Skradanie się w Thief Simulator Thief Simulator poradnik i porady
Ostatnia aktualizacja: 28 listopada 2018
Skradanie się to jedna z najważniejszych mechanik w grze Thief Simulator. Jest też niestety dość niedopracowana, co w połączeniu ze słabym wprowadzeniem przez grę sprawić może sporo trudności, szczególnie podczas rabowania domów, w których przebywają rezydenci. W rozdziale tym poznasz sposób działania mechanizmu skradania i jak wykorzystać go na swoją korzyść.
Mechanika skradania jest w gruncie rzeczy dość prosta - wystarczy aktywować tryb skradania poprzez wciśnięcie jednego przycisku. Sprawia to, iż postać po prostu kuca, porusza się wolniej i nie hałasuje podczas ruchu, umożliwiając plądrowanie domostw, wewnątrz których kręcą się mieszkańcy, bez ich wiedzy. Poruszanie się w ten sposób jest także przydatne, gdy trzeba przejść obok niskiego płotku bądź pod oknami - dzięki temu postać znajdująca się po drugiej stronie przeszkody nie dostrzeże gracza. Z mechaniką tą związana jest opcja wychylania się zza osłony - dzięki temu dojrzeć można za róg, bez wystawiania całego ciała i narażania się na wykrycie przez osobę postronną.
Z mechaniką skradania związanych jest jednak kilka problemów i/lub błędów samej gry, mianowicie:
- Mimo skradania się, postacie niezależne, czy to przechodni czy mieszkańcy domów, potrafią usłyszeć Twoją postać z dużej odległości. Jest to kompletnie losowe i nie ma tutaj żadnej reguły - jest to też błąd, który pewnie w przyszłości zostanie naprawiony.
- Prócz cichego poruszania się, musisz także zwracać uwagę na wykonywane czynności. Drzwi, szafki, szuflady i inne pojemniki otwierać należy po cichu, przytrzymując klawisz interakcji - w przeciwnym wypadku pobliska postać usłyszy twoją akcję i przybiegnie sprawdzić źródło hałasu. Nie wolno też wymachiwać na boki włączoną latarką - smuga światła zaalarmuje pobliskie osoby i te wezwą policję.
- Uważaj podczas wykonywania niektórych misji wymagających niszczenia przedmiotów. Huk wywołany stłuczeniem klozetu czy naczyń może zaalarmować pobliskie postacie, które natychmiast wezwą policję.
- Podczas przekradania się obok innej postaci, zwróć uwagę na jej ikonkę na mini-mapie - przed postacią znajdziesz biały stożek. Reprezentuje to zasięg widzenia postaci - jeśli znajdziesz się w nim, postać będzie w stanie cię dostrzec, jeśli nie będzie między wami wystarczająco dużej przeszkody.
- Nie ufaj zanadto białemu stożkowi reprezentującemu zasięg widzenia postaci. Czasami zdarza się, że postać zauważy Cię po za obrysem stożka, jakby miała "oczy z tyłu głowy". Lepiej poczekać, aż postać trochę się oddali i dopiero wykonać ruch.
- Jeśli jesteś w trakcie wynoszenia dużego przedmiotu z budynku, uważaj na pobliskich przechodniów. Jeśli ktoś zauważy cię niosącego telewizor czy obraz, natychmiast zaalarmuje policję. Jeśli kontakt z przechodniem jest nieunikniony, wyrzuć przedmiot na ziemię - przechodzień przejdzie obok niego jakby nigdy nic. Gdy będzie bezpiecznie, podnieś przedmiot i kontynuuj ucieczkę.
- Jeśli nie jesteś na terenie domu i nie musisz się ukrywać, wyjdź z trybu skradania się. Jeśli przejdziesz "na kucaka" obok przechodnia, uzna on to za coś niepokojącego - policji nie wezwie, ale może to zaniżyć ocenę najbliższej kradzieży.
Podsumowując, Twoje zachowanie zależeć powinno od tego, gdzie aktualnie znajduje się Twoja postać. Jeśli poruszasz się chodnikiem, zachowuj się naturalnie, nie skradaj się. Jeśli z kolei jesteś w domu, unikaj niepotrzebnego hałasu, kontaktu wzrokowego z kimkolwiek, a użycie latarki ogranicz do minimum i najlepiej zastąp ją Noktowizorem (Nightvision Goggles).