Wstęp | Tworzenie i rozwój postaci | The Elder Scrolls IV Oblivion poradnik The Elder Scrolls IV: Oblivion
Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2019
Tworzenie i rozwój postaci - Wstęp
Kreacja bohatera, choć może wydawać się fundamentem każdej gry RPG, w Oblivionie zepchnięta jest na stosunkowo dalszy plan. Okazuje się, że podejmowane na początku decyzje nie muszą wcale określać późniejszego sposobu gry, nie wiążą nas i nie krępują w żaden sposób. Oczywiście, jeśli odpowiednio skorelujemy ze sobą preferowany przez nas styl z pasującą doń rasą, znakiem i klasą - będzie łatwiej. Nie należy jednak przesadnie dumać nad całym tym procesem. Tak naprawdę jedynym ważnym jego punktem jest dobór umiejętności głównych, tych, których wzrost zostaje przyspieszony, oraz które umożliwiają nam zdobywanie kolejnych poziomów doświadczenia.
Najbardziej podstawowymi wartościami liczbowymi, które charakteryzują naszego herosa, są atrybuty. Jest ich 8. Omówmy pokrótce wszystkie po kolei.
Atrybut | Powiązane umiejętności | Wartości określane |
Siła (Strength)
| Blade, Blunt, Hand-to-Hand. | Udźwig (Encumbrance), kondycja (Fatigue), zadawane obrażenia w walce w zwarciu. |
Inteligencja (Intelligence)
| Alchemy, Conjuration, Mysticism. | Mana (Magicka), efektywność zaklęć. |
Siła Woli (Willpower)
| Alteration, Destruction, Restoration. | Kondycja (Fatigue), odporność na magię, tempo regeneracji many. |
Zręczność (Agility)
| Security, Stealth, Marksman. | Kondycja (Fatigue), zadawanie obrażenia za pomocą łuku, prawdopodobieństwo wykonania uniku. |
Szybkość (Speed)
| Acrobatics, Athletics, Light Armor. | Szybkość poruszania się, wysokość skoków, ilość obrażeń absorbowanych przez lekką zbroję. |
Wytrzymałość (Endurance)
| Armorer, Block, Heavy Armor. | Kondycja (Fatigue), ilość punktów zdrowia uzyskiwana przy awansie na następny poziom (wartość Endurance podzielona przez 10). |
Osobowość (Personalisty)
| Illusion, Mercantile, Speechcraft. | Początkowe nastawienie (Disposition) wszystkich NPC wobec naszej osoby. |
Szczęście (Luck)
| Brak. | ? |
Odnośnie powyższej tabelki należą się dwa słowa wyjaśnienia. Co znaczą "Powiązane umiejętności"? Jest to związane z systemem level-upowania zaimplementowanym w grze.
Na wyższy poziom doświadczenia wkraczamy zawsze, gdy dziesięciokrotnie zwiększymy nasze umiejętności główne (Major Skills - zaglądnij do rozdziału "Umiejętności"). Nie jest ważne który z tych skillów zwiększamy ani ile razy - całkowita liczba ich zwiększeń musi wynieść 10.
Wartość mnożnika a liczba zwiększeń umiejętności powiązanych: 1-4 - x2 5-7 - x3 8-9 - x4 10 - x5
|
Korzyścią związaną ze zdobywaniem poziomów doświadczenia jest możliwość zwiększania trzech z głównych atrybutów. Na pewno zauważysz jednak, że na ekranie level-upowania (screen wyżej) pojawia się niekiedy właściwy poszczególnym parametrom mnożnik. Może on przyjmować wartości od 1 do 5 - są one określone przez liczbę zwiększeń umiejętności powiązanych. Wydaje się to wszystko zagmatwane, ale w istocie jest bardzo proste. Umiejętnością powiązaną dla Siły jest Blade. Jeśli więc dziesięciokrotnie zwiększymy umiejętność Blade, nie zwiększając w tym czasie żadnej innej z umiejętności głównych, przy wkraczaniu na następny poziom będziemy mogli zwiększyć swoją siłę aż o 5 punktów.
UWAGA: Decydujące o wysokości mnożnika umiejętności powiązane nie muszą należeć do umiejętności głównych. Oznacza to, że poprzez zwiększanie pomniejszych skillów możemy w obrębie jednego levelu zwiększyć np. trzy atrybuty o 5 punktów. Wszystko jest kwestią cierpliwości w treningu.