Na skraju prawa | Uwagi i ciekawostki | The Elder Scrolls IV Oblivion poradnik The Elder Scrolls IV: Oblivion
Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2019
Na skraju prawa
Prawda jest taka, że ciężko być bohaterem bez okazjonalnego popadania w konflikt z prawem. Na pewno niejednokrotnie zdarzy ci się popełnić mniej lub bardziej poważne przestępstwo. Za każdym razem gdy zostaniesz na tym przyłapany, zostanie ci naliczona kara pieniężna, kształtująca się mniej więcej według następujących zasad:
Wykroczenie / Przestępstwo | Kara |
Wejście do cudzego domu bez pozwolenia; | 5 septimów; |
Kradzież (kieszonkowa bądź konwencjonalna); | Wartość kradzieży; |
Atak na niewinnego; | 40 septimów na każdy poziom zaatakowanego; |
Morderstwo; | 1000 septimów. |
Gdy masz karę na koncie i zostaniesz zaczepiony przez strażnika miejskiego, da ci on wybór: możesz iść do więzienia, zapłacić pieniądze, lub opierać się siłą. Trzecie rozwiązanie w większości przypadków należy od razu odrzucić - chyba, że zamierzasz uciekać. W walce ze strażą nie masz zbyt wielkich szans.
Zapłacenie kary wydaje się być najrozsądniejszym wyborem. Za każdym razem gdy się na to zdecydujesz, zostaniesz przeniesiony na miejscowy plac zamkowy (w Imperial City będzie to Imperial City Prison) i pozbawiony wszelkich kradzionych dóbr. Jeśli chcesz uniknąć tego ostatniego, upuść je na ziemię zanim zostaniesz zaczepiony przez strażnika - a następnie wróć po nie.
Zgoda na pójście do więzienia i odsłużenie kary wiąże się z ujemnymi punktami do losowo wybranych umiejętności. Taryfa więzienna to 1 dzień za każde 100 septimów kary (minimalna odsiadka trwa 24 godziny). Istnieje możliwość ucieczki z więzienia. Musisz w tym celu zdobyć wytrych - jeśli nie masz swojego (czasami udaje się przemycić jeden wytrych w inwentarzu), możesz skraść go przechodzącemu strażnikowi.
Ucieczka z więzienia jest trudna (walka nie ma sensu, należy się więc wykraść, znajdując w dodatku skrzynię z naszym ekwipunkiem), a poza tym zwiększa ciążącą na nas karę.
UWAGA: Członkowie Gildii Złodziei mają dwa bonusy ułatwiające życie na skraju prawa. Pierwszym z nich jest dostęp do paserów (fences), skupujących kradzione towary, drugim - możliwość zapłaty tylko połowy kary, w rozmowie z Armandem bądź S'krivvą. Sprawdź odpowiedni rozdział drugiej części poradnika.