży
Na sam koniec tego rozdziału musisz wziąć udział w bitwie i ma ona niestety dwa poważne utrudnienia. Po pierwsze, to wrogowie są stroną atakującą i w rezultacie nie będziesz mógł działać z ukrycia. Po drugie, rozpoczynasz na otwartej przestrzeni i sama sala nie jest zbyt duża, tak więc trzeba się będzie bardziej pilnować żeby nikt nie zaskoczył Nate'a i nie pozbawił go życia bez jakichkolwiek szans na obronę. Jeśli zgodnie z podpowiedzią zabrałeś wcześniej granatnik to użyj go teraz do szybkiego zaatakowania wrogów zanim się oni rozbiegną. Po przystąpieniu do właściwych walk rozglądaj się często na lewo i prawo i nie pozwalaj zbliżyć się w szczególności ciężej uzbrojonym najemnikom wyposażonym w strzelby (używaj ładunków wybuchowych lub celuj w ich głowy).
Po pewnym czasie w wieży pojawi się druga grupa przeciwników i będzie wśród nich nowa osoba wyposażona w granatnik. Wróg ten powinien zająć pokazany na obrazku "punkt widokowy" i jego eliminacja jest sprawą priorytetową, bo może bardzo utrudnić Nate'owi pozostawanie przy życiu. Po wygranej bitwie spotkaj się z Samem i obejrzyj trzymane przez niego zdjęcie żeby zakończyć ten rozdział.